Monday, April 21, 2008

Mina steg - My steps

Sen den 17 mars har jag gått 274 km. Nu i april är ju mitt mål att gå 10.000 steg om dagen och det har jag kommit upp i nästan alla dagar. Två dagar har jag legat under, men snittet är över 10.000 steg/dag så jag är jättenöjd.  I tappa.se går man ju till Rom och jag är  nu halvvägs mellan Berlin och Leipzig.

 

Since March 17 I have walked 274 km. In April my goal is to walk 10.000 steps/day and I have made it all days, except twice. But the average is over 10.000 steps/day so I am satisfied. In tappa.se you have a chart and walk to Rome and currently I am halfway between Berlin and Leipzig.

Saturday, April 19, 2008

Telefonsvarare - answering machine

Internet är ju fantastiskt. Jag har precis ägnat en stund för att hitta Mona och Jean-Marcs telefonnummer. Mona är Björns moster. De bor i Frankrike och jag funderar på att åka dit i sommar med barnen. Men jag tänkte först kolla om vi kan sova där eller inte. De var inte hemma utan det var telefonsvarare. PÅ FRANSKA. Men jag hörde orden Jean-Marc et Monika, så jag hoppas det kom rätt. Sen kom ett pip och efter det talade jag in mitt meddelande på svenska. Hoppas att det funkade så.

 

Internet is so fantastic. I have spent a moment and located the phone number of Mona and Jean-Marc. Mona is Björns aunt. They live in France and I am thinking about going there with the kids this summer. But first I want to see if we can stay in their apartment. They were not home, but an answering machine went on. He spoke FRENCH and all I could understand was Jean-Marc and Monica so hopefully I got to the right people. Then a beep and after that I spoke my message in Swedish. I hope it worked.

8 Maj - 8 May

Åker vi till London över dagen. Själva biljetterna kostar 0 kr tur och retur, men med skatter och avgifter blir det 632 kr för fyra personer.

 

We are leaving for London for a day. The ticket cost 0 kr, but with taxes it got to be 632 kr, which is cheap for four persons.

 

 

Bofink - a bird

När jag körde till Västerås i onsdags så låg det en fågel mitt i vägen. Åkte förbi den, men efter en kilometer så vände jag tillbaka, för det kändes som om den fortfarande levde.

Mycket riktigt, mitt i vägen låg en bofink. Eller rättare sagt – satt. Den såg inte skadad ut, bara omtöcknad så jag tog en tröja och kastade över den och bar den sen ut i skogen. Tänkte att om den nu bara var omtöcknad så hade den bättre chans att klara sig därute än på vägen.

Nej – det blev inga bilder. Såg själv ironin i att den skulle bli överkörd medans jag fotade…

 

When I drove to Västerås last Wednesday there was a bird in the middle of the road. I passed it, but after a kilometer I turned around, because it felt like it was still alive.

And it was. It sat still on the road, seeming more chocked than hurt. So I threw a t-shirt on it and carried it into the woods. I felt it had a better chance of survival in the woods than in the road.

And no pictures. I saw the irony that it would be run over while I tried to document the irony, so I didn’t even try to photo it.

 

Hanna

Dagens promenad - todays walk

Snart ska Ninni och jag (ev. Ida) gå ner till Gnesta. Jag har lovat henne lunch på thekannan innan vi går hem igen.

 

Soon Ninni and I (ev. Ida) will walk to Gnesta. I have promised her lunch at Thékannan before we walk home again.

Seafoam scarf

Ida är snäll och hjälper mig att nysta upp garnet Lucca, 100% supersoft merinoull. Jag har nämligen tänkt sticka Seafoam Scarf http://putasockinit.wordpress.com/2007/02/20/seafoam-scarf/. Det är 8 varv man skall lära sig utantill, men sen tänkte jag att det blev ett bra projekt att bära med sig på promenader. Alla strumpor jag stickar just nu är för komplicerade att bära runt på.

 

Ida is kind and helps my wind the yarn Lucca, 100% supersoft merinowool. I am planning on knitting the Seafoam scarf http://putasockinit.wordpress.com/2007/02/20/seafoam-scarf/  . You need to learn to knit 8 rows, but once I have mastered that I think it would be a great project to carry along walks. The socks I am knitting now are all too complicated to carry around.

Tuesday, April 15, 2008

Glömde ju stegen - Forgot the

Jag kom upp i hela 24.588 steg igår. 

 

I made it to 24.588 steps yesterday.

Scrapkurs 2 - Scrapclass 2

Idag var vi på kurs hos SkapaHobby i Stockholm. Vår lärare var Meri och uppgiften var att göra en dubbel layout där vi använde oss av fem mönstrade papper på varje layout. Meri hade plockat ihop olika kit för oss att använda. De tre timmarna gick jättefort och vi hade kul, lärde oss massor.

Innan vi åkte bad jag Meri plocka ihop fem mönstrade papper åt mig till två kort jag visade. Jag hade ALDRIG använt mig av dessa färger själv. Ska bli spännande och se vad det blir av detta.

Om du heter Lotta och scrappar - If your name is Lotta and you scrap

Då ska du ställa dig under denna skylt och ta ett foto nästa gång du är i Stockholm. Den ligger på Hornsgatan, nära Slussen.

Then you should take a photo, standing under this sign next time you are in Stockholm. It lies on Hornsgatan, near Slussen.

Tv-inspelning - TV-recording

Snubblade på dessa som filmar för ?.

Found these guys who did a tape for ?.

Promenad i Stockholm, del 3 - Walk in Stockholm, part 3

Promenad i Stockholm, del 2 - Walk in Stockholm, part 2

Promenad i Stockholm, del 1 - Walk in Stockholm, part 1

Idag är jag i Stockolm för en kurs på SkapaHobby. Passade på att åka tidigare så att jag kunde ta mig en promenad. Gick Norr Mälarstrand och Söder Mälarstrand.

Stjärtmes - bird

Sunday, April 13, 2008

Fotboll - soccer

Årets första fotbollsmatch - GFF mötte Åker, en kylig och råkall vårdag. Det
var första gången våra tjejer testade på att spela 11-manna och det gjorde
de med den äran. Ida är målvakten med blå tröja.

This years first soccergame - GFF met Åker, a cold and chilly springday.
This was the first time our girls tested to play on a big field with 11
players and they did it very well. Ida is the goalie with a blue shirt.

Hem igen - home again

Och sen gick jag hem igen.

And then I walked home.

Lördagspromenad - Saturdaywakl

Jag gick ner på en föreläsning i ishallen och mötte en älg.

I walked down to a lecture that was held in Gnesta and met an elk.

Fredagspromenad - Fridaywalk

Tog en promenad bredvid Sigtunaån. Ser ni sädesärlan på bilden som finns på
fotot där man mest ser stenarna?

Took a walk along Sigtunaån. Do you see the bird in the photo with mostly
stones?

Hjälp - help

Lollo hjälper till att nysta upp garnet, eller kanske är det sabotage hon
håller på med?

Lollo is helping out with winding up the yarn, or maybe you should call it
sabotage?

Thursday, April 10, 2008

Nystning - Winding

Pelle och Ida nystar upp mitt nya strumpgarn så att jag kan börja sticka på de nya strumporna.

Här är strumporna jag skall sticka: http://woolgatheringandmore.blogspot.com/2007/05/mad-color-weave-pattern-now-available.html

En av katterna saboterar nystandet.

 

Pelle and Ida are winding up my new sock yarn so I can start knitting on my new socks.

Here is the link to the socks: http://woolgatheringandmore.blogspot.com/2007/05/mad-color-weave-pattern-now-available.html

One of the cats is sabotaging the winding up.