Saturday, November 22, 2014
I feel so stupid ...
Today I was going to finish the bracelet I began with yesterday.
I didn't know how many beads I would need so I put ten on the string - thinking that I could remove those that are unnecessary.
Take a close look at the photo. Do you see why it isn't possible? I do!
Friday, November 21, 2014
FNSI - Friday Night Sew In
Sigh - I was going to join the FNSI today. Everything was ready. I had bought beautiful wintry fabric, found a very easy pattern for a table runner with appliqued snowflakes - and it went wrong. My rotary cutter isn't as sharp at it should be so it made a mess out of the fabric. I had actually sewn the "side panels" on the center fabric when I realized how wrong and twisted it was so I threw it away. I tried to save it but it just didn't turn out good.
So task for tomorrow - buy a new rotary cutter.
Instead of sewing I am making a bracelet called shamballa-bracelet.
Tuesday, September 30, 2014
Julklappar på G
I lördags åkte jag till Hölö kyrkskola och det gjorde att jag hamnade på samma ställe i går kväll. Båda två besöken resulterade i julklappar - lördagens inköpta konstverk till min mamma och gårdagens egengjorda till en av mina döttrar.
Det som syns på bilden är tre saker för inuti asken finns någonting.
Varje måndag träffas en grupp människor - konstigt nog bara kvinnor - för att återbruka. I går var vi 5-6 stycken som höll på med diverse projekt. Mig hade man lockat dit med dagens tema "knyta ihop ölflärpar till halsband, väskor eller ljusmanschetter" och ett smakprov av det jag gjorde syns på bilnden .
Monday, August 19, 2013
Pyttipanna
Har börjat sticka på den populära Pyttipannan som Garnomera har mönster på i sin blogg: http://garnomera.wordpress.com/2011/10/16/dagen-sjal-4/. Jag stickar min i Fame Trend paljett och på två dagar har jag gjort 28 uddar. Det är dock en bit kvar tills den blir 2 meter lång, som är den rekommenderade längden för sjalen.
Sunday, August 18, 2013
Dagens middag - Falukorv a la Morberg (nästan)
Dagens middag blev falukorv i ugn. Googlandet tog mig hit: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/morberg-falukorv-i-ugn-med-tomat-och-ost/ men jag var tvungen att göra lite förändringar i receptet.
Jag hade ingen:
- ost (för den visade sig vara möglig) så jag fick ta fetaost.
- fransk senap, så jag tog Johnnys senap.
- lök, så jag tog ingenting.
Friday, August 16, 2013
FNSI - update
Så här långt har jag kommit på kvällens löpare. Nu behöver jag bottentyg och vadd - och inget av det har jag hemma. Fortsättning blir en annan dag. Jag tänker också brodera något.
FNSI - Friday Night Sew In
Idag är det FNSI (Friday Night Sew In) och det är nog första gången jag är med i den. Det är Wendy, SugarLane quilts som håller i dessa: http://sugarlanequilts.blogspot.se/p/friday-night-sew-in-fnsi.html
Jag ska göra en löpare och basen för den är ett gammalt lakan med virkad, infälld spets.
Today it is FNSI (Friday Night Sew In) and I think it is the first time I participate. It is Wendy, SugarLane quilts that host these: http://sugarlanequilts.blogspot.se/p/friday-night-sew-in-fnsi.html.
Wednesday, June 26, 2013
En drös vykort
Idag fick jag en drös vykort.
Från höger till vänster:
Från höger till vänster:
- Staden Brno, Tjeckien
- Miami Beach, USA
- Vallmo från Nederländerna
Tre kort till:
- Pingvinerna kommer från Tyskland. Passar bra eftersom jag just nu läser en deckare av Melanie McGrath som utspelar sig i Grönland.
- Heralec från Tjeckien.
- Kyiv eller som vi säger Kiev, Ukraina.
Thursday, April 18, 2013
Närmar mig hemtrakterna
Snart är vi i Gnesta ... där tåget inte stannar, utan jag får åka ända bort till Södertälje och vända.
Tuesday, April 16, 2013
Enligt kartan ...
Jag är på hemväg och enligt kartan är jag vid den blåa pricken. En snabb koll ut genom fönstret säger att det inte stämmer.
Jag är oerhört lättroad. Jag har flera timmar kvar i det här tåget och kan tänka mig följa den blåa pricken hela vägen hem ...
Jag är oerhört lättroad. Jag har flera timmar kvar i det här tåget och kan tänka mig följa den blåa pricken hela vägen hem ...
Synd : noveller från kvinnornas moderna genombrott
Det här var min reselektyr mellan Södertälje och Alvesta. En bok jag aldrig valt själv, men eftersom den ingick i "Genus i litteraturen" så läste jag den. Innehöll en del guldkorn. Novellerna är alla skriva av kvinnor under 1880-talet.
Min favoriter ur den är:
Aurora Bynge av Anna Charlotte Leffler
Intet att giva av Vilma Lindhé
Mässling av Gerda von Mickwitz
Herr och fru berg av Amalia Fahlstedt
Tuesday, April 9, 2013
Vykort med posten
Det är väl ingen som missat att jag gillar vykort?
Det översta vykortet är via Postcrossing. US-2146339 kom häromdagen och visar make-up för vissa karaktärer inom opera i Kina. Panguan är en karaktär i operan Hua Pan och Sangharama är för Hoi Xirui.
Det understa vykortet är från en kompis som är på besök i Stavanger. Får sån lust att åka på bilsemester när jag ser bilderna.
Monday, April 8, 2013
Varför läste jag den här??
När jag gick igenom mina bokhyllor igår (projekt: Bli av med lite böcker) så hittade jag den här tunna deckaren: Maigret och det ljuva livet av Georges Simenon.
122 sidor - utläst redan - men varför läste jag den egentligen? Samma fråga ställer jag mig varje gång jag har läst en Simenon. Jag tror anledningen är att jag började och tyckte att jag lika gärna kunde läsa den för att den var tunn.
På baksidan står det: "... är en ovanligt frodig och fascinerande Maigret, laddad av spänning, doftande av sommar." Nej, det tycker jag inte.
Jag tycker den är tråkig. Det händer ingenting. Finns inga personer man gillar som man vill veta hur det går med dessa, likadant med själva mordet ... Who cares? Inte jag, men likförbannat kommer jag säkert läsa en Maigret till om den gömmer sig i min bokhylla. Den här ska dock lämnas på återvinningsgården.
Projekt: Bli av med lite böcker. Ja, tro det eller ej, men jag håller på och rensar ut böcker. Har tagit bort fem kassar med böcker. Känns jättebra att bära iväg dessa - men det märks ju inte alls hemma hos mig.
122 sidor - utläst redan - men varför läste jag den egentligen? Samma fråga ställer jag mig varje gång jag har läst en Simenon. Jag tror anledningen är att jag började och tyckte att jag lika gärna kunde läsa den för att den var tunn.
På baksidan står det: "... är en ovanligt frodig och fascinerande Maigret, laddad av spänning, doftande av sommar." Nej, det tycker jag inte.
Jag tycker den är tråkig. Det händer ingenting. Finns inga personer man gillar som man vill veta hur det går med dessa, likadant med själva mordet ... Who cares? Inte jag, men likförbannat kommer jag säkert läsa en Maigret till om den gömmer sig i min bokhylla. Den här ska dock lämnas på återvinningsgården.
Projekt: Bli av med lite böcker. Ja, tro det eller ej, men jag håller på och rensar ut böcker. Har tagit bort fem kassar med böcker. Känns jättebra att bära iväg dessa - men det märks ju inte alls hemma hos mig.
Saturday, January 5, 2013
Hur långt har jag egentligen kommit???
Transamerican route är 6538.8 km lång och jag är där den svarta pluppen är.
5 januari 2013
Ibland så ....
Det har varit så tråkigt och grått väder idag, så jag hoppade över min promenad idag.
Men klockan 18 ångrade jag mig och eftersom jag skulle hämta Ida vid tåget 20.19 så åkte jag in en timme tidigare och tog en promenad i Gnesta. Här hemma är det ju mörkt, så man ser inte vart man går - men i Gnesta finns det ju gatlysen. Gick en runda på 3 km.
Nu är jag inte kvar på raksträckan längre, utan är nu 5.33 miles from Chickahominy River, VA.
Nu har jag gått
Det har varit så tråkigt och grått väder idag, så jag hoppade över min promenad idag.
Men klockan 18 ångrade jag mig och eftersom jag skulle hämta Ida vid tåget 20.19 så åkte jag in en timme tidigare och tog en promenad i Gnesta. Här hemma är det ju mörkt, så man ser inte vart man går - men i Gnesta finns det ju gatlysen. Gick en runda på 3 km.
Nu är jag inte kvar på raksträckan längre, utan är nu 5.33 miles from Chickahominy River, VA.
Nu har jag gått
Friday, January 4, 2013
4 januari 2013 - promenad
Solen skiner så Ninni och jag har tagit en promenad. Vi gick 3.1 km och nu har jag tydligen gått förbi Jamestown och har 7.17 miles kvar till Chickahominy River, VA. Det är tydligen en låååång raksträcka jag är på.
Subscribe to:
Posts (Atom)





















