
Tuesday, September 29, 2009
Knuthöjdsmossen
Scrapbooking ikväll

Ikväll sitter vi här på biblan och scrappar. Jag orkade inte släpa med alla mina saker, så det har blivit en digital layout. Det blev en layout med Ida som läser till Isabel. Kitet jag använder mig av heter Heart to Heart och finns givetvis på mitt favoritställe på http://www.scrapbookbytes.com/.
PS: Jag visste väl att det var Isabel :-) men nästa bild jag skulle scrappa var Molly ...
Monday, September 28, 2009
Nu är det klart - Now it has been decided
Ninni flyttar hem i veckan. Hon går 1:a året på hotell- och restaurang i Hällefors. Skolan är jättebra, men hon har hemlängtan. Så nu är det bestämt att hon får börja i Södertälje istället. På onsdag åker jag och hämtar hem henne.
Ninni is going to move home. She goes at the hotel- and restaurant program in Hällefors. The school is fun, but she is homesick. So now it has been decided that she will begin in Södertälje again. On Wednesday I am going to get her.
Ninni is going to move home. She goes at the hotel- and restaurant program in Hällefors. The school is fun, but she is homesick. So now it has been decided that she will begin in Södertälje again. On Wednesday I am going to get her.
Grattis Pelle
Idag har Pelle fått sitt körkort!!! Hipp Hipp Hurraa!
Today Pelle passed his drivers test and got his drivers licence.
Today Pelle passed his drivers test and got his drivers licence.
Saturday, September 26, 2009
Button fairies
Jag har varit med i ett byte på Swap-bot och vi bytte button fairies med varandra. Det här var första gången som jag gjorde något som det här. Jag kan ju säga att jag inte alls gjorde lika fina som den jag fick av.
Det här är min Halloween-fairy.
Det här är min höst-fairy.
Den här häftiga saken är den Halloween-fairy som jag fick.
Och här är höst-fairyn jag fick. Visst är dom häftiga.
Det här är min Halloween-fairy.
But
Bokmässan
I torsdags var jag på Bokmässan i Göteborg. Som den ungdom jag är så rejsar jag ju dit över dagen med bil!!! 10 timmar i bil för att gå på mässan i cirka fem timmar. Värt varje minut, även om mina armar är som orangutangarmar efter att burit på mina kassar.
Så här ser det ut på golvet.
Tog inte så mycket bilder. Men här på bilden är det två författare. Inger Frimansson från Södertälje ! som pratar om sin senaste ungdomsbok: De starkaste. Sen finns det en författare till? Ser ni honom???
Friday, September 25, 2009
Kiroileva siili - den svärande igelkotten
Jag har köpt en helt underbar bok till min mamma som fyllde igår. Kiroileva siili heter den och jag bara älskar den. Kolla bland annat den här strippen som dock är på finska.
Wednesday, September 23, 2009
Altrat
Igår altrade jag hos Mita på Altheas mix i Sparreholm. Altra betyder att man tar en existerande sak och dekorerar den. Om ni klickar på länken till hennes blog så ser ni lite altrade saker. Jag gjorde två saker som jag gärna vill visa, men eftersom sakerna är till mina systerdöttrar (till dopet) så kan jag inte det.
Men ni ska veta att det blev jättefint!
Men ni ska veta att det blev jättefint!
Monday, September 14, 2009
Om jag åt godis
Till min hemlige bokvän:
Om jag åt godis så skulle jag vräka i mig lakrits (som min äldsta dotter sa) eller schweizernöt går alltid ner.
Jag har testat marabous choklad med lakrits och det var urk!
Avec som finns på finlandsbåten är hur gott som heslt och varför inte chokladdoppade russin. Mums!
Om jag åt godis så skulle jag vräka i mig lakrits (som min äldsta dotter sa) eller schweizernöt går alltid ner.
Jag har testat marabous choklad med lakrits och det var urk!
Avec som finns på finlandsbåten är hur gott som heslt och varför inte chokladdoppade russin. Mums!
Sunday, September 13, 2009
Hällefors - här kommer vi (here we come)
Snart ... om cirka fyra minuter ska vi börja bilåkandet mot Hällefors. Vi ska först hämta upp mormor i Gnesta, sen åka till Västerås för att lämna av Pelle och sen ska vi till Hällefors för att lämna av Ninni. Hoppas att vädret blir lite bättre sen så att vi kan ta en promenad på Knuthöjdsmossen.
Soon ... in about four minutes we will start our journey to Hällefors. We will first pick up my mother in Gnesta, then we will continue to Västerås to leave Pelle and then continue to Hällefors where we will leave Ninni. I hope the weather gets better so we can take a walk at Knuthöjdsmossen.
Soon ... in about four minutes we will start our journey to Hällefors. We will first pick up my mother in Gnesta, then we will continue to Västerås to leave Pelle and then continue to Hällefors where we will leave Ninni. I hope the weather gets better so we can take a walk at Knuthöjdsmossen.
Saturday, September 12, 2009
Mamma Mu får ett plåster
Dags för bokdrama igen!
Den här hösten ska vi träna in Mamma Mu får ett plåster. Jag får spela kon - muuuu!!! Vi börjar repa nästa vecka och sen hoppas vi på att spela någon gång i november för första gången.
Den här hösten ska vi träna in Mamma Mu får ett plåster. Jag får spela kon - muuuu!!! Vi börjar repa nästa vecka och sen hoppas vi på att spela någon gång i november för första gången.
Ett grönt paket
Tack, tack, tack!!!
Häromdagen så kom det ett underbart, grönt paket till mig.
I den fanns två böcker av David Gemmell, en författare jag varit nyfiken på men inte testat ännu. Och så var dom på engelska, vilket är jättebra! Jag gillar fantasy, men har svårt för svensk fantasy. Förmodligen för att jag fattar alldeles för mycket och då är det inte "verkligt".
Sen kom det ett lås (tror jag) till att göra smycken och blommor till min scrapbooking. Blommorna var precis i sån färg som jag själv skulle ha köpt.
PS: Foto kommer snart.
Häromdagen så kom det ett underbart, grönt paket till mig.
I den fanns två böcker av David Gemmell, en författare jag varit nyfiken på men inte testat ännu. Och så var dom på engelska, vilket är jättebra! Jag gillar fantasy, men har svårt för svensk fantasy. Förmodligen för att jag fattar alldeles för mycket och då är det inte "verkligt".
Sen kom det ett lås (tror jag) till att göra smycken och blommor till min scrapbooking. Blommorna var precis i sån färg som jag själv skulle ha köpt.
PS: Foto kommer snart.
Sunday, August 23, 2009
Pocket, pyssel och prassel
Hej,
Jag anmälde mig till båda bytena och är en oskuld i detta så vi får väl hoppas det går bra.
Angående böcker:
Favoritgenre? Det tror jag inte att jag har. Jag läser ganska mycket, men favoriserar deckare, fantasy, brevromaner ... Mycket av detta läser jag på engelska. Fantasy för att det är mer "troligt" då och även deckare (för då får jag dom först). Sen gillar jag också böcker som handlar om olika promenadförslag.
Favortiförfattare? (Saknas somliga titlar i samlingen eller har du allt?)
Den listan kan ju vara flera sidor men här kommer några (utan inbördes ordning): Terry Pratchett, Neil Gaiman, Fannie Flagg, Debbie Macomber, Janet Evanvich, Charlaine Harris, Jane Austen, Margaret Atwood, Jeffery Deaver, Michael Connolly ...
Genre eller författare som du är nyfiken på?
Genre eller författare som undviks på liv och död? Jag är inte konsekvent, men det som bara handlar om kärlek, chicklit väljer jag kanske inte så ofta. Däremot undviker jag deprimenrande böcker.
Läser du på andra språk än svenska? Engelska
Har du någonstans listat böcker som du äger/har läst? Nej, tyvärr!
Hur resonerar du kring att få/ge begagnade böcker? Inga problem.
Angående prassel:
Eventuella allergier? Inga.
Favoritgodis?* Naturgodis - ätbart eller oätligt? Absolut inget godis - jag har godislöfte. Däri räknas också kakor och chips med mera.
Favoritsnacks?
Kaffe eller te? Både ock. Ingen konossör när det gäller kaffe utan tar det som är billigast.
Vilken smak? Gillar grönt te.
Kryddar helst med? Salt och peppar ;-) Vitlök.
Vad tycker du verkligen inte om? Att jag har godislöfte ;-) just nu.
Angående pyssel:
Vad pysslar du oftast med? (Utveckla gärna; nämn favoritmaterial, saknat material etc.)
Just nu är det mest scrapbooking, både digitalt och vanligt. Gillar att göra kort. Sticka små saker som strumpor, absolut inga saker som tar jättelång till att sticka som tröjor. Virka.
Pyssel du är nyfiken på och vill testa? (Har du ev. verktyg som i så fall behövs?)
Jag är ju så tråkig så att det jag vill testa, det gör jag ju. Något som jag nog ska testa senare i höst/vinter är att måla på porslin och då har jag tänkt göra ett smycke.
Pyssel du har testat men aldrig mer kommer att ta i med tång, ens? Makrame, gu' så tråkigt och vilken tid det tog.
Favoritfärg? Melerat. Orange och grönt. Lila. Rött med svart i. Inte gult.
Annat: Gillar att titta på sport, håller på DIF, går på fotboll, hockey och amerikansk fotboll ibland, gillar att promenera och hitta nya ställen att ta promenader på, älskar att få och skicka vykort, gillar att resa med Ryanair när jag hittar billiga biljetter (åker över dagen oftast), har åtta katter, några vandrande pinnar, tre kaniner, två eremitkräftor ....
Det här är nog det jag hinner berätta just nu. Vi ska åka till Södertlje.
Jag anmälde mig till båda bytena och är en oskuld i detta så vi får väl hoppas det går bra.
Angående böcker:
Favoritgenre? Det tror jag inte att jag har. Jag läser ganska mycket, men favoriserar deckare, fantasy, brevromaner ... Mycket av detta läser jag på engelska. Fantasy för att det är mer "troligt" då och även deckare (för då får jag dom först). Sen gillar jag också böcker som handlar om olika promenadförslag.
Favortiförfattare? (Saknas somliga titlar i samlingen eller har du allt?)
Den listan kan ju vara flera sidor men här kommer några (utan inbördes ordning): Terry Pratchett, Neil Gaiman, Fannie Flagg, Debbie Macomber, Janet Evanvich, Charlaine Harris, Jane Austen, Margaret Atwood, Jeffery Deaver, Michael Connolly ...
Genre eller författare som du är nyfiken på?
Genre eller författare som undviks på liv och död? Jag är inte konsekvent, men det som bara handlar om kärlek, chicklit väljer jag kanske inte så ofta. Däremot undviker jag deprimenrande böcker.
Läser du på andra språk än svenska? Engelska
Har du någonstans listat böcker som du äger/har läst? Nej, tyvärr!
Hur resonerar du kring att få/ge begagnade böcker? Inga problem.
Angående prassel:
Eventuella allergier? Inga.
Favoritgodis?* Naturgodis - ätbart eller oätligt? Absolut inget godis - jag har godislöfte. Däri räknas också kakor och chips med mera.
Favoritsnacks?
Kaffe eller te? Både ock. Ingen konossör när det gäller kaffe utan tar det som är billigast.
Vilken smak? Gillar grönt te.
Kryddar helst med? Salt och peppar ;-) Vitlök.
Vad tycker du verkligen inte om? Att jag har godislöfte ;-) just nu.
Angående pyssel:
Vad pysslar du oftast med? (Utveckla gärna; nämn favoritmaterial, saknat material etc.)
Just nu är det mest scrapbooking, både digitalt och vanligt. Gillar att göra kort. Sticka små saker som strumpor, absolut inga saker som tar jättelång till att sticka som tröjor. Virka.
Pyssel du är nyfiken på och vill testa? (Har du ev. verktyg som i så fall behövs?)
Jag är ju så tråkig så att det jag vill testa, det gör jag ju. Något som jag nog ska testa senare i höst/vinter är att måla på porslin och då har jag tänkt göra ett smycke.
Pyssel du har testat men aldrig mer kommer att ta i med tång, ens? Makrame, gu' så tråkigt och vilken tid det tog.
Favoritfärg? Melerat. Orange och grönt. Lila. Rött med svart i. Inte gult.
Annat: Gillar att titta på sport, håller på DIF, går på fotboll, hockey och amerikansk fotboll ibland, gillar att promenera och hitta nya ställen att ta promenader på, älskar att få och skicka vykort, gillar att resa med Ryanair när jag hittar billiga biljetter (åker över dagen oftast), har åtta katter, några vandrande pinnar, tre kaniner, två eremitkräftor ....
Det här är nog det jag hinner berätta just nu. Vi ska åka till Södertlje.
Friday, August 14, 2009
Bryssel - Hällefors - Paris
Syrran och jag skulle åka till Bryssel över dagen, men det blev så jättedyrt med alla avgifter, så vi ändrade oss till Paris istället. Som tur är ska vi få låna Idas franskaböcker för trots att syrran läst franska så är det enda hon tydligen kan säga voulez vous ... (ja, ni fattar själva)? Och just det kan väl nästan alla säga utan att ha läst franska ;-)
Ninni håller på med matsäcken. Vi ska nämligen strax åka mot Hällefors där vi ska skriva kontrakt och titta på lägenheten. Det tar bara 3 timmar att åka dit. Imorgon ska vi tillbaka, den här gången i en liten lastbil fullastad med möbler.
My sister and I were going to fly to Bryssel, but it turned out so expensive with all the taxes, so we changed and are flying to Paris instead. Ida is borrowing us her french text books, because though my sis has learned french in school (3 years or more) apparently all she can say is voulez vous ... (well you get it) And that is probably the only sentence everybody can say without going to school.
Ninni is preparing our breakfast, which we will bring with us. We are soon leaving for Hällefors to sign a contract and look at her new "home". It only takes 3 hrs to drive there. And tomorrow we are going back, this time in a little lorry full of furniture.
Ninni håller på med matsäcken. Vi ska nämligen strax åka mot Hällefors där vi ska skriva kontrakt och titta på lägenheten. Det tar bara 3 timmar att åka dit. Imorgon ska vi tillbaka, den här gången i en liten lastbil fullastad med möbler.
My sister and I were going to fly to Bryssel, but it turned out so expensive with all the taxes, so we changed and are flying to Paris instead. Ida is borrowing us her french text books, because though my sis has learned french in school (3 years or more) apparently all she can say is voulez vous ... (well you get it) And that is probably the only sentence everybody can say without going to school.
Ninni is preparing our breakfast, which we will bring with us. We are soon leaving for Hällefors to sign a contract and look at her new "home". It only takes 3 hrs to drive there. And tomorrow we are going back, this time in a little lorry full of furniture.
Tuesday, August 11, 2009
1863 km till London
Sunday, August 9, 2009
Ida testar kräfotr - Ida tests crayfish

Ida åt kräftor hemma hos farmor. När hon var ýngre var hon helt galen i kräftor, men inte längre. Jag har använt mig av Country Belle av Lindsay Jane, scrapbookbytes men jag har gjort det i svart/vitt istället för färg. Det är till den första Scraplift challenge i augusti.
Ida tried crayfish at grandmas. When she was younger she was crazy about them, but not anymore. The kit is Country Belle by Lindsay Jane, scrapbookbytes, but I changed the color to black and white. It is for the first scraplift challenge in August.
Layout Skogens guld - The gold of the forest
Layouten är gjord på kantarellenerna jag hittade. Använde skissen från Veckans skiss till grunden. Kitet heter Roots och är gjord av Krista från Scrapbookbytes.
The layout is done with the photo of the chantarelles I found. I used a sketch from Veckans skiss. The kit used is Roots by Kristaa from Scrapbookbytes.
The layout is done with the photo of the chantarelles I found. I used a sketch from Veckans skiss. The kit used is Roots by Kristaa from Scrapbookbytes.

Layout från promenaden
DIF - Hammarby
Vi var på fotboll idag. DIF mot Bajen och det gick ingen bra för DIF. Matchen var ganska ok, men det finns ingen som kan göra mål ... DIF öppnade starkt ...
We watched this game between DIF-Hammarby and DIF lost. The game was pretty ok, with a strong opening by DIF - but they do not have anybody who can make goals.
Jan Tauer
Här kom matchens mål. Tyvärr ett självmål av DIF.
Here is the games only goal. Unfortunately made by DIF themselves in their own goal.


Matchen mellan klackarna tror jag Hammarby vann. Vi satt ovanför DIF-klacken så dom hördes inte så bra. Ända gången det blev bra tryck i vår klack var när sittplats ställde upp. Då, men endast då lyckades dom överrösta Hammarby. Synd att inte sittplats engagerar sig mer.
We watched this game between DIF-Hammarby and DIF lost. The game was pretty ok, with a strong opening by DIF - but they do not have anybody who can make goals.
Here is the games only goal. Unfortunately made by DIF themselves in their own goal.
Matchen mellan klackarna tror jag Hammarby vann. Vi satt ovanför DIF-klacken så dom hördes inte så bra. Ända gången det blev bra tryck i vår klack var när sittplats ställde upp. Då, men endast då lyckades dom överrösta Hammarby. Synd att inte sittplats engagerar sig mer.
På plan kändes det inte som ett derby dock. Jag saknade kämpandet. Tauer sprang (och valdes till bästa spelare), Jonsson kämpade som vanligt ... men sen kändes det som om en vanlig match.
Måste bara berätta att när vi kom till Råsunda så kom en skara djurgårdare sjungandes. Det låter mäktigt, men det som sen hände blev det obehagligaste jag varit med om. Framför oss fanns en piketbuss med poliser och hundar. Ut med hundarna, som hade munskydd och ett skällande startade. Och stämningen blev på ens hotfull och otäck.
Det var tom värre än den gången efter en DIF-AIK match när några slogs. Då kändes det inte som om någon annan var i fara. Den här gången kändes det som om vad som helst skulle kunna hända i närheten av hundarna och polisen.
The game between the fans were won by Hammarby, at least I assume so. We sat over the DIF-supporters so we couldn't hear them well. The only time we really heard them was when the sitting audience joined forced. Then, but only then, they were louder than Hammarby. Too bad that the sitting audience doesn't do it more often.
On the field it didnt feel like a dery. I missed the fighting spirit. Tauer ran (and was voted the best player in DIF), Jonsson fought as always ... but apart from that it felt like an ordinary game.
I just have to tell this. When we arrived at Råsunda we could hear a group of DIF supporters singing while they marched to the stadion. It was quite powerful, but what happened was the most frightful incident that I have experienced at a soccer game. Right in front of us were a bus full of police and dogs. When the supporters came they took out their dogs, all in muzzles and they all started barking. And the atmosphere changed to a aggressive and violent feeling, instead of the feeling of powerful.
It was even more aggressive, than the time after a DIF-AIK game, when some started fighting. That time it felt like the guys fighting were focused on themselves and nobody nearby were in danger. This time it felt like everybody nearby the dogs and the police were in danger.
Subscribe to:
Posts (Atom)
