Showing posts with label Stendörren. Show all posts
Showing posts with label Stendörren. Show all posts

Tuesday, August 4, 2009

Stendörren 2 augusti

Minna ringde halv tolv (jag hade precis vaknat) och frågade om vi ville följa med till Stendörren. Två timmar senare träffades vi där. Stendörren är ett underbart ställe vid Östersjön, med klippor och hängbroar.
Minna called around 11.30 ( I had just woken up) and asked if we wanted to follow them to Stendörren. Of course we did, so two hours later we met there. Stendörren is a wonderful place by Östersjön, with cliffs and hanging bridges.


När man kommer fram, så kan man gå till Naturum. På vägen dit är det tipspromenad, ex. på fråga är vad har de luftfyllda blåsorna för funktion på blåstången. Det är för att den ska flyta. Vi vet också nu att vitsippan kommer senare än blåsippan på våren.

When you get there, you can take a walk to Naturum and answer some questions on the way. Now we know that blåsippa comes first in the spring. We thought it was the flower vitsippa.
Undrar ni vad Minna fotar i vattnet?
Are you wondering what Minna is taking a photograph of in the water?




Vi fiskade. Minna lyckades fånga den stora fisken med skarpa tänder.
We fished. Minna catched the big fish with the sharp teeth.





Sunday, April 12, 2009

Stendörren

Idag hade vi påsklunch hemma hos mig. Jag hade bjudit mamma, Krisse och Tobbe. Först var det förrätt, dvs traditionell påskmat med ägghalvor, sill, lax och köttbullar och prinskorv för dem som inte gillar fisk. Därefter kokt potatis med marienrad kall fläskfile. Jättegott om jag får säga det själv.
Det var helt underbart väder så istället för att skjutsa mamma till tåget så skjutsade jag hem henne via Stendörren. Vi gick Stora Krokholmen runt.

Pelle, Ida och mamma.








Sunday, April 6, 2008

Lördag, Stendörren - Saturday Stendörren

Frågade Ida idag om vi skulle ta en promenad på morgonen. Det ville hon, men när vi skulle gå ut visade sig att vi inte pratade om samma sak. Jag tänkte vi skulle ta vår vanliga runda ner till sjön, men hon trodde vi pratade om Stendörren. Och det var ju inte ett dåligt förslag så vi åkte dit. Vi har ju alltid gått på samma ställe, men den här gången gick vi på Stora Krokholmen. Vilket härligt ställe! Nästa gång vi kommer dit ska vi ta med oss fika.

I asked Ida if she wanted to take a walk with me. She did, but when we were going to start it turned out that we talked about different things. I was speaking about taking the ordinary walk down to our lake, but she was talking about driving to Stendörren. And since it is nicer to walk there, by the sea I agreed. So I drove there. We have always walked the same path, but this time we decided to try Stora krokholmen. What a great place. Next time we will bring a picknick with us.