Friday, December 11, 2009

Rufus sista resa av Anders Brundin


För länge sedan läste jag en bok som jag fortfarande bär med mig "Johnny got a gun" tror jag den hette, eller någonting liknande. Det var Lotta som tipsade mig om den.
Den här boken liknar den och jag tror att jag kommer att bära med mig den länge också.
Den handlar om Rufus som vaknar upp på sjukhus. Han ligger i koma utan möjlighet att kommunicera med någon. Han hör hur läkarna pratar om att det är hopplöst och kanske ska de till och med ta bort de livsuppehållande systemen. Som "tur" är så finns det en äldre dam som lyckas kommunicera med honom, genom blinkningar, och visa att han faktiskt finns där inne.
Men det finns ett stort men - Rufus minns ingenting. Varför ligger han där? Varför verkar alla rädda för honom? Varför är han så arg? Har han blivit skjuten? Är han ett offer eller en förövare?
Sakta, får vi läsare tillsammans med Rufus svar på vad som har hänt och vad han har gjort. Tänk att vakna med minnesförlust, börja om och upptäcka hemska saker om sig själv. Det här är en bok som får en att tänka och fundera om hur vi behandlar varandra, kan man gottgöra saker man har gjort ...

No comments: