Saturday, November 28, 2009
Talande julkula och lysande isbjörn
Har ni sett den talande julkulan? Vilken rolig idé! När Sussu och Steven flyttar från Sverige så är det ju en perfekt julklapp.
Har ni sett de lysande isbjörnarna? Jag bara älskar dessa och har köpt en liten som jag har i fönstret. Hade jag råd skulle jag köpa alla storlekar.
Har ni sett de lysande isbjörnarna? Jag bara älskar dessa och har köpt en liten som jag har i fönstret. Hade jag råd skulle jag köpa alla storlekar.
Ninni, kaffe, bröd
Så där - nu är Ninni hemma och snart ska vi fika. Hon gör kaffe till räk- och laxbakelsen.
Jag har gjort bröd, så nu ligger den i skålen för första jäsningen.
Tyvärr så lyckades Frölunda vända 0-1 till 2-1 på 23 sekunder.
Jag har gjort bröd, så nu ligger den i skålen för första jäsningen.
Tyvärr så lyckades Frölunda vända 0-1 till 2-1 på 23 sekunder.
FHC-DIF
Hockey på tv. Det är Frölunda mot Djurgården och det står 0-1. Yay! Eftersom jag är en "woman with many talents", så tittar jag på hockey samtidigt som jag syr fast kanten på en av dukarna jag har sytt. Den ska läggas på köksbordet sen. Jag är riktigt, riktigt i fas när det gäller julen. Adventsljusstaken har fått mossa. Visserligen saknas ljusen, men de hinner jag sätta dit till imorgon. Ny röd gardin är sydd och uppsatt och snart så finns en ny duk på bordet också. Någon borde ge mig en guldstjärna.
Väntar på att Ninni ska komma hem så vi kan äta räk- och laxbakelsen jag har köpt.
Väntar på att Ninni ska komma hem så vi kan äta räk- och laxbakelsen jag har köpt.
Lampstommar
Kan man köpa stommar till lampor? Såg jättefina lampor, med organza/silke och skulle vilja göra egna. Kan man det?
Mitt julträd
Här har ni mitt julträd - nu ska det bara fyllas med julkorten jag får (hallååå - är det för tidigt??) Mönstret är gratis och finns hos Sarah London. Det är lite träligt att virka de största mormorsrutorna och du behöver 200 gram grönt garn, inte 50 gram som jag köpte från början.
Sy en julgardin á la Hanna
Först tar man en panelgardin och delar den i två delar. I mitten, men inte på bredden utan på längden. Till och med jag fattar att dela den på bredden inte åstadkommer någonting.
När man gör det á la Hanna så kör man inte med linjal, utan man viker ihop gardinen på längen och höftar. Sen syr man ihop den så man får en oerhört lång gardin.
När man gör det á la Hanna så orkar man inte byta undertråd utan kör vit undertråd och röd övertråd i tanken att det i alla fall inte syns så mycket. Sen zickzackar man och det är lite okaraktäristiskt och inte riktigt á la Hanna. Men t.o.m. hon fattar att så här skirt som organza fransar sig oerhört.
Sen är det dags att sy kanalen som gör att man kan trä in gardinen i gardinstången. Gör man det á la Hanna så hoppar man över att stryka och nåla utan tror att 5 cm det fixar man utan allt det extra jobbet. Däremot så byter man undertråd till rött NU.
När man gör det á la Hanna så kör man inte med linjal, utan man viker ihop gardinen på längen och höftar. Sen syr man ihop den så man får en oerhört lång gardin.
När man gör det á la Hanna så orkar man inte byta undertråd utan kör vit undertråd och röd övertråd i tanken att det i alla fall inte syns så mycket. Sen zickzackar man och det är lite okaraktäristiskt och inte riktigt á la Hanna. Men t.o.m. hon fattar att så här skirt som organza fransar sig oerhört.
Sen är det dags att sy kanalen som gör att man kan trä in gardinen i gardinstången. Gör man det á la Hanna så hoppar man över att stryka och nåla utan tror att 5 cm det fixar man utan allt det extra jobbet. Däremot så byter man undertråd till rött NU.
Som ni ser på bilden så är den här gardinen också ganska skir och genomskinlig, men den släpper igenom ljus så att köket inte blir för mörkt.
PS: en del av er har säkert redan fattat att jag inte använder mig av en panelgardin utan en riktig gardin som mäter 148x220 cm. Att använda sig av en panelgardin och skära den på längen hade betytt en oerhört smal gardin.
Snabb uppdatering om gardin
Det gick inte ...
Stuvbiten jag hittade var i organza. Så om man körde den enkel så såg man knappt att det fanns en gardin. Körde man den dubbelt så räckte inte biten.
MEN - nu har jag hittat panelgardinen - så NU ska här sys.
Sen har jag också hittat guldtyg, så nu kan jag färdigställa min bordsduk till köket.
Stuvbiten jag hittade var i organza. Så om man körde den enkel så såg man knappt att det fanns en gardin. Körde man den dubbelt så räckte inte biten.
MEN - nu har jag hittat panelgardinen - så NU ska här sys.
Sen har jag också hittat guldtyg, så nu kan jag färdigställa min bordsduk till köket.
Nu ska här sys
Jag hittade inte panelgardinen, men jag hittade en stuvbit som passar utmärkt - så nu ska här sys.
I Gnesta!!!!
Tack vare Tildasfriends så hittade jag in till PWQuilt och det visar sig att det ligger i Gnesta. Jag smäller av - vi har en quiltaffär (visserligen nätaffär) här i Gnesta och jag hade ingen aning. Hon ska ha en syhelg i februari också!!!
Gardiner ...
Jag vill sy gardiner till köket. Någonstans här hemma finns vinröda, snygga panelgardiner som jag skulle kunna ha nu när det är vinter - men var är dessa? Jag får leta vidare.
Tjejerna har sjungit julsånger så det är lite julstämning här.
Tjejerna har sjungit julsånger så det är lite julstämning här.
Shopping
Igår blev det lite shopping medan barnen tittade på New Moon.
Först ut blev det City-Gross, Kungens kurva. Blev en liten besvikelse. Jag trodde jag skulle hitta jättemycket mat och att det skulle vara oerhört billigt. Varför trodde jag det? För det var det inte.
Hittade ingen Clas Ohlsson, så det blev Jula istället. Där fick jag tag i lite julklappar, men inte en sak jag hade tänkt. Den saken fanns visserligen, men kostade bara 149 kr om man hade jula-kortet. Annars var det 299 kr. Jag hade inte koll på det, men det var den vänliga kassörskan som berättade det. Samt att jula-kortet inte var ett bonuskort utan ett kreditkort. No way, så det blev ingen sådan. Vad glad jag är att hon berättade det.
Nästa stopp: Rusta där jag också hittade lite julklappar.
Sen IKEA dit jag kom 19.25. De stänger 20 så det blev ett litet race. Hittade allt jag skulle ha och när jag kom till kassan 19.50 så var köerna jättelånga och gick sakta framåt. 20.00 sa de att affären stänger och att kassorna skulle vara öppna några minuter till så att man handla. Några minuter? Jag var inte framme vid kassan förrän klockan 20.25!!! Som tur var kom jag ihåg att jag hade ett broderi med mig så jag kunde brodera medan jag stod i kön, så slapp jag bli irriterad för att kön rörde sig så sakta.
23.45 åkte jag och hämta Krisse. Ninni följde med och höll mig sällskap. Lite mer än en timme senare var jag hemma och kunde lägga mig.
Först ut blev det City-Gross, Kungens kurva. Blev en liten besvikelse. Jag trodde jag skulle hitta jättemycket mat och att det skulle vara oerhört billigt. Varför trodde jag det? För det var det inte.
Hittade ingen Clas Ohlsson, så det blev Jula istället. Där fick jag tag i lite julklappar, men inte en sak jag hade tänkt. Den saken fanns visserligen, men kostade bara 149 kr om man hade jula-kortet. Annars var det 299 kr. Jag hade inte koll på det, men det var den vänliga kassörskan som berättade det. Samt att jula-kortet inte var ett bonuskort utan ett kreditkort. No way, så det blev ingen sådan. Vad glad jag är att hon berättade det.
Nästa stopp: Rusta där jag också hittade lite julklappar.
Sen IKEA dit jag kom 19.25. De stänger 20 så det blev ett litet race. Hittade allt jag skulle ha och när jag kom till kassan 19.50 så var köerna jättelånga och gick sakta framåt. 20.00 sa de att affären stänger och att kassorna skulle vara öppna några minuter till så att man handla. Några minuter? Jag var inte framme vid kassan förrän klockan 20.25!!! Som tur var kom jag ihåg att jag hade ett broderi med mig så jag kunde brodera medan jag stod i kön, så slapp jag bli irriterad för att kön rörde sig så sakta.
23.45 åkte jag och hämta Krisse. Ninni följde med och höll mig sällskap. Lite mer än en timme senare var jag hemma och kunde lägga mig.
Friday, November 27, 2009
Mmmmmm ... maten på Kronas kök
Igår var jag, Lillasyster Yster och Tobbe på Kronas kök och åt. Så gott - Lillasyster Yster tog foton på maten, så har ni tur dyker det upp på hennes blogg snart. (hint, hint)
Vi åt i alla fall:
- Halstrade pilgrimsmusslor med persiljerotscreme, rökt salt och havtornsreduktion
- Sejrygg med vitlök- och sellerigratinerad havskräfta serveras med smörad havskräftsbuljong och krossad potatis med gremoulata
Så gott, så gott, så gott.
Till det bjöds vi på två sorters bröd. Det ena bakar Marias mamma, så vi bad Krisse tigga till sig receptet åt oss.
Vi åt i alla fall:
- Halstrade pilgrimsmusslor med persiljerotscreme, rökt salt och havtornsreduktion
- Sejrygg med vitlök- och sellerigratinerad havskräfta serveras med smörad havskräftsbuljong och krossad potatis med gremoulata
Så gott, så gott, så gott.
Till det bjöds vi på två sorters bröd. Det ena bakar Marias mamma, så vi bad Krisse tigga till sig receptet åt oss.
Trött och gammal, redan innan det börjar
Snart ska jag åka med Ninni och Ida, samt två av Idas kompisar till Heron City. Jag har bokat biljetter till New Moon.
Själv, tänker jag gå och handla. Dels på Clas Ohlsson (jag hittade julklappar i veckans broschyr), samt mat på City-Gross i Kungens kurva. Jag är trött redan innan jag åkt.
Krisse ringde också. Tobbe har åkt upp för att hjälpa sin mamma att flytta till Vagnhärad, så hon kommer inte hem ikväll. Någon gång mellan 11-12 ska jag åka och hämta henne.
Jag är trött redan nu, men jag är en snäll mamma.
Själv, tänker jag gå och handla. Dels på Clas Ohlsson (jag hittade julklappar i veckans broschyr), samt mat på City-Gross i Kungens kurva. Jag är trött redan innan jag åkt.
Krisse ringde också. Tobbe har åkt upp för att hjälpa sin mamma att flytta till Vagnhärad, så hon kommer inte hem ikväll. Någon gång mellan 11-12 ska jag åka och hämta henne.
Jag är trött redan nu, men jag är en snäll mamma.
Mamma Mu får ett plåster
PIPart i Gnesta
Thursday, November 26, 2009
Missade gårdagens chans till julstämning
Igår började ju TV4+ visa Pernillas jul på tv. Jag valde ju att gå på pipart-showen istället, men tack vare TV4+ play så kan jag ju se hennes julshow en annan dag.
Gårdagens program handlar om:
Pernilla Wahlgren bjuder på ugnsgrillad kyckling och pepparkakscheescake. Till hjälp i köket har Pernilla bjudit hem skådespelerskan Birgitte Söndergaard. Tillsammans lagar de kyckling med rotsaker i ugn med en sås gjord på julmust. De passar dessutom på att skapa en helt egen adventsljusstake.
Det är ju hög tid att fixa adventsljusstaken. På söndag ska den ju tändas. Vad mer behöver göras? Jag behöver nog fixa en lista.
Gårdagens program handlar om:
Pernilla Wahlgren bjuder på ugnsgrillad kyckling och pepparkakscheescake. Till hjälp i köket har Pernilla bjudit hem skådespelerskan Birgitte Söndergaard. Tillsammans lagar de kyckling med rotsaker i ugn med en sås gjord på julmust. De passar dessutom på att skapa en helt egen adventsljusstake.
Det är ju hög tid att fixa adventsljusstaken. På söndag ska den ju tändas. Vad mer behöver göras? Jag behöver nog fixa en lista.
Trött men glad
Torsdag morgon och jag är trött. Jag är för "gammal" för att vara borta så sent på kvällen ;-)
Jag är dock väldigt glad att jag gick. Velade in i det sista om jag skulle gå själv eller inte, men jag gick. Kom dit strax innan sju och då var det stängt, så jag tog en fem-minuters promenad. Sen fick jag komma in och då fanns det folk där, men jag var den första "publiken" som kom. Löste medlemskap i PIP och satt sen där och väntade och väntade ... Folk började droppa in och inte förrän 20.00 började det på riktigt. Jag satt dock och skrev på mina Paris-vykort så imorgon (läs idag) kan jag posta dem.
Först läste Annika en dikt och sen var det två tjejer som läste dikter och hade mer av performance. Bra, intressant och nytt!
15 minuters paus och därefter blev det musik. Martin (?) från fd Svenska Akademien spelade på sin gitarr och sjönv. Helt underbart! Vilka texter.
Det gjorde ingenting att huvudnumret inte var på plats. Han hade nämligen varit i Västerås under dagen och blev hämtad, så han satt i bilen på väg till Gnesta.
21.45 dök han upp och efter en anhämtningspaus var det dags. Timmen som han "underhöll" gick oerhört snabbt. Det var som en bra predikan, han pratar och skämtar och så med en liten ändring i tonläget eller att han säger någonting annat, så blir det någonting helt annat och tankeväckande av det han säger. Som när han pratade om folk som ler. Helt ok när barn ler, men när en vuxen ler mot en och man börjar fundera på varför ler han, ska man le tillbaka eller inte ... eller när man själv är den vuxna som ler utan anledning, hur känns det då när folk inte ler tillbaka utan är misstänksamma.
Eller som när han berättar om hur Dalai Lama hälsar på alla som en gammal god vän och förväntar sig att alla gillar honom, istället för att fundera på om de verkligen gör det eller inte.
Jag är sååååååååååå glad att jag gick igår, trots tröttheten.
Jag är dock väldigt glad att jag gick. Velade in i det sista om jag skulle gå själv eller inte, men jag gick. Kom dit strax innan sju och då var det stängt, så jag tog en fem-minuters promenad. Sen fick jag komma in och då fanns det folk där, men jag var den första "publiken" som kom. Löste medlemskap i PIP och satt sen där och väntade och väntade ... Folk började droppa in och inte förrän 20.00 började det på riktigt. Jag satt dock och skrev på mina Paris-vykort så imorgon (läs idag) kan jag posta dem.
Först läste Annika en dikt och sen var det två tjejer som läste dikter och hade mer av performance. Bra, intressant och nytt!
15 minuters paus och därefter blev det musik. Martin (?) från fd Svenska Akademien spelade på sin gitarr och sjönv. Helt underbart! Vilka texter.
Det gjorde ingenting att huvudnumret inte var på plats. Han hade nämligen varit i Västerås under dagen och blev hämtad, så han satt i bilen på väg till Gnesta.
21.45 dök han upp och efter en anhämtningspaus var det dags. Timmen som han "underhöll" gick oerhört snabbt. Det var som en bra predikan, han pratar och skämtar och så med en liten ändring i tonläget eller att han säger någonting annat, så blir det någonting helt annat och tankeväckande av det han säger. Som när han pratade om folk som ler. Helt ok när barn ler, men när en vuxen ler mot en och man börjar fundera på varför ler han, ska man le tillbaka eller inte ... eller när man själv är den vuxna som ler utan anledning, hur känns det då när folk inte ler tillbaka utan är misstänksamma.
Eller som när han berättar om hur Dalai Lama hälsar på alla som en gammal god vän och förväntar sig att alla gillar honom, istället för att fundera på om de verkligen gör det eller inte.
Jag är sååååååååååå glad att jag gick igår, trots tröttheten.
Wednesday, November 25, 2009
PIPart - Poesi Installation Performance
Jag ska göra någonting spännande ikväll. Jag ska gå på pipart. Bob Hansson ska vara där och det är det som lockar mig dit. Det håller på mellan 19-23, men jag hoppas han är tidig så att jag kan åka tidigare. Jag är för gammal för att vara ute till 23 på onsdagkvällar.
Om man inte kan vara i Gnesta ikväll så kan man alltid kolla hans blogg.
Om man inte kan vara i Gnesta ikväll så kan man alltid kolla hans blogg.
Franska
Un, deux, lapin, chat ....
Jag kan franska!!! Nu ligger du efter Minna. Jag hittade två jättebra hemsidor för att lära sig franska online - gratis dessutom.
Sen kan man ju alltid undra varför jag behöver säga kanin när jag är i Frankrike, men det är nästa problem.
Jag kan franska!!! Nu ligger du efter Minna. Jag hittade två jättebra hemsidor för att lära sig franska online - gratis dessutom.
Sen kan man ju alltid undra varför jag behöver säga kanin när jag är i Frankrike, men det är nästa problem.
Julklappspåse Large - bokinlägg
* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Jag blandar och ger. Läser deckare, skräck, fantasy, biografier, skönlitterärt - allätare med andra ord. Eftersom jag jobbar med barn och ungdomar så läser jag mycket böcker för dessa grupper så just nu har jag läst väldigt lite vx-böcker vilket jag saknar. Jag gillar också fantasy noir eller urban fantasy.
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Det är nog ingen idé för dig att skicka böcker av nedanstående författare, men du kanske får ett hum om vad jag gillar: Jane Austen, Margaret Atwood, Stephen King, Neil Gaiman, Terry Pratchett, Rosalind Miles, Philippa Gregory, Debbie Macomber, Charlaine Harris, Piers Anthony ...
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? engelska
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Händer, via datorn eller cd-spelaren.
* Samlar du på böcker av någon särskild författare? Nej, inte samlar - men köper gärna mina favoritförfattare när de kommit ut så jag får läsa dessa.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Nej.
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Jag vill ha lite olika saker beroende på vad jag läser. Visst blev det lätt nu? Läser jag Debbie Macomber så är det för att jag vill ha en feel-good bok, läser jag Stephen King, Dan Brown, Dean Koontz så vill jag ha en spännande stund i soffan. Jag vill oftast inte ha romantik, om det inte är inbäddat som Janet Evanovich eller Charlaine Harris gör i sina böcker.
Jag gillar också historia, att läsa om förr i tiden när det gäller Romartiden, Egypten, Tudor m.m.
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Romantik och kärlek, samt släkthistorier.
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Näpp, jag är nog företagsam av mig.
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Näpp.
Stackars min hemliga jultomte. Jag vet inte om jag gjorde ditt liv lättare när jag besvarade ovanstående. Fråga om det är något du undrar över.
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Det är nog ingen idé för dig att skicka böcker av nedanstående författare, men du kanske får ett hum om vad jag gillar: Jane Austen, Margaret Atwood, Stephen King, Neil Gaiman, Terry Pratchett, Rosalind Miles, Philippa Gregory, Debbie Macomber, Charlaine Harris, Piers Anthony ...
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? engelska
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Händer, via datorn eller cd-spelaren.
* Samlar du på böcker av någon särskild författare? Nej, inte samlar - men köper gärna mina favoritförfattare när de kommit ut så jag får läsa dessa.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Nej.
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Jag vill ha lite olika saker beroende på vad jag läser. Visst blev det lätt nu? Läser jag Debbie Macomber så är det för att jag vill ha en feel-good bok, läser jag Stephen King, Dan Brown, Dean Koontz så vill jag ha en spännande stund i soffan. Jag vill oftast inte ha romantik, om det inte är inbäddat som Janet Evanovich eller Charlaine Harris gör i sina böcker.
Jag gillar också historia, att läsa om förr i tiden när det gäller Romartiden, Egypten, Tudor m.m.
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Romantik och kärlek, samt släkthistorier.
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Näpp, jag är nog företagsam av mig.
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Näpp.
Stackars min hemliga jultomte. Jag vet inte om jag gjorde ditt liv lättare när jag besvarade ovanstående. Fråga om det är något du undrar över.
Julklappspåse large
En bok om dagen ska anordna ett bokbyte igen. Det är ännu inte försent att vara med om du vill. Tänk vad mysigt det vore att få ett paket i brevlådan nu under den mörka årstiden!
* Vad gör du helst på fritiden? Jag skulle bli mycket förvånad om folk inte skriver läser på den här frågan. Jag läser mycket, men jag gillar också att handarbeta (virka, brodera (ej korsstygn), scrappa, göra kort, sticka ... ). Just nu funderar jag mycket på hur jag ska göra det juligt hemma, men det kanske ger sig eftersom Pernilla Wahlgren börjar med sitt julprogram ikväll. LOL
* Samlar du på något? Vykort kan man väl säga. Jag gillar att både skicka och få vykort.
* Favoritfärg? Om jag måste rådbråka min hjärna så blir det nog grönt, men jag gillar andra färger också. Det beror mer på vilken nyans det är, än på vilken färg det är.
* Teve-serier som du uppskattar? Jag ströföljer flera, men om jag ska nämna en som jag verkligen gillar så är det Bones. Däremot så har jag hittills inte gillat några av böckerna jag läst som Kathy Reichs har skrivit.
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst? Tittar oerhört sällan på film. Jag är mer för sport på tv.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak? Dricker både ock. Gillar grönt te med olika smaker.
* Vilket slags godis tycker du bäst om? Lakrits - och nu har jag inget godislöfte. Hint hint!!!
* Stjärntecken? Våg
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul? Kan inte komma på någonting, kanske går jag in och uppdaterar bloggen senare.
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul? Inslagna paket.
Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Inga alls, du får skicka vad du vill. ;-)
* Vad gör du helst på fritiden? Jag skulle bli mycket förvånad om folk inte skriver läser på den här frågan. Jag läser mycket, men jag gillar också att handarbeta (virka, brodera (ej korsstygn), scrappa, göra kort, sticka ... ). Just nu funderar jag mycket på hur jag ska göra det juligt hemma, men det kanske ger sig eftersom Pernilla Wahlgren börjar med sitt julprogram ikväll. LOL
* Samlar du på något? Vykort kan man väl säga. Jag gillar att både skicka och få vykort.
* Favoritfärg? Om jag måste rådbråka min hjärna så blir det nog grönt, men jag gillar andra färger också. Det beror mer på vilken nyans det är, än på vilken färg det är.
* Teve-serier som du uppskattar? Jag ströföljer flera, men om jag ska nämna en som jag verkligen gillar så är det Bones. Däremot så har jag hittills inte gillat några av böckerna jag läst som Kathy Reichs har skrivit.
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst? Tittar oerhört sällan på film. Jag är mer för sport på tv.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak? Dricker både ock. Gillar grönt te med olika smaker.
* Vilket slags godis tycker du bäst om? Lakrits - och nu har jag inget godislöfte. Hint hint!!!
* Stjärntecken? Våg
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul? Kan inte komma på någonting, kanske går jag in och uppdaterar bloggen senare.
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul? Inslagna paket.
Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Inga alls, du får skicka vad du vill. ;-)
Tuesday, November 24, 2009
Ensam på vägen av Inger Frimansson
Vad jag önskar att Inger hade varit konsekvent i boken. Den handlar om tjejer. Nu har jag inte boken här så jag kan inte namnen. Men tjejen på framsidan följer med en kompis till stallet - för att titta på när hon rider. Är det inte typiskt för tjejer? Man står där och tittar på och egentligen är det dötrist och kallt och ensamt - men där står man och tittar på.
Julia, en annan "kompis" är också med och rider och när det är dags att åka hem så visar det sig att mamman som skjutsade dem dit inte kan hämta de. Det är för mycket på jobbet, så hon ber de kolla med Julia om de kan åka hem med henne och hennes mamma. Julia svarar att nog bara en av tjejerna får plats i bilen ...
Så typiskt också för vissa tjejer. Att man är taskig mot varandra på det här viset.
Fram till hit så gillar jag boken. Tjejen på bilden bestämmer sig för att ta bussen och inte vara till "besvär" eller höja sin röst och konfrontera den taskiga kompisen om varför hon inte får åka med. Istället går hon och går. Inte hittar hon någon busshållplats utan en cirkus där man hjälper henne.
Jag hade önskat att Inger istället hade skrivit mer om dynamiken mellan tjejerna och hur man löser det. Hur troligt är det att man hittar en cirkus på vägen och får istället rida på en elefant hem?
Monday, November 23, 2009
Tjejsnack
Hos Milo en blogg jag upptäckt nyligen så finns Tjejsnack. Det har hållit på ett tag för nu är hon på nr 32. En gång i veckan lägger hon ut fem frågor som man ska svara på.
Jag föll pladask för idén. Tänk att svara på frågorna nu och sen varje år. Eller be barnen svara på frågorna varje år för att se hur de utvecklas.
Jag föll pladask för idén. Tänk att svara på frågorna nu och sen varje år. Eller be barnen svara på frågorna varje år för att se hur de utvecklas.
Mitt hängande julträd
är klart. Bild kommer snart.
Nu måste folk bara skicka massa julkort så jag kan fylla det. Hint hint!!!!
Nu måste folk bara skicka massa julkort så jag kan fylla det. Hint hint!!!!
Hotet av Michael Connelly
Undrar om det här är första bok jag läst av Michael Connelly
på svenska? Det känns nästan så efter att ha läst den. För hade jag börjat läsa honom på svenska, så hade jag nog inte fortsatt läsa honom. Och tänk att jag har rekommenderat honom åt andra ...
Det här är en deckare med Harry Bosch. En läkare blir mördad och det visar sig att man har tvingat honom att hämta rör med cesium innan man tar livet av honom. Eftersom det är terrorister inblandat så blandas givetvis FBI in.
Precis som med Dan Browns bok så funkar storyn och berättelsen, men språket! Det är fullt med klicheer, ingenting lämnas åt läsaren.
Till och med första meningen fick mig att haja till: "Samtalet kom vid midnatt. Harry Bosch var vaken och satt i mörkret i vardagsrummet. Han ansåg att han gjorde det för att han kunde höra saxofonen bättre då. Genom att ta bort ett sinne kunde han förstärka ett annat"
Jag vet inte. Stycket kändes bara så blaha.
Jag får nog se till att testa honom på engelska igen.
på svenska? Det känns nästan så efter att ha läst den. För hade jag börjat läsa honom på svenska, så hade jag nog inte fortsatt läsa honom. Och tänk att jag har rekommenderat honom åt andra ...Det här är en deckare med Harry Bosch. En läkare blir mördad och det visar sig att man har tvingat honom att hämta rör med cesium innan man tar livet av honom. Eftersom det är terrorister inblandat så blandas givetvis FBI in.
Precis som med Dan Browns bok så funkar storyn och berättelsen, men språket! Det är fullt med klicheer, ingenting lämnas åt läsaren.
Till och med första meningen fick mig att haja till: "Samtalet kom vid midnatt. Harry Bosch var vaken och satt i mörkret i vardagsrummet. Han ansåg att han gjorde det för att han kunde höra saxofonen bättre då. Genom att ta bort ett sinne kunde han förstärka ett annat"
Jag vet inte. Stycket kändes bara så blaha.
Jag får nog se till att testa honom på engelska igen.
Sunday, November 22, 2009
Den förlorade symbolen av Dan Brown
Fick låna boken av en kompis och den lästes ut förra helgen.
Vad ska jag säga? Det tog lite över 100 sidor innan jag slutade reta mig på att den är så dåligt skriven. Det är så enkelt och liksom Jan Mårtenson vill han gärna lära mig massvis.
Själva storyn har vi läst förr, i hans andra böcker - men han kan sitt hantverk. Trots det så är böckerna bladvändare och han vet hur han driver en berättelse framåt.
Dock ingen bok jag själv behöver äga eller läsa en gång till.
Vad ska jag säga? Det tog lite över 100 sidor innan jag slutade reta mig på att den är så dåligt skriven. Det är så enkelt och liksom Jan Mårtenson vill han gärna lära mig massvis. Själva storyn har vi läst förr, i hans andra böcker - men han kan sitt hantverk. Trots det så är böckerna bladvändare och han vet hur han driver en berättelse framåt.
Dock ingen bok jag själv behöver äga eller läsa en gång till.
Söndag
Inspirerad av Syster Voules-vous så bakar jag bröd. Och inte använder jag mix heller. Brödet är i ugnen och klart om 25 minuter.
Idag är det Domssöndagen, som är kyrkoårets sista söndag. Det vet jag enkom för att jag har varit på högmässa i Dillnäs kyrka. Ida ska ju konfirmera sig och vi "samlar" på gudstjänster. T.o.m. Ninni fick följa med idag. Jag vet inte om de tyckte att det var det här de ville göra för att slippa ha tråkigt ...
Jag måste erkänna att jag nog gillar att gå på gudstjänster. Det ger en stunds lugn och ro (man kan ju inte gärna göra något annat än sitta still) och ibland är predikan intressant och tankeväckande. Det var den idag. Den handlade om hur vi människor bedömer och dömer andra. Prästen som höll i det hela var Christina Porathe.
Konfirmanderna fick gå fram och sjunga en sång (Ida som är förkyld fick mima) och sen fick de besvara en fråga som de tog upp på undervisningen igår: Om någon behövde ett organ, skulle du ge bort ett av dina då? Det var befriande att höra svaren, för man förstod att det inte var "politiskt korrekta" svar. De flesta svarade att de inte visste, att det nog berodde på vem mottagaren var.
Det var nattvard också och jag gick fram. Inte för att ta den, men för att bli välsignad.
Pelle ringde nyss. Han skulle ha varit hemma vid 17-tiden, men kom inte hem förrän nu, ca 19.30. Någon hade hoppat framför tåget i Karlberg så de fick åka buss till Västerås.
Jag har virkat klart alla mina rutor, så nu är det dags att göra själva trädet.
Vi sitter här i soffan, jag, Ninni och Ida. Vi väntar på andra avsnittet av Bones.
Idag är det Domssöndagen, som är kyrkoårets sista söndag. Det vet jag enkom för att jag har varit på högmässa i Dillnäs kyrka. Ida ska ju konfirmera sig och vi "samlar" på gudstjänster. T.o.m. Ninni fick följa med idag. Jag vet inte om de tyckte att det var det här de ville göra för att slippa ha tråkigt ...
Jag måste erkänna att jag nog gillar att gå på gudstjänster. Det ger en stunds lugn och ro (man kan ju inte gärna göra något annat än sitta still) och ibland är predikan intressant och tankeväckande. Det var den idag. Den handlade om hur vi människor bedömer och dömer andra. Prästen som höll i det hela var Christina Porathe.
Konfirmanderna fick gå fram och sjunga en sång (Ida som är förkyld fick mima) och sen fick de besvara en fråga som de tog upp på undervisningen igår: Om någon behövde ett organ, skulle du ge bort ett av dina då? Det var befriande att höra svaren, för man förstod att det inte var "politiskt korrekta" svar. De flesta svarade att de inte visste, att det nog berodde på vem mottagaren var.
Det var nattvard också och jag gick fram. Inte för att ta den, men för att bli välsignad.
Pelle ringde nyss. Han skulle ha varit hemma vid 17-tiden, men kom inte hem förrän nu, ca 19.30. Någon hade hoppat framför tåget i Karlberg så de fick åka buss till Västerås.
Jag har virkat klart alla mina rutor, så nu är det dags att göra själva trädet.
Vi sitter här i soffan, jag, Ninni och Ida. Vi väntar på andra avsnittet av Bones.
Sketchy colors
Saturday, November 21, 2009
Jingle bells, jiingle bells
... Nu är det jul - jag tittar på Leilas jul och gör julkort.
Det är bara den 22 nov ;-) så jag är 100% säker att den julstämning jag har nu är borta till december.
Det är bara den 22 nov ;-) så jag är 100% säker att den julstämning jag har nu är borta till december.
Julkalender hos Magdas
Bildbevis
Nu så - här kommer lite bildbevis ... på vår Frankrikeresa.
Om vi hade hunnit skriva kort, så hade vi kunnat posta de här.
Vi hittade en begravningsplats som var nämnd i guideboken som en sevärdhet. Tyvärr hittade vi aldrig ingången. Det hade varit spännande att se vad som fanns inne. Det visade sig efteråt (om vi hade tittat i boken en gång till) att ingången fanns på andra sidan. Minna försöker ta sig in, men det gick inte ...
Pocket & Pyssel 3.0 bild
Skillnad
Ser ni skillnaden? Underst ligger rutan jag gjorde med dst (dubbla stolpar) och överst ligger rutan med enkla stolpar.
Just nu är jag klar med rutorna: 2, 3, 4, 5, 12 och 13 varv. Det är några kvar att göra.
Författarsignerade böcker
På En bok om dagens blogg har hon ett bra inlägg idag.
Bland deltagare i Pocket & pyssel och pocket & prassel har det debatterats en del på sistone. Somliga är odelat positiva, andra har negativa erfarenheter och är inte särskilt nöjda.
Jag var ju med för första gången och har tyckt det varit kul. Det är alltid kul att få ett överraskningspaket och nervöst att skicka paket eftersom man inte vet vad mottagaren tycker om det. Jag har haft tur som har haft trevliga byteskompisar som skriver trevligt om det de har fått. Själv missade jag ju att publicera ett inlägg om mottagandet och det kan jag tycka var tråkigt och pinsamt. Som tur är blev jag påmind ...
En bok om dagen skrev: Jag tar inte åt mig personligen av det här med att folk skickar begagnade böcker med tefläckar och knöliga omslag, författarsignerade böcker, ...
Jag känner mig träffad när det gäller författarsignerade böcker eftersom jag har skickat sådana. Så jag vill bara förtydliga. Jag skickade inte dessa böcker för att tävla, utan tyckte det var kul att göra detta eftersom vi hade författarcafé så att det passade in på detta.
Har ingen aning om varför jag känner mig tvungen att förklara, men nu har jag i alla fall gjort det ;-)
Bland deltagare i Pocket & pyssel och pocket & prassel har det debatterats en del på sistone. Somliga är odelat positiva, andra har negativa erfarenheter och är inte särskilt nöjda.
Jag var ju med för första gången och har tyckt det varit kul. Det är alltid kul att få ett överraskningspaket och nervöst att skicka paket eftersom man inte vet vad mottagaren tycker om det. Jag har haft tur som har haft trevliga byteskompisar som skriver trevligt om det de har fått. Själv missade jag ju att publicera ett inlägg om mottagandet och det kan jag tycka var tråkigt och pinsamt. Som tur är blev jag påmind ...
En bok om dagen skrev: Jag tar inte åt mig personligen av det här med att folk skickar begagnade böcker med tefläckar och knöliga omslag, författarsignerade böcker, ...
Jag känner mig träffad när det gäller författarsignerade böcker eftersom jag har skickat sådana. Så jag vill bara förtydliga. Jag skickade inte dessa böcker för att tävla, utan tyckte det var kul att göra detta eftersom vi hade författarcafé så att det passade in på detta.
Har ingen aning om varför jag känner mig tvungen att förklara, men nu har jag i alla fall gjort det ;-)
Pocket & prassel 3.0 - om du undrar
så har paketet inte kommit ännu. Är det posten som har skickat det på villovägar?
Friday, November 20, 2009
Först
Endast Minna och jag kan åka till Paris - och hamna i Lübeck.
Endast Minna och jag äter Maryland cookies och jordnötter till lunch - eftersom maten är slut på flyget.
Endast Minna och jag åker till Paris för att se Eiffeltornet - och kommer inte närmare än 500 m ifrån.
Endast Minna och jag sätter oss på flyget hem - och det blir 30 min försenat eftersom hälften av passagerarna saknas.
Endast Minna och jag åker till Paris med en restid på över 13 timmar (vi glömde bilresan Minna) - och är i Paris 1.40 min.
Endast Minna och jag hinner med att se Triumfbågen och Eiffeltornet - på den korta tiden.
Endast Minna sätter sig på planet hem för att beställa macka till middag - bara för att upptäcka att det inte finns någon mat alls. Passagerarna på planet ner åt up ALLT.
Endast Minna och jag - har JÄTTEKUL TROTS ALLT!
Minna - 12994 steg fick vi ihop igår, varav 7000 under Parispromenaden/sprinten.
Endast Minna och jag äter Maryland cookies och jordnötter till lunch - eftersom maten är slut på flyget.
Endast Minna och jag åker till Paris för att se Eiffeltornet - och kommer inte närmare än 500 m ifrån.
Endast Minna och jag sätter oss på flyget hem - och det blir 30 min försenat eftersom hälften av passagerarna saknas.
Endast Minna och jag åker till Paris med en restid på över 13 timmar (vi glömde bilresan Minna) - och är i Paris 1.40 min.
Endast Minna och jag hinner med att se Triumfbågen och Eiffeltornet - på den korta tiden.
Endast Minna sätter sig på planet hem för att beställa macka till middag - bara för att upptäcka att det inte finns någon mat alls. Passagerarna på planet ner åt up ALLT.
Endast Minna och jag - har JÄTTEKUL TROTS ALLT!
Minna - 12994 steg fick vi ihop igår, varav 7000 under Parispromenaden/sprinten.
Thursday, November 19, 2009
Min penna
Bloggdrottningen skriver att hon ska använda min penna - fattar hon inte att min penna kommer att glöda så fort jag har en lugn stund ... Vet hon ens hur många vykort jag skickar???
Hur ska jag hinna i fatt ...
.... bloggdrottningen om hon aldrig slutar blogga?
Just nu är hon uppe i 69 inlägg och jag är uppe i 38 (tror jag det är)
Just nu är hon uppe i 69 inlägg och jag är uppe i 38 (tror jag det är)
Vad gör du här?
Nyss frågade ninni mig: Vad gör du här? Ska du inte åka till Paris?
Skulle du inte ha åkt för länge sedan ...
Vi ska åka om 13 minuter - jag har inte packat, borstat håret, borstat tänderna - utan jag bloggar istället ...
Skulle du inte ha åkt för länge sedan ...
Vi ska åka om 13 minuter - jag har inte packat, borstat håret, borstat tänderna - utan jag bloggar istället ...
O ä moi
tycker Ninni att jag kan säga i Frankrike. Jag frågade henne nämligen vad frasen "Var är jag" är på franska. Man tycker ju att hon efter 3 års pluggande i högstadiet skulle kunna säga det.
Det kunde hon inte, men i min lilla topp-10 Paris hittade hon ovanstående fras.
Sen fattar hon inte varför jag ska vara artig och säga Excuse moi hela tiden eller som jag säger Eskimo. Hon tycker jag ska säga silvous-plait istället.
Det kunde hon inte, men i min lilla topp-10 Paris hittade hon ovanstående fras.
Sen fattar hon inte varför jag ska vara artig och säga Excuse moi hela tiden eller som jag säger Eskimo. Hon tycker jag ska säga silvous-plait istället.
Wednesday, November 18, 2009
Dagens andra promenad
Så där, nu har jag hunnit med dagens andra promenad. I morse tog vi en 20-min promenad i solskenet. Sen har regnet öst ner, men nu när det var uppehåll så skyndade jag mig ut. Jag gick uppför Trappgatan (fjärde gången) ...
Stegräknaren är på 10.550 steg.
I mitt horoskop står det att jag inte kommer att vara nöjd med min prestation imorgon - vilket jag tolkar som att vi inte kommer att gå speciellt mycket ;-) Däremot kommer jag att träffa massa trevliga människor, så vi kanske sitter på ett café hela dagen.
Stegräknaren är på 10.550 steg.
I mitt horoskop står det att jag inte kommer att vara nöjd med min prestation imorgon - vilket jag tolkar som att vi inte kommer att gå speciellt mycket ;-) Däremot kommer jag att träffa massa trevliga människor, så vi kanske sitter på ett café hela dagen.
Google maps är underbar
Nu har jag tagit ut en vägbeskrivning från Porte Maillot (där bussen lämpar av oss) till Eiffeltornet. Det tar 34 minuter och är 2,7 km.
Det går säkert att ta sig dit med metro, men jag tror att för oss (som inte fattar mer än voules vous) går det mycket, mycket fortare att promenera. Om vi tog metron så är jag säker på att vi det skulle ta oss oerhört mycket tid till att köpa biljetter, förstå vilken metro vi skulle gå på, sätta oss i fel tåg och åka åt fel håll. Mycket säkrare att promenera.
Det går säkert att ta sig dit med metro, men jag tror att för oss (som inte fattar mer än voules vous) går det mycket, mycket fortare att promenera. Om vi tog metron så är jag säker på att vi det skulle ta oss oerhört mycket tid till att köpa biljetter, förstå vilken metro vi skulle gå på, sätta oss i fel tåg och åka åt fel håll. Mycket säkrare att promenera.
Om man ska ...
... till Paris över dagen - vad ska man då ha med sig? (om man heter Hanna vill säga)
- guidebok
- adressbok
- virkning
-broderi
- pennor
- kamera
- papper
- pass
- pengar
- bok att läsa
Räcker det så?
- guidebok
- adressbok
- virkning
-broderi
- pennor
- kamera
- papper
- pass
- pengar
- bok att läsa
Räcker det så?
17228 steg
fick jag ihop igår. Helt underbart!!!
Jag ligger i hårdträning sen måndags, inför vår stundande Paris-tripp. Jag vill ju orka promenera fort så vi hinner se någonting ;-)
Jag ligger i hårdträning sen måndags, inför vår stundande Paris-tripp. Jag vill ju orka promenera fort så vi hinner se någonting ;-)
Tuesday, November 17, 2009
Efter lunchen
tog jag en promenad till sjön Naten.
När jag gick ut så regnade det så där fint, ni vet när man inte ens blir blöt. Efter 20 minuter så regnade det. Nu är jag i alla fall tillbaka på jobbet, efter en 40-minuters promenad. Stegräknaren visar på över 10.400 steg.
När jag gick ut så regnade det så där fint, ni vet när man inte ens blir blöt. Efter 20 minuter så regnade det. Nu är jag i alla fall tillbaka på jobbet, efter en 40-minuters promenad. Stegräknaren visar på över 10.400 steg.
Hade en stund över
... så jag tog en 20-min promenad innan lunch. Regnet verkligen hänger i luften. OM jag har tur så är det uppehåll efter att jag har ätit mat, för då ska jag ta en 30 min promenad ner till sjön Naten.
Nu är jag uppe i ca 5100 steg.
Nu är jag uppe i ca 5100 steg.
11745 steg
gick jag igår. Visst är jag bra!
Minna - har du satt på dig din stegräknare? Det är dags nu.
Minna - har du satt på dig din stegräknare? Det är dags nu.
Tråkig utan dagsljus
Vad tråkigt det är utan dagsljus - när man ska fota.
Jag fick ett underbart härligt paket igår från min pocket & pyssel 3.0 som är Floria.
Jag ska försöka fota i eftermiddag då ljuset är bättre ... men till dess kan ni ju få veta att i mitt paket fanns:
Raggi-garn (vilket är perfekt eftersom jag just nu stickar i Raggi - vantarna till barnen). Det här känns direkt som att någon kommer att få strumpor.
Mini-album kit från Panduro, i svart och rött. Underbart! Har aldrig gjort ett minikit så det ska bli kul.
Autografjägaren av Zadie Smith. Henne har jag alltid varit nyfiken på, men aldrig läst. Har månne Floria upptäckt att jag ibland samlar på autografer ;-) eller var det bara en slump att det blev just den boken.
Jag fick ett underbart härligt paket igår från min pocket & pyssel 3.0 som är Floria.
Jag ska försöka fota i eftermiddag då ljuset är bättre ... men till dess kan ni ju få veta att i mitt paket fanns:
Raggi-garn (vilket är perfekt eftersom jag just nu stickar i Raggi - vantarna till barnen). Det här känns direkt som att någon kommer att få strumpor.
Mini-album kit från Panduro, i svart och rött. Underbart! Har aldrig gjort ett minikit så det ska bli kul.
Autografjägaren av Zadie Smith. Henne har jag alltid varit nyfiken på, men aldrig läst. Har månne Floria upptäckt att jag ibland samlar på autografer ;-) eller var det bara en slump att det blev just den boken.
Monday, November 16, 2009
Måndagsmorgonen till ära
så har min stegräknare åkt på. 9500 steg är jag uppe i nu.
Morgonen började med att jag och Karin tog en promenad. Vi tog Frönäsrundan som tar ca 30 min. Vädret var gråmulet, med regndis - men vad skönt det var att ta den där promenaden.
Morgonen började med att jag och Karin tog en promenad. Vi tog Frönäsrundan som tar ca 30 min. Vädret var gråmulet, med regndis - men vad skönt det var att ta den där promenaden.
Sunday, November 15, 2009
Hur dum får man bli
tydligen jättedum. Håller ju på och virkar mormorsrutor till Sarah Londons Christmas mystery. Jag har gjort de med 2, 3, 4, 5, 12 och 13 varv och nu inser jag att jag har virkat alldeles för stora rutor. Jag har virkat med dubbla stolpar och inte enkla stolpar. Suck!
Så nu börjar jag om.
Men, men .... om cirka 35 minuter börjar Bones och då ska jag tröstäta med nygräddat bröd.
Så nu börjar jag om.
Men, men .... om cirka 35 minuter börjar Bones och då ska jag tröstäta med nygräddat bröd.
Neeeej
Det är inte sant. Igår började jag hoppa runt på bloggar och hittade bland annat dessa: Jenny of Elefantz och Gum Tree designers och via deras bloglistor ännu fler bloggar. Så nu vill jag sy och brodera för hand, något jag aldrig tidigare har velat göra.
Precis vad jag behövde - någonting nytt att bli intresserad av.
Brödet jag bakade igår är SLUT.
Precis vad jag behövde - någonting nytt att bli intresserad av.
Brödet jag bakade igår är SLUT.
Saturday, November 14, 2009
Inspirerad av bloggdrottningen
... så bakar jag nu matbröd. Jag är dock inte lika modig som bloggdrottningen, så vi har köpt färdig mixat franskbrödmjöl mix. Tillsätt bara vatten och jäst.
Under tiden som jag fixade med brödet, så fick Ninni stryka tyg. Jag blev sugen på att sy en löpare enligt ett mönster som fanns i en tidning jag köpte förra månaden. Nu hittar jag inte tidningen, så inspirationen får bli från Tildas friends. Hela hennes blogg är inspirerande, men om ni tittar på inlägg från 3 november så ser ni inspirationen till dukarna.
Krisse ringde nyss. Jag skulle ha hämtat henne i natt, men nu behöver jag inte göra det. Sen berättade hon att jag och Tobbe är välkomna att äta på Kronas kök någon kväll. Det blir vi bjudna på. Visst är det snällt!
Under tiden som jag fixade med brödet, så fick Ninni stryka tyg. Jag blev sugen på att sy en löpare enligt ett mönster som fanns i en tidning jag köpte förra månaden. Nu hittar jag inte tidningen, så inspirationen får bli från Tildas friends. Hela hennes blogg är inspirerande, men om ni tittar på inlägg från 3 november så ser ni inspirationen till dukarna.
Krisse ringde nyss. Jag skulle ha hämtat henne i natt, men nu behöver jag inte göra det. Sen berättade hon att jag och Tobbe är välkomna att äta på Kronas kök någon kväll. Det blir vi bjudna på. Visst är det snällt!
Julkalender hos Magdas
Magdas är en jättetrevlig butik på nätet med scrapsaker och så har dem en helt underbar blogg. Nu ska de ha en julkalender på sin blogg med olika saker man kan göra varje dag. De har redan planerat lite saker som ska göras, men vill också ha förslag på vad man kan göra.
Bland alla förslagen så lottas det ut ett kit från Maja design med julpapper och matchande dekorationer. Vill du ge förslag på deras blogg så gå in här.
Jag vill att de ska göra instruktioner på hur man gör ett landskap i en julkula. Såg en sån förra året och tycker det borde bli en jättebra julklapp.
Bland alla förslagen så lottas det ut ett kit från Maja design med julpapper och matchande dekorationer. Vill du ge förslag på deras blogg så gå in här.
Jag vill att de ska göra instruktioner på hur man gör ett landskap i en julkula. Såg en sån förra året och tycker det borde bli en jättebra julklapp.
Författarcafé med Björn Hellberg
Han är ett fullblodsproffs och alla som var där hade en mycket trevlig stund. Han är charmig, full av fakta och anekdoter. Får du en chans att lyssna på honom - så gör det.
Trappgatan har 130 trappsteg
Det här är Trappgatan i Gnesta. Det är 130 trappsteg upp. Jag vet för jag har räknat. Vi har nämligen börjat ta promenader på jobbet, lite då och då om man heter Hanna. Om man heter Malin så går man varje dag ;-) Tre gånger har vi nu gått uppför dessa trappor. Ska bli kul att se när jag kommer att kunna gå upp för hela Trappgatan utan att stanna ... Även om jag stannar och tar pauser så flåsar man som en flodhäst när man kommer upp.
Trappgatan när man ska gå upp för den. 
Trappgatan när man har kommit uppför den.
På g just nu
Vita nystanet ska jag använda att sticka en mössa till Ida. Hon vill ha en sk. åremössa.
Kundkort
Varför har man egentligen kundkort? Handlar det om rabatter och bonus, så är man ju ganska lurad.
Fick mitt bonusbesked från ICA för oktober. Jag har handlat för ca 41.000 kr (inkl bensin på Statoil) och för det har jag fått 425 kr i bonus under året, samt tjänat 188 kr på rabatter!
Fick mitt bonusbesked från ICA för oktober. Jag har handlat för ca 41.000 kr (inkl bensin på Statoil) och för det har jag fått 425 kr i bonus under året, samt tjänat 188 kr på rabatter!
Bloggdrottningen
har 42 inlägg under november. Jag har bara 14 (15 med det här).
Dock lovar jag komma i kapp om jag blir sjuk. Då ska jag blogga timme för timme om hur febern går upp och ner ... ;-) Har jag tur blir barnen sjuka också och då kan jag blogga om deras feber också. Det är nog ända sättet att komma i kapp.
Dock lovar jag komma i kapp om jag blir sjuk. Då ska jag blogga timme för timme om hur febern går upp och ner ... ;-) Har jag tur blir barnen sjuka också och då kan jag blogga om deras feber också. Det är nog ända sättet att komma i kapp.
När jag vill virka/sticka istället för att städa
Vet ni vad jag gör då? Jo, då alternerar jag.
Först så bestämmer jag mig för att jag ska städa lite. Och med lite menar jag lite. Jag kanske tömmer eller fyller diskmaskinen; eller diskar två kastruller; eller sätter på en tvättmaskin; eller hänger upp halva tvätten på tork. Ni fattar vad jag menar?
Och när jag har gjort det, så går jag och virkar/stickar en stund - för att sen gå tillbaka och diska lite till eller hänga upp resten av tvätten. Eller varför inte läsa lite i en bok?
Visserligen gör det att städningen tar ganska lång tid, men jag får ju virka/sticka/brodera/pyssla/läsa/blogga också. För att det ska gå lite fortare kan jag ju alltid ropa på Ninni och Ida att göra någonting :-) De kommer att bli vansinniga när de läser det här.
Nu 9.06:
- städar mitt pysselrum
- sätter på tvättmaskinen
- virkar på Sarah Londons christmas mystery. Jag har bestämt mig för att virka 66 maskor och sen göra någonting annat.
PS: Har jag sagt att jag fuskar också? Ibland kan jag städa i 5 minuter och virka i 15 ;-) Och sen börjar ju hockey:n och då kan jag ju inte städa alls, då måste jag bara pyssla.
Först så bestämmer jag mig för att jag ska städa lite. Och med lite menar jag lite. Jag kanske tömmer eller fyller diskmaskinen; eller diskar två kastruller; eller sätter på en tvättmaskin; eller hänger upp halva tvätten på tork. Ni fattar vad jag menar?
Och när jag har gjort det, så går jag och virkar/stickar en stund - för att sen gå tillbaka och diska lite till eller hänga upp resten av tvätten. Eller varför inte läsa lite i en bok?
Visserligen gör det att städningen tar ganska lång tid, men jag får ju virka/sticka/brodera/pyssla/läsa/blogga också. För att det ska gå lite fortare kan jag ju alltid ropa på Ninni och Ida att göra någonting :-) De kommer att bli vansinniga när de läser det här.
Nu 9.06:
- städar mitt pysselrum
- sätter på tvättmaskinen
- virkar på Sarah Londons christmas mystery. Jag har bestämt mig för att virka 66 maskor och sen göra någonting annat.
PS: Har jag sagt att jag fuskar också? Ibland kan jag städa i 5 minuter och virka i 15 ;-) Och sen börjar ju hockey:n och då kan jag ju inte städa alls, då måste jag bara pyssla.
Lördag morgon uppdatering
Ninnis vantar är klara, så nu väntar Ida på att hennes ska bli klara - pronto!!!
Har börjat med en mystery crochet hos Sarah London. Tror att jag har köpt för lite garn, vilket är tråkigt. Jag har nämligen köpt garn till min pocket & pyssel-kompis också och föreslagit att hon ska göra denna sak. Nu virkar jag febrilt för att se om jag behöver köpa ett nystan till och skicka till henne på måndag. Det vore ju oerhört pinsamt om garnet inte räcker ...
Halvvägs in i boken av Dan Brown - tycker fortfarande likadant.
Vävstol !!!! Jag har tackat ja till en vävstol!!!! Vad tänkte jag på? Var ska jag ha den? Kommer jag någonsin att väva? Hjälp! Men jag vill ha den ...
Det är lördag idag, så kl 16 bänkar jag mig framför tv:n för att se SSK-DIF. Heja Djurgården! Annars ska jag städa (hur kommer det sig att det aldrig är städat, trots att jag har städat dagen innan) - och pyssla. Ska försöka få i ordning mitt pysselrum så att det går att använda.
Har börjat med en mystery crochet hos Sarah London. Tror att jag har köpt för lite garn, vilket är tråkigt. Jag har nämligen köpt garn till min pocket & pyssel-kompis också och föreslagit att hon ska göra denna sak. Nu virkar jag febrilt för att se om jag behöver köpa ett nystan till och skicka till henne på måndag. Det vore ju oerhört pinsamt om garnet inte räcker ...
Halvvägs in i boken av Dan Brown - tycker fortfarande likadant.
Vävstol !!!! Jag har tackat ja till en vävstol!!!! Vad tänkte jag på? Var ska jag ha den? Kommer jag någonsin att väva? Hjälp! Men jag vill ha den ...
Det är lördag idag, så kl 16 bänkar jag mig framför tv:n för att se SSK-DIF. Heja Djurgården! Annars ska jag städa (hur kommer det sig att det aldrig är städat, trots att jag har städat dagen innan) - och pyssla. Ska försöka få i ordning mitt pysselrum så att det går att använda.
Friday, November 13, 2009
Posten och Dan Brown och stickat
Jag har något på posten att hämta. Det är ett P & P-paket, men eftersom jag är med i både pyssel och prassel så vet jag ju inte från vem det är. Under morgonen så blir det ett besök på ICA för att hämta ut det. Can't wait!
Läser senaste Dan Brown - mannen vet ju hur man skriver spännande. Vore det inte för det så skulle jag nu (100 sidor in i boken) sen länge ha lagt ifrån mig boken för inte är den bra.
Är nästan klar med den ena av Ninnis vantar. Om jag inte hade varit så lat så hade båda varit klara för länge sedan. Ida har begärt både vantar och mössa av mig. Snarast - eftersom det är kallt. Stickorna får väl glöda i helgen.
Läser senaste Dan Brown - mannen vet ju hur man skriver spännande. Vore det inte för det så skulle jag nu (100 sidor in i boken) sen länge ha lagt ifrån mig boken för inte är den bra.
Är nästan klar med den ena av Ninnis vantar. Om jag inte hade varit så lat så hade båda varit klara för länge sedan. Ida har begärt både vantar och mössa av mig. Snarast - eftersom det är kallt. Stickorna får väl glöda i helgen.
Wednesday, November 11, 2009
Jag har köpt en bok!!!
Sunday, November 8, 2009
Bloggcandy hos Scrapptorget
Har ni hittat till Scrapptorget ännu? Om inte, så är det verkligen dags nu. Bloggenär full med inspiration och inte minst, nedanstående bloggcandyn.

Bloggcandy hos Nettan, Scrapbooking4you
Vill du vara med och försöka vinna det underbara bloggcandyt som finns hos Nettan på Scrapbooking4you.se. Kolla då hennes blogg för hur du ska göra!

Söndagen den 29 nov. är sista datumet för detta.
MIna laýouter
Scrapmara i Enköping
Idag har jag varit i Enköping hela dagen. Mians scrap o design nyöppnade i en ny butik och hade scrapmara. Vi satt och scrappade hela dagen och så var det demonstrationer av nedanstående stjärna och ask.
Det är svårt att tänka sig, men av papprena ovan gjorde vi nedanstående stjärna.
Med två papper och en mall, gjorde vi nedanstående ask. Inget att klippa och inget att limma.
Saturday, November 7, 2009
Virkat och stickat - Crochet and knitting
These socks are Magic mirror socks by Jeannie Cartmel. I have only one half of the second sock to knit then they are done. It is a great pattern and knits out really fast. The pattern can be found free on Ravelry (but you need to become a member).
"Simple flowers" from the group CGThreads. I didn't have the right thread, so mine didnt turn out as good as the others.
CDP 1 from CGThreads. The candle stick is a birthday present from Krisse.

Tre dukar från samma mönster "Little blush doily". Snabbvirkar och rolig att göra. Mönstret finns på Freepatterns. Blir man medlem så kan man ladda hem mönster.
Tre dukar från samma mönster "Little blush doily". Snabbvirkar och rolig att göra. Mönstret finns på Freepatterns. Blir man medlem så kan man ladda hem mönster.
Three doilies from the same pattern "Little blush doily". It is a fast crochet and fun to do. The pattern can be found free at Freepatters, if you become a member.
Golden pineapples from CGThreads. It was the October CAL and I liked it.
Min födelsedagsmiddag hos Krisse
Friday, November 6, 2009
Morden i SVT
Nå hur gick det? Såg ni mig i tv i onsdags?
Om inte så finns det faktiskt en chans till genom SVT Play
För att ni ska kunna se mig så bör ni veta det här: Scenen är när rättsläkaren är på väg in i gruvan och går genom en klyfta. På vänster sida ser ni en björk och efter björken står det tre personer. Jag är den som står sist!!!
Om ni inte orkar titta på hela filmen, så spola till ca 3.05 - strax därefter kommer JAG! Avsnittet finns tillgängligt till den 13 januari 2010 - sen är det försent att kolla på mig.
Om jag ska vara ärlig så orkade jag inte se hela episoden. Gör ni? Jag såg ca 20 minuter av den och kände mig vilsen i pannkakan. Kanske bör man ha sett avsnitten av graven för att hänga med ...
Avsnittet handlar om: Ett lik hittas i ett gammalt vattenfyllt schakt på Skärsö, en före detta militärö i Stockholms skärgård. Fyndet visar sig ha kopplingar till kriminalkommissarie Cege Ljungs första fall för nästan 25 år sedan. Cege samlar sin specialgrupp för att lösa fallet, men tiden är knapp, snart går preskriptionstiden ut. I rollerna: Kjell Bergqvist, Göran Ragnerstam, Annika Hallin, Cecilia Nilsson, Jens Hultén m.fl. Manus: Cilla Börjlind, Rolf Börjlind. Regi: Anders Engström.
Om inte så finns det faktiskt en chans till genom SVT Play
För att ni ska kunna se mig så bör ni veta det här: Scenen är när rättsläkaren är på väg in i gruvan och går genom en klyfta. På vänster sida ser ni en björk och efter björken står det tre personer. Jag är den som står sist!!!
Om ni inte orkar titta på hela filmen, så spola till ca 3.05 - strax därefter kommer JAG! Avsnittet finns tillgängligt till den 13 januari 2010 - sen är det försent att kolla på mig.
Om jag ska vara ärlig så orkade jag inte se hela episoden. Gör ni? Jag såg ca 20 minuter av den och kände mig vilsen i pannkakan. Kanske bör man ha sett avsnitten av graven för att hänga med ...
Avsnittet handlar om: Ett lik hittas i ett gammalt vattenfyllt schakt på Skärsö, en före detta militärö i Stockholms skärgård. Fyndet visar sig ha kopplingar till kriminalkommissarie Cege Ljungs första fall för nästan 25 år sedan. Cege samlar sin specialgrupp för att lösa fallet, men tiden är knapp, snart går preskriptionstiden ut. I rollerna: Kjell Bergqvist, Göran Ragnerstam, Annika Hallin, Cecilia Nilsson, Jens Hultén m.fl. Manus: Cilla Börjlind, Rolf Börjlind. Regi: Anders Engström.
Hurra för internet och annat kuligt ;-)
Vilken tur att internet och google finns. Fick nyss sms från en dotter som undrar om vinylhandskar innehåller latex. Svaret hittar man hos FASS där det står:
"Patienter som är känsliga för latex skall använda vinylhandskar isf latexhandskar. Dessa vinylhandskar skall då inte vara pudrade på insidan."
Idag jobbar jag hemifrån på förmiddagen. Jag ska bokprata på Kvarnbackaskolan nu på tisdag och behöver läsa en del böcker.
Nu kl. 10 har jag läst följande:
Nilsson, Per: Aldrig mer Milena
Nilsson, Per: För alltid Milena
Gahrton: Spöket i rum nr 13
De ringde från verkstan idag. Fläkten har nämligen gått sönder i bilen, vilket betyder att jag inte får någon värme i bilen, samt att vindrutan immar igen inifrån. Tack och lov bara i början när jag kör, för sen reglerar sig temperaturen med yttertemperaturen och det blir kallt inne också.
Det finns ingen fläkt i Sverige och den kommer inte förrän den 20 november. Det var inte riktigt sant. Fläkten som finns i Sverige är original och dubbelt så dyr ... Så nu väntar jag till den 20 november.
Systern, som enligt egen utsago, inte längre har något liv är uppe vid slussen i Stockholm för att fota något stort som ska ta sig igenom slussen. Vi får säkert se bilder. Hon hade problem med kameran, eftersom hon lyckats ställa in den på fördröjd bildtagning och inte fick bort det.
Vad finns det mer att förtälja:
- Läser A prioritaire och tycker mer och mer att det är en bok som man borde diskutera med andra för att höra hur de uppfattar det som händer.
- Virkar dukar på högvarv.
- Har stickat klart en duk av två.
- På söndag ska jag till Enköping för att scrappa hela dagen.
- Ida ska prao på Kvarnbackaskolan nästa vecka. Hon ska vara med förskoleklassen hela dagen.
- Har ni sett att Ida har skaffat en blogg?
- Idag öppnar Kronas kök/restaurang i Trosa där Krisse ska jobba. Jag fick åka och hämta henne igår när hon slutade vid 10.30 för Tobbe var fortfarande i Söderköping.
- Krisse klagar på min blogg. Dels skriver jag för sällan (och det ska komma från henne) och dels så är det mest bilder. Är det här bättre?
"Patienter som är känsliga för latex skall använda vinylhandskar isf latexhandskar. Dessa vinylhandskar skall då inte vara pudrade på insidan."
Idag jobbar jag hemifrån på förmiddagen. Jag ska bokprata på Kvarnbackaskolan nu på tisdag och behöver läsa en del böcker.
Nu kl. 10 har jag läst följande:
Nilsson, Per: Aldrig mer Milena
Nilsson, Per: För alltid Milena
Gahrton: Spöket i rum nr 13
De ringde från verkstan idag. Fläkten har nämligen gått sönder i bilen, vilket betyder att jag inte får någon värme i bilen, samt att vindrutan immar igen inifrån. Tack och lov bara i början när jag kör, för sen reglerar sig temperaturen med yttertemperaturen och det blir kallt inne också.
Det finns ingen fläkt i Sverige och den kommer inte förrän den 20 november. Det var inte riktigt sant. Fläkten som finns i Sverige är original och dubbelt så dyr ... Så nu väntar jag till den 20 november.
Systern, som enligt egen utsago, inte längre har något liv är uppe vid slussen i Stockholm för att fota något stort som ska ta sig igenom slussen. Vi får säkert se bilder. Hon hade problem med kameran, eftersom hon lyckats ställa in den på fördröjd bildtagning och inte fick bort det.
Vad finns det mer att förtälja:
- Läser A prioritaire och tycker mer och mer att det är en bok som man borde diskutera med andra för att höra hur de uppfattar det som händer.
- Virkar dukar på högvarv.
- Har stickat klart en duk av två.
- På söndag ska jag till Enköping för att scrappa hela dagen.
- Ida ska prao på Kvarnbackaskolan nästa vecka. Hon ska vara med förskoleklassen hela dagen.
- Har ni sett att Ida har skaffat en blogg?
- Idag öppnar Kronas kök/restaurang i Trosa där Krisse ska jobba. Jag fick åka och hämta henne igår när hon slutade vid 10.30 för Tobbe var fortfarande i Söderköping.
- Krisse klagar på min blogg. Dels skriver jag för sällan (och det ska komma från henne) och dels så är det mest bilder. Är det här bättre?
Subscribe to:
Posts (Atom)



