Igår lyckades jag både fixa ett gymbesök, samt promenad.
Gym blev det på morgonen och jag cyklade, gick, gjorde arm curl och leg curl och exensions och gud vet allt. Det var tredje gången sen vi började gå på gym.
Lunchpromenad: Tog en promenad bredvid Sigtunaån. Det var blåsigt, men lä vid ån och eftersom solen sken så blev det varmt. Kändes som om jag kunde gå och gå tills jag stupade. Helt underbart med en promenad i solskenet.
Var inne till Göran på Bilhuset, och beställde fyra nya sommardäck.
Jag har köpt en apparat - en cross-trainer. Så nu finns det ingen ursäkt om jag inte hinner promenera på dagen.
Tuesday, March 16, 2010
Monday, March 15, 2010
Sörmlandsleden, etapp 1
Jag vill gå sörmlandsleden etapp 1 i år. Är det någon som vill följa med?
Jag skulle vilja gå den nu, men förmodar att ingen har skottat i skogen, så att jag måste vänta.
Jag skulle vilja gå den nu, men förmodar att ingen har skottat i skogen, så att jag måste vänta.
Linköping FC - DIF
Igår spelades en träningsmatch mellan Linköpings FC (förra årets damallsvenskavinnare) och DIF. Den spelades på Rosvalla i Nyköping så Pelle och jag åkte dit och tittade.
Vi enades väl om att fotboll inte ska spelas utomhus när det är 0-gradigt, snö ute och blåser kallt. Annars var det mysigt! När solen lös och det inte blåste var det riktigt skönt ute.
Det blev oavgjort, vilket inte var ett rättvist resultat. Linköping var bättre, men trots det blev det 1-1.
Det bästa av allt var att i 20 minuter tyckte jag att det unga DIF spelade förvånansvärt bra och stod upp bra mot Linköping. Sen fattade jag att de i mörkblå kläder inte var DIF utan Linköping. Jag hade hejat på fel lag i 20 minuter.
Fast vänta - det blir bättre. Efter 40 min så säger jag någonting om vad synd att det inte blev mål där. Pelle undrar varför jag håller på fel lag. Det visade sig att han hade gjort samma misstag som jag, trott att de i mörka kläder var DIF. Han höll å fel lag i 40 minuter!!!! Visar bara att jag är bäst!!!
Vet ni hur jag kom på att jag höll på fel lag? Jag råkade se DIF-märket på shortsen ...
Vi enades väl om att fotboll inte ska spelas utomhus när det är 0-gradigt, snö ute och blåser kallt. Annars var det mysigt! När solen lös och det inte blåste var det riktigt skönt ute.
Det blev oavgjort, vilket inte var ett rättvist resultat. Linköping var bättre, men trots det blev det 1-1.
Det bästa av allt var att i 20 minuter tyckte jag att det unga DIF spelade förvånansvärt bra och stod upp bra mot Linköping. Sen fattade jag att de i mörkblå kläder inte var DIF utan Linköping. Jag hade hejat på fel lag i 20 minuter.
Fast vänta - det blir bättre. Efter 40 min så säger jag någonting om vad synd att det inte blev mål där. Pelle undrar varför jag håller på fel lag. Det visade sig att han hade gjort samma misstag som jag, trott att de i mörka kläder var DIF. Han höll å fel lag i 40 minuter!!!! Visar bara att jag är bäst!!!
Vet ni hur jag kom på att jag höll på fel lag? Jag råkade se DIF-märket på shortsen ...
Kyrkoherdens blogg
Förra söndagen invigdes Tingshuset efter renoveringar. Ida var med och sjöng i kören, så vi var givetvis där och lyssnade.
Tack vare det hamnade vi på Kyrkoherdens blogg.
Tack vare det hamnade vi på Kyrkoherdens blogg.
Saturday, March 6, 2010
4 mars
Idag var jag på möte i Nyköping. Vi planerade bokkollot för Bookworms som ska vara i slutet av mars.
Jag åkte tidigare till Nyköping och gick den nya Hälsans stig som invigdes förra året. Den är 6 km lång och det var en härlig promenad trots blåst och -4 grader kallt.
Såg tennishallen vid Rosvalla och det är något helt annat att se förstörelsen på riktigt än genom bilder i tidningen.
Jag åkte tidigare till Nyköping och gick den nya Hälsans stig som invigdes förra året. Den är 6 km lång och det var en härlig promenad trots blåst och -4 grader kallt.
Såg tennishallen vid Rosvalla och det är något helt annat att se förstörelsen på riktigt än genom bilder i tidningen.
Sunday, February 28, 2010
Snöstorm - snowstorm
Här är min bil - vi fick skotta ut den, eller rättare sagt sopa ut den - för vi fick låna en sopborste! De hade ingen skyffel.
Löpare - table runners
Jag har gått med i Päivis syklubb och första mönstret var en löpare. Nedan är mitt första försök - hur jag än vred och vände så blev inte mina block som Päivis.
I have joined a sewing club that Päivi has. Our first pattern was to make a table runner and below is my try. It didn't matter what I did, my runner did not look like Päivis.

Ovanför har löparen blivit som den ska. Det visade sig att jag inte fattade hur man skulle skära blocken och därför blev det inte som det skulle. Jag fick åka hem till Pävi, med tyger, linjal och rullkniv och hon fick visa mig hur det skulle skäras.
I have joined a sewing club that Päivi has. Our first pattern was to make a table runner and below is my try. It didn't matter what I did, my runner did not look like Päivis.
Ovanför har löparen blivit som den ska. Det visade sig att jag inte fattade hur man skulle skära blocken och därför blev det inte som det skulle. Jag fick åka hem till Pävi, med tyger, linjal och rullkniv och hon fick visa mig hur det skulle skäras.
Here you can see the runner looking like it should. It turned out I had no clue on how to cut it and that was the reason my didn't turn out the way it should. I had to drive home to Pävi, with my cloth and everything so she could teaach me how to cut at a 45 degree angle.
Rose cottage socks
I have bought ten balls of this colorway, so I have to knit a lot more socks. These ones are made with the pattern rose cottage.
Took longer to knit than the temptation toe-down socks, but not nearly as boring than the other socks.
Took longer to knit than the temptation toe-down socks, but not nearly as boring than the other socks.
Temptation toe-down socks
I have finished the tempation toe-down socks. Nothing wrong with them, except that they were so boring to knit. Just stockinette. And look at the awful piggy color. I like the orange/apricot color - but the piggy one really destroys the socks for me.
Saturday, February 27, 2010
Moderna museet
Jag funderade på att åka med barnen till Moderna Museet i Stockholm, men de vill inte. De är för alltid förstörda av Andy Warhol-utställningen.
Modernt? Det är ju svartvit tv!
Modernt? Det är ju svartvit tv!
The notebook journey

I signed up on the notebook journey. Those who signs up are getting it mailed to them, and then you get to write one page of entry and mail it on to someone else.
I can't wait for it to get here, but I guess it will take time. It has now been sent to no 2 on the list, and I know there are at least 72 people on the list.
Wednesday, February 24, 2010
Ravelympics
Jag stickar sockor för Ravelympics.
De första jag valde att sticka var Temptation socks och bara i rätstickning. Jag valde dem för att det skulle vara enkelt att sticka, men men men det var ju dötrist att sticka. Egentligen kunde jag ha stickat de på bara några dagar, men det var så dötrist så det tog tid bara för det.
Nu har jag FYRA dagar på mig att sticka två par strumpor. Den ena jag har valt är strumpan för Stickameras sockklubb: Saviano. Snacka om komplicerad strumpa. Den blev inte mer lättstickad av att jag inte märkte att det fanns ett diagram att skriva ut också. Jag skrev bara ut beskrivningen, så diagrammet har jag haft på datorn.
Den andra strumpan är Creme Heart socks. Jag har börjat på båda strumporna.
Ikväll är det bio som gäller. Vi skulle ha sett Sherlock Holmes, men den gick för tidigt. Jag slutar 17 och vi hinner aldrig till Heron City till kl. 18 då bion börjar. Så det fick bli Farsan som börjar 18.30.
De första jag valde att sticka var Temptation socks och bara i rätstickning. Jag valde dem för att det skulle vara enkelt att sticka, men men men det var ju dötrist att sticka. Egentligen kunde jag ha stickat de på bara några dagar, men det var så dötrist så det tog tid bara för det.
Nu har jag FYRA dagar på mig att sticka två par strumpor. Den ena jag har valt är strumpan för Stickameras sockklubb: Saviano. Snacka om komplicerad strumpa. Den blev inte mer lättstickad av att jag inte märkte att det fanns ett diagram att skriva ut också. Jag skrev bara ut beskrivningen, så diagrammet har jag haft på datorn.
Den andra strumpan är Creme Heart socks. Jag har börjat på båda strumporna.
Ikväll är det bio som gäller. Vi skulle ha sett Sherlock Holmes, men den gick för tidigt. Jag slutar 17 och vi hinner aldrig till Heron City till kl. 18 då bion börjar. Så det fick bli Farsan som börjar 18.30.
Ibland blir man rädd ...
... som igår.
Ninni och jag är hemma och jag sover. Vaknar när jag får ett sms från Ida att hon ska bli hämtad nere i Gnesta. Inga problem, tror jag, förrän jag närmar mig kaminen.
Det är hett runt om hela kaminen och på toppen så ser man hur det glöder orange vid röret. Det är så varmt så själva gjutjärnet blir orange vid röret. Ninni eldar utav glatta livet! Hon har lagt in fyra värmeloggs och det har blivit VARMT! Jag törs inte åka ner så länge det ser ut som det gör, så jag stänger av lufttillförseln till kaminen. Vi måste släcka elden ... När jag märker att värmen börjar mattas och gjutjärnet börjar återfå sin normala färg åker jag ner till Gnesta för att hämta Ida.
Men hela tiden är jag orolig - tänk om det börjar brinna ...
Nu har det gått över sjutton timmar sen vi eldade, så nu borde den ha svalnat. Det har den säkert gjort för länge sedan, men ingen har haft lust att gå upp och elda mitt i natten. Det är kallt utav helskotta hemma, eftersom vi bara har en värmepump igång. Den andra är insnöad och måste skottas fram innan vi sätter på den.
Jag gillar fortfarande vintern!
Ninni och jag är hemma och jag sover. Vaknar när jag får ett sms från Ida att hon ska bli hämtad nere i Gnesta. Inga problem, tror jag, förrän jag närmar mig kaminen.
Det är hett runt om hela kaminen och på toppen så ser man hur det glöder orange vid röret. Det är så varmt så själva gjutjärnet blir orange vid röret. Ninni eldar utav glatta livet! Hon har lagt in fyra värmeloggs och det har blivit VARMT! Jag törs inte åka ner så länge det ser ut som det gör, så jag stänger av lufttillförseln till kaminen. Vi måste släcka elden ... När jag märker att värmen börjar mattas och gjutjärnet börjar återfå sin normala färg åker jag ner till Gnesta för att hämta Ida.
Men hela tiden är jag orolig - tänk om det börjar brinna ...
Nu har det gått över sjutton timmar sen vi eldade, så nu borde den ha svalnat. Det har den säkert gjort för länge sedan, men ingen har haft lust att gå upp och elda mitt i natten. Det är kallt utav helskotta hemma, eftersom vi bara har en värmepump igång. Den andra är insnöad och måste skottas fram innan vi sätter på den.
Jag gillar fortfarande vintern!
Monday, February 22, 2010
Det är måndag morgon ...
Ute är det soligt, men -23 grader kallt. Värmepumparna fixar inte riktigt att värma hela huset, så jag borde elda. Men det känns värdelöst eftersom jag inte ska vara hemma utan jobba.
Har tv:n på. Det är OS-hockey: Sverige-Finland. Efter andra perioden står det 3-0 till Sverige. Finland är tyvärr ett gäng krattor. Jag vet inte om det är taktik för att få bättre motstånd efter gruppspelet, men det är inte kul att titta på.
Idag ska jag fota vinterbilder, så jag kan scrappa dessa.
Var uppe på taket igår och skottade bort lite. Det är JÄTTEmycket snö på taket. Eftersom jag tyckte det var lite läskigt, så har jag bett Tobbe om hjälp. Så han kommer över idag och ska skotta taket.
Jag gillar fortfarande snön och vintern. Jag kanske ändrar mig om 30 min då jag ska åka till jobbet. Jag hoppas bilen startar. Jag har motorvärmaren i, så egentligen ska det inte vara några problem. Det är inte motorvärmaren som är problemet, utan eluttaget som jag inte är 100 på fungerar.
Har tv:n på. Det är OS-hockey: Sverige-Finland. Efter andra perioden står det 3-0 till Sverige. Finland är tyvärr ett gäng krattor. Jag vet inte om det är taktik för att få bättre motstånd efter gruppspelet, men det är inte kul att titta på.
Idag ska jag fota vinterbilder, så jag kan scrappa dessa.
Var uppe på taket igår och skottade bort lite. Det är JÄTTEmycket snö på taket. Eftersom jag tyckte det var lite läskigt, så har jag bett Tobbe om hjälp. Så han kommer över idag och ska skotta taket.
Jag gillar fortfarande snön och vintern. Jag kanske ändrar mig om 30 min då jag ska åka till jobbet. Jag hoppas bilen startar. Jag har motorvärmaren i, så egentligen ska det inte vara några problem. Det är inte motorvärmaren som är problemet, utan eluttaget som jag inte är 100 på fungerar.
Sunday, February 21, 2010
Snopen tisdag
Jag har tagit ledigt på tisdag, för jag hade en plan.
Eftersom det är sportlov, tänkte jag åka till Stockholm med Ida och Ninni. Det visar sig att Ida ska åka till Tom Tit i Södertälje med några kompisar.
Nåja, då kan Ninni och jag ha en mysig dag i Stockholm. Det finns bara ett litet problem med den planen. Som Ninni påpekade: Men mamma, jag har inte ledigt. Hon har sportlov vecka 9!
Eftersom det är sportlov, tänkte jag åka till Stockholm med Ida och Ninni. Det visar sig att Ida ska åka till Tom Tit i Södertälje med några kompisar.
Nåja, då kan Ninni och jag ha en mysig dag i Stockholm. Det finns bara ett litet problem med den planen. Som Ninni påpekade: Men mamma, jag har inte ledigt. Hon har sportlov vecka 9!
Subscribe to:
Posts (Atom)
