Tuesday, December 29, 2009

Minna fick en mössa - Minna got a hat


Ella 3 år - Ella 3 years







Julafton - Christmas eve







Molly och Isabel







24 dec hos Krisse - 24 dec with Krisse

Innan vi åkte till mormor på julafton, så hälsade vi på hos Krisse. Fikade och delade ut presenter.
Before we left to celebrate Christmas at grandmas, we visited Krisse. We had a cup of coffee and then we exchanged gifts.
Krisse i sin nya mössa. Krisse in her new hat.

Jag ville ta kort på familjen - och jag tror inte Tobbe riktigt fattade vilka som ingår i familjen numera.
I wanted to take a photo of my family - and I don't think Tobbe realised that he belongs to the family now.


Mycket bättre.
Much better.



Syster Yster bjuder på Pepparkaksbak - Sister invites us to bake gingerbread

Behövs det ord till dessa bilder? Are words necessary for these photos?









Svärmors pulsvärmare - MILs wrist warmers

Det här är pulsvärmarna jag stickade till svärmor. Ser ni storleksskillanden? Varma är de i alla fall. These are the wrist warmers I made to my MIL as Christmas present. See the difference in size. I must have had the wrong amount of stitches on one of them. But still - they are warm.

Bryssel???

Jag har kollat Ryanair och det ända ställe man nu verkar kunna flyga till över dagen är Bryssel. Så nu är min fråga - någon som känner för att åka till Bryssel i april/maj?

I have checked Ryanairs webpage and the only thing you can fly to over the day seems to be Bryssel. So here is my question - anyone who want to goto Bryssel in april/may?

Nabus bok av Zizou Corder


Jag formligen älskar såna här böcker som är riktiga bokslukarböcker. Böcker man inte vill sluta läsa förrän man har läst klart. Det här är en sådan. Den handlar om Lee Raven, en liten småtjuv i London. Han kommer över en bok och till hans förvåning är den alldeles tom. Det spelar inte så stor roll för Lee är analfabet, dvs han kan inte läsa.

Döm om hans förvåning när boken börjar prata med honom. Det är nämligen en bok som innehåller alla historier om någonsin har funnits. Så fort man har kommit till sista sidan och börjar om på nytt så är det en ny historia. Rena himmelriket för Lee.


Han är dock inte ensam om att vilja ha boken. Barnboksförfattarinnan Nigella Lurch är ute efter boken också. Hon kan nämligen inte skriva historier själv, utan tror att med bokens hjälp ska hon få fler historier och bli ännu rikare ...

Monday, December 28, 2009

Stand-up psycho av Hans Carstensen

Vilken märklig bok.

Den handlar om våren 2008 då stand-up comedy blir stort i Sverige. Två komiker pryder löpsedlarna, Björn Gustafsson och Kajsa Andersson. Den senare gör skandal med sin brutala humor, men som plötsligt försvinner. Boken är den sanna historien om vad som egentligen hände med Kajsa Andersson.

Den är skriven så att jag hela tiden undrar om jag missade den här stora nyheten. Är det på riktigt eller inte?

För mig tog det halva boken innan jag riktigt kom in i den. Ett tag tyckte jag den var oerhört jobbig, för man visste att Måns (berättaren och Kajsas kompis) gjorde det jobbigt för sig själv och skulle åka fast - men när man väl kom över det så blev boken en sträckläsning.

Vill du veta mer om författaren - kolla hans hemsida.

Kurt i Kurtby av Erlend Loe

Jag fattar det inte ...
Erlend Loe skriver roliga böcker om Kurt, men den här fattar jag inte.

Så här står det på Adlibris: Kurt och familjen ska åka på semester till Mumindalen i Finland, men mitt i skogen somnar Kurt vid ratten och trucken med hela familjen hamnar så småningom i det lilla samhället Kurtby. Där har pastor Astor just blivit arresterad och församlingen längtar efter en ny ledare. Kurt är som klippt och skuren för uppdraget. Uppburen av den knepiga men entusiastiska Kirsti Brud går Kurt helt upp i rollen som pastor. Men ganska snart har Kurts hustru Anne-Lise fått nog och tillsammans med barnen, som också börjar tröttna, planerar de en flykt.

Och det stämmer, allt det där. Men boken är en Hcf-bok vilket i min värld betyder att den är lämplig för barn runt 7-9 år. Om det hade varit en vuxenbok så hade jag förstått det. Då är den rolig och satirisk, men för den här åldersgruppen. Jag ska göra ett experiment. Jag ska lägga den på vuxensnurran och se om den blir utlånad.

Det viskande barnet av Mårten Sandén

Del 2 i serien om Jannike och ska jag vara ärlig så var den inte lika bra. Den andra kunde jag knappt lägga ifrån mig, men det kunde jag med den här. Jag hade förmodligen för högt ställda förväntningar på boken, för den är inte dålig. Jag tycker bara inte den höll ihop lika bra som första delen, men jag ser framemot nästa del.

Från vättar med yxa och trolljagande jättar till livsfarliga gycklare.

Sjuttonåriga värstingen Jannike Faltin är back in business! Jannike Faltin har ett nytt jobb. Sedan hennes paranormala förmågor och hårda nävar hjälpt Byrån att oskadliggöra den femte systern träder Jannike permanent i Rikets tjänst.

Under ett uppdrag hittar Jannike ett viskande barn i skogen; en liten flicka i röd mössa, på väg till mormor med sin korg. Vem är hon? Varför jagar de livsfarliga gycklarna Joculatores henne? Och vem är han som spelar flöjt i skogarna runt flickans övergivna hemby i Västerbottens inland?

Den femte systern av Mårten Sandén

Wow - varför har jag väntat med att läsa den här boken. Den kom ju trots allt ut redan 2008.

För tvåhundra år sedan fanns en man vid namn Karmelius i Nyköping. Frestad av makten tillkallar han mörkrets furste och med hjälp av sina fem döttrar lyckas han öppna porten till helvetet.

Tvåhundra år senare sitter den gravida Elisabeth från hembygdsmuséet med sin praktikant Jannike och en nedfryst vätte i en piketbuss. De är på väg till Martinsson som förestår Byrån för särskilda efterforskningar i Stockholm. Byrån förstår genast att vätten - som har anfallit Elisabeth med yxa - har agerat på uppdrag av någon av de fem döttrarna. De tror att de har koll på alla Karmelius ättlingar men har de verkligen det?

En bokslukarbok på över 300 sidor. Ända fördelen med att inte ha läst den när den kom ut, var att jag kunde läsa nummer 2 i serien om Jannike på en gång.

Drakarna vaknar av Iselin B. Alvestad

Del 2 i serien om Alanya.

Alanya och hennes vänner har lyckats fördriva häxan, men lugnet blir kortvarigt. Människor runt omkring henne förändras. Det visar sig att förbannelsen inte är löst, utan fortfarande vilar över Aryak. För att häva den måste hon väcka drakarna ...

Den här boken är bättre än första boken, men för att förstå den måste man läsa dem i ordning. Nu väntar jag med spänning på att bok nummer tre ska ges ut.

Jag har inte vunnit - I have not won

Suck, det är måndag morgon och jag ska åka till jobbet snart. Jag har nämligen inte vunnit några miljoner ännu så jag måste fortsätta jobba.
Ikväll ska vi till svärmor och jag har stickat pulsvärmare till henne. Det blev lite fel. Den ena är större än den andra, men eftersom det fortfarande går att använda dessa så får hon dem i alla fall.

Sigh, it is Monday morning and I am going to work soon. I still have not won millions so I can stay home.
Tonight we are going to mother-in-law and I have knitted her wrist warmers as Christmas present. They turned out wrong. One of them is for some strange reason longer than the other. Since they are still wearable I am going to give them anyway, otherwise I don't have anything to give her.

Tuesday, December 22, 2009

Var är mina julkort??? - where are my Christmas cards

Jag ligger lite efter i skickandet av julkort ... Nu är vi bjudna hem till Syster Yster för pepparkaksbak och då tänkte jag färdigställa alla mina kort - men var är dem??? Jag har ju gjort jättemånga kort, men vart har de tagit vägen? Jag kan ju inte skicka kort om jag inte har några.

I am a little behind sending out Christmas cards ... Today we are off to one of my sisters to bake gingerbread so I thought I would finish them and send them, but where are they? I have made a lot of cards, but where are they. I can't send them if I can't find them.

Monday, December 21, 2009

Måndag morgon - Monday morning

Nuläge: Julklappsfabriken är i gång igen. Sitter här och stickar. Idag är det tänkt att ett par strumpor, två dukar, två skålar, en cape ska bli klara. Förhoppningsvis hinner jag börja på raggsockor också. Av ovanstående har jag påbörjat strumporna och dukarna ...

Jag har läst klart Stand-up psycho by Hans Carstensen

Right now: The Christmaspresentfactory is working again. I am sitting here knitting. Today I have planned to finish a pair of socks, two doilies, two bowls and a cape. If I am lucky I will start a pair of socks too before going to bed. Out of the above I have begun on the socks and the doilies ...

I finished reading Stand-up psycho by Hans Carstensen.

Sunday, December 20, 2009

Lite klart - Somethings are finished

Väntar på att barnen ska komma hem. De har åkt till Södertälje för att handla och när de kommer hem ska vi till Gryts kyrka för en gudstjänst. Jag är alltid nervös när Pelle kör. Jag vet att han köra, men trots det så är jag orolig. Så fort telefonen ringer så tror jag att något har hänt, men det har det inte. Sist var det någon som ville jag skulle köpa 3 nr av Allt om Resor och på köket skulle jag få tre stycken knivar. Huh!!

Av bilden med en del av mina julklappar som ska göras - är två stycken klara.

I am waiting for the children to come home. They are in Södertälje for some christmas shopping and when they get home we are going to Gryts church for a sermon. I am always nervous when Pelle drives. I know he can drive, but still there is that nagging feeling. As soon as the phone rings I think something has happened, but it never has. When the phone rang now it was just a seller who wanted me to subscirbe on a travel magazine and as a bonus I would get three knives.

The photo below with Christma presents I am making - two of them are finished.

Jultallrik på Åstugan

I torsdags åkte vi till Åstugan i värsta snöstormen. Jag körde och alla andra packade in sig i min bil. Vi blev bara fem stycken från jobbet eftersom det blev lite manfall. Snön yrde och jag kunde inte köra mer än 50-60 km/h på vägar där man normalt har kört 90 (innan senaste hastighetsreformen). Fem gånger fick jag stanna, eftersom snö/is fastnade på mina torkarblad .
This Thursday we drove to Åstugan for a Christmas plate. The weather was awful with heavy snowfall and on a road that I normally drive 90 km/h I could only drive 50-60 km/h. Lunch.


Dessert - hemlagad pepparkaka med vaniljkesella och kanelhallon.

Håller på med just nu - This is what I am doing right now

Vi sitter och tittar på Trolltider, en gammal underbar julkalender. Under tiden försöker jag färdigställa en del julklappar.

We are watching Trolltider, a wonderful old adventcalender on television. Meanwhile I am trying to finish Christmas presents.