Sunday, May 1, 2011

Årets första fotbollsmatch

Idag hade Stjärnhovs IK P96 sin första match för året. Laget blandar i både åldrar och kön. En av spelarna var Ida som ni kan se ovan.
Jag lekte paparazzi. Efter att ha läst tips för bättre sportfotografier i Digital fotografi av Scott Kelby så var jag beredd.
Det gällde att:
  • fota kontinuerligt (dvs inte en bild i taget)
  • ta över 900 bilder per match. Jag tog 83 bilder och efter att jag har gått igenom bilderna så har jag 51 bilder kvar.
  • kunna spelet, så att man är steget före
  • ha kameran vertikalt istället för horisontellt.
Det var en oerhört blåsig och kall eftermiddag. SIK tog ledningen, men Åker kvitterade på straff ganska snart. I paus stod det 1-2 till Åker, men sen orkade inte SIK längre. Slutresultatet blev 1-8.

Vi har ju pratat om genus på jobbet och under matchen funderade jag på uttryck som "att man ska kriga" och "trycka till motståndaren". Eller om en tränare under matchen lovar att man ska på läsk och godis om man gör mål på motståndaren inom 10 sek. Säger man så för att peppa det ena laget eller är det för att ge en signal till motståndaren om hur dåliga man tycker de är?

No comments: