Sunday, January 29, 2012

Slottets förbannelse av LI Widmark

Det började bra ...

När jag var liten så tittade jag på en spännande tv-serie om barn som reste i tiden. "Kråkorna kraxar i slottets torn ..." eller något sånt är melodin jag förknippar med tv-serien.

Den nostalgi-känslan hade jag när jag började läsa boken för den handlar om två barn som är på Löfstad slott, eftersom deras mamma ska arbeta på en gobeläng som finns där. De reser också i tiden och givetvis är det ett mysterium som ska lösas - varför skulle man annars ha den titel som man har?

Men ... storyn i sig är det inget fel på, men jag tycker boken är för tunn. Det känns som om för att saker och ting ska ske som det sker i boken så borde det förklaras mer. Jag köper helt enkelt inte handlingen. För att det ska fungera så måste ex. Björn tro på barnen - men ingen vuxen skulle göra det om inte de hade varit med om något själva - och där skulle jag behöva en förklaring. Det finns flera saker jag tycker är ologiska om man inte får mer förklaring.

Däremot inte sagt att boken inte funkar för målgruppen, som då inte är bibliotekarier som är 45 år gamla utan mer 9-12 år gamla.

No comments: