Sunday, January 3, 2010
Söndag - Sunday
Idag är det första söndagen efter nyår. Idag handlade predikan "De kom till Jerusalem, och han gick till templet. Där drev han ut dem som sålde och köpte. Han välte omkull borden för dem som växlade pengar och stolarna för dem som sålde duvor, och han lät ingen bära något med sig över tempelplatsen. Han undervisade dem och sade: Står det inte skrivet: 'Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk?' Men ni har gjort det till ett rövarnäste. Detta hörde översteprästerna och de skriftlärda, och de sökte efter ett sätt att röja honom ur vägen. De var rädda för honom, eftersom alla människor var överväldigade av hans undervisning. När det blev sent lämnade de staden. "
Katariina Sjöblom pratade om att värna kyrkan som en plats för tro och sökande. I gamla Sovjetunionen så gjorde man om kyrkor till lagerlokaler och idrottshallar. Man behöver inte alltid göra om allt.
Om jag försöker göra hennes predikan lite personlig, så tänker jag så här: Man behöver inte alltid göra om allting eller skaffa nya saker. Det kan så lätt bli kejsarens nya kläder över det hela. En annan sak jag tänker efter hennes predikan är att det är inte det yttre som betyder så mycket, utan det inre.
Idag sjöng vi psalmen 399 som jag gillar. "Vi bär så många med oss" heter den och påminner om "Mina barns historia" av Susanne Alfvengren som spelades på Björns begravning.
Efteråt tog vi en 35-minuters promenad i solskenet. Det var -8 grader kallt, men ganska okej så länge det inte blåste.
Saturday, December 27, 2008
Gudstjänst på julafton
Julaftonen var vi på ännu en gudstjänst. Denna gång i Frustuna kyrka där det var samling kring krubban.
Kyrkan var fullsatt, förmodligen för att det var flera barn- och ungdomskörer där - så föräldrar och mor- och farföräldrar kom. Ännu en gång handlade det om Jesus födelse.
Gudstjänst i Mörkö
Det här blir Ninnis sjätte gudstjänst. Den här gången är vi i Mörkö, eftersom vi ska hälsa på hos Maria och Uffe efteråt.
Vi var nästan först och jag passade på att ta kort. Vi fick sitta i koret.
Det var samling kring krubban och vi fick höra början av Jesu födelse, ända tills herdarna kom.
Runsten!!! Nr 22 i Södermanland. Det står: Tydisk och Froste läto göra bron och resa stenen efter Orme, sin fader god.
Sunday, December 7, 2008
Gudstjänst igen
Idag är det andra advent och texten handlade om Jesus andra ankomst till jorden. Katarina pratade om malört och Tjernobyl så jag var tvungen att googla. Den här informationen hittade jag på bibelsajten.se:
När kärnkraftverket i Tjernobyl havererade 1986 började många tala om en profetia i Uppenbarelseboken.Där står att en stjärna med namnet Malört ska falla från himlen, brinnande som en fackla. Då ska vattendragen förgiftas och många människor dö eftersom vattnet blivit bittert. (Uppenbarelseboken 8:11)Ordet Tjernobyl betyder malört varför många kopplade samman kärnkrafthaveriet med bibelprofetian.
Sunday, November 16, 2008
Gudstjänst i Gryts kyrka
Idag har jag varit på ungdomsmässa med Ninni. Vi åkte till Gryts kyrka och där hittade vi runsten nr 11.
Kolla vad vackert fönstret speglar sig.
Idag var temat för gudstjänsten Framtiden och konfirmanderna fick gå fram och berätta vad de trodde om framtiden. Ninni trodde att man hade hittat botemedlet för cancer då.
Här kommer en strof ur en låt vi sjöng:
Lev nu, lev idag. Imorgon kan vara för sent.
Lev för dig, lev för andra, vi behöver varandra.
Det var nattvard också. Gick fram, men tog varken vin eller bröd. Höll vänster arm på min axel, så jag blev istället välsignad.
Man hade också en ljuständning där vi fick gå fram och tända varsitt värmeljus. Petter, prästen föreslog att vi skulle tänka på vår egen låga och vår framtid när vi tände ljusen.





-793011.jpg)
-799100.jpg)
-700610.jpg)