Sunday, September 30, 2007

Hur många böcker ...

... hade jag med mig hem från bokmässan.

Jag har räknat ts seckerna till 41 st, men jag kan ha missat någon. Då är inte 10 ljudböcker medräknade. Man sålde nämligen ett antal titlar för 100 kr st, så jag köpte dessa till jobbet.

Av dessa 41 är inte många till mig själv ... Just nu läser jag Terry Pratchetts senaste Making Money.

Har troget köpt Expressens klassikerserie varje vecka. På mässan kunde man för 10 kr, dvs priset för tidningen, få alla TRE som tidigare har utkommit.

Taggad av Pia

Kul att bli taggad - men Pia - vad heter din blog?

Katt-tv

Om vi omringar buren så måste ju någon av oss få syn på dem. Kurris byter taktik - han låtsas att han sover.



Släpp in mig.

27 september - Bokmässans första dag

Här är garnet jag fick från min hemliga vän från pysselforumet. Det var inte alls lila/plommonfärgat som jag i ett svagt ögonblick föreslog ;-)

Här kommer min rapport från första dagen från Bokmässan i Göteborg.

Det här är Hetty från Forma publishing, fg DAMMs förlag. Hon berättade om deras projekt som heter Läsgrodan och som skall underlätta för barn att lära sig läsa. Det finns röda, gröna och blåa läsgrodor, dvs olika nivåer på böckerna. Mitt första miniseminarium som handlade om Berättelsens betydelse för barns läsning. Det var Carina Fasth och Karin Jonsson som pratade. Jag gillade speciellt när de drog paralleller till barns läsning av ex. manga som många fnyser åt. Men barn som läser manga är intresserade av det runt omkring, läser om manga och varför drar man då inte nytta av barnets intresse vid läsinlärning?



En kör från Estland.Sen kom Estlands premiärminister och invigde själva Bokmässan. Agneta Pleijel.
Johanne Hildebrandt

En förvirrad kille från Komika förlag. Han undrade nog varför jag dök på och fotade honom. Kände mig tvungen att presentera mig och berätta att vi båda är Gnesta-bor ;-) Ovan är en bild från mitt andra seminarium som handlade om en studie som gjorts för att se om det gjorde någon skillnad på elevers betyg om man hade skolbibliotek eller inte.


Mitt tredje seminarium som handlade om att Våga chefa. Gick inte på den för att jag är chef, utan mer för att jag var intresserad i hur man beter sig mot människor. Väldigt intressant seminarium som slutade med att jag köpte boken. Det här är Margareta, psykolog och en av två författare till boken.




Det här är den andra författaren.

Två författare som jag totalt tappat namnet på.
Karin Berglund berättade om sin Linnébok.
Diane Mei Ling signerar sin deckare som jag precis har köpt.
Carl-Jan Granqvist.
Riitta Jacobsen, ett seminarium om att skriva deckare för ungdomar.
Theodor Kallifatides får en bok
Reklam för en floristbok.


Bert Karlsson - känner ni igen pannan?

Den tillhörde Åsa Waldau.



Ronnie Sandahl.

Alexandra Pascalidou

Pontus Enhörning. Ingen aning om vem detta är, men ett kul koncept.
Camilla Läckberg.
DonRosaLeif Pagrotsky. Två programledare.Kim Kärnfalk.




Ola Leksell blir intervjuad

Lena Sundström.

Wednesday, September 26, 2007

26 sept kl. 23.51

Så där - nu är jag och T i Vänersborg hos hennes syster K. Det är 387 km hit och jag har kört i nästan ett streck. Vi stannade till och åt på McDonalds. Ja, du läste rätt. Vi åt på McDonalds.

Nu sitter jag i sängen och skriver i denna blog. Med hjälp av telias support lyckades jag äntligen få igång min trådlösa bredband ;-)

Jag har också börjat sticka på Bernat Boa Key-hole scarf, mönster och garn fick jag från min hemliga vän.

När jag packar så är jag rädd att jag ska få tråkigt, så jag har alltid med mig extra saker.

Hur många stickningar har jag med mig idag?

a) 0 st
b) 2 st
c) 4 st

Hur många böcker har jag med mig idag?

a) 0 st
b) 1 st
c) 3 st

Tänk på att jag åkte onsdag kväll och kommer hem fredag kväll. Dvs sover borta två nätter.

Rätt svar:
Stickningar: 4 st - var tom tvungen att åka förbi ICA och köpa strumpstickor
Böcker: bara en, men Bokmässan är ju full med böcker.

hur många böcker tror ni att jag kommer att ha med mig hem på fredag kväll?

PS: Har gått 7380 steg idag.

26 september

Todays the day - jag åker till Bokmässan i eftermiddag.

25 september

8877 steg blev det igår.

Tuesday, September 25, 2007

Bilder

Varför är det så svårt att ta bra bilder av moln och himmel? Så här mörkt var det inte alls ute, utan mer rosa. Tog mig en promenad idag och den här bilden fotade jag när jag var ute och gick. Jag skulle kunna tänka mig att printa ut den och använda som vykort.

Kommentera

Du som läser denna blogg - nu har jag gjort så att man kommentera utan att behöva logga in först. Ska testa och se om det funkar. Om jag däremot får en massa spam så får jag gå över och övervaka kommentarerna innan de publiceras.

Så Krisse, Pelle, Ninni och Ida Jozzan m.fl. NU kan ni skriva hej till mamma ;-)

Lurad

Jag blev så lurad idag.
Jag väntar på ett paket från Eva i Stäket och den kom idag. Tyckte den kändes tyngre än jag räknat med och så var det inslaget.
Tyckte det var jättegulligt av henne att slå in det som en present, man känner sig verkligen speciell. Så öppnade jag det och det första jag ser är det melerade garnet till höger. Va, beställde jag det här också och så fortsatte jag öppna och ut ramlade den ena saken efter den andra. Som en julafton och jag fattade ingenting!!!

Men helt plötsligt gick det upp ett ljus. Jag har ju också en hemlig vän som ska skämma bort mig och det har hon verkligen gjort. Titta vad mycket roligt - och hon läser min blogg!!! Hej, vad kul att träffas!

Och här i närheten bor hon så kanske dyker hon upp på ett av stickcaféerna som Gunnel har på thekannan. Jo, jag går ibland - men inte nästa gång som är den 20 okt för då fyller jag år.

Nu är jag lite nyfiken på min hemliga vän - eller lite... Det var veckans överdrift - jag är jättenyfiken. Brukar du vara i Gnesta? Och om du är det, brukar du låna böcker på biblioteket?

25 september

Facebook släng dig i väggen.
Jag har hittat en ny leksak på nätet: librarythingy.

Sen har jag promenerat idag. Gick bort till Statoil och bilverkstan där. Min lilla grunka till oljestickan hade kommit och de var snälla nog att vilja fixa det åt mig. Var tvungen att erkänna att jag inte hade bilen med mig utan hade gått - så jag får åka dit imorgon.
Gick vidare till posten och skickade tre paket. Två bokklubbsböcker som jag skickade tillbaka och sen ett hemligt paket till en hemlig stickvän.

Just nu är jag uppe i 7857 steg och kl. är 16.20. Har pass ute i disken och sitter och fyller i lite böcker i librarythingy.

Hannah Tinti's hemsida. Att jag har lagt dit den är för hon har skrivit boken Djurvekterier som jag har läst och tyckte var bra i all sin märklighet.

Monday, September 24, 2007

23 september

En ny vecka har börjat.
Den förra gick i moll på slutet, inga promenader på flera dar, men så slutade den i topp för jag gick en promenad i Södertälje, tillsammans med Syster Sport, N och S och mamma. Det var jätteskönt.

Vi gick till Telgehus och såg ruinerna. Vilken mysig ö, perfekt för picknick.

Kom upp i nästan 7.300 steg.

Saturday, September 22, 2007

22 sept

Det har varit två sega dagar när det gäller promenerandet - har inte kommit upp i 5000 steg ens. Känns som om syrran går för båda oss nu. Jag är så impad - hon går och går ...

Idag blev en dag som jag inte räknat med. Jobbar och det var inte planerat. Det visar sig att den ena av de som skulle ha jobbat inte hade en aning om det. Hon var på badhuset istället.

Idag ska vi på bio. Jag, Ninni och Ida ska se Shrek III. Pelle och J ska med, fast jag har ingen aning om vad de vill se.

Wednesday, September 19, 2007

18 september

7956 steg blev det idag.

Nu är det den 19 september och jag har nyss skjutsat ner Pelle till bussen. Kl. är 6.45 och jag förbereder mitt bokprat. Jag har valt vilka böcker jag skall läsa och nu ska jag bestämma vad jag ska prata om.

Må gott!

Tuesday, September 18, 2007

18 september kl. 16.11

och 7079 steg senare sitter jag här ute i disken och har pass. Mitt mål ikväll är att förbereda bokpratet som jag ska ha imorgon. Jag har fem böcker jag skra prata om och fyra av dessa har jag här.

Hann med en promenad. Jag gick en 35 minuters promenad. Har handlat mer julklappar, två stycken till.

Och sen så har jag handlat en digital våg.

BTW - Ellas andra stickade toffla är upphittad.

17 september

Så trött, så trött. Klockan är 6.43 och jag har nog bara sovit fem timmar om ens det.

Så vad gjorde jag igår? Jo, dels så har jag laddat hem 19 st talböcker. Vi behöver ladda ner till flera låntagare, så jag tänkte att istället för att sitta på jobbet och göra det - så kunde jag lika gärna göra det när jag sitter vid datorn hemma. Strax innan jag gick hem igår hade vi en låntagare som ringde och ville ha vissa talböcker. Problemet är att alla som hon ville ha var nya och "under produktion". Så jag gick på tpbs senaste nytt sen 14 dagar och försökte hitta böcker som hon skulle gilla. Vet inte om jag lyckades så värst vidare.

Jag har pluggat till mitt muntliga prov i svenska b. Kommer inte att bli som det var planerat. Jag skulle repetera det som handlade om antiken till romantiken, men jag har bara hunnit med antiken och medeltiden. Hoppas det är ok för A att jag delar upp provet i två omgångar. Suck!

Och sen läste jag ut Jävla Lucia av Mårten Melin och Finnes: Agnes Önskas Hund av Mårten Melin. Ska ha ett bokprat för en klass nu på onsdag och jag vill prata om några av de nya böcker vi har.

Fick mig en promenad igår. Pelle fick rulla ner moppen till verkstan och när han kom till mitt jobb så gick vi tillsammans till verkstan, runt Statoil och till mitt jobb. Såg hägern. Solen sken!

7579 steg blev det idag.

Skype ...

... vill bara säga att jag var inloggad i sex timmar igår. Ensam!!!

Monday, September 17, 2007

Jag har en diskmaskin!!!!!!!!!!!!!!

16 september

Igår kom jag upp i 11 330 steg.

Gick två promenader, en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. På förmiddagen gick jag en kortare promenad, Galaxvägen och sen ner till sjön.

På eftermiddagen hade Ida showdans, så då gick jag tillsammans med två av mina systrar, N och S. Vi gick först ner till Ragnhildsborgsbacken, sen till Mälarbadet och sen tillbaka till Bergvik. Det småduggade, men var faktiskt bara skönt. Det riktiga regnet kom inte förrän vi var klara ;-)

Jag klarade av att promenera fem dagar av sju i Sunday Seven. Fast om man räknar med att jag gick två gånger i torsdags, fredags och söndags så fick jag åtta promenader under veckan.

Sunday, September 16, 2007

16 september

Klockan är elva om tio minuter och jag ligger fortfarande i sängen. Jag har varit uppe och ätit frukost, men nu ligger jag här och pluggar. På tisdag ska jag ha ett muntligt förhör/diskussion i det jag kan om antiken - romantiken och allt det där i mellan.

Det såg ut som en väldigt skön morgon med solsken, men nu verkar det ha molnat på.

Måste ringa IKEA imorgon. Insåg att jag nog har glömt att beställa lådor och dess fronter.

Annars är mina närmsta framtidsplaner (till tolv) att plugga, diska och sätta på en tvättmaskin.