Sunday, January 11, 2009

Nefertiti av Nicholas Drake

Varför läste jag den här boken? Jag vet inte. Däremot är det lättera att förklara varför jag valde den. Den handlar om Egypten och Nefertiti och så stod det att att det är en historisk spänningsroman. Klart jag tar hem den då.

Boken handlar om faroa Akhenaton och Nefertiti, som genomför stora förändringar. De håller på och skapar en ny stad och religion som ska rensa ut i det korrupta prästerskapet och förändra samhället. Men alldeles innan staden och dess tempel ska invigas försvinner Nefertiti.
Rahotep är en ung mysterielösare som tillkallas för att lösa mysteriet.

Så här står det på Adlibris: På ett poetiskt och eftertänksamt språk berättas denna rafflande och historiskt förankrade thriller, som utspelar sig nästan 3500 år före vår tid.

Och det är där mitt problem. Det poetiska och eftertänksamma språket stör mig. Det blir bara bla bla bla och ingenting händer. Jag förstår inte att man använder ord som rafflande och thriller i samband med boken.

Men det lustiga är att jag fortsatte att läsa och de sista kapitlen händer någonting. Då lyfter boken och jag blir intresserad av det som händer. Men sen tar det slut ...
Efteråt känns det som om hela boken har varit en startsträcka till dessa kapitel.

Det här är tydligen första boken i en trilogi, så mer kommer.

Nefertiti är första delen i en trilogi.

No comments: