Friday, May 6, 2011

Fotodialog och Amos Oz

Igår kväll hade vi en fotodialog på jobbet. Johanna Leje som har utställningen kom för att prata bilder och fotografiskt skapande. Vi var tre personer som kom. Jag, I-M från jobbet (som skulle vara kvar 45 min. men blev klar hela kvällen) och så en tjej som kom från Trosa. Det var första gången någonsin som hon var i Gnesta. YAY! trots att vi inte var så många, var kvällen lyckad. Vi tittade på bilder först. Johanna visade de på en duk och sen tittade vi på bilderna via hennes dator. Det var nämligen stor skillnad på hur bilderna såg ut på duken och i datorn. På duken kom de inte alls till sin rätt, så på publikens begäran så visade hon samma bilder en gång till.

På slutet började vi prata om en fotopromenad. Vore det inte kul att ordna en fotopromenad och sen gå tillbaka in och titta på bilderna? Jag gjorde ju det när vi hade fotopromenad i Hölö och det var intressant att få feedback på sina bilder, men också att se vilka olika motiv vi hittade fast vi gick på samma ställe.

Men - den stora frågan är: Finns det intresse för en fotopromenad?

I min bokcirkelbokcafe så har vi bestämt oss för att läsa Amos Oz: Hur man botar en fanatiker och om att skriva. Tanken var att vi träffas den 20 maj för att prata om boken och sen 26 maj åker vi till Stockholm. Amos Oz kommer nämligen till internationell författarscen på Stadshuset. Igår försökte jag beställa biljetter via webben. Jag tänkte att jag beställer fem biljetter så finns det biljetter till en del av de som vill följa med. Jag försökte och försökte och fick bara felmeddelande. Försök igen, försök igen, försök igen.
Skickade till slut ett mejl till supporten och då visar det sig att det bara finns EN biljett kvar till evenemanget. Suck!
Började läsa den tunna boken igår. Den är inte ens 100 sidor lång. Men, men, men - jag måste köpa den. Den är helt underbar. Jag vill skriva i den, stryka med märkpenna, läsa om stycken - JAG MÅSTE HA DEN. Så det blir till att beställa från bokborsen.se.

Min lilla bil, som jag var så glad över, är på verkstan. Den har börjat låta lite för mycket. Min tanke var att jag slagit upp något litet hål, tack vare alla fartgupp vi har. Så igår lämnade jag in den på min favoritverkstad vid Statoil. Urban ringde efter ett tag ... Jag fattade inte allt. Det var ungefär som att lyssna på en läkare - efter ett tag stänger huvudet ner. Det jag fattade var att det är en flex-slang ??? som börjar gå av och att det är väldigt besvärligt att komma åt. Svets var inblandat på något vis. Det var mer om avgassystemet, men om det hade med just det här att göra eller om det var utöver det här missade jag helt att inregistrera. Antingen är det så att om det inte går att komma och att byta bara slangen och då måste kanske allt bytas eller så var det så att det måste bytas oavsett slangen ...
Summan av kardemumman blev i alla fall att min bil blev kvar på verkstan över natten, så Ninni och Pelle fick sova hos Krisse. Pelles bil funkar inte heller för den är urladdad. Själv fick jag en 55 min promenad hem. Tack och lov var det en ganska hyfsad vårkväll och inte snöstorm. Tack vare runkeeper så vet jag nu att det är 4 km hem. Kom upp i 15007 steg igår.

No comments: