Monday, September 22, 2008

Dödligt beslut - Deadly decisions

Precis när jag har upptäckt tv-serien Bones på TV3 så slutar den. Jag hann med några avsnitt och saknaden är stor.
Bones är en deckare med en polis men hans partner är en rättsantropolog, Temperence Brennan och det är det senare som gör det intressant. Dels samspelet mellan dem två, men också hur lost rättsantropologen är när det handlar om annat än rättsantropologi. Det är dessa saker som gör att jag fastnade i tv-serien mer än själva historien.
Bakom tv-serien står Kathy Reichs som själv är rättsantropolog och skriver böcker. Så när man nu inte kan se tv-serien mer så får jag ju gå över till boken (stackars mig). Och för att vara ärlig jag gillade Bones bättre, fast jag ska ge böckerna fler chanser. Jag fann boken rörig och svår att hänga med i. Det som funkar i tv när det gäller rättsantropologi funkade inte för mig i boken. Det blev för detaljerat och jag fattade inte allt. Frågan är om man ska läsa böckerna i turordning? Sen gillar jag inte heller när man inflikar meningar i annat språk, i det här fallet franska, utan att förklara vad det står.
Själva handlingen är två mord, på två vitt skilda platser. På en gata i Montreal skjuts en nioårig flicka till döds och samtidigt rapporteras en tonårsflicka saknad i North Carolina. Nu skriver jag av från baksidan, och det här känns inte rätt - tonårsflickan saknades mycket, mycket tidigare. En del av hennes ben hittas i samband med att man gräver upp två bikers. Det handlar om krig mellan mcgäng. En story som känns helt främmande för en Gnestabo.
Just when I discovered the tv-program Bones, they stop sending it. I saw a few episodes and liked it. It is a detective story with a cop, with an interesting partner. A forensic anthropologist named Temperence Brennan and that is what makes this so interesting. Both their interaction, but also how she is totally lost when it comes to anything than anthropology.
Behind the series is writer Kathy Reichs who is also a forensic anthropologist. So when I can't watch it more I thought I would read the book (poor me). To be honest, for once I like the tv-show more, although I will give the books another chance. I found the book difficult to get a hang off, maybe you need to read them in order. Also the forensic anthropology is more detailed in the books so I am not sure I understood all of it. I also dont like when you put sentences in another language in the dialogue without a translation.
This is the storyline:
Nine-year-old Emily Anne Toussaint is fatally shot on a Montreal street. A North Carolina teenager disappears from her home, and parts of her skeleton are found hundreds of miles away. The shocking deaths propel forensic anthropologist Tempe Brennan from north to south, and deep into a shattering investigation inside the bizarre culture of outlaw motorcycle gangs -- where one misstep could bring disaster for herself or someone she loves.
And the notion of war between motorcycle gangs, is just not understandable for a chick living in a small town.

No comments: