Showing posts with label Hällristningar. Show all posts
Showing posts with label Hällristningar. Show all posts

Saturday, November 15, 2008

Snopet - hällristning

Lämnade av Ninni vid Gåsinge tingshus och gav mig på jakt för att titta på
hällristningarna som finns vid Ullevi. Det är Sörmlands största hällristningsfält och där finns 382 ristningar och tecken.

Och titta vad det är som möter mig??? Man har gömt hällristningarna under pressenningar - så nu har jag skrivit till RAA. Varför gör man på detta viset? Hur länge ska det se ut så här? Ska man göra det varje år? När kan jag titta på hällristningarna?

Saturday, October 25, 2008

Runstenar och hällristningar


Vi hittade Sörmlands runsten nr 2. Undrar var nr 1 finns?
Pelle fick följa med mig ut och titta på den.
På stenen står det: Slode, Ragnfrid, de läto hugga stenen efter Igulbjörn sin son. Hjälpe Kristus, hans ande.

Samma föräldrar har också rest runsten nr SÖ 141 som vi får ta och leta reda på.

Vi är på väg till Nyköping för att handla. Vi behöver presenter till både Tobbe och Sussu. Tobbe fyller 20 på måndag, men har fest idag. Sussu likadant, men hon firar sig imorgon.
Efter shoppingen i Nyköping åkte vi bort till Oppeby för att titta på hällristningar.

Här till vänster så går Pelle runt och letar efter en stor figur 1,5x 2 meter stor. Den består av en ram och ser ut att ha ett stort huvud, med armar och ben. Inuti ramen ser det ut som om det finns fler figurer. Vi hittade inte figuren!!

I Sörmland finns ca 1500 kända platser med hällristningar och skålgropar. Drygt 80 av dessa platser består av figurristningar, resten har bara skålgropar. Här i Släbro så är det unika ristningar, unika för hela världen.


Här är en del av ristningarna.