Thursday, November 6, 2008

Muu, nöff och ack-ack-ack

Det är mina repliker!

Vi ska nämligen ge oss på ett nytt äventyr på barnavdelningen. Startskottet gick i går och den 2 december, efter bara 3 repetitioner är det premiär för bokdrama.

Jag ska tillsammans med Anja och Maria repetera in boken Kackel i grönsakslandet av Sven Nordquist och den 2 december ska vi spela den för förskolebarn. Wow!

Första mötet gick åt till att bestämma vad vi skulle spela. Anja, som är den med erfarenhet, hade med sig tre böcker:

  • Den lilla farbrorn av Barbro Lindquist
  • Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum
  • Kackel i grönsakslandet

Jag kunde inte hjälpa det, men bara tanken på Findus och Pettson fick mig att fnittra bort en bra stund - men hela tiden kände jag att: mjaa, höna känns nog kul att spela. Så det bestämdes att jag är djuren, Maria är Pettson och Anja är Findus.

Vi ska träffas nästa vecka och till dess ska Anja skriva ett stolpmanus och vi ska försöka tänka på våra roller. Själv har jag redan bestämt att den här grisen frångår manus när det gäller grisens läte. I boken säger grisen oi-oi, men den här grisen ska säga nöff, nöff.

Det bästa av allt - Anja har en kostym för mig som ska spela höna.

1 comment:

Anonymous said...

Jag förstår att du skrattade, Pettson och Findus böckerna är så roliga. Jag kan knappt läsa dom så mina barn hör vad jag läser, jag bara skrattar. De och Mamma Mu har nog varit mina favori´ter att läsa för barnen. Den som har haft roligast är nog jag.