Tuesday, April 24, 2007
24 april
Låg på golvet i toaletten på jobbet och pressade mig in i nya byxor (en stl mindre). Jag lyckades dra igen dragkedjan, men det såg inte snyggt ut. Sen vad det var som inte såg snyggt ut får ni faktiskt gissa själva? Behöver en tröja som är längre om jag säger så.
Klockan är snart fem och då kommer äggklockan att ringa på jobbet. Under april för vi ju statistik. Dels på hur många besökare vi har mellan 17-18 och 18-19, samt vilka frågor de ställer.
Eftersom jag jobbar kväll så har jag varit hemma på dagen. Hann med lite städning av köket. I princip är det bara att dammsuga.
Igår färgade K håret, men slängde inte förpackningen. I fick i uppgift att göra det, eftersom hon fick lite röda slingor av K - men I gjorde det inte heller. Katterna har hittat färgen och tyckt det luktar jättegott tydligen för de har haft kul med det. Ligger rött splatter över golv, dator, bord...
Tog en promenad. Det var dåligt väder på förmiddagen, men på eftermiddagen sprack det upp och blev jättefint. Solen skiner och det är bara för underbart att leva. Gick runt sjön - såg en kopparorm. Jag hade med mig min kamera - of course, och tog bilder. Försökte tänka på bildkomposition, så när jag såg kopparormen så la jag mig ner för att få de bästa bilderna.
I var hemma, så jag frågade om hon inte kunde bjuda mig på kaffe. Det kunde hon. Hade en jättetrevlig stund.
Min tablet pc har kommit idag.
Monday, April 23, 2007
23 april
Jag har spenderat morgonen med att göra ett framträdande i powerpoint, samt anteckningar så att jag kan köra en presentation till lärare om talböcker och daisy. Lotta och jag ska framföra det kl. 15.
Köpte en ny gadget. Veckans klipp på Datorbutik.com är en Palm Tungsten T2 för 995 kr.
Nu, kl. 13.05 sitter jag i disken. Idag är det världsbokdagen så vi säljer ut gamla böcker och tidningar. Vi har fått in ca 200 kr på första timmen (tar 5 kr/st).
Sen så sitter jag och över på mitt framförande om talböcker. Känns jätteförvirrat som vanligt, men jag vet att när jag väl börjar prata så sitter det som en smäck. Däremot är jag lite nervös för powerpointpresentationen. Vi får väl se hur det blir!
Sunday, April 22, 2007
April 22 - Lat, lat, lat
Denna söndag har grått och tråkigt väder. Klockan är fyra och Pelle ska börja med maten. Vi ska äta pommes frites och buffalo wings, och korv till Ida som inte gillar kyckling. Han vill inte alls laga mat, men har fallit till föga och ska göra det. Skrek dock: Skyll inte på mig om maten blir förstörd!
Kl. 18 ska jag ner till Elektron. Vi ska gå på premiären på Lika är olika med Skaka. Vi=flera från jobbet.
Den 7 juni ska jag till London tillsammans med Tetta. Hon fyllde 40 på långfredagen och min present är promenad och lunch i London.
Håller på med min present till min hemliga vänn. Nyfiken på vad som ska finnas i det? Jag vill så gärna berätta, men tänk om hon skulle hitta min blogg och förstå att det är jag.
Wednesday, April 4, 2007
Hemlig vän
Det blir ju jättejobbigt!
I tre månader ska jag försöka hålla mig hemlig för en person!
Hemlig vän
Det blir ju jättejobbigt!
I tre månader ska jag försöka hålla mig hemlig för en person!
Tuesday, April 3, 2007
3 april
Krisse är här. Hon gick ett ärende till ICA och hämtade ut paket på ICA. Jag har framkallat bilder från gamla fotorullar, som hon nu sitter och tittar på. Med jämna mellanrum så kommer hon ut och visar bilder.
2 april
Idag gick jag 10020 steg på 122 min och det blev 7 km.
Tog en promenad, Kullenrundan och såg sädesärlor.
Tog ledigt kl. 13.30 och åkte till Kvicksund. DIF mötte TPS Åbo i en träningsmatch och det blev 1-0. Inte mycket till match, även om DIFs hemsida antyder annat. Det var trevligt att sitta i solskenet och se på fotboll. Efteråt tog jag mod till mig och fick autografer från Pa Dembo Touray, målvakten samt Johan Arneng.
Sydde på Minnas gulgröna duk. Nu är det bara lukkekanten kvar.
Det blev ju tyg över så jag passade på att sy en grytlapp med Linneas höna broderad.
1 april
Jag har blivit så kolugn när det gäller platser och att hitta, så jag bara kollar på ett måfå var Vänersborg ligger och räknar kallt med att det ska komma en vägskylt mot Vänersborg. Det gör det inte!!! Däremot så kommer det en skylt innan Skara "Tranor 18 km".
Hade ingen aning om att Hornborgasjön låg här, så vi åker dit. Mycket tranor, mycket folk.
När vi kommer dit så ser vi att nästan alla tranor cirklar över sjön. Maffigt. Sen flyger de iväg så när vi kommer dit så finns det kanske bara några 100 tranor. Idag har man haft rekord i tranor 13.900 tranor har det varit.
Mycket folk - stora fina kameror, kikare och någon tv-station var också där.
Sen in till Skara och in på Coop. Kollade i en kartbok var Vänersborg låg så vi kunde hitta dit.
Tror du inte vi åkte fel i alla fall? I Lidköping så missade jag att svänga i en rondell och vi gjorde en liten omväg på 3 mil.
Kom dock till Vänersborg kl. 16. För mycket riktigt hade de vunnit semifinalen med 3-0 och nu var det final mot Trollhättan.
Där blev det 1-1 efter full tid, 0-0 efter fem minuters förlängning och sen föll Gnesta på sudden straffar.
31 mars
Gjorde något jag aldrig gjort tidigare, trots att jag bott härute sen -86. Jag gick upp för slalombacken. Visserligen inte rakt upp, utan vid sidan om - men upp kom jag. Pust!
Idag har jag ägnat mig åt symaskinen. Sydde en grytlapp enligt Linneas instruktioner och sen broderades den med en höna. Jätteläcker.
30 mars
Vi gick och handlade korv, korvbröd och engångsgrill för att sen gå ner till Långsjön.
I tre timmar var vi där och fiskade. Det var inte riktigt fiskeväder, solen sken, men barnen fick napp - varsin mussla!
Sjön suger som bekant så grillade korv nere vid sjön. Snacka om livskvalité.
29 mars
Det var inte slut på roligheterna när de var klara utan då gick vi ut på Strömmentorget där det låg en björk. Vi hade 1000 fjädrar som björken skulle kläs in i. Som tack för barnens hjälp så bjöd vi på glass. Tyvärr blev den inte uppsatt när barnen var här, det blev ett missförstånd mellan mig och den jag beställde uppsättningen av.
28 mars
Ca 67 barn i förskoleåldern kom för att titta och skratta.
Hemlis-svaren
Jag tror att jag faktiskt är allätare. Jag stickar mycket och använder mig av allt. Alltid kan det bli barbiekläder om man inte hittar på något annat. Just nu så stickar jag mest sockor.
2. Vilka är dina favoritfärger?
Grönt och röd/svartmelerat.
3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Det beror ju lite på vad det ska användas till. Skulle inte sätta på mig rosa - den åldern är förbi för mig.
4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Eftersom jag stickar strumpor för närvarande så är det mycket strumpstickor. Rundstickor är jag inte förtjust i. Däremot spelar det ingen roll vilket material dom är gjorda i.
5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jättelänge - anser mig som mittemellan.
6. Dricker du kaffe? Te?
Både ock. Är väldigt förtjust i olika sorters gröna teer.
7. Är du allergisk mot något?
Tomatplantor, så det hoppas jag att du inte skickar ;-)
8. Vilken slags musik tycker du om?
Jag är ingen musikmänniska, lyssnar på radiokanaler med både musik och prat ;-). Jag gillar Orup, Nanne, Cher - gärn högljutt så att man kan skråla med.
9. Favoritgodis?
Lakrits.
10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Ja till allt. Finns snart ingenting jag inte har provat känns det som.
11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Strumpor, sjalar, barbiekläder. Det ska gå relativt fort annars så tröttnar jag.
12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Simply knitting.
13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Ännu mer strumpor ;-)
14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Japp. Måste mäta när jag kommer hem.
15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Japp. Jag har ännu inte stickat med pärlor, men har köpt materialet.
16. Stickar du sockor?
Definitivt. Är med i Socks that rock-klubben.
17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Jag är en 36a, men får mäta mer noggrannt när jag kommer hem.
18. När fyller du år?
20 okt.
19. Stickar du med pärlor?
Snart så.
20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Deckare - gillar bl.a. Michael Connelly, Jonathan Deaver, Jonathan Kellerman, Val McDermid, läser mycket fantasy.
Ha det bra
Tuesday, March 27, 2007
27 mars
Först från verkstan till jobbet, 1.6 km och 20 min.
Andra promenaden gick från jobbet till verkstan, 4 km och 55 min. Gick bort via vårdcentralen, Dansutskogen, Intersport och verkstan. Handlade nya skor. Har hittills gått med mina kängor, men nu börjar de kännas ganska tunga. Köpte istället joggingskor och det kändes som om man kunde flyga fram - så lätt blev det.
Handlade en kycklingsallad och vatten på Statoil. De hade en ny smak på vattnet: smultron med citron. God! Sen åkte jag till Stendörren och åt min lunch där. Gick 3.6 km på 59 minuter i oländig terräng. Det var en väldigt trevlig lunch och jag rekommenderar alla som har tre timmar över att göra det. Då hinner man åka fram och tillbaka från Gnesta, promenera runt till udden där jag satt och äta under ca en halvtimme.
Vidare till Nyköping där jag besökte Fingerflinkt Köpte rött garn till Karin så att hon kan virka klar sin nätkjol, trästickor i st. 4 åt Ingrid, samt två nystan Opal för att kunna sticka mer strumpor. Därefter iväg till bilprovningen. Tack och lov lyckades jag få en tid idag. Jag beställde via Internet imorse och enda tiden som fanns i Nyköping, Strängnäs, Flen och Södertälje var nu på eftermiddagen. Annars hade närmsta bilprovningen som hade tid den här veckan varit i Arboga eller Solna. Tider fanns bara i mitten på april.
Nåja - bilen är besiktigad och gick igenom. Så nu dröjer det ett helt år innan nästa tillfälle.
Givetvis har jag stickat på min andra STR-strumpa där jag nu är på hälen.
Jobbar till 19 och därefter är det dags att åka till ishallen. GIK -91:or har match mot SSK idag. Hoppas, hoppas att Pelle får spela.
26 mars
Tog tre promenader. Först på morgonen då jag lämnade bilen vid Svärds bilverkstad. De skulle byta kontakt för bromsljusen eftersom dessa inte fungerade. Sen fick jag gå tillbaka för att hämta bilen. Sammanlagt ca 3 km promenad och ca 45 minuter.
Tyvärr blev bilen inte klar, eftersom de hade beställt hem fel kontakt. Så jag får ställa den här imorgon också.
Idag grillade vi också för första gången, jag, Ninni och Ida. Satt ute och åt i solskenet. Jättegott!
Efteråt tog vi en promenad. Gick ner till sjön, tittade på vattenfallet och hade en trevlig promenad, som avslutades med glass hemma.
Friday, March 23, 2007
Thursday, March 22, 2007
21 mars
Idag har jag varit i Stockholm hela dagen. Först var Tetta och jag på ett DOFF-seminarium. Vi fick lyssna på den superintressanta
Fanny Ambjörnsson som pratade om sin avhandling och om S och BF-tjejer. Sen god lunch på Indian Curry house, följt av föreläsning om en ny bok som handlar om kunskapsöversikt över barnbiblioteksfrågor, information om nya symboler och beteckningar av SAB-systemet (för barn) och sist om rap med Johanna Hellsing.Det var en kunskapsrik dag och samtidigt lyckades både jag och Tetta sticka en del. Hon på sin sjal och jag på mina STR strumpor, som btw var helt fel stickning att ta med sig. Gjorde fel på ett ställe, när det kom till flätorna, så jag fick repa upp en del. Nu har jag gjort halva flätan och det går bra, däremot blir strumpan för lång i foten - men ALDRIG att jag repar upp utan nu får den bli lite för lång. Däremot slipper jag problemet som många har, att den blir för tajt i foten och inte går på alls. Mina passar!!!
Därefter hade både Tetta och jag bestämt att vi stannar kvar och går runt i Stockholm. Vi delade på oss och jag gick till Söder för att besöka följande butiker: Skapa hobby, Marias garn och KnitLab. Japp - det blev handlat på alla ställen.
Skapa Hobby: papper, stämplar, pennor och brads.
Marias garn: två mönster med pulsvärmare och garn till dessa, samt pärlor till den ena.KnitLab: garn till Bobbi bear som Tove gjort reklam för på sin blog. Jag köpte
grönt garn till den.Och eftersom vissa personer läser denna blog så tänker jag inte skriva varför jag köpte detta. Tji fick du Minna.
Stockholm är en rolig stad att gå i - man hittar så mycket konstigt. Snö runt slottet för en skidtävling, julgranskulor i en lyktstolpe och en stolpe med pulsvärmare!!!



Det blev en promenad också. 45 minuter och 3 km räknar jag med att det blev.
Bilder kommer senare - ikväll ska jag iväg och scrappa - bara jag får ut lite bilder. Lyckades inte skriva ut på cdskiva igår, så jag kunde inte få några utskrifter. Hoppas kunna göra det idag och att jag ska kunna skriva ut i Gnesta. Hoppas, hoppas, hoppas....
20 mars
Idag åkte Ninni, Ida och jag till Mias quiltbod i Surahammar. För mig är det en liten oas - Mia hjälper mina barn att sy och jag kan sy själv. Tyvärr lyckas jag inte helt stänga av öronen och blir ibland stressad av barnens beteende, men jag har bara mig själv att skylla. Mia är super ...
Så vad sydde vi då? Jo, jag tyckte att barnen skulle sy någonting som blev repetativt så dom fick sy varsin löpare och välja färger själva. Bilder kommer, men vilka färgval. Idas går i svart och silver och Ninnis i klara häftiga färger. Själv sydde jag en löpare med
stjärnor och så på Minnas löpare i gult och grönt. Jag hade tagit med mig den, för jag visste att barnen skulle behöva mycket hjälp och tänkte att när jag fastnar på stjärnlöparen så kunde jag fortsätta med Minnas löpare istället för att bara sitta och vänta.
Vi hann inte bli riktigt klara, för jag hade en deadline. Skulle lämna in min symaskin hos Majlie på Symaskinscenter för service. Jag hann - med fem minuter till godo.
Kolla här för att se hur det ser ut på Mias hemsida med bilderna och hennes underbara kommentarer om flickorna.
Det var en trevlig dag!
Sunday, March 18, 2007
18 mars
När jag gick upp så såg det ut som snöstorm ute - nu så regnar det kopiöst!
Hittade en länk till ett stickat armband i Knitty som heter Bauble. Det finns tom en knit-along på yahoo om man vill vara med och sticka den - jag har anmält mig. Den som är förvånad kan väl räcka upp en hand?
(Good morning!
When I got up it looked like snowstorm outdoors - now it is raining heavily.
I found a link to a knitted cuff of beads in Knitty called Bauble. Theres even a knit-along in yahoo if you want to knit it - I have subscribed to it. Those who are surprised, please raise your hands?)
Jag är klar med mina strumpor i Jitterbug, så nu kan jag börja med Socks that rock strumporna. Nystade garnet med Ninnis hjälp och började med tån. Där tog det stopp efter några varv jag fattar inte hur strumpan kommer att se ut. Man gör den i wrap & turn och short rows. Hoppas jag har hjälp av denna instruktion: http://knitty.com/ISSUEwinter02/FEATtiptoptoes.html(I have finished my socks in Jitterbug, so now I can start with the socks that rock. I winded the yarn with Ninnis help and started knitting on the toe. After a few rows I stopped. I have no idea what I am doing. It is done with wrap & turn and short rows. I hope that his tutorial will help me: http://knitty.com/ISSUEwinter02/FEATtiptoptoes.html)
Tog mig tid för en promenad idag, medans Ida tränade fotboll. Det regnade och jag var genomblöt när jag kom in. 2.7 km och 36 min.(Had time for a walk today, while Ida was at her soccerpractice. It rained and I was soaking when I came back. 2.7 km and 36 min).
17 mars
(Today we have "Make your own necklace at the library". I had enrolled myself, Krisse and Ida. On our way down to the library I had to stop the car to photograph this years first crane.
Det var jätteroligt att göra halsband. Jag visar tre av dom vi gjorde. Det vita (i verkligheten är organzan blå) har Ida gjort och de andra hänger på min hals. ( We had a great time making necklacese and the white one (although it is blue is made by Ida. The others are made by me)


Enligt Mia Törnblom, som skrivit om självkänsla ska man skriva upp tre bra saker om sig sjläv varje dag. Jag skulle idag ha kunnit skriva att jag tog en promenad fast jag var trött. Gick ner till Långsjön (hoppas fotot kan visa att det blåste, men var soligt) och sen hem via skogen så jag kom hem liksom bakvägen. Var ute 49 min och stegräknaren visade på 3.6 km. Jag är fortfarande småsjuk så jag orkar inte gå så fort.
(According to Mia Törnblom, who writes about self esteem you should write three good things about yourself every day in a diary. today I could have written that I took a walk even if I was tired. I walked down to the lake (and I hope the photo can show that it was sunny but windy) and then home via the forest so I came on the back of the house. I walked for 4 min and the pedometer showed 3.6 km. i am still not well, so I don't have the energy to walk fast or long).

Blir man inte lite nyfiken när man hittar en brunnen stubbe så här mitt i skogen? Undrar vad som har hänt?
Äntligen hade jag tid att börja med Minnas löpare. Hon har valt två tygpaket och jag började med det lilafärgade. Det ser mer blått ut på fotot än det är. ( Finally got around to start on Minnas table runner. She has chosen two color schemes and I began with the lilac, that looks like bluish on the photo. )
Så här långt har jag nu hunnit på det. Nu ska jag bara tvätta bakstyckstyget i maskin, så att det inte krymper när man tvättar själva löparen. Foppa och sudden ville vara med på bild. Det ni ser på bilden är förspel till en liten lekstund. Man kan nästan se Foppa tänka: Ska du jaga mig eller inte?
