Tuesday, April 8, 2008

Promenad med Pelle - walk with Pelle

Var ute och promenerade med Pelle. Är nu kl. 14.11 uppe i över 13.000 steg.

Satellitbox

Jag har installerat en satellitbox - alldeles själv - och jag har bild!

Monday, April 7, 2008

Stickmarkör - Knitting markers


Jag har gjort mina första stickmarkörer. De ska iväg till en hemlig kompis i England - så jag hoppas att hon inte läser min blogg innan hon får dessa.
I have done my first knittingmarkers. They are going to a secret swap partner in England - so I hope that she doesn't read my blog until she gets these.

Skrivbok - journal



Jag går en onlinekurs för att göra egna skrivböcker. Det är Sue B som håller i den och folk har gjort de mest fantastiska böcker. Själv har jag inte haft tid att börja, men igår så blev gjorde jag min första bok. Hade inte kardborreband så jag blev inte klar. Eller rättare sagt, jag har det - men hittade inte dom.
I have enrolled in an onlineclass to make my own fabric journal. It is Sue B who is the teacher and people have made the most amazing journals. Myself i havent had time to begin, but yesterday I began. It was so much fun. I didn't have velcro so everything is done, except that there is no fastening for the book.

Söndagspromenad - Sundaywalk

Idag gick jag på ställen där jag aldrig har gått. Gick in i skogen, där murklorna har högsäsong just nu. Första bilden visar ett ställe bara 50 m från mitt hus där vildsvinen har varit och bökat. Men sen gick jag ner till badet vid Långsjön och gick längs strandlinjen till spången. Terrängen var eländig och det handlade mer om klättring ibland, än om promenad. Men kul var det. Själva promenaden tog 1.5 timmar.

Today I walked in places where I never have been before. I went behind our house into the woods. And the first photo you see is taken just 50 metres from my house and shows signs of wild boars being there. There are a lot of mushrooms, murklor in the woods. they are delicous, but highly poisonous. Then I walked down to Långsjön and walked along the shoreline. It was more climbing than walking at some points. But it was fun and the walk took 1.5 hours.




Sunday, April 6, 2008

Lördag, Stendörren - Saturday Stendörren

Frågade Ida idag om vi skulle ta en promenad på morgonen. Det ville hon, men när vi skulle gå ut visade sig att vi inte pratade om samma sak. Jag tänkte vi skulle ta vår vanliga runda ner till sjön, men hon trodde vi pratade om Stendörren. Och det var ju inte ett dåligt förslag så vi åkte dit. Vi har ju alltid gått på samma ställe, men den här gången gick vi på Stora Krokholmen. Vilket härligt ställe! Nästa gång vi kommer dit ska vi ta med oss fika.

I asked Ida if she wanted to take a walk with me. She did, but when we were going to start it turned out that we talked about different things. I was speaking about taking the ordinary walk down to our lake, but she was talking about driving to Stendörren. And since it is nicer to walk there, by the sea I agreed. So I drove there. We have always walked the same path, but this time we decided to try Stora krokholmen. What a great place. Next time we will bring a picknick with us.









Saturday, April 5, 2008

Boknördstestet - Booknerd test

Jag var ju bara tvungen att göra det här testet till slut.


Friday, April 4, 2008

Grilla - barbecue

Idag så grillar vi.

Today we are having a barbecue

Wednesday, April 2, 2008

Oh nej - Oh no

April månads socka i Stickameras sockklubb är Slippery socks. Började på dessa idaag och det blir jättebra - MEN det är ingen strumpa man tar med sig när man är ute och promenerar. Så nu måste jag hitta en ny strumpa att bära med på mina promenader.

The sock for April in Stickameras sockclub i Slippery socks. I began knitting them today and they turn out really well - but it is not a sock you bring along during your walks so now I have to find a simpler pattern that I can bring with me to walks.

Tisdagspromenad - Tuesdaywalk

Det här är från min "korta" promenad igår. Solen sken, fåglarna kvittrade. I söndags när jag gick här så fanns det fortfarande is. När jag gick på spongen så såg det ut som om molnens skugga "rann över isen", men efter ett tag så insåg jag att det var mina steg som flödade ut i isen och försvann. Såg jättehäftigt ut, men inget man kunde fota.

This is from my "short walk" yesterday. The sun was shining, the birds chirping. I walked here on Sunday too and there was still ice on the lake. At first I thought I could see the clouds ripple in the ice, but then I understood that it was my steps that rippled through the ice. It was neat to see, but nothing you could photograph.
På höger sida så kan du se var det fanns is.
On the right side you can see where there is ice on the lake.
Jag gick 14265 steg. I walked 14265 steps.

Tuesday, April 1, 2008

Hälsans stig Södermalm
























Idag tar jag det lugnare - today I am taking it slower

Idag blir det inga långa promenader. Nu, i skrivande stund är jag uppe i strax över 10.000 steg. Tog en promenad mitt på dagen, gick Långsjörundan i solskenet. Massvis med fjärilar och såg även årets första arbetande myra.

Ikväll ska vi scappa, så jag har förberett mig genom att skriva ut foton, samt tänka ut layouter.

Today there will be no long walks. Now, when I write I have walked just over 10.000 steps. Took a walk during midday. I walked the short Långsjöround. Saw plenty of butterflyes and this years first working ant.

Today we are going to scrap, so I have prepared by printing out photos, samt thinking about how I will make the layouts.

Måndag morgon - Monday morning

Det här är första promenaden på måndagen. Jag gick från stationen till lokalen i Gamla stan.
This is the first walk on Monday. I walked from the train station to the place where we were going to be the whole day.

Det finns statyer på tak i Stockholm. we have statues on the roof in Stockholm.
Gamla Stan- The old town.