Wednesday, July 11, 2007

Tuesday, July 10, 2007

Det här är Bonnie af Jordkällare. Så här har jag aldrig varit med om att en katt har poserat frivilligt. Tur att jag hade kameran med mig. Det här tror jag är Clyde. Det kan lika gärna vara Louise för de är så lika varandra. Leksaken är en pipande fågel som kattungarna är galna i.
Här är Clyde eller Louise. Hon med vita tassar är Thelma och sen är det mamma Snörpan.
Skulle sätta mig och göra scrapbooking. Plockade fram bilderna från London i maj, papper, embellishment - bestämde mig för vilka kort jag skulle använda, skar till dem, bäste mig för vilka papper jag skulle använda och upptäckte att jag inte har något lim eller klister. Det finns här hemma - men var???? Suck! Så jag köpte några kit från Scrapboook-elements och gjorde några digitala layouter.
Den här är av Krisse som bakar jättegoda pajer med lemonlime.

Och sen Pelle och Jozzan från niornas bal i juni.

Monday, July 2, 2007

2 juli

Så där nu har jag en hela "af Jordkällare" här, förutom pappan.

Ninni och jag hämtade hem katterna från Solna och det gick bra. Mamman som vi numera kallar Snörpan jamade hela vägen till Gnesta. Inte för att jag tror att hon var rädd, utan det lät mer som hon ville prata med oss.

Hemma så sa det bara svisch när kattungarna, Bonnie och Clyde försvann, däremot så är Snörpan social och gillar att kela. Hon är urgosig, i alla fall mot oss. Sina ungar har hon varit ifrån för länge och nu luktar de ju annorlunda så där fräser hon för stunden.




Mina andra katter är jättenyfikna på den nya familjen, så fort vi är inne i Ninnis rum så är de utanför och väntar. Nedan på bilden är det Kurris som ligger och lyssnar på vad som händer i det hemliga rummet.


Idag vände vi dock upp och ner på Ns rum. De senaste gångerna har jag bara sett tre kattungar och jag ville förvissa mig om att alla fyra mådde bra. Till slut hittade vi Bonnie. Hon gömde sig bakom datorn och kände sig tillräckligt trygg där för att vi skulle få klappa henne. Lyckades få upp henne också så att jag kunde ta en bild.


Det här är alltså Bonnie. Hon ser precis ut som Thelma, men har mindre vitt

Idag när jag kom med maten så sprang Louise fram och åt bredvid Snörpan, trots att Snörpan fräste åt henne. Inte förrän Snörpan gick mot henne försvann Louise. Ett framsteg!

Här nedan har ni två bilder på Nayo, en glädjespridare från Månlyckans uppfödning. Om cirka 2 veckor flyttar Nayo hem till oss och vi längtar redan. Som tur är så har Nayo en trevlig uppfödare så vi får åka och hälsa på hos henne och tom kräla på golvet, vilket är vad jag gjorde när jag skulle ta bilderna. Nayo är inte så förtjust i att vara fotomodell så hon gömde sig under skåpet och inte förrän vippan kom fram lyckades vi få fram henne.



Titta på den här bilden, ser ni morrhåren från en annan katt nere till höger?

Nayo har en bror som jag inte tänker skriva någonting om ;-) förutom att han är så underbar.

Friday, June 29, 2007

Snart ...

Fick ett mejl alldeles nyss:

Om jag får in resten av familjen idag..har du någon möjlighet att hämta dem ikväll?

Igår kväll var jag inne hos kattungarna en bra stund. Hann läsa klart Martin Widmarks bok "Den trettonde gästen".
Hade med mig kattmat som jag la på golvet, en halvmeter ifrån mig. Ingen reaktion. Jag låg där och läste, bläddrade i boken och småpratade lite.
Efter en halvtimme la jag kattmaten närmare sängen och bara inom någon minut började det röra sig. Efter en stund kom Thelma fram, hon hade ögonen på mig, åt lite, sprang och gömde sig, åt lite. Med henne kunde jag sitta och prata lite utan att hon blev störd.
Sen kom Louise och hon vill verkligen inte att man pratar med henne när hon äter för då sticker hon. Satt tyst istället och då kom hon fram och åt lite.

När de hade ätit klart så satt jag kvar en stund. Såg att Thelma kom och la sig under sängen, ca en meter ifrån mig så att hon kunde ha koll på mig, däremot såg jag ingenting av Louise. Satt och läste och tittade ibland in under sängen, hela tiden låg Thelma där och tittade på mig.

Thursday, June 28, 2007

Bilder på Familjen Jordkällare

thelma1
Det här var det första vi fick se av Thelma, inklämd bakom datorn.

thelma
Här har ni Thelma af Jordkällare.
louise
Här är Louise af Jordkällare

Wednesday, June 27, 2007

Snart ...

Lyckades inte komma in på internet hemifrån vilket är synd - för om jag hade gjort det hade ni fått se bilder på Thelma och Louise, de två rymningsbenägna kattungarna.
De gömmer sig i Ninnis rum och jag hittade deras gömställa - sänglådan. Igår tog jag upp båda i famnen, under protest givetvis så det blir bara denna enda gång under tvång, i alla fall för närvarande. Men jag ville ta kort på dom.
Och det fick jag - dock är Thelma (den långhåriga) lite mer tillåtande när det gäller att bli klappad eller om det betyder att hon är livrädd och inte vågar annat, vad vet jag?
I lyckades skrämma Thelma när jag hade henne i famnen, så jag har ett litet litet klössår på överläppen, men det var inte så farligt trots att det blödde en del.

Idag var jag hemma mitt på dagen och drog ut sänglådan. Om man är lugn och försiktig och inte drar ut helt, utan låter Thelma känna att hon trots allt har skydd av sängen så får man klappa henne. Louise är inte alls lika tillåtande.

Hittade bra information hos Örebro katthem om skygga katter.

Nu är i alla fall Kurris, Foppa och Sudden vänner. Det är slutväset och igår lekte de alla runt som tossingar. Idag la sig Sudden på mig för att gosa. Kurris la sig bakom och började leka med Suddens svans. Både en, två, tre gånger medans Sudden vände på huvudet och undrade vad han höll på med. Till slut fick Sudden nog och gick därifrån.

Monday, June 25, 2007

24 juni

18.11 fick jag ett sms från M: Vi hämtar katterna nu i Solna.

Så nu går vi i väntans tider. Det är match på tv, tittar på Örebro-DIF.

20.11 nu har vi fått två katter till som just nu gömmer sig i Ninnis rum.

Sunday, June 24, 2007

Leijonhierta



Igår utökades kattfamiljen med en till. Leijonhierta aka Kurris från Månlyckans fick flytta hit.

Än så länge har inte katterna blivit bästa vänner, men det är inte heller slagsmål. Just nu ligger Kurris bredvid mig. Sudden sitter en halv meter ifrån och försöker låta bli att bry sig. Foppa och Kurris har luktat på varandra ett flertal gånger och det har även Sudden och Kurris gjort. Ibland luktar de bara på varandra och ibland så väser Sudden. Mer än så gör han inte - bara lite väsande för att visa att han faktiskt är boss. Sen är det bra.


Vi hade en lite jobbig stund på eftermiddagen, då Kurris bara försvann. Hur vi än lockade så ville han inte komma fram, jag förmodar att han sov gott, men man hinner ju få för sig massvis. Helt plötsligt så fanns han bara där igen ;-)

Har haft kontakt med Akutgruppen idag, så imorgon flyttar en kattmamma med kattungar hit. Spännande.

Wednesday, June 20, 2007

Fick sms på kvällen

"Var och försökte fånga katt idag utan resultat. Ungarna var otroligt fina och mamman satt tom i mitt knä. Jättekelig! ska ut imorgon igen. "

Köpte lite nya leksaker till katterna och en klösbräda. Här kommer lite bilder från katternas invigning av sakerna. Musen var de helt galna i.






Väntans tider

Går ni nu in på http://www.manlyckans.com/ så ser ni att två katter är bokade och ev. kommer Leijonhierta hem till oss på fredag, men det är inte därför jag går i väntans tider.

Jag väntar på att man skall fånga en kattmamma med ungar. De finns nu i en jordkällare någonstans i Sollentuna och jag har erbjudit mig att bli ett stödhem.

Vi har handlat kattsand, kattmat, kattgodis, nya leksaker, nya gömslen så att när de kommer så är vi förberedda. De skall få bo i Ninnis eller Krisses rum för vi måste göra de vana vid människor. Har man bott i en jordkällare hela sitt liv så är man inte så van vid människor.

Det är för akutgruppens räkning jag blir stödhem.

Sunday, June 17, 2007

Foppa möter Ella

Det här är första gången Foppa möter en bebis. Först smög han på bakifrån och gosade med hennes fot

Puss på dig.

Foppa och Sudden











Wednesday, June 13, 2007

Trött


Det må vara 30 grader inomhus, men man kan vilja ligga under täcket ändå.




Vad är väl en bal på slottet ...

- ingenting mot en bal på Elektron.
Just nu så är det full baluns på Elektron. Det är niornas traditionsenliga bal.

Så här vackra var P med sin flickvän J. Kan ni fatta att det är Js mamma som har sytt hennes klänning? Visst är den alldeles underbar. Det är också hon som är ansvarig för Js tjusiga frisyr, samt att P är kortklippt.

Katter ... ljuvliga katter

Igår var jag och hälsade på Ann och hennes underbara, ljuvliga, trygga och lugna katter.
Hon har S*Månlyckans och jag hittade henne av en slump när jag tittade på kattannonser hos http://www.katter.nu/. Jag har tidigare varit inne där och tittar under kategori 3 och 4, där det är korthåriga katter, men nu var jag av en slump inne på kategori 2 med långhåriga katter och där fanns en annons med bild om Nayo (betyder glädje) som säljs till sällskap.
"

Nayo är en renrasig norsk skogkattflicka som säljs endast till sällskap pga dövhet. Hon fungerar som vilken annan katt som helst, förutom att hon inte blir skrämd av höga och plötsliga ljud. Hon älskar att jaga dammsugaren när den är igång :-) Nayo säljs som innekatt, men kan få promenera ute i koppel. Hon är registrerad i Sverak och flyttfärdig tidigast vecka 28 då hon är 13 veckor. Hon har med sig en egen "resväska" vid flytten, innehållande bl a mapp med stamtavlan, besiktningsprotokoll, vaccinationsintyg och lite tips och råd, gosefilt, mat som hon är van vid, leksak och en cd-skiva med alla bilder från hela hennes uppväxt. Både Nayos mamma och pappa finns att träffa i hemmet. Välkommen att ringa eller maila för mer info. Mvh Ann."

Jag smalt direkt så efter lite mejlkontakt så åkte vi (jag, N och I) och hälsade på henne. Jag har blivit så lugn när det gäller att åka iväg, har aldrig med mig kartboken. Det ser ju så enkelt ut när man tittar i Eniro. Tur nog hade jag med mig hennes telefonnr så jag kunde ringa och fråga var hon bor. Sen lyckades jag åka en omväg också, det var egentligen jättenära från där jag stod med bilen, men vi åkte runt hela tjottarongen istället.
Nåja, nästa problem - dörren till höghuset var låst. Tack och lov för mobiler. Ann kom hoppandes ner med en toffel, den andra hade katterna gömt.

Och när hon öppnade dörren så bara jag smalt. Underbara katter överallt. Det är ett under att jag inte bara la mig ner och krälade bland katterna. Undras när jag blev så vuxen?

Lilla pyret Nayo låg och sov, så Ann närmade sig henne försiktigt för att väcka henne med lite smek och kel. Vi fick hälsa på henne och hon är ju ljuvlig. Fanns ju inte en enda katt som inte var det.

Sen träffade vi andra katter, satt vid köksbordet och pratade, klappade katter, gosade med katter och bara njöt av att vara nära katter. Det var trevligt att träffa Ann, trots att jag som presumptiv köpare var väldigt nervös. Vi blir ju trots att bedömda och ska bli godkända som köpare ... Min nervositet lät mig säga att I fyller 17, fast jag menade att hon fyller år den 17:de.

I kände sig hemtam på en gång - sprang och gosade med katter och lyfte upp de med buller och bång. Lite som en jobbig barnunge som bara springer efter katter, men jag vet ju att det inte är hennes normala beteende. Tack och lov, annars skulle jag inte ha katt.

Ann berättade att hon alltid åker och hemlevererar katten och det tycker jag bara är bra. Dels känns det som om man har en vän i henne och så vill hon verkligen se att katten får det bra. Känns tryggt och bra. Plus den tredje bonusen, en tvingande andledning till att städa.

N klagade på att ingen katt ville gosa med henne, så då hämtade Ann "Lejonhjärta" eller som vi döpte om honom snabbt till Kurris. Det är en så kelen gosekatt som bara vill må bra och spinna. Enligt Ann en katt som inte går med på att inte bli kelad med om han vill kelas, han ger sig inte förrän man kelar med honom.
Där smalt ju N. Kurris är redan 18 veckor och hon kan tänka sig att man blir fodervärd åt honom.

Sen har hon också Noam the noble, tyvärr redan reserverad.

Jag trodde det skulle bli mycket tjat i bilen hem, tom att de skulle börja tjata i hissen. Men inte - det enda I sa var:
Mamma, tänk på att om vi köper katterna, så blir de lyckliga hemma hos oss och så blir vi lyckliga.
Ett argument så gott som något.

Jag lyckades med att vara vuxen och ansvarstagande, inte bara skrika rakt ut: ja, jag vill ha.
Så nu ska jag fundera riktigt noga om vi kan ge katterna ett bra hem. Det är klart vi kan det, men det är min nya giv. Inte ge efter för mina impulser utan verkligen tänka efter före.

Friday, June 8, 2007

18019 steg

var vad jag gick igår. Omräknat i km blir det lite över 13 km.
Tack och lov hade vi inte samma fina väder som i Sverige. Det hade varit olidligt att gå i hettan. I London var det runt 20 grader och molnigt, alldeles lagom att ha t-shirt på sig.

Strax efter nio var vi på Liverpool street stationen. Vi tog det lungt eftersom Margareta hade totalt förträngt sin åksjuka. Hon hade glömt att ta tabletter så det blev till att fika i lugnt och ro och sen tog vi en promenad. Ner till Themsen och vidare till Regent Street. Det fanns ett ställe som M ville besöka - Hamleys. Enligt sig själva är de ett av världens största leksaksbutiker och nog finns det leksaker på fem plan (plus källare). Alldeles hysteriskt.
Efter shopping där så gick vi vidare till Baker Street för en liten pysselaffär. De hade inte så mycket (tyvärr) men lite shoppande blev det. Och det mina vänner - var alla affärer vi hann med på dessa sex timmar ;-)
Vi gick på en mysig italiensk restaurang och åt. Chicken Bangalore för M och Creamy chicken till mig.

Sex lyfte planet och fem minuter i nio var vi åter i Sverige.

Wednesday, June 6, 2007

19:19

Jag printar just nu ut boarding pass till resan i morgon.
Jättesmidigt!

Snart är det EM-kval i fotboll mellan Sverige och Island. Tyvärr har jag inte TV3 så jag ska lyssna via webben, samtidigt som jag tittar på Englands match som går på Eurosport. Tur att man är kvinna så att man kan göra två saker åt gången ;-)

Kvällens middag blir smörgåstårta som I och N har gjort. Till efterrätt blir det plättar. Yum!

Missade en LO

Bilderna är tagna på London zoo där också en scen av Harry Potter har spelats in.

Happy dance

Jag fick paket igår - från min hemliga vän. Barnen ringde mig på jobbet och sa att jag hade ett paket att hämta från MIN HEMLIGA VÄN!!! Som tur är så behöver jag inte avin, bara jag vet numret på försendelsen så jag kunde springa till ICA och hämta den. Klarade av att inte öppna i bilen - med stor viljestyrka skall nämnas. Men väl hemma slet jag upp det.

På bilden ser ni vad jag fick. Det är ett nystan av Sju bröder och två nystan av Lesotho handspun superfluffy mohair. Har inga planer på vad jag ska göra med bröderna, men visst bara kräver mohairen att den skall bli en sjal. Igår kväll så trodde jag det var grått och jag tänkte att det nog vore snyggt att ha i en metallic tråd i det, men nu i solljuset ser jag ju att det är grönt.

Tack snälla hemliga vän. Boken är jag sugen på att börja på en gång, men den är för tung att ta med sig på flyget till London så den får vänta ett tag.

Hoppas du har en lika bra hemlig vän som jag har ;-)

6 juni 2007

Hittade årets första smultron, som jag givetvis åt upp. Tyvärr så var den inte mogen.

Nationaldagen firar vi med årets första dopp (i alla fall N och jag). P och I var i redan igår. Har bildbevis på doppet ;-)
Vi såg en stor spindel, som du ser på bilden och en snok. Den hann jag dock inte fota ;-(