Wednesday, April 29, 2009

Gudstjänst

Idag har Ninni och jag varit på gudstjänst i Torsåkers kyrka. Vi fick sitta i koret, eftersom det bara kom 8 personer.

Det är inte lätt alla gånger att hänga med under en gudstjänst. Man får en agenda och sen gäller det att hänga med. Första psalmen var vi inte med alls i utan fick bläddra som tokingar efter den.

Psalmerna är inte heller dem lättaste att sjunga med i.

 

Nu har vi varit på åtta av tio obligatoriska gudstjänster

 

 

Saturday, April 18, 2009

Farmor? Jag?!

I fredags sa en liten tjej så här till mig:

 

-          Jag vet vad du ska bli?

-          Vet du, vad ska jag bli då?

-          Du ska bli Sussus bebis farmor.

 

Wednesday, April 15, 2009

Morgonstress

Det finns en sak som får mig att bli galen på morgonen och det är ungarnas musik från deras mobiler. Det skapar en reaktion, hjärtat slår och jag känner mig alldeles hispig, färdig att skrika.

 

Tuesday, April 14, 2009

Hornborgasjön

Så där, nu har vi varit iväg till Hornborgasjön. Första stopper var här, vid en fornåker. Jag har alltid varit nyfiken på vad det är och för er som inte vet det så är det en åker som man har använt länge. Det man kan se på bilden är ett odlingsröse. Såna fanns det jättemånga av och dem är mellan 2000 och 3000 år gamla. Det är alltså stenar som var i vägen för odlingen och som man har samlat på hög. Transäsongen lider mot sitt slut, men trots det var det mer tranor än människor. Dagens tranantal var 4000 stycken.
Inflygning.

Min mamma eller er mormor, beroende på vem som kollar bloggen. Visst blev det en bra bild?

Jag tycker tranorna ser så häftiga ut när de flyger och ska landa. Kolla benen!




Sunday, April 12, 2009

Nya digitala layouter

Pelle och Jossan. Bilden är tagen i Arlanda medan de väntar på att incheckning ska öppna.




Digitala kit från http://www.digitalfreebies.com/. De två översta är gjorda med templates av Claudi Designs. En template är när layoten är klar och man bara behöver sätta dit papper, foton och embellishments. Den understa är gjord helt efter eget huvud.

Dagens promenad 12 april

Tog en promenad idag. Gick ner till sjön. Solsken och blåsten hade lagt sig, så det blev en fin dag. Jag hann inte riktigt med, men där in i gräset försvann en snok.
Stannade kvar en stund och väntade i fall snoken skulle komma tillbaka. Då upptäcker jag den här krabaten, som är alldeles still. Ser ni den? I mitten av bilden är en liten ödla.

Och i Långsjön finns det grodor. Våren är här!


Livet kan inte vänta

I en artikel i Metro läste jag om Hanne, Ulrika och Sabina - alla tjejer med obotlig cancer. Deras liv har dokumenterats i en bok som jag bara kände att jag måste ha - så den köpte jag så fort jag bara kunde. Ibland är det så, att även om man jobbar på ett bibliotek så måste man bara köpa en bok och så var det med den här.

Jag har inte sträckläst den som så många andra. Det skrivs om den på bloggar både här och där, men jag har läst den. Underbara bilder och nu när jag är klar så vill jag bara ha mer. Tyvärr har både Hanne och Sabina gått bort. Hanne redan när boken höll på att göras och Sabina för inte alls så länge sedan.

Boken verkar vara slutsåld på de flesta ställen, men om ni vill bevaka den så går det bra på Adlibris. Annars kan man också välja att läsa Ulricas blogg.

Arlanda, ett steg från Aten


Idag åkte Pelle till Aten med Ledarskolan. Klockan fyra var samlingen på Arlanda så redan 1.30 ringde väckarklockan här. Det var meningen att alla skulle följa med, men det bidde inte så. Ninni mådde inte bra och fick gå tillbaka och lägga sig.
Jag hade planerat att vi skulle sitta mysigt på Arlanda och äta frukost, vänta på att planet lyfte och sen ta det lugnt för att njuta av hemresan via Sigtuna - men icke sa Nicke. Det fanns inget ställe att softa på, så vi åt frukost på ett cafe vi hittade och sen 4.20 åkte vi hem.
6.55 ringer Pelle. Det är något fel på planet så dem har inte fått lyfta ännu.
Om ni vill följa Pelles framfart i Aten, så har han tillsammans med Micke en blogg. http://larjungen.blogg.se/

Tullgarnsnäs

Efter att vi hade varit på baby-shower så fick Krisse köra bilen från Södertälje till Trosa. Därefter gick vi in på ICA Trossen och handlade för en picknick. Vi åkte tillbaka till Tullgarnsnäs och gick ut på näset för vår picknick.

Jag hittar alltid en massa spännande vägar att gå. Här har vi gått genom en skog som är fullständigt sönderbökad av vildsvin. Vi såg inga vildsvin, vilket kan bero på att dem dels är skygga och dels så pratade två av barnen konstant om allt mellan himmel och jord. Visst är det vackert. Det var vindstilla, solen sken och fåglarna sjöng. Såg vitsippor, blåsippor och vårlök.

Vi såg inte så mycket blommor, även om bofinken sjöng för oss. N kastade lite bröd åt den, vilket tydligen inte alls uppskattades för då flög den iväg.

Att jag aldrig lär mig. Varför tar jag med mig barnen på sånt här, försöker och donar så att vi ska ha det mysigt med picknick??? Det slutar ALLTID med att några blir osams och sura. Den här gången var det hon som börjar på N.

Sen kan man också tycka att man själv har ett ansvar var man går. Man kan välja att gå vid sidan om där det inte alls var geggigt. Så här skriver N om dagen på sin blogg: När vi åkte hem stannade vi för att gå en promenad, men jag fick massa gegga i skorna och blev skit förbannad... Då tog lillan av sina skor så hon oxå blev geggig, bara för min skull.=)Vi fickade när vi gick oxå och då skulle jag mata en fågel, men fågeln stack, så jag kastade maten efter den så den skulle fatta... Det gjorde den inte....

Baby-shower


Sussu har baby-shower idag. Vi kom sent, vilket är ovanligt för den här familjen. Krisse ringde när vi skulle åka och berättade att hon inte kunde komma för hon hade ingen skjuts. Så vad gör man som mamma då? Jo man sätter Ninni bakom ratten och säger att vi åker via Trosa. ;-)


Sussu hade fixat tävlingar så vi gjorde tre stycken före fikat och tre stycken efteråt. Den första handlade om Sussu och Steven, man skulle gissa rätt på saker som Stevens efternamn, hur mycket Sussu har gått upp, när babyn är beräknad med mera. En av frågorna handlade ocksåå om bebisens kön och som ni kan se på kortet jag gjorde så vet jag könet. Minna vann (duh!) och fick det första kinderägget. Jag vann också ett kinderägg, fast på tävlingen som handlade om barnsånger. Man hade tagit bort ett ord och så skulle vi gissa vilket ord det var - eller om man var ett proffs som kunde sina låtar så behövde man ju inte gissa. Jag hade 12 poäng av 17.

Till fikat hade Minna bakat jättegod äppelpaj och mamma gjort pirog. Behöver väl inte ens skriva att det var gott. Sen var det dags för presenterna.
Sussu får en babyfilt i siden. Hon får en "blonde moment" och frågar om det är ull?
Sen var det dags för fler tävlingar, varav den sista handlade om att provsmaka på fyra barnmatsburkar och gissa vad det var för något i dem. Päronpure, havregrynsgröt, lasagne och mangopure tror jag det var i dem.


Hur många blöjor får plats i lådan? Great minds think a like - jag gissade på 63 och Minna på 64. Vi hade fel båda två!

Stendörren

Idag hade vi påsklunch hemma hos mig. Jag hade bjudit mamma, Krisse och Tobbe. Först var det förrätt, dvs traditionell påskmat med ägghalvor, sill, lax och köttbullar och prinskorv för dem som inte gillar fisk. Därefter kokt potatis med marienrad kall fläskfile. Jättegott om jag får säga det själv.
Det var helt underbart väder så istället för att skjutsa mamma till tåget så skjutsade jag hem henne via Stendörren. Vi gick Stora Krokholmen runt.

Pelle, Ida och mamma.








Thursday, April 9, 2009

Skärtorsdag

Trött, trött, trött och helst skulle jag vilja gå och lägga mig, men det funkar inte. Har nämligen bjudit mamma, Krisse och Tobbe på lunch imorgon och jag måste förbereda den. Jag ska göra marinerad fläskfile efter Tettas recept och nu är fläskfilen i ugnen.

Vill också läsa klart boken jag köpte igår: Lívet kan inte vänta. Den handlar om tre tjejer: Hanne, Ulrika och Sabine som får besked om att dem har obotlig cancer. Nu när jag läser den och deras bloggar, så är det bara en av tjejerna som lever. En bok som är full av glädje, kamp och sorg.

Idag skulle jag ha laddat upp en massa bilder, men när jag förde över dem på jobbdatorn via minneskort så försvann bilderna. Puts väck! Jag har letat överallt, i datorn och på kommunens server - men borta är dem. Finns inte ens kvar på minneskortet. Snacka om irriterande. Jag hade bilder från Ninni och Krisse när de övningskörde, Leif GW Persson, Hasse från Nordpolen och mycket, mycket mer. Nu ska jag surfa på nätet och leta efter program som återställer minneskort för att förhoppningsvis kunna rädda bilder.

Monday, March 30, 2009

Dagens promenad

Äntligen en promenad - det var länge sen sist. Gick ner till sjön och sen hem via skogen. Det blåste ganska mycket och var kyligt, men när det slutade blåsa blev det alldeles underbart.

Inte långt från mitt hus har vildsvinen varit och bökat.

Och ännu närmare mitt hus så har man avverkat vilket gör promenerandet svårare.

BnB = Billigt Nyttigt Bra

Ninni och Ida har börjat på en matlagningskurs som heter BnB = billigt, nyttigt och bra. Barbro som håller i kursen har en ide om att tonåringar behöver lära sig laga det här och har skrivit en kokbok som eleverna ska först få testa under våren och sen får dem kokboken när kursen är klar.

Första gången blev det våfflor, eftersom det var våffeldagen. Det var fyra grupper med två i varje som gjorde varsin smet och gräddade våfflor. Varje smet gjordes från olika kokböcker och Ninni och Ida gjorde från en kokbok som var från 1963.

Här vispas det.

Statist för en dag

Så nu har jag testat på livet som statist.

Så här skriver SVT om inspelningarna: Morden — fristående fortsättning på Graven

SVT påbörjar inspelningen av Morden, en fristående fortsättning på kritikerrosade kriminalserien Graven. Denna gång tar sig CG Ljung och hans grupp an ett gammalt fall. Ett fall där CG måste erkänna att han hade fel. Mördaren går fortfarande fri. Huvudrollerna spelas av Kjell Bergqvist, Göran Ragnerstam, Cecilia Nilsson, Jens Hultén och Annika Hallin. För regi svarar Anders Engström.

Ett lik hittas i en blindgång i ett gammalt vattenfyllt schakt på Skärsö, en gammal militärö i Stockholms skärgård. Fyndet visar sig ha kopplingar till kriminalkommissarie CG Ljungs första fall för nästan 25 år sedan. Den 20-årige Mikael Lundström mördade sina föräldrar och sin syster och lyckades försvinna utomlands. CG Ljung som ledde utredningen av de så kallade "Lundströmska morden" var helt övertygad om att Mikael var skyldig. När det nu visar sig att liket som hittats på Skärsö är den misstänkte mördaren, inser CG att han faktiskt pekade ut fel mördare för snart 25 år sedan.

CG Ljung samlar ihop sin specialgrupp, rättspsykiater Claes Grimme, rättsmedicinare Nina Molander, kriminaltekniker Theo Koders och kriminalinspektör Fanny Popescu igen. De är alla mycket olika personligheter med olika status, olika ambitioner och olika erfarenheter, men med en gemensam nämnare: driften att lösa brott. Under CG Ljungs ledning är de fast beslutna om att hitta den rätta mördaren innan preskriptionstiden löper ut.
Gruppen är stationerad på fartyget Mandala och öborna på Skärsö följer utredningen men det är inte alla som är glada över att polisen snokar runt på ön. Gruppen följer upp de gamla spåren på ön, förhör öborna och försöker hitta nya ledtrådar bland annat med hjälp av ny teknik som inte fanns för 25 år sedan. Finns mördaren kvar på ön? Lever mördaren fortfarande?
Morden är en fristående fortsättning på SVT-serien Graven, en kritikerrosad publiksuccé som sändes i SVT 2005. För regi svarar Anders Engström som tidigare regisserat bland annat "Anna
Holt", "Insider" och "Wallander" .

Så här såg jag ut efter att ha blivit sminkad! Vi skule föreställa väderbitna öbor, så det ända jag fick var rött i ansiktet. Inget smink, ingen som gjorde i ordning håret - inte ens nya kläder fick jag, utan mina gamla dög som arbetskläder.

Fuskpolisbil. Katarina från SR Sörmland var också på plats. Hon skulle bara intervjua folk men fick hoppa in som polis eftersom en statist var sjuk.

Vårt hem för en stund. Här fick vi värma oss innan det blev dags för tagning.

Det hemliga manuset.

Och här uppe i skogen skulle det filmas. Fem tagningar blev det på förmiddagen, varav två blev jättebra enligt regissören. Vi skulle bara stå och prata med varandra och se nyfikna och intresserade ut. Sen blev det lunch: chili con carne på Mälby säteri och därefter lite nya tagningar. Klockan 13 var vi klara.

Blev inga tranor

Idag hade jag tänkt mig åka till Hornborgasjön och titta på tranor, men det blir inte så.

 

I fredags ringde de nämligen från SVT. Jag hade anmält mig som statist till en tv-serie som ska spelas in vid Mälby och nu undrade dom om jag kunde vara idag. Och givetvis kan jag, flexibel som jag är.

 

Jag tar med mig kameran, men är lite rädd för att man inte kommer att få fota, men visst måste jag få med EN bild på MIG SJÄLV som statist.

 

Thursday, March 5, 2009

No turning back ...

Nu har jag gjort det. I sista skälvande sekunden eller inte riktigt, det är fyra timmar kvar – men nu har jag sökt en tjänst i Älvdalen.

Jag såg annonsen för flera veckor sedan, men har gått och lurat på den sen dess. Ska jag eller ska jag inte? Men vad skadar det att söka. Så nu är det gjort!

Skulle kanske behöva gå en jobbsökarkurs hos arbetsförmedlingen. Jag skrev en 2-sidig ansökan och det tror jag inte man ska göra! Den ska säkert vara kort och koncis, men sån är ju inte jag.

Sen kanske man ska dubbelkolla stavningen – ett meritförteckning skrev jag!! Suck! Där försvann mina chanser definitivt.

 

Bara för skojs skull så kollar jag på SJ hur lång tid det tar att åka till Älvdalen med tåg. Och det är ju inte att tänka på visar det sig. Det tar runt 8 timmar med tåg till Älvdalen. Himla tur att jag har bil och körkort!

 

 

 

Lamm

Kjell och Inger har fått lamm - närmare bestämt nästan 50 stycken som Ida
och jag får hälsa på.
När vi kommer så står Inger och donar med välling, så att vi ska få mata
varsitt lamm.

här är svaret

För dig som inte känner mig riktigt så kommer här bilden på vad som kikade
ut under mitt hår.
För er som känner mig, så var det här ingenting konstigt eller hur???

Wednesday, February 18, 2009

Ibland gör man tokiga saker ...

… som att beställa flygbiljetter när Ryanair har gratisbiljetter.

 

Jag har beställt två olika resor nu i april. Den ena gången åker jag själv till Berlin för 2 öre och den andra gången tar jag med Ninni och Ida till Riga för sex öre. Det är inte riktigt klokt egentligen! Speciellt med tanke på att vi ska till Köpenhamn samma månad.