Saturday, November 14, 2009

Trappgatan har 130 trappsteg

Det här är Trappgatan i Gnesta. Det är 130 trappsteg upp. Jag vet för jag har räknat. Vi har nämligen börjat ta promenader på jobbet, lite då och då om man heter Hanna. Om man heter Malin så går man varje dag ;-) Tre gånger har vi nu gått uppför dessa trappor. Ska bli kul att se när jag kommer att kunna gå upp för hela Trappgatan utan att stanna ... Även om jag stannar och tar pauser så flåsar man som en flodhäst när man kommer upp.Trappgatan när man ska gå upp för den.
Trappgatan när man har kommit uppför den.

På g just nu

Det här köpte jag nyss på ICA. Det visade sig att jag låtit lura mig av bilden för mystery crochet. På bilden var det 1 nystan grönt och 1 nystan vitt, vilket var vad jag köpte. Om man läser mönstret så står det att man behöver 200 gram, dvs 4 nystan.
Vita nystanet ska jag använda att sticka en mössa till Ida. Hon vill ha en sk. åremössa.
Så här långt kommer man på ett nystan. Jag har gjort ruta 1-3 och den stora rutan är den sista rutan som ska ha 13 varv. På bilden har jag 2,5 varv kvar att virka.

Och här på bilden har ni mina Magic mirror socks.

Julafton - 39 dagar kvar

Det är bara 39 dagar kvar till julafton!!!!

Kolla in julhusets blogg.

Kundkort

Varför har man egentligen kundkort? Handlar det om rabatter och bonus, så är man ju ganska lurad.

Fick mitt bonusbesked från ICA för oktober. Jag har handlat för ca 41.000 kr (inkl bensin på Statoil) och för det har jag fått 425 kr i bonus under året, samt tjänat 188 kr på rabatter!

Bloggdrottningen

har 42 inlägg under november. Jag har bara 14 (15 med det här).

Dock lovar jag komma i kapp om jag blir sjuk. Då ska jag blogga timme för timme om hur febern går upp och ner ... ;-) Har jag tur blir barnen sjuka också och då kan jag blogga om deras feber också. Det är nog ända sättet att komma i kapp.

När jag vill virka/sticka istället för att städa

Vet ni vad jag gör då? Jo, då alternerar jag.

Först så bestämmer jag mig för att jag ska städa lite. Och med lite menar jag lite. Jag kanske tömmer eller fyller diskmaskinen; eller diskar två kastruller; eller sätter på en tvättmaskin; eller hänger upp halva tvätten på tork. Ni fattar vad jag menar?
Och när jag har gjort det, så går jag och virkar/stickar en stund - för att sen gå tillbaka och diska lite till eller hänga upp resten av tvätten. Eller varför inte läsa lite i en bok?

Visserligen gör det att städningen tar ganska lång tid, men jag får ju virka/sticka/brodera/pyssla/läsa/blogga också. För att det ska gå lite fortare kan jag ju alltid ropa på Ninni och Ida att göra någonting :-) De kommer att bli vansinniga när de läser det här.

Nu 9.06:
- städar mitt pysselrum
- sätter på tvättmaskinen
- virkar på Sarah Londons christmas mystery. Jag har bestämt mig för att virka 66 maskor och sen göra någonting annat.

PS: Har jag sagt att jag fuskar också? Ibland kan jag städa i 5 minuter och virka i 15 ;-) Och sen börjar ju hockey:n och då kan jag ju inte städa alls, då måste jag bara pyssla.

Lördag morgon uppdatering

Ninnis vantar är klara, så nu väntar Ida på att hennes ska bli klara - pronto!!!

Har börjat med en mystery crochet hos Sarah London. Tror att jag har köpt för lite garn, vilket är tråkigt. Jag har nämligen köpt garn till min pocket & pyssel-kompis också och föreslagit att hon ska göra denna sak. Nu virkar jag febrilt för att se om jag behöver köpa ett nystan till och skicka till henne på måndag. Det vore ju oerhört pinsamt om garnet inte räcker ...

Halvvägs in i boken av Dan Brown - tycker fortfarande likadant.

Vävstol !!!! Jag har tackat ja till en vävstol!!!! Vad tänkte jag på? Var ska jag ha den? Kommer jag någonsin att väva? Hjälp! Men jag vill ha den ...

Det är lördag idag, så kl 16 bänkar jag mig framför tv:n för att se SSK-DIF. Heja Djurgården! Annars ska jag städa (hur kommer det sig att det aldrig är städat, trots att jag har städat dagen innan) - och pyssla. Ska försöka få i ordning mitt pysselrum så att det går att använda.

Friday, November 13, 2009

Posten och Dan Brown och stickat

Jag har något på posten att hämta. Det är ett P & P-paket, men eftersom jag är med i både pyssel och prassel så vet jag ju inte från vem det är. Under morgonen så blir det ett besök på ICA för att hämta ut det. Can't wait!

Läser senaste Dan Brown - mannen vet ju hur man skriver spännande. Vore det inte för det så skulle jag nu (100 sidor in i boken) sen länge ha lagt ifrån mig boken för inte är den bra.

Är nästan klar med den ena av Ninnis vantar. Om jag inte hade varit så lat så hade båda varit klara för länge sedan. Ida har begärt både vantar och mössa av mig. Snarast - eftersom det är kallt. Stickorna får väl glöda i helgen.

Wednesday, November 11, 2009

Jag har köpt en bok!!!

Vad tror ni om den här boken? Jag har i alla fall beställt den. Av någon anledning fick jag för mig att den skulle revolutionera mitt liv och göra mig till den perfekta husmorsan, med barn, hem och jobb ;-o Dream on. Är man intresserad så har Emma och Annette en blogg också.

Ett stort grattis

till min stora dotter som igår fick sitt första fasta jobb.

Hipp Hipp Hurraa!

Sunday, November 8, 2009

Bloggcandy hos Scrapptorget

Har ni hittat till Scrapptorget ännu? Om inte, så är det verkligen dags nu. Bloggenär full med inspiration och inte minst, nedanstående bloggcandyn.





Bloggcandy hos Nettan, Scrapbooking4you

Vill du vara med och försöka vinna det underbara bloggcandyt som finns hos Nettan på Scrapbooking4you.se. Kolla då hennes blogg för hur du ska göra!
Söndagen den 29 nov. är sista datumet för detta.

Layouter del II

Renar i Norge





MIna laýouter

Här kommer fem av de nio layouterna jag gjorde i Enköping. Kortet är taget på vikingafestivalen i Stallarholmen.
Ida på Femörefortet, Oxelösund.
Ida och Ninni tvättar druvor i Norge.

Krisse och Ella
Ella




Scrapmara i Enköping

Idag har jag varit i Enköping hela dagen. Mians scrap o design nyöppnade i en ny butik och hade scrapmara. Vi satt och scrappade hela dagen och så var det demonstrationer av nedanstående stjärna och ask. Det är svårt att tänka sig, men av papprena ovan gjorde vi nedanstående stjärna.Med två papper och en mall, gjorde vi nedanstående ask. Inget att klippa och inget att limma.

Saturday, November 7, 2009

Virkat och stickat - Crochet and knitting

Det här är Magic mirror socks av Jeannie Cartmel. Jag har bara halva kvar av den andra sockan, sen är strumporna färdiga. Mönstret är lätt att förstå och snabbstickat. Mönstret finns att hitta gratis på Ravelry (men man måste bli medlem).
These socks are Magic mirror socks by Jeannie Cartmel. I have only one half of the second sock to knit then they are done. It is a great pattern and knits out really fast. The pattern can be found free on Ravelry (but you need to become a member).
"Simple flower" från gruppen CGThreads. Jag hade inte rätt garn, så min blev inte alls lika snygg som alla andras.
"Simple flowers" from the group CGThreads. I didn't have the right thread, so mine didnt turn out as good as the others.

CDP 1 från CGThreads. Ljusstaken är födelsedagspresenten från Krisse.
CDP 1 from CGThreads. The candle stick is a birthday present from Krisse.


Tre dukar från samma mönster "Little blush doily". Snabbvirkar och rolig att göra. Mönstret finns på Freepatterns. Blir man medlem så kan man ladda hem mönster.
Three doilies from the same pattern "Little blush doily". It is a fast crochet and fun to do. The pattern can be found free at Freepatters, if you become a member.



Golden pineapples från CGThreads. Det var oktobers CAL och jag gillade den.
Golden pineapples from CGThreads. It was the October CAL and I liked it.



Min födelsedagsmiddag hos Krisse

Här kommer bilderna från middagen som Krisse bjöd på mig när jag fyllde år. Halstrad pilgrimsmussla - och nu vet jag att det är gott.
Marinerad fläskfile med bearnaisesås och klyftpotatis.

Pannacotta med hallon och kaffe till det.
Mums ...


Friday, November 6, 2009

Morden i SVT

Nå hur gick det? Såg ni mig i tv i onsdags?

Om inte så finns det faktiskt en chans till genom SVT Play

För att ni ska kunna se mig så bör ni veta det här: Scenen är när rättsläkaren är på väg in i gruvan och går genom en klyfta. På vänster sida ser ni en björk och efter björken står det tre personer. Jag är den som står sist!!!
Om ni inte orkar titta på hela filmen, så spola till ca 3.05 - strax därefter kommer JAG! Avsnittet finns tillgängligt till den 13 januari 2010 - sen är det försent att kolla på mig.

Om jag ska vara ärlig så orkade jag inte se hela episoden. Gör ni? Jag såg ca 20 minuter av den och kände mig vilsen i pannkakan. Kanske bör man ha sett avsnitten av graven för att hänga med ...

Avsnittet handlar om: Ett lik hittas i ett gammalt vattenfyllt schakt på Skärsö, en före detta militärö i Stockholms skärgård. Fyndet visar sig ha kopplingar till kriminalkommissarie Cege Ljungs första fall för nästan 25 år sedan. Cege samlar sin specialgrupp för att lösa fallet, men tiden är knapp, snart går preskriptionstiden ut. I rollerna: Kjell Bergqvist, Göran Ragnerstam, Annika Hallin, Cecilia Nilsson, Jens Hultén m.fl. Manus: Cilla Börjlind, Rolf Börjlind. Regi: Anders Engström.

Hurra för internet och annat kuligt ;-)

Vilken tur att internet och google finns. Fick nyss sms från en dotter som undrar om vinylhandskar innehåller latex. Svaret hittar man hos FASS där det står:

"Patienter som är känsliga för latex skall använda vinylhandskar isf latexhandskar. Dessa vinylhandskar skall då inte vara pudrade på insidan."

Idag jobbar jag hemifrån på förmiddagen. Jag ska bokprata på Kvarnbackaskolan nu på tisdag och behöver läsa en del böcker.

Nu kl. 10 har jag läst följande:

Nilsson, Per: Aldrig mer Milena
Nilsson, Per: För alltid Milena
Gahrton: Spöket i rum nr 13

De ringde från verkstan idag. Fläkten har nämligen gått sönder i bilen, vilket betyder att jag inte får någon värme i bilen, samt att vindrutan immar igen inifrån. Tack och lov bara i början när jag kör, för sen reglerar sig temperaturen med yttertemperaturen och det blir kallt inne också.
Det finns ingen fläkt i Sverige och den kommer inte förrän den 20 november. Det var inte riktigt sant. Fläkten som finns i Sverige är original och dubbelt så dyr ... Så nu väntar jag till den 20 november.

Systern, som enligt egen utsago, inte längre har något liv är uppe vid slussen i Stockholm för att fota något stort som ska ta sig igenom slussen. Vi får säkert se bilder. Hon hade problem med kameran, eftersom hon lyckats ställa in den på fördröjd bildtagning och inte fick bort det.

Vad finns det mer att förtälja:
- Läser A prioritaire och tycker mer och mer att det är en bok som man borde diskutera med andra för att höra hur de uppfattar det som händer.
- Virkar dukar på högvarv.
- Har stickat klart en duk av två.
- På söndag ska jag till Enköping för att scrappa hela dagen.
- Ida ska prao på Kvarnbackaskolan nästa vecka. Hon ska vara med förskoleklassen hela dagen.
- Har ni sett att Ida har skaffat en blogg?
- Idag öppnar Kronas kök/restaurang i Trosa där Krisse ska jobba. Jag fick åka och hämta henne igår när hon slutade vid 10.30 för Tobbe var fortfarande i Söderköping.
- Krisse klagar på min blogg. Dels skriver jag för sällan (och det ska komma från henne) och dels så är det mest bilder. Är det här bättre?

Sunday, October 18, 2009

Dop - Christening

I söndags döptes mina systerdöttrar.
This Sunday my two nieces were Christened. Isabel Rose

Molly Lempi

Halsband och ask - Necklace and box

Här ser ni mina doppresenter till Isabel och Molly. På askarna finns också smyckena.
Here you see my christening presents to Isabel and Molly. On each box is also the heart pendant I made them.

Handarbetar - Crafting

Sen en vecka tillbaka har jag varit sugen på att handarbete igen, så nu är jag igång.
For a week now I have been in the mood to craft, so now I am back crafting again. Broderar en löpare.
Embroidering a table runner.
Virkar en duk som är en CAL på CGThreads under oktober.
Crocheting a doily that is a CAL on CGThreads during October.


Paket - parcels

Det är inte lätt att fota och få bra bilder när man är inomhus och det är 10 på kvällen.
It is not easy to take good photos when it is done inside. Det här är från min hemliga bokvän. Jag har nästan druckit upp allt kaffe som kom förra gången, vilket är synd. Det är jättegott. Nu sitter jag och stickar och dricker en kopp roiboos te. Teét är också gott och eftersom det är rött te så är det perfekt innan man ska sova. Det ska vara lugnande. Boken har jag börjat på ...
This is from my secret bookfriend. I have almost drank up all coffee she sent in her previous parcel, which is a shame since it is so good. Now I am sitting here knitting and drinking the above tea which is a roiboos. It is good and perfect to drink before sleep since it is calming. I have begun reading the book ...
Och här är paketet från min bok och pysselhemliga vän. Böckerna har jag inte läst tidigare så det ska bli spännande. Garnet är perfekt - det är mina färger. Förutom att läsa flera böcker samtidigt, så gör jag flera saker samtidigt när jag handarbetar - så jag har börjat sticka på skålar som sen ska filtas i tvättmaskinen.
And this is the parcel that I got from my secret book and craft-friend. I haven't read the books before so I am looking forward to it. The yarn is perfect - it is my colors. Besides always reading several books at the same time, I also do the same when I craft. So I have begun knitting with this yarn. I am going to knit bowls and then felt them.

Friday, October 16, 2009

Halsbanden - The necklace

Jag har nu gjort två hjärtan, men måste göra ett till. Det första blev rosa och det andra skulle bli blått, men det gillade inte Ninni. Det blev för mycket flicka, pojke, så jag gjorde ett i olika färger. Det gillade hon ännu mindre, så nu ska det bli ett i blått.

I have made two heart pendants, but need to make another. The first one is pink and I had planned the second to be blue, but Ninni thought it was too much girl-boy over it, so I made one with different colors. She liked that even less, so now I am making the one in blue.

Idioti - I am stupid

Imorgon ska mina systerdöttrar döpas och jag har fått för mig att jag ska göra deras presenter. Nu när jag har börjat göra dem, så måste jag erkänna att jag inte hade någon aning om vad jag gav mig in på. För ett tag sedan såg jag ett snyggt hjärt-hänge hos Martha Stewart och det är det jag ska göra, med swarovski-kristaller. Det är det jag försöker göra, men mindre ....

Tomorrow my nieces are going to be christened and I thought I would make my own presents. Now that I have begun, I am beginning to be very unsure of what I am doing. I saw the Martha Stewart show when she made a beautiful heart pendant using swarovski-crystals. And that is what I am trying to do, but smaller ...

Wednesday, October 14, 2009

Till min pocket & pyssel-hemlis

Hej,

Tack för kommentarerna. Jag svarar som ett inlägg så slipper du leta bland kommentarerna.
Ta det lugnt! Jag kan vänta in både pocket och pyssel.

Kram,

Hanna

Paket, paket !!! i min brevlåda - A parcel, A parcel in my mailbox

Igår fick jag ett paket från min hemliga Pocket & Prassel vän. I det fanns ett te; roiboos med en spännande smak: lime, mango och lakritsrot. Det ska jag dricka i kväll när jag ser Sverige spela ;-).
Sen skickade hon en bok som hon tycker är en chansning: Prioritaire av Iselin C. Hermann. Hon såg ju att jag gillar brevromaner ...

Boken är en fullträff! Inte bara gillar jag brevromaner, men jag gillar ju brev. Jag älskar att få och skicka brev, vykort ... Jag är med i flera swaps där man skickar vykort till varandra. Det här gjorde du jättebra, min hemliga vän.

Yesterday I got a mystery parcel from a swap I am in. In the parcel there were red soothing tea, which will be perfect for todays soccer game where Sweden has a microscopic chance to move on to World Cup in 2012(or is it 2010).

And then I got a book which is perfect for me that loves postcards and letters.

Sunday, October 11, 2009

De starkare av Inger Frimansson

I morgon kommer en klass och jag ska prata om några böcker, bland annat denna av Inger Frimansson.


Den handlar om hur de starkare ger sig på de svagare. Den har samma handling som en av Tommy & Flisen-böckerna, skillnaden är att den här har en äldra målgrupp.


Den handlar om Jak och Aster som har flytt till Sverige. Nu har dem hamnat i blickpunkten för Kellers gäng, som hotar och trakasserar dem. Bland annat försöker man få Jak att stjäla en guldstatyett genom att hota att kidnappa hans lillebror, Svan.


Jag gillade boken. En annan bok jag också läser för i morgon är Fritt fall av Robert Muchamore. Jämfört med boken av Frimansson så är det här bara skräp. Det handlar om spioner och det är möjligt att boken skulle kunna bli bra, men nu förstörs det hela för mig av att författaren inte lämnar någonting alls åt fantasin. Allt måste skrivas ut och ingenting lämnas oskrivet.
Men det kanske finns en målgrupp för den här boken också. Det är nämligen så att ungdomar har svårt med läsförståelse och då kanske den här boken är perfekt där allt skrivs ut. Det är ju en variant av lättläst, visserligen med mycket text - men ändå inget utrymme för missförstånd.

Krasch, krasch, krasch

Vet ni vad det är? Det är mitt liv som kommer kraschande med stora steg.
Min lilla katt dog igår och jag har så svårt att tackla det hela. Jag var så inställd på att det var maten som skapade alla problem så jag tänkte inte längre än näsan räcker. Det kanske inte alls var, så om jag hade tagit honom till veterinär tidigare så hade det här inte behövt hända. Suck!

Vad jobbigt det är att upptäcka att när man tror att tiden äntligen har gått så långt att man börjar bli människa igen, så är det inte sant. Lik förbannat är man där, tar fel beslut och lyckas inte med någonting.

Do you know what that is? It is my life that crashes with a load krasch. My little cat died yesterday and I have a hard time dealing with it. I was so sure he wasn't feeling well due to his new food, so I didnt think more about it. It might have not been, so if I had taken him to the vet he might not have died. igh!

It is so hard to find out that what you believe is true is not infact true. I finally thought that time had catched up with me, that I started to put my sorrow behind me and enjoy life. But that is not true. Here I am, taking the wrong decisions and failing with everythin.

Saturday, October 10, 2009

Jag har så dåligt samvete - I feel so bad

Animalen hade tyvärr inte öppet på lördagar, så nu är mina barn i Stockholm. Jag har så dåligt samvete för att Pelle som har haft körkort i två veckor ska behöva köra där uppe. Tänk om någonting händer, då är det ju mitt fel. Jag kunde ju ha väntat till 1 när jag slutar och sen kört själv. Och så har dom med sig en dålig katt och måste ta hand om det, eftersom jag jobbar.
Det kostar 1800 kr (om man inte lägger in katten) så jag har nyss fört över pengar till Ninnis konto. Vilken tur att jag hade med mig dosan så att jag kunde göra det, annars vet jag inte vad vi hade gjort. Troligen lägger dom in katten för han behöver vätskeersättning (min lekmannagissning). Om dom inte gör det så beror det på att han är för dålig för att de ska kunna göra någonting åt honom. Suck!!!

Animalen was not open, so now my kids are in Stockholm. I feel so bad for Pelle who has had his drivers licence for two weeks and now is forced to drive there. What if something happens, then it will be my fault for making a bad decision. I could have waited til 1 PM when I stop work and driven myself. With them is the cat who is feeling bad.
It costs 1800 kr (if the catis not staying there) so I have just through internet put the money on Ninnis account. I am glad I had the little box with me, so I could transfer the money, otherwise I am not sure how we would have managed . My guess is that the cat will be staying at the hospital, because he will need fluid. If he doesn't, it will mean that he is in a too bad shape. Sigh!

Jobbigt, jobbigt - Tough times

Jag har en katt som inte mår bra - så just nu sitter mina barn utanför Animalen i Trosa och hoppas på att det öppnar kl. 10. Han har haft diarre ett tag, men jag trodde det berodde på fodret. Nu när vi bytte så har han mått mycket bättre och gått upp i vikt.
I morse så bara låg han på golvet och orkar inte röra sig. Så jag har ringt och ringt ... Bagarmossen kan vi åka till, men det tar en stund dit. Animalen ska ha öppet idag, enligt Bagarmossen - men deras telefonsvarare säger någonting annat. Så om inte dom öppnar kl 10 så är det Bagarmossen som gäller.
Själv är jag tvungen att jobba så i bilen sitter Pelle, Ninni och Ida. Och här sitter jag, orolig över katten och barnen.

I have a cat that doesn't feel to well - so right now my kids are sitting outside Animalen in Trosa, hoping that it will open at 10 AM. Morot has had diarrhea, but I thought it was due to change of food. So when I went back to his old food, he has been better and gained weight. This morning we found him laying on the floor and he doesn't have the energy to stand up. So I have been calling and calling. Bagarmossen said that we could come there, but it is far away. Animalen is supposed to have open today, so that is where the kids are. They should open 10 AM, but if they don't then they will have to drive to Bagarmossen. Myself I have to work, so in the car is Pelle, Ninni and Ida. And here I am, worried sick about the cat and my kids.

Förlåt, förlåt, förlåt

säger jag till min hemliga pocket & prassel vän.
Jag var så säker på att jag hade tackat för september-paketet. Jag har ju fotat det och kaffet hade jag med mig till Bokmässan - men inte någonstans på min blogg finns detta tacket. Det är ju hemskt!!! och jag sitter här med röda kinder.
Den hemska förklaringen är att inlägget sitter som ett utkast och har aldrig publicerats.
Boken om promenader här runt om Stockholm är perfekt! Och kaffet var jättegott. Det höll mig vaken när jag körde till Bokmässan. Vi stannade till vid Stavsjö och fikade och det var precis vad jag behövde.

Tuesday, September 29, 2009

Knuthöjdsmossen med mamma


Knuthöjdsmossen

Varje gång vi åker till Hällefors så inger en promenad runt Knuthöjdsmossen. Det är en mosse med massa gölar. Det tar ca 20-30 minuter att gå runt och man går på en spång hela tiden.

Det hade regnat en del och delar av spången under vatten. Mamma löste det genom att ta av sig skorna.



Scrapbooking ikväll


Ikväll sitter vi här på biblan och scrappar. Jag orkade inte släpa med alla mina saker, så det har blivit en digital layout. Det blev en layout med Ida som läser till Isabel. Kitet jag använder mig av heter Heart to Heart och finns givetvis på mitt favoritställe på http://www.scrapbookbytes.com/.
PS: Jag visste väl att det var Isabel :-) men nästa bild jag skulle scrappa var Molly ...


Monday, September 28, 2009

Nu är det klart - Now it has been decided

Ninni flyttar hem i veckan. Hon går 1:a året på hotell- och restaurang i Hällefors. Skolan är jättebra, men hon har hemlängtan. Så nu är det bestämt att hon får börja i Södertälje istället. På onsdag åker jag och hämtar hem henne.

Ninni is going to move home. She goes at the hotel- and restaurant program in Hällefors. The school is fun, but she is homesick. So now it has been decided that she will begin in Södertälje again. On Wednesday I am going to get her.

Grattis Pelle

Idag har Pelle fått sitt körkort!!! Hipp Hipp Hurraa!

Today Pelle passed his drivers test and got his drivers licence.

Saturday, September 26, 2009

Button fairies

Jag har varit med i ett byte på Swap-bot och vi bytte button fairies med varandra. Det här var första gången som jag gjorde något som det här. Jag kan ju säga att jag inte alls gjorde lika fina som den jag fick av.
Det här är min Halloween-fairy.Det här är min höst-fairy. Den här häftiga saken är den Halloween-fairy som jag fick.
Och här är höst-fairyn jag fick. Visst är dom häftiga.








But

Bokmässan

I torsdags var jag på Bokmässan i Göteborg. Som den ungdom jag är så rejsar jag ju dit över dagen med bil!!! 10 timmar i bil för att gå på mässan i cirka fem timmar. Värt varje minut, även om mina armar är som orangutangarmar efter att burit på mina kassar. Så här ser det ut på golvet. Tog inte så mycket bilder. Men här på bilden är det två författare. Inger Frimansson från Södertälje ! som pratar om sin senaste ungdomsbok: De starkaste. Sen finns det en författare till? Ser ni honom???

Jag tog bättre bilder än så här på denna författare. Känner ni igen kalufsen?







Friday, September 25, 2009

Kiroileva siili - den svärande igelkotten

Jag har köpt en helt underbar bok till min mamma som fyllde igår. Kiroileva siili heter den och jag bara älskar den. Kolla bland annat den här strippen som dock är på finska.

Wednesday, September 23, 2009

Altrat

Igår altrade jag hos Mita på Altheas mix i Sparreholm. Altra betyder att man tar en existerande sak och dekorerar den. Om ni klickar på länken till hennes blog så ser ni lite altrade saker. Jag gjorde två saker som jag gärna vill visa, men eftersom sakerna är till mina systerdöttrar (till dopet) så kan jag inte det.

Men ni ska veta att det blev jättefint!

Monday, September 14, 2009

Om jag åt godis

Till min hemlige bokvän:

Om jag åt godis så skulle jag vräka i mig lakrits (som min äldsta dotter sa) eller schweizernöt går alltid ner.
Jag har testat marabous choklad med lakrits och det var urk!

Avec som finns på finlandsbåten är hur gott som heslt och varför inte chokladdoppade russin. Mums!

Sunday, September 13, 2009

Hällefors - här kommer vi (here we come)

Snart ... om cirka fyra minuter ska vi börja bilåkandet mot Hällefors. Vi ska först hämta upp mormor i Gnesta, sen åka till Västerås för att lämna av Pelle och sen ska vi till Hällefors för att lämna av Ninni. Hoppas att vädret blir lite bättre sen så att vi kan ta en promenad på Knuthöjdsmossen.

Soon ... in about four minutes we will start our journey to Hällefors. We will first pick up my mother in Gnesta, then we will continue to Västerås to leave Pelle and then continue to Hällefors where we will leave Ninni. I hope the weather gets better so we can take a walk at Knuthöjdsmossen.

Saturday, September 12, 2009

Mamma Mu får ett plåster

Dags för bokdrama igen!

Den här hösten ska vi träna in Mamma Mu får ett plåster. Jag får spela kon - muuuu!!! Vi börjar repa nästa vecka och sen hoppas vi på att spela någon gång i november för första gången.

Ett grönt paket

Tack, tack, tack!!!

Häromdagen så kom det ett underbart, grönt paket till mig.
I den fanns två böcker av David Gemmell, en författare jag varit nyfiken på men inte testat ännu. Och så var dom på engelska, vilket är jättebra! Jag gillar fantasy, men har svårt för svensk fantasy. Förmodligen för att jag fattar alldeles för mycket och då är det inte "verkligt".

Sen kom det ett lås (tror jag) till att göra smycken och blommor till min scrapbooking. Blommorna var precis i sån färg som jag själv skulle ha köpt.

PS: Foto kommer snart.