Wednesday, November 25, 2009

Julklappspåse Large - bokinlägg

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Jag blandar och ger. Läser deckare, skräck, fantasy, biografier, skönlitterärt - allätare med andra ord. Eftersom jag jobbar med barn och ungdomar så läser jag mycket böcker för dessa grupper så just nu har jag läst väldigt lite vx-böcker vilket jag saknar. Jag gillar också fantasy noir eller urban fantasy.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Det är nog ingen idé för dig att skicka böcker av nedanstående författare, men du kanske får ett hum om vad jag gillar: Jane Austen, Margaret Atwood, Stephen King, Neil Gaiman, Terry Pratchett, Rosalind Miles, Philippa Gregory, Debbie Macomber, Charlaine Harris, Piers Anthony ...

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? engelska

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Händer, via datorn eller cd-spelaren.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare? Nej, inte samlar - men köper gärna mina favoritförfattare när de kommit ut så jag får läsa dessa.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Nej.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Jag vill ha lite olika saker beroende på vad jag läser. Visst blev det lätt nu? Läser jag Debbie Macomber så är det för att jag vill ha en feel-good bok, läser jag Stephen King, Dan Brown, Dean Koontz så vill jag ha en spännande stund i soffan. Jag vill oftast inte ha romantik, om det inte är inbäddat som Janet Evanovich eller Charlaine Harris gör i sina böcker.
Jag gillar också historia, att läsa om förr i tiden när det gäller Romartiden, Egypten, Tudor m.m.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Romantik och kärlek, samt släkthistorier.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Näpp, jag är nog företagsam av mig.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Näpp.

Stackars min hemliga jultomte. Jag vet inte om jag gjorde ditt liv lättare när jag besvarade ovanstående. Fråga om det är något du undrar över.

No comments: