Sunday, November 22, 2009

Söndag

Inspirerad av Syster Voules-vous så bakar jag bröd. Och inte använder jag mix heller. Brödet är i ugnen och klart om 25 minuter.

Idag är det Domssöndagen, som är kyrkoårets sista söndag. Det vet jag enkom för att jag har varit på högmässa i Dillnäs kyrka. Ida ska ju konfirmera sig och vi "samlar" på gudstjänster. T.o.m. Ninni fick följa med idag. Jag vet inte om de tyckte att det var det här de ville göra för att slippa ha tråkigt ...
Jag måste erkänna att jag nog gillar att gå på gudstjänster. Det ger en stunds lugn och ro (man kan ju inte gärna göra något annat än sitta still) och ibland är predikan intressant och tankeväckande. Det var den idag. Den handlade om hur vi människor bedömer och dömer andra. Prästen som höll i det hela var Christina Porathe.
Konfirmanderna fick gå fram och sjunga en sång (Ida som är förkyld fick mima) och sen fick de besvara en fråga som de tog upp på undervisningen igår: Om någon behövde ett organ, skulle du ge bort ett av dina då? Det var befriande att höra svaren, för man förstod att det inte var "politiskt korrekta" svar. De flesta svarade att de inte visste, att det nog berodde på vem mottagaren var.
Det var nattvard också och jag gick fram. Inte för att ta den, men för att bli välsignad.

Pelle ringde nyss. Han skulle ha varit hemma vid 17-tiden, men kom inte hem förrän nu, ca 19.30. Någon hade hoppat framför tåget i Karlberg så de fick åka buss till Västerås.

Jag har virkat klart alla mina rutor, så nu är det dags att göra själva trädet.

Vi sitter här i soffan, jag, Ninni och Ida. Vi väntar på andra avsnittet av Bones.

No comments: