Saturday, December 27, 2008
Friday, December 26, 2008
The Phelan family chronicles
Så här skrev Suzi från Oregon på en blogg:
Over 25 years ago I asked my family of non letter writers / good intentions procrastinators, to write me one letter a year - just one, in November ... and I would put them together into a family newspaper, then send it back to them at Christmas.
Out of sixteen different families I asked this of - I got 15 letters back that first year. Each year the number goes up ... if one family member doesn't write, another starts - even as young as 8 years old!
We've had distant 'kissin cousins' who were not well known by us, who have joined and bonded us closer together now. It is such a family treasure - a gift to each other!! One we've all shown over and over to friends who have tried and failed to copy the idea, as our idea just keeps growing stronger year after year.
The paper has gone from my first efforts of reading difficult hand writing, typing, cut and pasting then photocopying - to computerized electronic letters with photos attachments, downloading and COLOR printing. Wow! What a change.
Visst är det en rolig ide`?
Saturday, December 20, 2008
Jag vill, jag vill...
Visa vad jag har gjort för julklappar idag, men vågar inte. Tänk om ”fel” person kollar på bloggen och ser vad de får i julklapp innan julafton. Så kan vi inte ha det!
Sitter och stickar på Seaform scarf. Jag började på den i somras, en tröttnade. Den är snygg, men så tråkig att sticka. http://putasockinit.wordpress.com/2007/02/20/seafoam-scarf/
Thursday, December 18, 2008
Tisdagsklubben
… klarar inte av att vara ifrån varandra. Vi hade bestämt att sista scrappen före jul skulle vara den 9 december. Men när den dagen kommer så fattar ingen vad vi tänkte på, ska vi sluta nu??? Julafton är ju inte förrän den 24 dec, det är ju gott om tid. Så vi ska träffas ikväll. Japp, det är en torsdag – men tisdag var dum för flera av oss och vi är ju alla flexibla kvinnor.
Är jättesugen på att scrappa. Mina bilder kom från ifolor idag och jag blev jätteglad – tills jag insåg att man har delat upp försändelsen. Idag kom de vanliga bilderna, men de jag har förstorat till 20x har ännu inte kommit och jag som ska göra julklappar av dem. Det blir julklappar till min mamma, Krisse och Tobbe, samt Sussu och Steven. Hoppas de kommer imorgon så jag hinner börja.
Idag har jag haft det körigt. Det är tur att man har esmester!
Först till tandläkaren med Ida – inga hål!
Sen till jobbet. Ing-Marie slutar snart och idag firade vi av henne. Alla hade köpt varsin present som vi gav till henne. Det tycker jag är en bra tradition och det blir personligt också. Blev lite bestört, jag trodde hon skulle få från enheten också – men det kanske kommer senare.
Sen iväg till Södertälje. Jag hade tid för bilbesiktning 11.35 men innan dess hann jag handla lite på Rusta och Jula. Äntligen är jag igång med mitt julklappsköpande.
Sen till Trosa för att träffa Krisse. Bjöd henne på lunch och sen åkte vi vidare till Tre bönor. Det är cafet vid Trossen där hon jobbar extra. De har en massa konstiga biskvisorter: saffrans-, blåbärs-, päron o cognac-, pepparkake- och polkagrisbiskvi. Jag köpte hem och nu på eftermiddagen har vi provsmakat. Det var inget som var så där riktigt gott!
Sen till Gnesta. Slängde grejer på återvinningsstationen och nu är jag hemma. Om 30 min är det dags att börja flänga igen. Ska åka till Gnesta för att lämna av Ida. Hon har julavslutning med skolan och själv ska jag scrappa.
Hem kommer jag ca 22.
Imorgon blir inte ett dugg bättre. Ska till Västerås för att hämta hem Pelle.
Monday, December 15, 2008
Vem är läsaren?

som enligt bibliotekssorteringen är ämnad för barn runt 10-12 års åldern. Bokslukarbarn.
Den handlar om Hugo Cabret som har förlorat sin far och nu "tas om hand" av sin farbror. Farbrorn lär honom att ta honom klockorna på tågstationen. Hugo har en hemlighet. Innan hans far försvann så hade han hittat en automat på museet. Automaten är en robot och när hans far försvinner i en brand på museet så räddar Hugo automaten och bestämmer sig för att reparera den. Han tror nämligen att automaten när den fungerar, ska skriva någonting som gör att Hugo kan gå vidare med sitt liv.
Det är själva ramberättelsen. För att klara av att laga den här så måste Hugo stjäla saker, hans farbror försvinner så han måste själv klara av klockorna och låtsas att farbrorn fortfarande finns kvar med mera.
Brian Selznick har gjort en tjock bok. Över 530 sidor, men han blandar skrivet med teckningar och foton som för berättelsen framåt.
Men vem ska läsa den här boken? Jag kan inte riktigt se läsaren framför mig eller inse vem av alla barn som jag känner som jag skulle kunna rekommendera boken till.
Sunday, December 14, 2008
Yrke idag???
Nu är det Ninnis tur att välja gymnasium och det finns ju hur mycket som helst man kan bli. Tänk om man kunde välja idag - då skulle jag välja helt annorlunda.
Jag skulle satsa på språk: italienska och spanska. Sen skulle jag spela fotboll, hockey och innebandy för att lära mig förstå spelet, taktiken, få in känslan ... Och sen skulle jag gå en journalistutbildning för att bli sportjournalist.
Fast ska jag vara ärlig vet jag ännu inte vad jag vill bli när jag blir stor :-) Det växlar fortfarande. Undrar om jag hinner med att bestämma mig innan jag går i pension.
Den 20 januari ska Ninni och jag åka till Hällefors för att titta på en utbildning hon är intresserad av.
Intervju med Rami Shaaban
Det var min debut också - den första DIF-matchen jag såg live. Om jag kommer ihåg rätt så hade DIF svårt mot Enköping och avgjorde inte förrän i slutet. Det jag minns bäst är känslan. Här satt vi, två föräldrar med fyra små barn och människorna bakom och runt om skanderade diverse saker, varav det "snällaste" var domarj-l och domarn är en h-a.
Det där är ganska intressant. Vad är det för hämningar som släpper hos vuxna människor när de kan skrika det och ännu grövre saker på idrottsevenemang?
en gång satt jag bredvid en kille som var 10 år och bredvid honom satt hans pappa. Den killen skrek såna saker utan att pappan reagerade. Hur uppfostrar vi våra barn egentligen?
The skin gods av Richard Montanari
En härlig sträckläsningsbok bland poliser i Philadelphia. En seriemördare som kopierar mord från filmer ex. Psycho och spelar in detta på ett vhs-band. Han spelar över filmmordet med sitt eget mord. Det pågår flera parallella handlingar som man inte ser att de hör ihop, men allt knyts ihop i slutet. Jag är inte bra på pusseldeckare, men ev. så är detta en sådan. Flera gånger tror man att man vet vem mördaren är, men så dör ens huvudmisstänkta och man svävar i det blå igen.
Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Richard Montanari.
Vedic art utställning
Efter Lucia så åkte Ing-Marie och jag till Vagnhärad till strutsuppfödningen. Dem har en gårdsbutik med cafe och där ställer Ing-Marie ut med fyra vänner. Det var ett jättetrevligt ställe med trevliga ägare, så jag kan rekommendera det om man vill ha en mysig stund. Priserna var humana, jag betalade 30 kr för kaffe med hembakt chokladkaka. Handlade även med mig strutskorv hem.
Här nedan kommer kort på en del av tavlorna. Ing-Marie har målat den gula tavlan nedanför, samt de fyra som finns i bilden där hon är med.
Vedic art är ett sätt att måla utifrån 17 principer. Om du vill veta mer om vedic art kan du kolla Curt Källmans hemsida.
Lucia den 12:te
Firade Lucia den 12:te december. Först kom Gnestas Lucia till biblioteket och sjöng i ca 15 minuter. I Gnesta är det Lions som står för den officiella Lucian och det var första året som hon besökte oss. Hoppas det går att göra till en tradition.
Sen fick jag träffa en Lucia till. Följde med Ing-Marie till kulturhuset i Järna där hennes sons klass stod för Luciafirandet. Jag vet inte om det syns, men han står uppe i trappan och är tomte. Väldigt fint och stämningsfullt. Jag är glad att hon frågade mig.
Karins änglar
I tisdags hade vi ett evenemang på jobbet. Det var dels kören Karins änglar som sjöng. Körledaren Karin (till höger i bild) heter egentligen Karin Ericsson Back och är med i gruppen Irmelin. Publiken fick också vara med och sjunga och vi fick lära oss en sång. Det var bara fyra rader och något om himmelsblå isen, falun och grisen - men det är allt jag kommer ihåg. 
På Frejaskolans högstadium håller man på att sätta upp en musikal som skall ha premiär i maj -09. Ida är med och sjunger i den kören och de fick också vara med och uppträda.
Närstudie av kon
Av alla roller jag gjorde var det här den svåraste. Dels ville hornen trilla av så jag fick hålla i diademet hela tiden. Sen kom jag in som ko när Findus skulle vakta landet, så alla barn skrek ju i full sky för att de ville att Findus skulle vakna och se vad kon gjorde.
Det här var faktiskt den svåraste rollen att göra.
Kackel i grönsakslandet
Vi har haft tre föreställningar av Kackel i grönsakslandet och det är väl dags att visa lite bilder. Det vi har gjort är bokdrama, dvs man dramatiserar en bok och i vårt fall var det Sven Nordqvist bok Kackel i grönsakslandet. Det fantastiska är att vi bara träffades tre gånger för att repetera och att det blev så bra.
-704364.jpg)
Den här bilden föreställer Maria som Findus och jag är då hönan Prillan. Jag äter mask i potatislandet och äter samtidigt upp köttbullen som Findus har planterat.
-705691.jpg)
Här är jag Gustafssons gris som har rymt. Även här äter jag potatis och köttbullar.
-706040.jpg)
Hela ensemblen samlad. Anja som Pettson, jag som kon och Maria som Findus.
Saturday, December 13, 2008
Stackars stora dotter
Hon ringde nyss och sa att de står på motorvägen med punka.
Tobbe ringer sin pappa som säkert är bättre på sånt här än vad jag är.
Kort på ICA och på Coop
Jag har kort på både ICA och Coop. Man samlar poäng och får billigare varor.
Senast när jag fick mitt bonusbesked så läste jag det lite mer noggrant än jag brukar.
Under 2008 har jag handlat för 32 062 kr och jag har sammanlagt fått 325 kr bonus och 77 kr i rabatt.
Coop har inte samma information, men visst vore det intressant att veta.
Mat, mat, mat
Brev till jultomten
Ikväll ska barnen och jag skriva våra önskelistor och sen ska det postas till jultomten som alltid svarar!!! Ni vet väl om att man kan skriva till jultomten i Tomteboda, Gesunda och Korvatunturi i Finland - på så vis är man "garanterad" svar från tre tomtar.
Det som däremot fövånade mig var att om man googlar "brev till jultomten" så finns det faktiskt företag som tar betalt för att skicka brev till barn under förespeglande att det är från jultomten. Totalt onödigt eftersom den riktiga jultomten svarar på brev ;-)
Thursday, December 11, 2008
60 år eller???
Ninni tittar på hockey:n med mig. Hon råkar se en av spelarna i DIF och blir ganska chockad. Tycker han ser gammal ut, minst 60 år!!
Hon trodde att det gick ut på det här: Man tar unga spelare som får spela och när de sticker till ex. Toronto så kommer det unga spelare, inte gamla.
Tänker inte tala om vilken spelare hon tänker på J
Jag har sytt klart ängeln och jag är inte alls nöjd. Den ser ju inte klok ut!!
Pust
Jag har fått låna ett sstrykjärn så nu försöker jag färdigställa en julklapp.
Jag syr en bonad ”Elegant angel” till min mamma. Den görs i paper piecing och just nu känner jag bara panik. Hur ska det här gå?
Och om inte det vore nog så ligger DIF under mot Luleå.
Sunday, December 7, 2008
Gudstjänst igen
Idag är det andra advent och texten handlade om Jesus andra ankomst till jorden. Katarina pratade om malört och Tjernobyl så jag var tvungen att googla. Den här informationen hittade jag på bibelsajten.se:
När kärnkraftverket i Tjernobyl havererade 1986 började många tala om en profetia i Uppenbarelseboken.Där står att en stjärna med namnet Malört ska falla från himlen, brinnande som en fackla. Då ska vattendragen förgiftas och många människor dö eftersom vattnet blivit bittert. (Uppenbarelseboken 8:11)Ordet Tjernobyl betyder malört varför många kopplade samman kärnkrafthaveriet med bibelprofetian.
Thursday, December 4, 2008
Stockholms stadsteater
Vad ska jag säga? Jo, föreställningen är baserad på en trilogi av Selma Lagerlöf som heter Löwensköldska ringen. På Stadsteaterns hemsida står det:
Det är sommar och Charlotte Löwensköld är lyckligt förlovad med prästen Karl Artur Ekenstedt som nästan älskar henne mer än han älskar Gud. Bara några dagar senare är allt förändrat och förlovningen uppslagen. Vad har hänt?
Charlotte vägrar att tro att den gamla förbannelsen mot släkten Löwensköld har något med saken att göra. För vem blir hon då? En marionett i händerna på mörkrets krafter.
Charlotte Löwensköld är en psykologisk rysare om kärlek, hämnd och försoning.
Själva föreställningen då? Nja, kanske inte det bästa jag sett. Det kändes som om de hoppade från scen till scen, utan någon röd tråd. Spelet blev lidande av det och karaktärerna fick inget riktigt djup. Bara baserad på teaterföreställningen förstod man inte riktigt varför agerade/reagerade som de gjorde.
Kändes inte riktigt som skådespelarna var riktigt med i föreställningen hela tiden. Det blev tom lite stakningar på scen.
Boken är så mycket bättre än den här föreställningen.
Kommer du ihåg...
Idag fick jag frågan ”Kommer du ihåg att du var en höna?” från ett barn.
Svaret är JA.
Gröna kråkor
Det här är tredje delen i serien Snöbröder. Om du inte har läst de andra två, så är det hög tid att göra det: Gult snö och Bruna spår.
Min favoritbok av dessa är fortfarande gult snö, men den här är inte dålig.
Den handlar om tre killar: David, Jocke och Noa. Från början var det David och Jocke som var kompisar, men i första boken blir de bitna av snowboard-flugan och träffar Noa.
Hela deras liv har kretsat kring snowboard, men nu börjar det dyka upp tjejer. På en hemsida för fågelskådare får de kontakt med tre tjejer: Örnen, Siskan och Lilla kiwifågeln. Den som försöker styra och ställa är Noa och alla ni som läst de andra böckerna vet ju att det inte är det smartaste. De bestämmer att de ska träffas på en gökotta och innan dess ska de lära sig så mycket dem bara kan om fåglar så att de kan impa på tjejerna. Så Noa laddar hem fågelläten som dem har på sina mp3:er och nu lyssnar dem, dag som natt.
Hur det går - får ni läsa själva.
Inte hela världen
Har du sett filmen Evan den allsmäktige? Vet du vem Noa var och varför han byggde arken?
Här har du historien om Noa som byggde arken på ett sätt som jag inte varit med om förr. Huvudpersonen är Noas dotter Timna, som inte förstår varför fler människor inte kunde räddas. För det är ju så att när Floden kom så dog inte alla människor, utan många överlevde och motades bort och lämnades i vattnet av Noa och hans familj. Jag önskar jag kände någon som läst den här boken så jag fått diskutera den, för boken stannade kvar hos mig länge.
Hur var det med djuren? De fick vara i en trång ark, med ont om plats och mat som blev dåligt ganska fort? Vad gör man av allt gödsel? Eller hur väljer man ut vilka djur som ska räddas om dem inte kommer två och två utan det kommer hundratals av varje sort?
Boken är jättebra. Den får en att tänka och fundera på hur det egentligen gick till när Noa hade byggt sin ark och Floden kom. Förutom bra så är den väldigt, väldigt otäck just för att den är så realistisk. Jag kan tänka mig att det måste ha varit så här på arken och det är inte trevligt.
Saturday, November 22, 2008
Göra egna julkort
Hej syrror och alla andra som läser detta!
Vad gör ni den 6 dec? Om ni inte har något för er, så ärr det julkortstillverkning på biblioteket i Gnesta. Vi håller på mellan 10-13 och gör egna julkort under ledning av Sabine och Veronika. Det kostar 100 kr och då ingår allt material.
Anmälan gör man på 0158-702 94
God Jul och Kram på er alla
Monday, November 17, 2008
Till en medmänniska
Dikt jag hittade på ntäet:
Till en medmänniska....
Jag bär en smärta inom mig, du vet det,
men du vet inte, vad du skall göra eller säga,
när jag brister i hjärtskärande gråt.
Du står mig nära, tyst, kramar om,
trycker mig lätt på handen.
Det räcker, jag känner att du är här, att du bryr dig
och det känns skönt att veta.
Det räcker med att du är närvarande.
Du kan inte ta bort min sorg och min smärta,
inga ord i världen kan göra det.
Men din NÄRVARO, min vän, ger mig styrka,
du är en verklig vän, en medmänniska och
din tystnad, den ordlösa trösten är nog.
Pirjo Stråte
Senaste numret av Må Bra
Jag lider med Karin, men också med Sara. Tänk att livet kan bli så svart att den enda utvägen man har i stunden är att ta sitt liv.
I artikeln säger Karin att det är först nu hon börjar återhämta sig - och jag känner igen mig så väl.
Måndag november 17
Så här såg det ut på fönstrena när vi kommer till jobbet. Någon har sprejat fönstrena mellan fredag och lördag natt. Nu är det i alla fall polisanmält.
Tog en härlig promenad på lunchen. Jag var så himla trött så jag kände att jag bara var tvungen att ge mig ut på en promenad.
Sunday, November 16, 2008
Gudstjänst i Gryts kyrka
Idag har jag varit på ungdomsmässa med Ninni. Vi åkte till Gryts kyrka och där hittade vi runsten nr 11.
Kolla vad vackert fönstret speglar sig.
Idag var temat för gudstjänsten Framtiden och konfirmanderna fick gå fram och berätta vad de trodde om framtiden. Ninni trodde att man hade hittat botemedlet för cancer då.
Här kommer en strof ur en låt vi sjöng:
Lev nu, lev idag. Imorgon kan vara för sent.
Lev för dig, lev för andra, vi behöver varandra.
Det var nattvard också. Gick fram, men tog varken vin eller bröd. Höll vänster arm på min axel, så jag blev istället välsignad.
Man hade också en ljuständning där vi fick gå fram och tända varsitt värmeljus. Petter, prästen föreslog att vi skulle tänka på vår egen låga och vår framtid när vi tände ljusen.
Saturday, November 15, 2008
Uppdatering klar - nu är vi i nuet
Igår började jag surfa runt på blocket och titta på djur, bara rent allmänt. Hela tiden säljs, omplaceras, bortskänkes det en massa djur. Man kan hitta kor och getter, ormar, katter, hundar, kaniner, marsvin... Marsvinskollandet fick mig att surfa runt på olika goa hemsidor och bloggar. Det är så kul att hoppa en här och en där, lämna en kommentar här och en annan där.
Sen är det ju hockey på tv. DIF har precis spelat 2-2 mot Skellefteå AIK. Hade de inte fått några dumma utvisningar och blivit tvungna att spela 3 mot 5 så hade de nog vunnit. Snart dags för Rögle att visa vad de kan mot HV71.
Så där - nu är ni uppdaterade på vad som händer precis just nu i denna sekund.
Runsten och frälsarkrans
Fick mig en runsten idag i alla fall. Den här nr 134 finns vid Sund, mellan Gnesta och Vagnhärad. På stenen står Holmsten och Vigunn de läto resa stenen efter hennes son och Vihjälm efter Ingefast.
Del av det häftiga drakhuvudet.
Jag vill fota Ninni med frälsarkransen hon fick idag - men som ni ser så ville hon inte vara med på bild. Varje pärla i kransen betyder någonting speciellt. Ninni berättade det i bilen och jag var jätteimpad av att hon kom ihåg tills jag begrep att hon läste innantill i ett papper hon fått.
Ninni undervisar Tobbe i pärlornas betydelse.
Snopet - hällristning
Lämnade av Ninni vid Gåsinge tingshus och gav mig på jakt för att titta på
hällristningarna som finns vid Ullevi. Det är Sörmlands största hällristningsfält och där finns 382 ristningar och tecken.
Och titta vad det är som möter mig??? Man har gömt hällristningarna under pressenningar - så nu har jag skrivit till RAA. Varför gör man på detta viset? Hur länge ska det se ut så här? Ska man göra det varje år? När kan jag titta på hällristningarna?
Olga
respons var att hämta en kamera och INTE ta bort muesn.
Fotboll DIF-Trelleborg
Hockeybiljetten gällde även för denna match som är årets sista match. Det var DIF-Trelleborg och kallt, blåsigt och tråkigt. Fanns ingen geist i matchen, så vi stannade bara kvar första halvleken. Vi såg DIF göra mål och det stod 1-1 när vi gick därifrån. Det gjorde nog inget att vi drog för matchen slutade 3-1 till Trelleborg.
Sen är det fruktansvärt tråkigt att sitta så långt från själva spelet, men det är väl priset man får betala när biljetterna inte kostar någonting.
Försöker skriva
och Olga tycker det vore bättre om jag gosade med dem istället.
Öppet hus
Idag hade Pelle öppet hus på Edströmska i Västerås.
Vi åkte dit och det var tur för sonen, för han hade nämligen försovit sig.
Vi ringde - Jozzan ringde - Johanna ringde - men vad hjälpte det när mobilen
stod på ljudlöst. Så det var bara att åka dit och knacka på dörren.
Pelle hade 28 missade samtal på mobilen.
Här pågår lastsäkring.
Syr löpare
strykjärnet la av. Den övre ska det broderas på och sen ska den få baksida. Den i mitten är klar och jullöparen ska quiltas och få baksida. Sen är de klara
Hockey och runsten
2 november och vi är på Hovet för att se DIF möta Frölunda. Det går väl inte riktigt som vi har tänkt oss eftersom Frölunda vinner med 6-3. Suck! DIF blixtrade till ibland, men annars kan man väl säga att Frölunda var värdiga vinnare. Att vakna i tredje perioden och göra två mål är kul, men det är galet att tro att man ska hinna med att ta kontroll. 
Här blir det i alla fall 3-6 till DIF, men närmare än så blev det inte. Kul var dock att DIF gamblade när det var två minuter kvar och tog ut målvakten. Då låg man under med 3-5, men Frölunda kunde göra mål i tom kasse.
Efter hockey:n skjutsade vi Pelle hem till Västerås. Här har jag ställt sonen framför Upplands runinskrift nr 785 som står vid Tillberga kyrka.
Och här har ni undertecknad. På stenen står det Vifast (lät) resa upp denna sten efter Gudmund, sin broder. Han blev dödad i Särkland, Gud hjälpe hans ande.
Stenen hör förmodligen ihop med andra Ingvarsstenar. Alla andra stenar som nämner Särkland gör nämligen det.
Thursday, November 6, 2008
Muu, nöff och ack-ack-ack
Det är mina repliker!
Vi ska nämligen ge oss på ett nytt äventyr på barnavdelningen. Startskottet gick i går och den 2 december, efter bara 3 repetitioner är det premiär för bokdrama.Jag ska tillsammans med Anja och Maria repetera in boken Kackel i grönsakslandet av Sven Nordquist och den 2 december ska vi spela den för förskolebarn. Wow!
Första mötet gick åt till att bestämma vad vi skulle spela. Anja, som är den med erfarenhet, hade med sig tre böcker:
- Den lilla farbrorn av Barbro Lindquist
- Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum
- Kackel i grönsakslandet
Jag kunde inte hjälpa det, men bara tanken på Findus och Pettson fick mig att fnittra bort en bra stund - men hela tiden kände jag att: mjaa, höna känns nog kul att spela. Så det bestämdes att jag är djuren, Maria är Pettson och Anja är Findus.
Vi ska träffas nästa vecka och till dess ska Anja skriva ett stolpmanus och vi ska försöka tänka på våra roller. Själv har jag redan bestämt att den här grisen frångår manus när det gäller grisens läte. I boken säger grisen oi-oi, men den här grisen ska säga nöff, nöff.
Det bästa av allt - Anja har en kostym för mig som ska spela höna.
Tuesday, November 4, 2008
bomb på studenthotell i Västerås
Mer vet han inte.
Nu börjar ett absurt letande från min sida. Finns inget journummer att ringa till när det gäller Signalisten. Varken eniro.se, bostadvasteras.se eller 118 188 kan hjälpa mig med det.
Västerås kommun har journummer, men det går till Mälarenergi och det känns ju inte riktigt helt rätt.
Skolan har en krisgrupp - men där finns inget mobilnummer, utan bara vanliga telefonnr och ingen är ju på skolan så här dags.
Nu har han i alla fall fått komma tillbaks in i rummet. Visar sig att det inte finns brandvarnare heller. Han hade märkt att det luktade rök så då hade han stuckit ut huvudet och kollat!
Branden uppstod när någon/några tillverkade en svartkrutsbomb. Den stackarn är nu på sjukhus med allvarliga brännskador, och några till ligger där rökskadade.
Saturday, November 1, 2008
Hockey - fotboll
Och ändå bättre - biljetterna gäller nästa söndag på fotbollsmatch. Det gäller att klä sig varmt då - för då blir det fotboll.
Stackars Ninni vet inte vad som väntar henne. Det är bara hon och jag hemma, eftersom Ida har sovit över hos Pelle. Vi ska se på runstenar på vägen till Globen!!!
Om jag har googlat rätt så ska det finnas en vid Salems kyrka och den ska vi besöka.
Runstenar har blivit min nya hobby. Mycket för att jag ju har bestämt mig för att inte bara åka fram och tillbaka till ställen - utan stanna på vägen. Det finns ju inte så mycket att titta på alltid, men runstenar finns det mycket av. Bara i Uppland finns det 1300 stycken! Kanske ska skrämma upp barnen med att nästa sommar så åker vi på runstenssafari på semester.
Ha en bra lördag!
Grattis
PS: NU är det dags att börja scrappa igen och första bilden bör bli när ni tar kort på magen och håller händerna framför så att det ser ut som ett hjärta.
Älskar ER!





















-793011.jpg)
-799100.jpg)
-700610.jpg)



















