Showing posts with label bokrecension. Show all posts
Showing posts with label bokrecension. Show all posts

Friday, January 22, 2010

Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordah

Det här är romansen mellan Ellen Key och Urban von Feilitzen i slutet på 1800-talet. Eller romans och romans, den fördes mest via brev och bara några träffar (som alla skedde publikt).

Vi får föja Ellen mest, Urban bara genom brev. Urban är godsägare, gift och far till fyra barn som betyder allra mest för honom. Trots alla vackra ord om hur viktig kärleken är mellan makar, så stannar han till Ellens sorg kvar lojalt hos sin hustru och barn. Hur hon än försöker övertala honom så går det inte.

Första delen tyckte jag var lite seg och lyfte bara i brevväxlingen - men resten var en fröjd att läsa. En kort och underbar bok.

Saturday, January 16, 2010

Hon heter Beatrice av Bo R Holmberg

Det börjar dyka upp böcker, speciellt på ungdomsavdelningen där man blandar text och bild. Den här boken är en sådan.

Den handlar om en kille som går på folkhögskola. Han är där för att ta tag i sitt liv efter en stökig tid med fylla och slagsmål. Väl där bir han besatt av Beatrice som går på teaterlinjen. Dock har hon redan en kille och hur gärna han en vill så vågar han knappt prata med henne. Hade han bara lite i sig, så skulle han våga - men utan?

I boken har hans svenskalärare fått honom att skriva berättelsen om vad som hände mellan honom och Beatrice. Det bir ett spännande pussel, vad är sant och vad är inte sant? Hur ärlig kan man vara mot sig själv? Kan man skriva vad som egentligen hände eller försöker man hela tiden ändra på texten för att man själv ska låta bättre än vad man var?

Thursday, January 14, 2010

Dvärgarna från Terra av Lise Bidstrup

"... och ingen har ännu något svar på hur hålen uppstår eller var barnen som har försvunnit tar vägen. Polismästaren Vagn Christiansen från polisens specialenhet säger att det inte finns några som helst tecken på att det handlar om terrorism, men att polisen ännu så länge står på bar backe. Man arbetar över gränserna, men Vagn Christiansen anser ..."

Någon som snart ska få veta vart barnen tar vägen är Martin. Han är ensam hemma då huset skakar till, ungefär som någon slår i dörren. Nästa skakning är värre. Han faller och slår huvudet i städskåpet. Nästa skakning är ännu värre och Martin märker att körsbärsträdet ute i trädgården börjar växa. Men det är inte sant, istället är det han som sjunker. Han sjunker ner genom jorden och förlorar medvetandet.


När han vaknar är han inlåst med fyra andra barn. Han befinner sig i Terra, fången hos dvärgarna. Dvärgarna är på jakt efter ett speciellt barn, med vars hjälp de kan starta ett krig mot människorna.


Det här är första boken i serien Dvärgarna från Terra. Det finns fyra böcker.

Sunday, January 10, 2010

Hemligt brev till hela världen av Ulf Nilsson

Det här är fjärde boken om Johnny och liksom sina föregående böcker så är det en lågmäld deckare.

Den här gången är det danskan som får problem. Någon är inne på internet via hennes nätverk och man kan läsa små fragment av den andras meddelanden:

Touch of death. Fyra kalasjnikov klara. Behövs tjugo till.

Eftersom nätverket bara når 100 m runt omkring så måste det vara någon i närheten som är ute efter tjugo kalasjnikov. Med hjälp av en sniffer så får Johnny fram att denna någon bor alldeles i närheten ... men vem är det och varför vill den ha kalashnikovs?

Lågmäld bok som sagt, med en tvist. Underbar att läsa och sen diskutera med barn. Ska fundera lite om jag inte ska göra det med mina Bookworms.

Friday, January 8, 2010

Kulor i hjärtat av Cilla Naumann

Åtta noveller om Tom.

Tänk er att du är på väg hem. Det är mörkt och du cyklar. Ingenting ovanligt med det, men tänk om det händer något? Tänk om någon skjuter på dig och när du ligger där på marken efter att ha trillat så fortsätter samma person att skjuta på gatlyktorna. En efter en så släcker han lamporna och det blir mörkt ...
Den gemensamma nämnaren för alla novellerna är att man får följa Tom och det han upplever. Författarinnan lyckas beskriva känslan av hur man tappar bort någon, hur det är att vara kär och osäker med mera, så att man verkligen känner det själv.
Den här boken ska jag prata om på måndag inför en åk 7. Av de 5-6 böckerna jag ska prata om så är det här en av de bästa.

Nudelbagaren av Ma Jian

Det här är en vass och rolig roman om livets absurditeter och grymhet i det moderna Kina.

Varje vecka träffas två vänner för att äta middag tillsammans. Den ene är författare, den andre är professionell blodgivare. De båda vännerna utgör ett udda par, där en strävar efter att briljera intellektuellt, medan den andre har blivit rik på sin gränslösa entreprenörsanda. Under en kväll med ett övermått av mat och dryck, börjar författaren berätta om sitt arbete. Han inleder med klagomål över den historia om en kommunistisk hjälte han måste skriva men sedan avslöjar han vilka skrönor han vill berätta, om han bara hade den friheten.
Här kommer ett stycke från boken som jag tycker beskriver absurditeten bra:

"Tyvärr visade det sig efter invigningen att många unga kvinnor begick självmord genom att hoppa från bron. Broadministrationen var därför tvungen att sätta upp följande anslag: "Hopp från gångbron i syfte att begå självmord räknas som upplopp och straffas med minst två års fängelse" Då stabiliserades situationen. Man lät också montera taggtråd på broräckena. "
Boken består av noveller med namn som Övergivaren eller Den övergivna, vilket på ett bra sätt beskriver att inget är säkert. Är man å ena sidan är man den som överger eller är man kanske den övergivna?
Författaren blir en favorit och jag ska definitivt läsa mer av honom.

Känslan av att hoppa av Ingrid Olsson

Två månader innan Lisen ska ta studenten tar en kille sitt liv. Han hoppar ner från ett parkerigshus. Lisen börjar skriva brev till honom och berätta om sina känslor och tankar, som är allt annat än rosiga. Hon är blyg, rädd, feg ... Ibland är livet mer skrämmande än döden.

"Det finns två typer av människor. De som står i mitten och de som står bredvid.
De som står bredvid blir väldigt bra på att lyssna. I alla fall på att se ut som om de lyssnar. Egentligen är det känna de är bra på. Kroppen blir liksom full av känsliga spröt som vet precis när det är rätt tillfälle att skratta, rätt tillfälle att nicka eller att skaka på huvudet.
Den som står vid sidan av vet att de andra när som helst kan vända ryggen till och gå."

...

"Antiloper har väldigt bra hörsel. Det har lejonen också. Men antilopernas hörselsinne är lite bättre än lejonens. Det måste det vara, ananrs skulle det inte finnas några antiloper. Inga lejon heller. Om alla antiloper blev uppätna skulle det till slut inte finnas nån mat kvar till lejonen.
Allt hänger ihop. Inga konstigheter.
En antilop kan aldrig bli ett lejon. Det är viktigt. Kanske det viktigaste av allt. Allt har sin plats."

Ovanstående är två stycken från brevet Lisen skriver den 16 maj. Speciellt det sista stycket tycker jag förklarar på ett bra sätt hur Lisen ser på sig själv.

Klart läsvärd bok!

Tuesday, January 5, 2010

Glöm mig inte av Anne Cassidy

Så här står det på Raben-Sjögrens hemsida:
En liten flicka, Jade, blir bortrövad från sin säng mitt i natten. Dagen efter bortrövandet knackar polisen på hemma hos Stella, som bor längre ner på gatan. Bara Stella vet att hennes mamma ljuger när polisen frågar var hon var när Jade försvann. Och hon blir chockad när det visar sig att hennes mamma är huvudmisstänkt.
Det förflutna hinner ikapp mamman och en händelse som ägde rum för över tjugo år sen kommer återigen upp till ytan. Det var ett barn som försvann även då, Stellas mamma var barnvakt och barnet blev bortrövat av en man i en svart bil.
Anne Cassidy berättar de bägge historierna parallellt och de två fallen avslöjas bit för bit. Hon berättar rakt och enkelt om ovissheten och hon låter historien bära. Resultatet blir mycket spännande läsning.
Boken är väl bra, men jag tycker den lyfter mest när det handlar om mamman och det hon som hände henne och det hon blev utsatt för. Det är något med boken som jag inte kan sätta fingret på. Kanske att man säger att det är en thriller, men jag tycker att den saknar drivet framåt som thriller. Den handlar ju mest om Stella och hennes mamma, hur de upplever det hela.
Författaren, Anne Cassidy har en egen hemsida. För den här boken har hon fått ett pris. Elever har röstat fram den som 2009 års bästa ungdomsbok i England ?

Undergångarens sånger av Bodil Malmsten

Jag har ganska många favoritförfattare numera. Jag tror det blir på det viset när man har läst hela sitt liv. En av dessa är Bodil Malmsten. Jag har precis läst ut hennes Undergångarens sånger, som gavs ut 1988.

Den här boken består av femton passionshistorier om åtrå, besatthet, ömhet och ond bråd död.
Hon har en lågmäldhet mitt i all passion som passar mig. Historierna rullar på och helt plötsligt, mitt i historien har något hänt - bara på ett ögonblick - och ibland måste jag gå tillbaka och läsa om för att se att jag verkligen fattade rätt. Alla historier lyckas med konststycket att ge mig något. Ibland stannar jag kvar och funderar över en mening. Visst är det märkligt hur en del meningar lyckas träffa en mitt i "bulls eye". Om jag under hot var tvungen att välja ut några historier så är det nedanstående:


- Yrkesverksam sjuksköterska. Älskar slutet på den historien
- Sju sekel
- Åtrå
- Undergångarens sånger

Friday, January 1, 2010

Boken om allting av Guus Kuijer

Jag har fått en ny favorit. Den nederländske författaren av Guus Kuijer.

I den här boken berättar han om pojken Thomas, vars enda önskan är att bli lycklig när han blir stor. Han är nämligen inte lycklig som barn. Hans familj består av en dominant pappa, som inte drar sig för att slå både sin fru och Thomas. Som tur är så får han hjälp, både av Jesus och tant Van Amersfoort.
En helt underbar bok.

Tuesday, December 29, 2009

Nabus bok av Zizou Corder


Jag formligen älskar såna här böcker som är riktiga bokslukarböcker. Böcker man inte vill sluta läsa förrän man har läst klart. Det här är en sådan. Den handlar om Lee Raven, en liten småtjuv i London. Han kommer över en bok och till hans förvåning är den alldeles tom. Det spelar inte så stor roll för Lee är analfabet, dvs han kan inte läsa.

Döm om hans förvåning när boken börjar prata med honom. Det är nämligen en bok som innehåller alla historier om någonsin har funnits. Så fort man har kommit till sista sidan och börjar om på nytt så är det en ny historia. Rena himmelriket för Lee.


Han är dock inte ensam om att vilja ha boken. Barnboksförfattarinnan Nigella Lurch är ute efter boken också. Hon kan nämligen inte skriva historier själv, utan tror att med bokens hjälp ska hon få fler historier och bli ännu rikare ...

Monday, December 28, 2009

Stand-up psycho av Hans Carstensen

Vilken märklig bok.

Den handlar om våren 2008 då stand-up comedy blir stort i Sverige. Två komiker pryder löpsedlarna, Björn Gustafsson och Kajsa Andersson. Den senare gör skandal med sin brutala humor, men som plötsligt försvinner. Boken är den sanna historien om vad som egentligen hände med Kajsa Andersson.

Den är skriven så att jag hela tiden undrar om jag missade den här stora nyheten. Är det på riktigt eller inte?

För mig tog det halva boken innan jag riktigt kom in i den. Ett tag tyckte jag den var oerhört jobbig, för man visste att Måns (berättaren och Kajsas kompis) gjorde det jobbigt för sig själv och skulle åka fast - men när man väl kom över det så blev boken en sträckläsning.

Vill du veta mer om författaren - kolla hans hemsida.

Det viskande barnet av Mårten Sandén

Del 2 i serien om Jannike och ska jag vara ärlig så var den inte lika bra. Den andra kunde jag knappt lägga ifrån mig, men det kunde jag med den här. Jag hade förmodligen för högt ställda förväntningar på boken, för den är inte dålig. Jag tycker bara inte den höll ihop lika bra som första delen, men jag ser framemot nästa del.

Från vättar med yxa och trolljagande jättar till livsfarliga gycklare.

Sjuttonåriga värstingen Jannike Faltin är back in business! Jannike Faltin har ett nytt jobb. Sedan hennes paranormala förmågor och hårda nävar hjälpt Byrån att oskadliggöra den femte systern träder Jannike permanent i Rikets tjänst.

Under ett uppdrag hittar Jannike ett viskande barn i skogen; en liten flicka i röd mössa, på väg till mormor med sin korg. Vem är hon? Varför jagar de livsfarliga gycklarna Joculatores henne? Och vem är han som spelar flöjt i skogarna runt flickans övergivna hemby i Västerbottens inland?

Den femte systern av Mårten Sandén

Wow - varför har jag väntat med att läsa den här boken. Den kom ju trots allt ut redan 2008.

För tvåhundra år sedan fanns en man vid namn Karmelius i Nyköping. Frestad av makten tillkallar han mörkrets furste och med hjälp av sina fem döttrar lyckas han öppna porten till helvetet.

Tvåhundra år senare sitter den gravida Elisabeth från hembygdsmuséet med sin praktikant Jannike och en nedfryst vätte i en piketbuss. De är på väg till Martinsson som förestår Byrån för särskilda efterforskningar i Stockholm. Byrån förstår genast att vätten - som har anfallit Elisabeth med yxa - har agerat på uppdrag av någon av de fem döttrarna. De tror att de har koll på alla Karmelius ättlingar men har de verkligen det?

En bokslukarbok på över 300 sidor. Ända fördelen med att inte ha läst den när den kom ut, var att jag kunde läsa nummer 2 i serien om Jannike på en gång.

Drakarna vaknar av Iselin B. Alvestad

Del 2 i serien om Alanya.

Alanya och hennes vänner har lyckats fördriva häxan, men lugnet blir kortvarigt. Människor runt omkring henne förändras. Det visar sig att förbannelsen inte är löst, utan fortfarande vilar över Aryak. För att häva den måste hon väcka drakarna ...

Den här boken är bättre än första boken, men för att förstå den måste man läsa dem i ordning. Nu väntar jag med spänning på att bok nummer tre ska ges ut.

Sunday, December 20, 2009

Sjöodjur och andra delikatesser av Matthew Morgan - just a book review

Det här är andra boken om varulven Ulf som bor på djurparken Farraway hall och arbetar på KSFGD (Kungliga sällskapet för förhindrande av grymhet mot djur).

I den här boken dyker kapten Crab upp, med krok istället för hand. Han har hittat ett skadat rödryggat storsjöodjur flytande på havet och nu har han det på släp bakom båten. Den kan inte använda tre av sina åtta tentakler och det visar sig bero på en hjärnblödning. En operation är nödvändig, annars väntar bara döden. Problemet är bara att sjöodjuret är oerhört giftigt och om man inte kan ta bort giftet så går det inte att operera. Det är alldeles för farligt ...
Samtidigt så är Baron Malackai på jakt efter monster till sin as-middag. Ett rödryggat storsjöodjur står högt på önskelistan, men så länge det är giftigt så kan man inte äta det.
En helt okej läsning för dig som gillar monster och äventyr.

Friday, December 18, 2009

Mörkerboken av Hannele Mikaela Taivassalo

Ibland blir man kär i en bok utan att ens ha läst den. Så var det för mig och den här boken. Från det att jag såg den så kände jag att jag ville klappa och krama den.

Den handlar om prinsessan Liten som bor ensam i sitt slott tillsammans med hovmarskalken. Hon trivs och har inte alls förstått alla faror som kan finnas och som man behöver ängslas över:
"Vargar som ylar i natten.
(Det är inte vinden som gnyr, om du tror!)
Skogens förrädiska mörker.
(Där inte bara vargar smyger med blottade huggtänder, du kan tro våldsmän och rövare gömmer sig där!)
Spöken och gastar
Häxor med kvastar (och utan)
Vildsvin med vässade järnbetar och
en hjort med en krona av eld
AV ELD!
Och värst av allt:
Människor.
Människor som vill ont.
Människor som vill ha guldet i skattkammaren.
Korven i korvkällaren.Bakverken i bakstugan.
Pengarna vi så nogsamt
sparat och räknat och blankat och putsat och
samlat och gömt i kassakistan.
Alla de som vill ha allt som du har, Liten"

Texten, bilderna - ja allt är helt underbart med boken.

Kolla på förlagets hemsida för mer information och under extramaterial kan man höra författarinnan själv läsa ur boken.

Svenhammads journaler av Zulmir Becevic

Det här är också en bok som jag gillar, men som jag inte riktigt vet var jag har den. Den handlar om Svenhammed, som skriver journal. Märk väl, inte dagbok som är oerhört töntigt - utan journal.

Hans föräldrar såg honom som inköpsporten till ett svenskt liv, så därför fick han namn efter deras favoritperson på soss: Sven och sin pappa, Svenhammad.

Den här boken beskriver hans liv och jag har inte riktigt vetat vad jag ska tycka. Den är rolig och lite sorglig, men nu när jag bestämt mig för att författaren driver med mig som svensk och mina föreställningar om invandrare så gillar jag den bättre.

Vill man ha en bok att diskutera kring, så är den här perfekt. Författaren har en egen hemsida.

Tidsfrist av Allan Guthrie

En lättläst, hårdkokt thriller för unga vuxna.

När Pearces före detta flickvän Julie dyker upp och ber om hans hjälp ställer han motvilligt upp. Hon måste betala tillbaka tjugo tusen pund till lånehajen Banksy före midnatt, annars kommer hon att dö. Men Pearce har inga pengar, och när Julie plötsligt blir kidnappad börjar en desperat kamp mot klockan för att rädda hennes liv. Att Pearce samtidigt måste ta hand om Julies två oförskämda ungar gör inte saken bättre ...

Så står det på Adlibris hemsida och det stämmer. Allt stämmer och jag gillar boken, men jag har problem med storyn. Den är så rå, folk dör och lösningen på allt är våld ... Jag vet inte. Om jag hade varit en ung kille, hur hade jag läst den då? Är det mina 40+ kvinnliga ögon som får mig att reagera på boken eller?

Författaren har en egen hemsida.

Thursday, December 17, 2009

Vinden blåser vart den vill av Guus Kuijer

Det här är egentligen del fyra i en serie som handlar om Polleke som bor i Nederländerna. Jag har inte läst de andra, men det funkar att läsa den här fristående. Dock gav den mersmak, så jag kommer att läsa de andra böckerna.

Pollekes pappa har varit missbrukare, men nu har han varit i Nepal och "hittat sig själv". Han har rakat av sig huvudet och går omkring i klänning.

Pollekes mamma ska gifta om sig och mitt i allt kaos blir Pollekes farfar sjuk och får läggas in på sjukhus för undersökningar.