Sunday, December 14, 2008
Yrke idag???
Nu är det Ninnis tur att välja gymnasium och det finns ju hur mycket som helst man kan bli. Tänk om man kunde välja idag - då skulle jag välja helt annorlunda.
Jag skulle satsa på språk: italienska och spanska. Sen skulle jag spela fotboll, hockey och innebandy för att lära mig förstå spelet, taktiken, få in känslan ... Och sen skulle jag gå en journalistutbildning för att bli sportjournalist.
Fast ska jag vara ärlig vet jag ännu inte vad jag vill bli när jag blir stor :-) Det växlar fortfarande. Undrar om jag hinner med att bestämma mig innan jag går i pension.
Den 20 januari ska Ninni och jag åka till Hällefors för att titta på en utbildning hon är intresserad av.
Intervju med Rami Shaaban
Det var min debut också - den första DIF-matchen jag såg live. Om jag kommer ihåg rätt så hade DIF svårt mot Enköping och avgjorde inte förrän i slutet. Det jag minns bäst är känslan. Här satt vi, två föräldrar med fyra små barn och människorna bakom och runt om skanderade diverse saker, varav det "snällaste" var domarj-l och domarn är en h-a.
Det där är ganska intressant. Vad är det för hämningar som släpper hos vuxna människor när de kan skrika det och ännu grövre saker på idrottsevenemang?
en gång satt jag bredvid en kille som var 10 år och bredvid honom satt hans pappa. Den killen skrek såna saker utan att pappan reagerade. Hur uppfostrar vi våra barn egentligen?
The skin gods av Richard Montanari
En härlig sträckläsningsbok bland poliser i Philadelphia. En seriemördare som kopierar mord från filmer ex. Psycho och spelar in detta på ett vhs-band. Han spelar över filmmordet med sitt eget mord. Det pågår flera parallella handlingar som man inte ser att de hör ihop, men allt knyts ihop i slutet. Jag är inte bra på pusseldeckare, men ev. så är detta en sådan. Flera gånger tror man att man vet vem mördaren är, men så dör ens huvudmisstänkta och man svävar i det blå igen.
Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Richard Montanari.
Vedic art utställning
Efter Lucia så åkte Ing-Marie och jag till Vagnhärad till strutsuppfödningen. Dem har en gårdsbutik med cafe och där ställer Ing-Marie ut med fyra vänner. Det var ett jättetrevligt ställe med trevliga ägare, så jag kan rekommendera det om man vill ha en mysig stund. Priserna var humana, jag betalade 30 kr för kaffe med hembakt chokladkaka. Handlade även med mig strutskorv hem.
Här nedan kommer kort på en del av tavlorna. Ing-Marie har målat den gula tavlan nedanför, samt de fyra som finns i bilden där hon är med.
Vedic art är ett sätt att måla utifrån 17 principer. Om du vill veta mer om vedic art kan du kolla Curt Källmans hemsida.
Lucia den 12:te
Firade Lucia den 12:te december. Först kom Gnestas Lucia till biblioteket och sjöng i ca 15 minuter. I Gnesta är det Lions som står för den officiella Lucian och det var första året som hon besökte oss. Hoppas det går att göra till en tradition.
Sen fick jag träffa en Lucia till. Följde med Ing-Marie till kulturhuset i Järna där hennes sons klass stod för Luciafirandet. Jag vet inte om det syns, men han står uppe i trappan och är tomte. Väldigt fint och stämningsfullt. Jag är glad att hon frågade mig.
Karins änglar
I tisdags hade vi ett evenemang på jobbet. Det var dels kören Karins änglar som sjöng. Körledaren Karin (till höger i bild) heter egentligen Karin Ericsson Back och är med i gruppen Irmelin. Publiken fick också vara med och sjunga och vi fick lära oss en sång. Det var bara fyra rader och något om himmelsblå isen, falun och grisen - men det är allt jag kommer ihåg. 
På Frejaskolans högstadium håller man på att sätta upp en musikal som skall ha premiär i maj -09. Ida är med och sjunger i den kören och de fick också vara med och uppträda.
Närstudie av kon
Av alla roller jag gjorde var det här den svåraste. Dels ville hornen trilla av så jag fick hålla i diademet hela tiden. Sen kom jag in som ko när Findus skulle vakta landet, så alla barn skrek ju i full sky för att de ville att Findus skulle vakna och se vad kon gjorde.
Det här var faktiskt den svåraste rollen att göra.
Kackel i grönsakslandet
Vi har haft tre föreställningar av Kackel i grönsakslandet och det är väl dags att visa lite bilder. Det vi har gjort är bokdrama, dvs man dramatiserar en bok och i vårt fall var det Sven Nordqvist bok Kackel i grönsakslandet. Det fantastiska är att vi bara träffades tre gånger för att repetera och att det blev så bra.
-704364.jpg)
Den här bilden föreställer Maria som Findus och jag är då hönan Prillan. Jag äter mask i potatislandet och äter samtidigt upp köttbullen som Findus har planterat.
-705691.jpg)
Här är jag Gustafssons gris som har rymt. Även här äter jag potatis och köttbullar.
-706040.jpg)
Hela ensemblen samlad. Anja som Pettson, jag som kon och Maria som Findus.
Saturday, December 13, 2008
Stackars stora dotter
Hon ringde nyss och sa att de står på motorvägen med punka.
Tobbe ringer sin pappa som säkert är bättre på sånt här än vad jag är.
Kort på ICA och på Coop
Jag har kort på både ICA och Coop. Man samlar poäng och får billigare varor.
Senast när jag fick mitt bonusbesked så läste jag det lite mer noggrant än jag brukar.
Under 2008 har jag handlat för 32 062 kr och jag har sammanlagt fått 325 kr bonus och 77 kr i rabatt.
Coop har inte samma information, men visst vore det intressant att veta.
Mat, mat, mat
Brev till jultomten
Ikväll ska barnen och jag skriva våra önskelistor och sen ska det postas till jultomten som alltid svarar!!! Ni vet väl om att man kan skriva till jultomten i Tomteboda, Gesunda och Korvatunturi i Finland - på så vis är man "garanterad" svar från tre tomtar.
Det som däremot fövånade mig var att om man googlar "brev till jultomten" så finns det faktiskt företag som tar betalt för att skicka brev till barn under förespeglande att det är från jultomten. Totalt onödigt eftersom den riktiga jultomten svarar på brev ;-)
Thursday, December 11, 2008
60 år eller???
Ninni tittar på hockey:n med mig. Hon råkar se en av spelarna i DIF och blir ganska chockad. Tycker han ser gammal ut, minst 60 år!!
Hon trodde att det gick ut på det här: Man tar unga spelare som får spela och när de sticker till ex. Toronto så kommer det unga spelare, inte gamla.
Tänker inte tala om vilken spelare hon tänker på J
Jag har sytt klart ängeln och jag är inte alls nöjd. Den ser ju inte klok ut!!
Pust
Jag har fått låna ett sstrykjärn så nu försöker jag färdigställa en julklapp.
Jag syr en bonad ”Elegant angel” till min mamma. Den görs i paper piecing och just nu känner jag bara panik. Hur ska det här gå?
Och om inte det vore nog så ligger DIF under mot Luleå.
Sunday, December 7, 2008
Gudstjänst igen
Idag är det andra advent och texten handlade om Jesus andra ankomst till jorden. Katarina pratade om malört och Tjernobyl så jag var tvungen att googla. Den här informationen hittade jag på bibelsajten.se:
När kärnkraftverket i Tjernobyl havererade 1986 började många tala om en profetia i Uppenbarelseboken.Där står att en stjärna med namnet Malört ska falla från himlen, brinnande som en fackla. Då ska vattendragen förgiftas och många människor dö eftersom vattnet blivit bittert. (Uppenbarelseboken 8:11)Ordet Tjernobyl betyder malört varför många kopplade samman kärnkrafthaveriet med bibelprofetian.
Thursday, December 4, 2008
Stockholms stadsteater
Vad ska jag säga? Jo, föreställningen är baserad på en trilogi av Selma Lagerlöf som heter Löwensköldska ringen. På Stadsteaterns hemsida står det:
Det är sommar och Charlotte Löwensköld är lyckligt förlovad med prästen Karl Artur Ekenstedt som nästan älskar henne mer än han älskar Gud. Bara några dagar senare är allt förändrat och förlovningen uppslagen. Vad har hänt?
Charlotte vägrar att tro att den gamla förbannelsen mot släkten Löwensköld har något med saken att göra. För vem blir hon då? En marionett i händerna på mörkrets krafter.
Charlotte Löwensköld är en psykologisk rysare om kärlek, hämnd och försoning.
Själva föreställningen då? Nja, kanske inte det bästa jag sett. Det kändes som om de hoppade från scen till scen, utan någon röd tråd. Spelet blev lidande av det och karaktärerna fick inget riktigt djup. Bara baserad på teaterföreställningen förstod man inte riktigt varför agerade/reagerade som de gjorde.
Kändes inte riktigt som skådespelarna var riktigt med i föreställningen hela tiden. Det blev tom lite stakningar på scen.
Boken är så mycket bättre än den här föreställningen.
Kommer du ihåg...
Idag fick jag frågan ”Kommer du ihåg att du var en höna?” från ett barn.
Svaret är JA.
Gröna kråkor
Det här är tredje delen i serien Snöbröder. Om du inte har läst de andra två, så är det hög tid att göra det: Gult snö och Bruna spår.
Min favoritbok av dessa är fortfarande gult snö, men den här är inte dålig.
Den handlar om tre killar: David, Jocke och Noa. Från början var det David och Jocke som var kompisar, men i första boken blir de bitna av snowboard-flugan och träffar Noa.
Hela deras liv har kretsat kring snowboard, men nu börjar det dyka upp tjejer. På en hemsida för fågelskådare får de kontakt med tre tjejer: Örnen, Siskan och Lilla kiwifågeln. Den som försöker styra och ställa är Noa och alla ni som läst de andra böckerna vet ju att det inte är det smartaste. De bestämmer att de ska träffas på en gökotta och innan dess ska de lära sig så mycket dem bara kan om fåglar så att de kan impa på tjejerna. Så Noa laddar hem fågelläten som dem har på sina mp3:er och nu lyssnar dem, dag som natt.
Hur det går - får ni läsa själva.
Inte hela världen
Har du sett filmen Evan den allsmäktige? Vet du vem Noa var och varför han byggde arken?
Här har du historien om Noa som byggde arken på ett sätt som jag inte varit med om förr. Huvudpersonen är Noas dotter Timna, som inte förstår varför fler människor inte kunde räddas. För det är ju så att när Floden kom så dog inte alla människor, utan många överlevde och motades bort och lämnades i vattnet av Noa och hans familj. Jag önskar jag kände någon som läst den här boken så jag fått diskutera den, för boken stannade kvar hos mig länge.
Hur var det med djuren? De fick vara i en trång ark, med ont om plats och mat som blev dåligt ganska fort? Vad gör man av allt gödsel? Eller hur väljer man ut vilka djur som ska räddas om dem inte kommer två och två utan det kommer hundratals av varje sort?
Boken är jättebra. Den får en att tänka och fundera på hur det egentligen gick till när Noa hade byggt sin ark och Floden kom. Förutom bra så är den väldigt, väldigt otäck just för att den är så realistisk. Jag kan tänka mig att det måste ha varit så här på arken och det är inte trevligt.
Saturday, November 22, 2008
Göra egna julkort
Hej syrror och alla andra som läser detta!
Vad gör ni den 6 dec? Om ni inte har något för er, så ärr det julkortstillverkning på biblioteket i Gnesta. Vi håller på mellan 10-13 och gör egna julkort under ledning av Sabine och Veronika. Det kostar 100 kr och då ingår allt material.
Anmälan gör man på 0158-702 94
God Jul och Kram på er alla







