
Calle krånglar till det av Cecilia Lidbeck.
Det här är en rolig bok. Den handlar om Calle som ska åka till stan med sin mamma och lillebror. Där ska de träffa moster Ida. Mamma är sen och hinner inte med bussen de har bestämt att de ska ta, så Calle hoppar på den själv istället. Han vill inte att moster Ida ska behöva vänta förgäves på dem. Men när han kommer till stan är inte moster Ida där, så han går runt och letar efter henne. Plötsligt ser han lillebrors vagn utanför skoaffären. I vagnen ligger lillebror och sover. Han går in i affären, men hittar inte mamma. Typiskt mamma, glömma lillebror utanför affären när hon har handlat klart. Tur att Calle kom och kunde ta hand om honom.
Vilmas mormor och morfar har varit i Spanien och istället för godis så får Vilma en keps, en jätteful keps. Hon gömmer den under sängen, men för att inte göra morfar ledsen så sätter hon på sig den i alla fall. Kepsen visar sig ge tur. Hon vinner i spel, gör mål i fotbollsmatchen ... Men vad händer när hon ska spela en viktig match och glömmer kepsen?

No comments:
Post a Comment