Thursday, April 22, 2010

Lyckades delvis

Igår, onsdagen den 21 april, när jag gick runt en våtmark i Örebro så undrade jag vad jag höll på med. Klockan var 8.20. Temperaturen var runt 0 grader. Det blåste, regnade och snöade.

Inte var det kul, men jag fick en promenad på 40 min. som la grunden till dagens steg 12068. Utan den promenaden hade jag ALDRIG kommit upp i stegen och det var väl den vissheten som fick mig att gå.

Efter det, så trixade jag runt lite i Örebro innan jag hittade dit jag skulle. Jag har ju helt lagt av med att ha koll på läget när det gäller vägbeskrivning. Eller, inte helt. Jag hade med mig en liten eniro karta (som inte täckte ytterområdena där jag snurrade runt) och sen stannade jag vid informationsplatsen vid infarten och tog en turistbroschyr. Den hade också en liten karta, men inte heller där fanns just det område där jag var med. Nåja, jag hittade dit och blev nog inte mer än 10 minuter sen.

Dagen gick i barnkonventionens tecken och efter den vill jag så mycket ... Vad kan jag göra? Hur arbetar Gnesta kommun enligt barnkonventionen?

Sen åkte jag hem i snö och regn. Jag har ju bestämt mig för att om det är en bilresa som tar mer än en timme så ska jag stanna på vägen för att se någonting. På morgonen så åkte jag förbi Nastastenen (den här gången hittade jag den, för jag hade kollat lite bättre på kartan ;-).
Kvällens stopp blev först St. Mellösa kyrka för att fota en till runsten. Och sen åkte jag till Engelbrektsholmen. Den kan rekommenderas. Kanske inte i snö och regn, men om man är ute och åker och vill stanna någonstans för att fika - då är det en jättefin plats! Den ligger vid vattnet, har bänkar för den som vill sitta ... Själva historien kanske inte är den roligaste, för det var där Engelbrekt mördades.

Tyvärr gick inte matintaget lika bra som promenerandet. Kom hem så pass sent att jag såg mig tvungen att handla hamburgare. Till eftermiddagskaffet hade jag också unnat mig en biskvi - men torsdag är en ny dag!

No comments: