Wednesday, September 10, 2008

Pelles rum

Det här är Pelles rum på Signalisten. Ser ni att det är städat och fint? Så här såg det oftast inte ut när han fortfarande bodde hemma.
Vi skjutsade hem honom i söndags eftersom han behövde låna damsugaren. Det går ju inte att sopa golv med heltäckningsmatta på.

This is my sons room at Signalisten. Do you see how neat and tidy it is? Most of the time, when he lived at home his room didn't look anything like this. We drove him home on Sunday so he could borrow the vacuum cleaner.

Sunday, September 7, 2008

Oskuldens tid - Age of innocence


Precis som jag skrivit tidigare så bara faller jag för den här boken. Jag sugs in i den på en gång och bara njuter av hela resan.


Baksidestext: När Newland Archer för första gången ser Ellen Olenska stiga in i den Wellandska familjelogen på Operan, samma kväll som han ska förlova sig med May Welland, förstår man att hans liv aldrig kommer att bli helt okomplicerat. Att han genast blir förälskad erkänner han motvilligt för sig själv när det redan är försent. Hans långvariga och sedesamma förlovning med May Welland fortsätter samtidigt som han blir mer och mer uppfylld av sin kärlek till Ellen Olenska.


Det är fascinerande att läsa om New York och societen där med sitt stela liv. Alla vet hur man ska bete sig för att passa in och man får inte gå utanför ramarna. Det yttre skenet är allt.

Virkning och böcker - crochet and books

Var det någon som ens trodde att jag gör en sak klart när jag virkar? Icke, jag håller som vanligt på med flera dukar. Det här är wdp 6 (wdp = written doily pattern) och den heter pineapple parfait. Det tog lång tid att fatta början. Jag fastnade på rad 2 och fick frogga den flera gånger, men nu är jag på g. Det där är vad jag hann i går (lördag).

Was there anybody who even for a minute believed that I am just crocheting one thing at a time. Not so. The above is wdp 6 (wdp = written doily pattern) for Crochet gatherings group. You crochet one in your own time and once you are finished and uploaded on the site, then you get the next one to crochet. Above is what I did yesterday (saturday).

Det här är en CAL för Crochet Along. Jag kände för att göra den i melerad tråd, men vet inte om det blev bra. Ser ni hjärtana? Den är virkar i Jasmine och den var härlig att virka i.

This is a CAL for Crochet along-group. I wanted to make it in variegated thread, but I am not sure it turned out ok. Do you see the hearts? I made it in Jasmine and it was a pleasant thread to crochet with.

Det här är en CAL i Crochet gatherings gruppen. den skulle egentligen göras i augusti, men jag hann inte med. Den heter Heavens delight. Den är nästan klar, men garnet tog slut när jag har två och ett halvt varv kvar. Får köpa mer på ICA och hoppas att färgbadet stämmer.

This is the August CAL in the crochet gatherings group. It is named Heavens delight. It is almost finished, but I ran out of thread when I had 2.5 rows left. I have to buy more today and hope that the color batch is the same.

Håller på och förbereder ett bokprat för åk 2 som jag ska hålla på tisdag. Det här är en del av böckerna jag ska prata om.

I am preparing a book talk for year 2 that I will haev on Tuesday. This is some of the books that I will talk about.

Saturday, September 6, 2008

Jobbing och utsikt - Jobbing and a view

Det regnar idag ... vilket gör att en promenad blir helt omöjlig. Och då vaknar min tävlingsinstinkt. Jag kan ju inte låta bli att motionera idag, för då går Malin om mig. Vi kör jobbing på jobbet, vilket går ut på att motionera minst 30 min. om dagen. Och det är bara det som gäller - 30 min räknas, varken mer eller mindre. Det här är givetvis gjort för att det inte ska bli några idioter (haha ja, jag har självinsikt) ska bli slutkörda och några inte ska få dåligt samvete eller känna att de sänker laget genom att inte motionera som de andra idioterna.

Men jag har ju en motionscykel så jag hoppade på den och cyklade i 2x15 min. Tempot är sakta, dvs 20 km/tim, ibland små tempohöjningar till 30 km/h och när Finland gjorde mål (det är ju hockeylandskamp) så blev det 50 km/h.

Rätt vad det var när jag cyklade så tittade jag upp och där stod den här älgen på grannens tomt.

It is raining today - which makes walkign impossible. But that wakes my winning instinct. If I don't exercise today then Malin will do it and take the lead in the jobbing competition at work. You have to exercise 30 min per day and that is all. No less, and nothing more counts.

I think that is better than the step contest they had the last time. Some of us walked a lot because we enjoyed it (or became walking nuts) which made others feel bad because they didn't walk as much.

But then I realised that I have an exercise bike, old but still working, so I jumped up and cycled 2x15 min. I didn't walk very fast, only 20 km/h, sometimes going up to 30 k/h and when Finland scored I was up to 50 km/h (not for very long though :-)

At one point I looked up and saw this elk visiting my neighbors garden.

January thaw

Det här är duken January thaw, som är en crochet-along i själva gruppen Crochetalong.

This is the doily January thaw, a crochet-along for the yahoogroup Crochetalong.

Välj - Choose

Det är dags för Krisse att skaffa nya glasögon. Här är din chans att säga vilken hon ska välja? Jag gillar nr 2 för de syns mer.

Fynd i Oxelösund /Nyköping - bargains in Oxelösund/Nyköping

Man skulle ju kunna tro att någon som jobbar på bibliotek, inte behöver köpa egna böcker - men om man nu får denna hög för 40 kr, hur kan man då låta bli? Fyra böcker ska Pelle få med sig till Västerås så han har något att läsa. Detta köpte jag på Arbetskrafts loppis.


Virkgarn på Coop, 15 kr st. Eftersom jag virkar som en idiot så går ju detta åt.

Mer fynd från Coop. Vet inte vad jag ska göra med det, en för 5 kr styck så fick de ju följa med he.

Älg - elk

Denna älg håller sig i området och är inte ett dugg blyg.

Hälsans stig Oxelösund

Idag har jag varit i Oxelösund på möte. Efter mötet valde jag att ta en promenad här.

Oxelösund har en egen hälsans stig. Jag lämnade in ett medborgarförslag förut för jag ville vi skulle skaffa oss ett i Gnesta, men det blev för dyrt. Sen visade det sig att man inte längre kunde ha backar pga funktionshindrade och det var också ett hinder.

Nedan tyckte jag var intressant. Det har jag aldrig sett tidigare - stolpe med hundpåsar.

Man kunde möta både hund och räv :-)

Det här är Mulle, Sveriges första lotsbåt.


Hamninloppet.

Tuesday, September 2, 2008

Virkmani

Virkmanin fortsätter. Här kommer två nya dukar.

Promenad

Är hemma på lunchen. Ninni fick sluta redan 11.45 så hon åkte hem med mig.
Här ser ni vår eftermiddagspromenad.

Tuesday, August 26, 2008

scrapbooking layouter

Layouter som jag gjort tidigare. Kommer inte ihåg om jag lagt ut de på
bloggen och är för lat för att kolla.

Monday, August 25, 2008

Naturstig på Jungfrusundsåsen

Här är lite bilder från naturstigen. Ninni och Ida gick halva stigen med mig
och sen gick jag den andra halvan själv. Vi hade tur med vädret - solsken
hela tiden. Det tog 2 timmar.

Here are some photos from the naturepath. Ninni and Ida walked half of the
trail with me and then I walked the rest by myself. It took 2 hours.

Ekebyhovs slott i Ekerö

Socialförvaltningen på Ekerö hade ordnat en dag för att informera om
familjehem. Det är inget jag egentligen funderar på, kanske mer i så fall
att vara stödhem längre fram i livet. Men det var en väldigt bra dag,
informativ. Att jag åkte dit var för att jag samma morgon hade sett annonsen
på Ekerös hemsida. Jag hade nämligen surfat in där för att jag tänkte åka
dit och promenera och då slog jag två flugor i en smäll. De hade bjudit dit
Stefan Sundström som var där och sjöng i ca 30-40 minuter. Jättebra! Han är
också stödhem! Siom ni kan se så satt jag och virkade på wdp 5 under tiden.
Det här var så långt jag hann innan mitt batteri på datorn tog slut (det var
där jag hade mönstret).

Sunday, August 24, 2008

Pelles hem

Det här är Pelles hum från och med idag - Signalisten i Västerås.

Virkning - crochet

Ibland är det inte så lätt att virka - här får jag hjälp av Sudden.

Två dukar jag virkat den här veckan.

Saturday, August 23, 2008

Nu åker vi...

Till Västerås för dit flyttar Pelle idag.

Thursday, August 21, 2008

Damen med enhörningen

I min bil har Tracy Chevaliers ”Damen med enhörningen” snurrat. Tack och lov har jag gjort några längre resor, annars hinner jag bara lyssna på ett spår mellan hem och jobb. Då tar det tid att lyssna på nio timmar.

 

Tracy Chevalier är en av mina favoritförfattare och jag tyckte mycket om boken.

Handlingen i korthet: Nicolas des Innocents är en konstnär under 1400-talet i Paris. Han målar främst porträtt på damer, men en dag får han en svår uppgift: Han ska måla sex tapeter åt Jean le Viste, en adelsman som även har en dotter vid namn Claude. Nicolas träffar Claude och de blir snabbt förälskade. Jean le Viste vill att hans tapeter ska föreställa krigsscener, men hans fru tycker att de sex tapeterna ska föreställa en kvinna som ska förföra en enhörning. Till sist lyckas hon övertala Nicolas att övertyga sin make om det opassande i bataljer på väggarna.

När tapeterna är målade ska skisserna skickas till ett väveri som ska väva dem, och de har en enorm tidspress på sig.

Växelvis så får man följa olika personer i arbetet med tapeten och det som jag tänkte på när jag lyssnade var likheterna och skillnaderna mellan adelsdamen och mamman Genevieve och Kristin, vävarhustru och mamma. Båda med familjer och barn och sina döttrars mödom att hålla hårt i för ett framtida gott parti.

På länken nedan kan man se tapeterna:

http://www.musee-moyenage.fr/ang/homes/home_id20393_u1l2.htm

 

Friday, August 15, 2008

På pricken

Mitt helmis 4 paket kom igår och jag är så glad.

 

Min första tanke var att hon hade skickat en duk – och att färgerna var perfekta till mitt kök. Jag hade verkligen ett wow-ögonblick. Det gröna och lila skulle vara perfekt till mitt kök. Men så tog jag ut det och det var ingen duk. Det var en väska med mönster och garn i.

Det märks att min hemlis fyra har kollat min blogg och faktiskt lärt känna mig delvis. Jag har anmält mig till OSstickningen, men ”horror, horror” inte htitat något att sticka. Men min hemlis kompis räddade mig. Nu kommer stickorna att börja glöda.

 

Tack snälla Jennie på www.jennies.blogg.se för att du gjort mitt liv lite ljusare under dessa månader.

 

Bilder hoppas jag kunna lägga upp ikväll när jag kommer från jobbet.

Saturday, August 9, 2008

Böcker under semestern

Här kommer info om tre böcker jag läste under sommaren. Alla är barn- eller ungdomsböcker:

Mardrömsakademien av Dean Lorey
Tänk om det du drömmer blir verklighet? Det är vad som händer Charlie Benjamin. Hans mardrömmar släpper in monster till denna värld. Dock finns det en lösning – Mardrömsakademien. Det är en skola för barn som fått Gåvan. Tyvärr får inte Benjamin inte gå där, man bedömmer att hans gåva är alldeles för kraftig. Direktören abser att han kan öppna en portal till den Innersta cirkeln och släppa ut en namngiven, så istället ska han genomgå förminskning. För att bevisa att han kan handskas med gåvan så går Direktören med på att låta Charlieöppna en portal här och nu. Han ska bevisa att han kan använda sig av Gåvan på beställning och styra sin kraft. Och det gör han - han öppnar en portal, men han öppnar det så att en av de namngivna, Barakkas, kan ta sig in.

 

Den här boken får 4+ av mig. I vissa lägen påminner den faktiskt om en disneyfilm, med sina karaktärer.

 

Josefin och Villa-Ulla: snällas i världen av Johan och Päivi Unenge

Hur snäll kan man egentligen bli? Josefin tycker att hon är snällast i hela världen, men Villa-Ulla tycker att hon är den snällaste. Det blir som en tävling i att vara snällast. Och hur är man då snäll? Jo, genom att lyssna på prästen när han predikar om ingen annan är där. Visserligen blir det långtråkigt efter ett tag, men vad gör det när man är snällast i världen. Man kan också rädda pensionärer från dammsugarförsäljare, flytta på myrstackar …
Det bästa med den här boken är hur han skriver den. Den är rolig och jag älskar boken som högläsningsbok.


Zäta och rosens hemlighet av Elsie Petrén
Den här hade vi med som ljudbok och lyssnade oss igenom på väg till Göteborg och Danmark. Zäta med familj ska besöka sin farmor på ön Mallorca på höstlovet. Men farmor kommer inte för att ta emot dem och maten visar sig inte alls vara påbörjad. Farmor ligger fastbunden i vardagsrummet. När de väl har befriat henne så försöker hon skämta bort allt och vill inte alls ta kontakt med polisen. Vad är det hon döljer?
Jag tyckte den var tråkig.