Thursday, January 5, 2012

Nattvandraren av Andrew Taylor

Så här står det på Adlibris: En gastkramande mordgåta i 1700-talets London och Cambridge
Och jag kan bara tycka nja ... Allt stämmer, utom ordet gastkramande.
Mordet är på något vis en bihistoria, utan huvudhandligen handlar om att John Holdsworth ska ta reda på varför Frank Oldsworth har blivit galen. Och det är när han nystar reda på detta som mord klaras upp, spöken får sin förklaring.
Boken var för mig en besvikelse, eftersom jag förutsatte att mordet skulle vara i centrum. Det var det inte, utan det handlar mycket om varför han blev galen, om Holdsworths familjs död ... Däremot är miljön intressant. 1700-talet och England är en kombination jag gillar - så jag läste ut boken. Hade jag inte trott att mordet skulle vara i centrum, så hade jag gillat boken bättre.

No comments: