Monday, December 28, 2009

Kurt i Kurtby av Erlend Loe

Jag fattar det inte ...
Erlend Loe skriver roliga böcker om Kurt, men den här fattar jag inte.

Så här står det på Adlibris: Kurt och familjen ska åka på semester till Mumindalen i Finland, men mitt i skogen somnar Kurt vid ratten och trucken med hela familjen hamnar så småningom i det lilla samhället Kurtby. Där har pastor Astor just blivit arresterad och församlingen längtar efter en ny ledare. Kurt är som klippt och skuren för uppdraget. Uppburen av den knepiga men entusiastiska Kirsti Brud går Kurt helt upp i rollen som pastor. Men ganska snart har Kurts hustru Anne-Lise fått nog och tillsammans med barnen, som också börjar tröttna, planerar de en flykt.

Och det stämmer, allt det där. Men boken är en Hcf-bok vilket i min värld betyder att den är lämplig för barn runt 7-9 år. Om det hade varit en vuxenbok så hade jag förstått det. Då är den rolig och satirisk, men för den här åldersgruppen. Jag ska göra ett experiment. Jag ska lägga den på vuxensnurran och se om den blir utlånad.

No comments: