Saturday, January 5, 2013

Hur långt har jag egentligen kommit???

Transamerican route är 6538.8 km lång och jag är där den svarta pluppen är. 
Det betyder att jag har gått totalt 38 km!!!! och har massvis med kilometer kvar.


5 januari 2013

Ibland så ....
Det har varit så tråkigt och grått väder idag, så jag hoppade över min promenad idag.
Men klockan 18 ångrade jag mig och eftersom jag skulle hämta Ida vid tåget 20.19 så åkte jag in en timme tidigare och tog en promenad i Gnesta. Här hemma är det ju mörkt, så man ser inte vart man går - men i Gnesta finns det ju gatlysen. Gick en runda på 3 km.
Nu är jag inte kvar på raksträckan längre, utan är nu 5.33 miles from Chickahominy River, VA.

Nu har jag gått

Friday, January 4, 2013

4 januari 2013 - promenad

Solen skiner så Ninni och jag har tagit en promenad. Vi gick 3.1 km och nu har jag tydligen gått förbi Jamestown och har 7.17 miles kvar till Chickahominy  River, VA. Det är tydligen en låååång raksträcka jag är på.

3 januari promenad

Gjorde en layout på vår promenad.


Thursday, January 3, 2013

1.23 miles to Jamestown

Dagens promenad var 2.9 km - men jag är fortfarande på samma plats enligt kartan. Dock har jag kommit lite närmare Jamestown - nu är det bara 1.23 miles kvar.

Wednesday, January 2, 2013

Promenad 2 januari 2013

Jag är här - dvs 3.08 miles från Jamestown in VA, USA. Hur kan det komma sig undrar då vän av ordning eftersom jag nog faktiskt sitter i soffan. Jo, internet är fullt av roliga saker att göra och detta är en av dessa. Man kan gå genom hela USA. Det är bara att gå med och eftersom man måste vara från USA, så skrev jag att jag bodde i Alabama. Sen loggar man sina promenader och varje gång man har gått så får man en bild som visar var man är. Kul va! 


2 Januari 2013

Har varit barnvakt idag. Men bara en liten stund eftersom Ninni skulle på anställningsintervju. Vi gick ner till Tvålfabriken och därefter tog Bella och jag en promenad. 
Bella ute ur vagnen. Just nu är en rolig lek följande: Hon springer åt fel håll - jag sträcker ut armarna och hon springer in i min famn. Och så upprepas det hela tiden ...
Det var + 4.5 grader idag och som man ser så smälter snön fort. Folk är ute och åker långfärdsskridskor på sjön - det skulle jag aldrig våga. 
På de flesta ställen var vägen helt ok att gå på, men inte på alla. 
Nyttig lunch: lax, avokado, tomat, gurka, sallad, sweet and sour-sås samt röda linser. Jag älskar röda linser.

Tuesday, January 1, 2013

Tealight lotus klar

Så där - nu har jag  virkat klart två stycken tealight lotus. 

Monday, December 31, 2012

Tealight lotus

Dagens virkning: Tealight lotus (mönster från ravelry). Nu saknas bara sista varvet som ska virkas i grönt så att det blir blad. Hittar dock inte det gröna nystanet - så det blir till att fortsätta med nästa lotus. 

Nyårsafton

Nyårsafton 2012 - Bella och jag firar den tillsammans. Hennes föräldrar är på fest, Ida är hos Malva och Ninni firar med Evenlina och Linda på någonstans på vischan, Pelle är på samma fest som Bellas föräldrar. Vi började med middag. Pasta med köttbullar. 
Köttbullarna smakade gott - och det gjorde även gurkan.
Det här var dock en ovanlig bild - Bella med pasta i munnen. Visserligen åt hon upp denna - men det var nog den enda som hamnade i hennes mun. Alla andra lämnades kvar på tallriken. 

Idag hittade Bella min scrapväska och hon passade på att dekorera sig själv. 
Försökte med att fota Bella när hon var klar med dekorerandet, men alla som träffat detta yrväder vet att det inte är möjligt. Hon är för snabb.

Klockan är 19.50 och snart ska jag titta på Sjuan och se en buskis: "Virus i bataljongen" och virka på mina tealight lotus. Bella somnade vid 18-tiden så vi får väl se när hon vaknar. Själv ska jag försöka vara uppe till midnatt i alla fall. 

Gott Nytt Slut 2012 och Gott Nytt 2013!

Saturday, December 8, 2012

Julklappar och hockey

Idag ringde sonen kl 16 och sa att det var hockey på tv, DIF-SSK. Jag vet - för jag hade precis gått in på rätt sida på nätet för att kunna följa direktrapporteringen. Men han bjöd över mig till sig istället - så jag fick se matchen live. Kul var det - för DIF kämpade och vann med 2-1. Jippiiiii!!! Under matchen satt jag och virakde. Köpte Candy magazine nr 9 häromdagen och där finns beskrivning på en julkrubba. Hann med att virka jungrfu Maria och Jesus-barnet. 

Det här däremot är en julklapp. Det är en stickad halsduk som jag har gjort klart. Svårstickad - eftersom man verkligen behöver ha ögonen på stickningen hela tiden. 

Nu har jag börjat sticka på en cupcake-mössa. Det ska bli en julklapp och har jag tid så ska jag sticka en till. Det blir en kall natt. Nu när klockan är 20.30 så har jag minus 15 grader. Väntar på att Ida ska ringa och berätta att det är dags att hämta henne nere i Gnesta. Hon har varit på vintage-mässa. Ninni jobbar på Kallfors och ska också hämtas senare idag.

Monday, December 3, 2012

-19 grader

Ibland får man en överraskning och det fick jag när jag satte mig i bilen idag. -19 grader ute!!! När det är så kallt så brukar det märkas inne, trots luftvärmepumparna - men faktiskt så tycker jag de har klarat denna natt bra. 
Skjutsade ner Ida till tåget och hade en nervös biltur. Vattnet?? Hur var det med vattnet hemma - men det var lugnt. Hade inte frysit ...

Igår satt jag i godan ro med på Adventsstickningen på facebook och eftersom temat var vantar, så skrev jag ett inlägg om hur jag stickade på julklappsvantar till min dotter (som var hemma) ... Tog två röda sekunder och sen var I ute och frågade vad jag höll på med. Jag, mitt nöt, trodde inte hon kunde se inläggen där, men det kan hon tydligen ... Så nu vet hon vad hon kommer att få och i vilka färger, som tur är laddade jag inte upp en bild så hon vet inte hur de ser ut. 
För att inte råka visa henne av misstag vad jag gör, så började jag sticka på en halsduk istället. I Växjö hittade jag Mormor Elins garnaffär och de hade rea på scarf-garn. Vet egentligen inte varför jag köpte, för jag har provat sticka i liknande förut. Det är fint, det ser enkelt ut -  men man måste hela tiden titta på vad man gör, så det är inte ett dugg avkopplande eller snabbstickande. Anledningen till att jag köpte åtta nystan (två räcker till en smal halsduk) är nog att det var fina färger och kostade 20 kr/nystanet. 
La upp fyra maskor och stickade klart ett nystan - så idag blir det ett nystan till. Ett nystan består av 13 meter garn ...

Thursday, November 29, 2012

Utan smartphone

När jag skulle på bussen så fanns dessa instruktioner. Man behöver tydligen en app för att kunna köpa biljett. Om man som jag har en gammal telefon - vad gör man då?

Jo, ringer kundtjänst och frågar hur man gör.

Det går bra att betala med pengar.får man då veta. :-)

Monday, November 26, 2012

26 november

God morgon!
Klockan är 7.10 och jag sitter här alldeles ensam. Ska strax göra mig i ordning för att åka till jobbet där det stundar medarbetarsamtal och diskussion om filialutredningen på eftermiddagen.

Idag är första dagen på 2-veckor av GI som I håller i. Dock med avbrott för mig:

  • på torsdag/fredag är jag i Växjö  
  • på måndag nästa vecka har vi en pysselträff på jobbet, med risgrynsgröt och skinka. 
  • nästa vecka när N kommer hem så blir det smörgåstårta. 
Tänk att snart har N varit borta i 2 månader och det är dags för henne att komma hem. Tiden har både gått fort och sakta. 

I lördags var jag på julmarknaden i Blacksta. Stod där och sålde för Dillnäs kyrkliga syförening (har varit med i 1.5 år och det visar sig att vi inte heter Gåsinge-Dillnäs kyrkliga syförening som jag hela tiden trott). Vi sålde för över 2000 kr vilket var bra. Hade sålt för mer om mannen som var 67 år inte hade haft med sig sin fru ... Han hade köpt en Sverigemössa, men frun ville inte bli sedd bredvid honom med den på. Försökte övertala henne att ta en kopp kaffe, men hon var för klok för att lämna honom ensam med oss 

22 dagar kvar till jul och jag måste skriva en julklappslista. Har så mycket idéer i huvudet, så skriver jag inte listan så kommer jag glömma vad jag tänkt mig. 

Ikväll när jag kommer hem gäller följande:
- börja skriva på deltentamen 1: möte mellan människa och teknik i Informatik kursen på Miun (Mittuniversitetet). Inlämningsdatum 2 dec. 
- börja skriva på femte uppgiften i Populärlitteratur om fantasy. Inlämning i veckan. Till dess ska Stenens väktare av David Eddings vara utläst för det är kring den vi ska diskutera.
- börja sticka på ? eftersom jag är ensam hemma och ingen kan se vad jag gör. 
- plocka undan
- skriva manus på det jag ska säga under Emmas och min presentation i Växjö. 
och som bonus: Tvätta två fönster på insidan.

Tuesday, October 23, 2012

Sjukare kan man bli ...

Man kan bli sjukare än vad jag var i söndags och tur är väl det - för nu orkar jag inte bry mig om att jag inte har energi :-)

Klockan är 12.33 och jag har precis gått upp ordentligt. Har läst i Amanda Hellbergs bok Tistelblomman för att sedan sova. Lunchen blev äggröra på två stycken ägg och kvällsmaten kommer att bli blåbärssoppa. Jag är förkyld, har ont i halsen, feber och ont i huvudet.

Tur att det inte bröt ut förrän idag - igår var vi ju till Åland och då höll sig förkylningen i schack ... så vi kunde njuta av resan.

Sunday, October 21, 2012

Sjuk, sjuk och sjuk

Hatar att vara sjuk - sitter här i soffan och är förkyld. Det är bättre än det var i lördags, men jag hatar att inte ha energi. Då blir man bara sittande i soffan och tittar på den ena korkade dokusåpan efter den andra. 

Har dock verkligen lagt band på mig själv att inte göra någonting - för imorgon måndag måste jag ha ork. När min mamma fyllde år i september, så var min present en dagstur till Åland och den sker imorgon. 

Det finns en person som är sämre än jag - och det är min mamma. Pratade med henne i telefon igår och hon snörvlade och hade feber. Jag bara hostar och är energilös ... 

Idag har Pelle-gubben varit här med lunch. Krisse gjorde smörgåstårta igår och Pelle körde hit en bit idag. 

Så vad har jag planerat till imorgon? Eftersom min mamma inte använder datorn så är det riskfritt att skriva här. Jag hade flera planer som har gått i stöpet. Bland annat tänkte jag åka på snigelsafari med henne och sen  prova escargot - men trots att hemsidan finns kvar så finns inte snigelfarmen längre. Sen tänkte jag ta eftermiddags-kaffe på Hotell Havsvidden. Den är visserligen öppen bara torsdag-söndag men om de har sällskap övriga dagar så går det bra att åka dit och fika - men de har inte svarat på mejlet jag skickade ...

Så nu finns det lite andra funderingar:
- Ta en promenad på medeltidsstigen som börjar vid Geta kyrka. Vore en perfekt aktivitet, men nu är ingen av oss speciellt kry. 
- Ta med växtpapper och akrylfärg för att måla vid havet. Bra och kul, men vi är beroende av vädret. Det utlovas molnigt och ca 5 grader varmt ... 
- Åka till Mariehamn och gå runt i stan. 

Vi får väl se vad som händer imorgon ...

Tuesday, October 2, 2012

Impro@Boulevard


Besökte storstaden Stockholm igår. Jag hade fått biljett till ovanstående och hade en strålande kväll.
Tog med mig en gammal jobbarkompis så först åt vi på Coffehouse by George. Deras sallader är goda, fräscha och mättande.
Därefter dags för improvisationsteater.

Har du aldrig varit på det? Gå!
Har du varit på det? Gå igen!

Ibland så skriver jag ...

Gnesta bibliotek har startat en skrivarcirkel för ungdomar från 12 år och uppåt.
Den leds av den talangfulla författaren - tillika Gnestabok - Maria Edgren som har bloggen http://edgrenskan.blogspot.se/. Så där - spring nu och köp hennes böcker.

Eftersom jag (dvs Gnesta bibliotek) är arrangör så får jag vara delaktig på ett hörn. Love my job!

Vi har haft en träff där Maria berättade .... (Nä det får du inte reda på - för du går inte cirkeln). Dock om du är över 12 år så finns det fortfarande möjlighet att anmäla sig. Kom till Chill måndagen den 8 oktober kl. 15.30!

Men anledningen till att jag skriver detta inlägg är faktiskt att första tillfället fick mig att börja skriva. Jag har haft en idé ganska länge om jultomten och nu började jag plita ner den för mitt eget höga nöjes skull.

Thursday, September 20, 2012

Svampskogen

Idag gick jag och Ninni ut i den stora skogen för att plocka svamp. Finns fortfarande mycket svamp i skogen, tillräckligt för att jag ska känns att det är ok att bara känna till kantareller.

Ninni hade lite problem i skogen. Dels så ansåg hon att hennes mamma gick ifrån henne hela tiden men sanningen var att det var hon som valde att stanna hela tiden.

Dessutom hittade hon inga marsvin i skogen ...

Saturday, September 8, 2012

Speedway GP i Målilla

Har tagit mig ner till Småland. Motorstadion fylls på så sakteliga. Om en timme smäller det.