Thursday, June 25, 2009

Lilla söta kusin av Jean Bolinder

Ibland får man tag i böcker man aldrig skulle ha läst om inte om hade varit.
Den här boken fick jag tag i när jag sökte i vår biblioteks katalog på Göring. Björn Fontander har nämligen skrivit en bok "Carin Göring skriver hem" och jag ville se om vi hade köpt in den.
Det hade vi inte, men ett av förslagen jag fick var ovanstående bok.

Den handlar om Daniel Jorbén som ser tillbaka på sina ungdomsår på 1920-talet. Hans syster grevinnan Linda förälskar sig i Göring och själv förälskar han sig i den rika och banjospelande Nellie af Ordd.

Ingredienser ur boken:
- Odräglig syster: grevinnan Linda som försälskar sig i Göring
- Hennes son, Robert kallad Grisen är odräglig
- Hennes man, Daniels svåger är en riktig toffelhjälte
- Daniel skriver på borgen för en kompis
- Han köper en bil
- Han får inte ha s-x med sin Nellie
- Han har en kusin från Norge som han har varit kär i
- Han ska få en bok utgiven

Låter inte så spännande eller hur? Men det var det. Den visar på en tidsepok som är försvunnen, men där det var skillnad på folk och folk. Det är en roman om att bli vuxen och jag läste den med stor behållning. Tyvärr så blev det inget av grevinnan Lindas förälskelse i Göring. Han träffade nämligen Karin och försvann snabbt ur handlingen.

Kan ni tänka er det här: Daniel och hans kusin ska bada. Man klär om i badhuset och Nille (kusinen) har en stor och vacker badmössa, vit- och blårandig baddräkt med mamelucker och nätta badskor. Daniel har en mycket mondän, ganska oanständig dräkt med hängslen över axlarna, som i övrigt var bara.
Något att förfasa sig över... ;-)

No comments: