Thursday, June 3, 2010

My christmas journal

My Christmas journal is nearly finished. I just need to bind it and then it will be ready. Seems I have not read the information throughly about the earl bird. It does NOT last til Christmas. The last day is Sept 30th, which was shocking and sad news. Seems like the fun will end sooner than I thought ;-)

June is the month of mini gifts which are : stocking fillers; gifts that we add to other bigger gifts, gifts for the Kris Kringle or Friendship Groups, gifts for people who have everything and appreciate something small, teacher gifts and gifts that you can grab at the last minute for unexpected occasions etc etc.

In Sweden we dont have the tradition of Christmas stockings, or giving gifts to teacher or other people so I was a bit stumped on what to do and for whoom - but while I wrote this I got the solution. Postpals! I can start making gifts for Postpals ... Yes!!! Doing a happy dance

Monday, May 31, 2010

OPAM May


After two months of not doing anything when it comes to crafting, I finally managed to sew four table runners. You see five on the photo, but that is because the one in blue/red is not finished.

Friday, April 23, 2010

Hur uppfostrar vi våra barn - egentligen?

Jag har på senaste tiden funderat mycket på hur vi egentligen uppfostar våra barn.

Att ingen ska mobbas, känna sig utanför, bli trakasserad - är ju självklart. Men varför lyckas föräldrar inte få fram detta till sina barn? Vet föräldrar hur barnen beter sig i skolan eller hålls det "inom" skolans väggar?

Huvudlöss, droger - det är sånt vi föräldrar får hem brev om - men mobbningen, klimatet på skolan - varför skrivs det aldrig om det? Hur många är det egentligen som röker hasch jämfört med hur många som mår dåligt?

Är det ok att tjejer och killar som går i korridoren får glopord efter sig? Att man får hemska lappar i sitt skåp? Är det ok att man säger att dig jobbar jag inte med för du stinker? Är det ok att läraren då låter den som säger det byta plats? Vad indikerar det: a) du har rätt, den andra personen stinker eller b) jag bryr mig inte?

ALLA, vare sig man går i skolan eller är 40 och jobbar, ska kunna känna sig trygga där de är. I skolan går man för att lära sig för livet, inte för att förstöra sin eller andras framtid.

Varför ska det vara så f-iing, j-a svårt att förstå!

Thursday, April 22, 2010

Lyckades delvis

Igår, onsdagen den 21 april, när jag gick runt en våtmark i Örebro så undrade jag vad jag höll på med. Klockan var 8.20. Temperaturen var runt 0 grader. Det blåste, regnade och snöade.

Inte var det kul, men jag fick en promenad på 40 min. som la grunden till dagens steg 12068. Utan den promenaden hade jag ALDRIG kommit upp i stegen och det var väl den vissheten som fick mig att gå.

Efter det, så trixade jag runt lite i Örebro innan jag hittade dit jag skulle. Jag har ju helt lagt av med att ha koll på läget när det gäller vägbeskrivning. Eller, inte helt. Jag hade med mig en liten eniro karta (som inte täckte ytterområdena där jag snurrade runt) och sen stannade jag vid informationsplatsen vid infarten och tog en turistbroschyr. Den hade också en liten karta, men inte heller där fanns just det område där jag var med. Nåja, jag hittade dit och blev nog inte mer än 10 minuter sen.

Dagen gick i barnkonventionens tecken och efter den vill jag så mycket ... Vad kan jag göra? Hur arbetar Gnesta kommun enligt barnkonventionen?

Sen åkte jag hem i snö och regn. Jag har ju bestämt mig för att om det är en bilresa som tar mer än en timme så ska jag stanna på vägen för att se någonting. På morgonen så åkte jag förbi Nastastenen (den här gången hittade jag den, för jag hade kollat lite bättre på kartan ;-).
Kvällens stopp blev först St. Mellösa kyrka för att fota en till runsten. Och sen åkte jag till Engelbrektsholmen. Den kan rekommenderas. Kanske inte i snö och regn, men om man är ute och åker och vill stanna någonstans för att fika - då är det en jättefin plats! Den ligger vid vattnet, har bänkar för den som vill sitta ... Själva historien kanske inte är den roligaste, för det var där Engelbrekt mördades.

Tyvärr gick inte matintaget lika bra som promenerandet. Kom hem så pass sent att jag såg mig tvungen att handla hamburgare. Till eftermiddagskaffet hade jag också unnat mig en biskvi - men torsdag är en ny dag!

Wednesday, April 21, 2010

Planering planering, planering

För att mitt nya liv ska lyckas så krävs det planering.

Igår t.ex. missades planeringen när det gällde middagen så jag var nödd och tvungen att handla mat på Nellies. Det gör egentligen ingenting för deras hälsotallrik med bulgur, kyckling och vitlök/fetaostdressing är jättegod - men eftersom jag vill handla så lite färdig mat som möjligt så känns det som ett misslyckande

En annan sak som kräver planering är mina promenader. Vissa dagar känns hopplösa att få till så dem måste verkligen planeras - som idag. Jag ska åka till Örebro för seminarium om barnkonventionen och bara bilresandet tar fyra timmar idag. Så vad gör man?

Jo, man surfar runt på Örebros hemsida för att leta naturstigar/motionsslingor - går upp kl 5, åker kl 6 (dvs en timme tidigare en nödvändigt) för att ta en promenad innan seminariet börjar kl 9 (med kaffe) eller 9.30 (på riktigt)!

Ger mig sjäv en STOR guldstjärna för det!

08? eller inte ?

(Tyvärr går det inte att ladda upp bilden på hästen heller).

Det är länge sen jag flyttade från Södertälje. När jag flyttade hade man ännu inte bytt riktnummer till 08, men trots det lyckades jag känna mig som en 08 idag.

Efter att ha jobbat klart på Kvarnbackaskolan tog jag en promenad. Solen sken ju ...

Kom till en gård med hästar och där går en shetlandsponny och betar på ängen. Jättegullig! Men vänta nu - var är staketet? Jag tittar och tittar, går närmare - men inget staket. Som den goda Gnestabo så går jag till gården för att berätta att ponnyn har rymt. Ut rusar en stor schäfer, tack och lov glad att se mig. Vi går tillsammans till huset, där nyckeln sitter i dörren men ingen kommer och öppnar.
Eftersom det är en gård så finns det lite fler boningshus så jag knackar på nästa hus - och där öppnas dörren. Jag berättar mitt ärende för honom - om den lösa hästen - och jag kan se på honom att vi inte alls är på samma våglängd.

Där jag ser ett problem som ska lösas, en häst på rymmen - där har han inga problem alls. Hästen brukar nämligen vara lös på ängen. Den går där i sin egen takt och käkar gräs - inga problem alls.

Snacka om att jag kände mig som en dum 08. Men nu vet jag det till nästa gång.

18 april Tjärnrundan

Det går inte att ladda upp bilder just nu :-( Och jag som ville ladda upp bilder för att visa att mina trevliga barn följde med mig på promenad.
Vi hade varit på Sigrids dop och efter det så gick vi Tjärnrundan, ÄNgsö naturrservat utanför Västerås.
Pelle (i kavaj), Ninni och Ida följde med. Krisse hade också följt med om hon nu inte jobbat.
Själva rundan blir 5 km eftersom man måste gå från parkeringen till rundans början.

Monday, April 19, 2010

Lördag 17 april

Det är helg, vilket betyder att det är svårare att få in motion än man skulle kunna tro. Jag har dock planerat ... vilket betyder att jag går ner till jobbet idag. Det går bara eftersom Pelle är hemma och kan komma och hämta mig kl. 14 när jag slutar. På vägen ner kan man se spår att våren är här. Både vitsippor och blåsippor har börjat titta fram. Blodbussen är här. Hade tid på mig innan jag skulle vara på jobbet, så jag gick in och frågade hur det gick till. Det slutade med att jag låg där på en brits och man tog prover på mig. Om proverna är ok, så får jag en kallelse så jag kan börja lämna blod. Ännu ett vårtecken. Säsongen för amerikansk fotboll närmar sig. Vi åkte upp till Stockholm för att se på årets första träningsmatch, tillika DIFs första internationella match mot Vålerenga Trolls från Norge, närmare bestämt Oslo. DIF vann med 12-0 och jag njöt av matchen. Det var väl ingen höjdarmatch, vilket man inte kan begära av årets första match - men ändå. Jag gillar amerikansk fotboll ...

Speakern på matchen är suverän. Han tar inte för givet att alla i publiken förstår amerikansk fotboll, så han förklarar av och till. Det gör att även om mycket är grekiska, så förstår jag lite mer och mer för varje match. Nu har jag förstått vad en punt är och när man spelar det.

Sunday, April 18, 2010

Vecka 1

Syns det på kartan att jag efter en vecka ligger föra riktkarlen med nästan 25 km? Här har riktkarlen - den lilla vita gubben - tom gått en dag mer än vad jag har gjort. Jag har hela söndagen på mig att gå längre ifrån honom.
Vi är på väg mot Amsterdam ...

För en vecka sedan gick jag med i tappa. se tillsammans med en kompis. Dagen innan satt vi och pratade om vikten: varför man aldrig lyckas, fast man vet hur man ska gå ner i vikt. Just nu är inte det viktigaste hur mycket jag väger, utan jag vill ha är mer energi och ork. Det slutade med att vi bestämde oss för att på söndag så skulle vi börja vår nya dag och det gjorde vi. Jag hade tur som fortsatte vara frisk. Min kompis behövde bara tänka på det nya livet så gjorde hennes kropp revolt - men hon började i alla fall.

Det jag gör är:
- Ingen färdigköpt mat (varken till lunch eller hem) och det fixade jag. Vi har aldrig ätit så gott som nu när jag började med Linas matkasse.
- Promenader varje dag. Fixat - har tom gått till jobbet (tack vare att Pelle var här i lördags och kunde hämta mig). Men det kräver planering att gå varje dag.
- Minst 10.000 steg varje dag. Fixat
- Ingen godis och inget chips. Popcorn är ok och det svullade jag i mig i går.
- Planering, både mat och motion.

Jag har bestämt mig för att köra en månad och sen får jag se. Nu har jag fixat en vecka i alla fall.



Monday, April 5, 2010

Trandansen vid Hornborgasjön

Efter ormarna så åkte vi mot Skara och Hornborgasjön.


Beviset på att jag inte var ensam ;-)





Ormarna

Solsken och lite plusgrader räckte för att få fram ormarna vid Öby kulle. När vi åkte hemifrån var det runt 0 grader, men när vi kom fram hade det stigit till 8 grader.
Ser ni ormen på bilden? Den är alldeles i mitten.

Huggorm

Snok

Saturday, April 3, 2010

Påskaftonspromenad

Tänk att glass kan vara så lockande. Jag lovade bjuda på glass hos Kurres, så både Ninni och Pelle följde med på en promenad. Vi passade också på att besöka Gnesta konsthall för att se utställningen med tavlor av Höken. Ovan är ett litet bevis på att våren är här. Såg även nässelfjärilar och en sorgmantel.
Fast när man går i skogen så märker man att det inte är torrt ute. Vi blev rejält leriga av att gå och jag lyckdes också trampa snett och ner i en vattenpöl.

Nu - efter 14094 steg och en promenad som tog 2.10 så är jag rejält slut i benen.


Långfredag

Fick med mig barnen på en promenad till Stendörren. Den som var trögast att få med var Ida, men när hon insåg att jag skulle bjuda på mat så följde hon med. Vi gick Krokholmen runt och sen gick barnen till bilen, medan jag gick tillbaka via Naturum. Fikapaus





Fredagspromenad

Min favoritpromenad här hemma, ner till Långsjön och runt funkar inte. Det är oerhört mycket vatten så man kommer inte över på bron.
Tog en annan väg hem och det betydde att jag såg två tranor som spatserade.

Tuesday, March 16, 2010

Gym och promenad

Igår lyckades jag både fixa ett gymbesök, samt promenad.

Gym blev det på morgonen och jag cyklade, gick, gjorde arm curl och leg curl och exensions och gud vet allt. Det var tredje gången sen vi började gå på gym.

Lunchpromenad: Tog en promenad bredvid Sigtunaån. Det var blåsigt, men lä vid ån och eftersom solen sken så blev det varmt. Kändes som om jag kunde gå och gå tills jag stupade. Helt underbart med en promenad i solskenet.
Var inne till Göran på Bilhuset, och beställde fyra nya sommardäck.

Jag har köpt en apparat - en cross-trainer. Så nu finns det ingen ursäkt om jag inte hinner promenera på dagen.

Monday, March 15, 2010

Sörmlandsleden, etapp 1

Jag vill gå sörmlandsleden etapp 1 i år. Är det någon som vill följa med?

Jag skulle vilja gå den nu, men förmodar att ingen har skottat i skogen, så att jag måste vänta.

Linköping FC - DIF

Igår spelades en träningsmatch mellan Linköpings FC (förra årets damallsvenskavinnare) och DIF. Den spelades på Rosvalla i Nyköping så Pelle och jag åkte dit och tittade.

Vi enades väl om att fotboll inte ska spelas utomhus när det är 0-gradigt, snö ute och blåser kallt. Annars var det mysigt! När solen lös och det inte blåste var det riktigt skönt ute.

Det blev oavgjort, vilket inte var ett rättvist resultat. Linköping var bättre, men trots det blev det 1-1.
Det bästa av allt var att i 20 minuter tyckte jag att det unga DIF spelade förvånansvärt bra och stod upp bra mot Linköping. Sen fattade jag att de i mörkblå kläder inte var DIF utan Linköping. Jag hade hejat på fel lag i 20 minuter.
Fast vänta - det blir bättre. Efter 40 min så säger jag någonting om vad synd att det inte blev mål där. Pelle undrar varför jag håller på fel lag. Det visade sig att han hade gjort samma misstag som jag, trott att de i mörka kläder var DIF. Han höll å fel lag i 40 minuter!!!! Visar bara att jag är bäst!!!

Vet ni hur jag kom på att jag höll på fel lag? Jag råkade se DIF-märket på shortsen ...

Kyrkoherdens blogg

Förra söndagen invigdes Tingshuset efter renoveringar. Ida var med och sjöng i kören, så vi var givetvis där och lyssnade.

Tack vare det hamnade vi på Kyrkoherdens blogg.

Saturday, March 6, 2010

4 mars

Idag var jag på möte i Nyköping. Vi planerade bokkollot för Bookworms som ska vara i slutet av mars.

Jag åkte tidigare till Nyköping och gick den nya Hälsans stig som invigdes förra året. Den är 6 km lång och det var en härlig promenad trots blåst och -4 grader kallt.
Såg tennishallen vid Rosvalla och det är något helt annat att se förstörelsen på riktigt än genom bilder i tidningen.

Sunday, February 28, 2010

Stickad mössa till mamma


Syhelg i Gnesta

När det var syhelg i Gnesta, så sydde jag denna löpare, samt skålen som syns på den.

Ida sydde

Ida började sy på lördag eftermiddag och på söndag före 14 så var väskorna klara. Imponerande.

Försöker sy - Trying to sew




För Steven - Only for Steven







Snöstorm - snowstorm

Så här såg det ut lördagen då vi var i Kumla och scrappade hos Stellas.


Här är min bil - vi fick skotta ut den, eller rättare sagt sopa ut den - för vi fick låna en sopborste! De hade ingen skyffel.

Löpare - table runners

Jag har gått med i Päivis syklubb och första mönstret var en löpare. Nedan är mitt första försök - hur jag än vred och vände så blev inte mina block som Päivis.
I have joined a sewing club that Päivi has. Our first pattern was to make a table runner and below is my try. It didn't matter what I did, my runner did not look like Päivis.

Ovanför har löparen blivit som den ska. Det visade sig att jag inte fattade hur man skulle skära blocken och därför blev det inte som det skulle. Jag fick åka hem till Pävi, med tyger, linjal och rullkniv och hon fick visa mig hur det skulle skäras.
Here you can see the runner looking like it should. It turned out I had no clue on how to cut it and that was the reason my didn't turn out the way it should. I had to drive home to Pävi, with my cloth and everything so she could teaach me how to cut at a 45 degree angle.

Rose cottage socks


Rose cottage socks
Originally uploaded by Hanna, Sweden
I have bought ten balls of this colorway, so I have to knit a lot more socks. These ones are made with the pattern rose cottage.
Took longer to knit than the temptation toe-down socks, but not nearly as boring than the other socks.

Temptation toe-down socks

I have finished the tempation toe-down socks. Nothing wrong with them, except that they were so boring to knit. Just stockinette. And look at the awful piggy color. I like the orange/apricot color - but the piggy one really destroys the socks for me.

Saturday, February 27, 2010

Moderna museet

Jag funderade på att åka med barnen till Moderna Museet i Stockholm, men de vill inte. De är för alltid förstörda av Andy Warhol-utställningen.

Modernt? Det är ju svartvit tv!

The notebook journey



I signed up on the notebook journey. Those who signs up are getting it mailed to them, and then you get to write one page of entry and mail it on to someone else.

I can't wait for it to get here, but I guess it will take time. It has now been sent to no 2 on the list, and I know there are at least 72 people on the list.

Wednesday, February 24, 2010

Ravelympics

Jag stickar sockor för Ravelympics.
De första jag valde att sticka var Temptation socks och bara i rätstickning. Jag valde dem för att det skulle vara enkelt att sticka, men men men det var ju dötrist att sticka. Egentligen kunde jag ha stickat de på bara några dagar, men det var så dötrist så det tog tid bara för det.

Nu har jag FYRA dagar på mig att sticka två par strumpor. Den ena jag har valt är strumpan för Stickameras sockklubb: Saviano. Snacka om komplicerad strumpa. Den blev inte mer lättstickad av att jag inte märkte att det fanns ett diagram att skriva ut också. Jag skrev bara ut beskrivningen, så diagrammet har jag haft på datorn.

Den andra strumpan är Creme Heart socks. Jag har börjat på båda strumporna.

Ikväll är det bio som gäller. Vi skulle ha sett Sherlock Holmes, men den gick för tidigt. Jag slutar 17 och vi hinner aldrig till Heron City till kl. 18 då bion börjar. Så det fick bli Farsan som börjar 18.30.

Ibland blir man rädd ...

... som igår.

Ninni och jag är hemma och jag sover. Vaknar när jag får ett sms från Ida att hon ska bli hämtad nere i Gnesta. Inga problem, tror jag, förrän jag närmar mig kaminen.

Det är hett runt om hela kaminen och på toppen så ser man hur det glöder orange vid röret. Det är så varmt så själva gjutjärnet blir orange vid röret. Ninni eldar utav glatta livet! Hon har lagt in fyra värmeloggs och det har blivit VARMT! Jag törs inte åka ner så länge det ser ut som det gör, så jag stänger av lufttillförseln till kaminen. Vi måste släcka elden ... När jag märker att värmen börjar mattas och gjutjärnet börjar återfå sin normala färg åker jag ner till Gnesta för att hämta Ida.

Men hela tiden är jag orolig - tänk om det börjar brinna ...

Nu har det gått över sjutton timmar sen vi eldade, så nu borde den ha svalnat. Det har den säkert gjort för länge sedan, men ingen har haft lust att gå upp och elda mitt i natten. Det är kallt utav helskotta hemma, eftersom vi bara har en värmepump igång. Den andra är insnöad och måste skottas fram innan vi sätter på den.

Jag gillar fortfarande vintern!

Monday, February 22, 2010

Det är måndag morgon ...

Ute är det soligt, men -23 grader kallt. Värmepumparna fixar inte riktigt att värma hela huset, så jag borde elda. Men det känns värdelöst eftersom jag inte ska vara hemma utan jobba.

Har tv:n på. Det är OS-hockey: Sverige-Finland. Efter andra perioden står det 3-0 till Sverige. Finland är tyvärr ett gäng krattor. Jag vet inte om det är taktik för att få bättre motstånd efter gruppspelet, men det är inte kul att titta på.

Idag ska jag fota vinterbilder, så jag kan scrappa dessa.

Var uppe på taket igår och skottade bort lite. Det är JÄTTEmycket snö på taket. Eftersom jag tyckte det var lite läskigt, så har jag bett Tobbe om hjälp. Så han kommer över idag och ska skotta taket.

Jag gillar fortfarande snön och vintern. Jag kanske ändrar mig om 30 min då jag ska åka till jobbet. Jag hoppas bilen startar. Jag har motorvärmaren i, så egentligen ska det inte vara några problem. Det är inte motorvärmaren som är problemet, utan eluttaget som jag inte är 100 på fungerar.

Sunday, February 21, 2010

Snopen tisdag

Jag har tagit ledigt på tisdag, för jag hade en plan.

Eftersom det är sportlov, tänkte jag åka till Stockholm med Ida och Ninni. Det visar sig att Ida ska åka till Tom Tit i Södertälje med några kompisar.

Nåja, då kan Ninni och jag ha en mysig dag i Stockholm. Det finns bara ett litet problem med den planen. Som Ninni påpekade: Men mamma, jag har inte ledigt. Hon har sportlov vecka 9!

Min bästa vän den här vintern - handduk

Min bästa vän den här vintern har varit en handduk.

Två gånger har jag inte kommit ut från parkeringen. Ett däck spinner och jag kommer varken bakåt eller framåt. Efter lite tankemöda har jag kommit på att om jag sätter en handduk bakom däcket så får jag fäste och kommer loss.

Om någon annan vill använda tipset, så bör man tänka på att handduken ska ligga som ett u runt däcket. Lägger man det bara bakom däcket, så kommer det att slungas iväg när man försöker köra iväg.

Klass 2 varning

I lördags hade vi en klass 2 varning här i Sörmland. Enligt SMHI så betyder det: Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.

Man kan ju tolka det som att om det inte är något viktigt, så ska man hålla sig hemma. Fast jag hade någonting viktigt att göra - vi skulle ju åka till Stellas i Kumla och scrappa - så det var bara att ge sig iväg.

Inga problem dit, även om det gick saktare än vanligt p.g.a. väglaget. Men hem var en helt annan femma. Först så kom vi inte ens ut från parkeringen. Ingen hade plogat, men det hade drivit igen runt bilen så jag hade snö runtom. Vi fick låna en borste (!) från en restaurang, så vi kunde försöka sopa bort snön. Så först sopade jag, sen var det bara att försöka åka fram och tillbaka, vrida på ratten, sopa lite mer ... Om och om igen - men till slut kom vi loss. Vägen var relativt bra, ända fram till Flen. Där kändes det som om det var ett tag sen man hade plogat, så jag körde 60 km/tim till Gnesta. I vanliga fall får man åka 90 km där.

Släppte av alla mina kompisar och när jag hade släppt av Ulla så höll jag på att fastna i snön på hennes väg. Jag gjorde misstaget av att köra in på trottoaren framför hennes port och där hade ingen skottat. Min bil klarar inte riktigt av 25-30 cm snö, men jag lyckades backa och ta sats.

Sen kom jag hem! Här hade ingen traktor skottat! I vanliga fall så skottar han bra, men jag förmodar att nu hade det kommit så mycket och det kanske fanns mer akuta ställen att skotta - lyckades köra nästan ända fram. Men när jag åkte upp på Meteorvägen så kom jag inte upp för första lilla backen. Då är det bara att backa upp på den andra vägen, ta fart och sen åka upp. Det gick inte! Jag kunde knappt backa upp för det var så mycket snö. Men efter lite körande fram och tillbaka, så lyckades jag backa till räckligt för att komma upp - men inte så långt. Kom nästan upp på krönet hos Janne och Maggan, men där vad det stopp. På vägen ligger ca 30 cm snö och min bil klarar inte av att ploga det framför sig. Så det var bara att backa ner och försöka ta lite sats för att komma upp. Om det inte skulle funka så var det andra alternativet att ställa bilen hos någon av grannarna och gå den sista biten upp. Backade nästan till nr 3 och tog sats, vrooom och kom upp för backen.

Väl hemma var det bara att skotta. Jag hade ringt hem för att kolla om barnen hade skottat och det hade dem. Men mycket, mycket tidigare så det hade ju snöat igen. Pelle och jag hjälptes åt att skotta och till slut kunde jag parkera bilen.

Wednesday, February 17, 2010

Volvo V70

Jag fick en Volvo V70. Är de inte riktigt kloka? Fattar de hur stor den är?

Idag lämnade jag in bilen på Bilia i Södertälje. De ska byta ut huven som är bucklig efter min krock med älgen. Jag har rätt till en hyrbil och det beställde jag på Avis. Man får en hyrbil i samma storleksgrupp som den man har, men om jag hade vetat att det är en Volvo V70 hade jag protesterat och bett om en mini cooper eller någonting liknande. Fattar de inte hur liten jag är och hur stor bilen är?
När jag såg den, så var jag nästan på väg att ringa Avis för att fråga om vi kunde byta ut den. Den är ju jätte, jättestor. Hur ska jag överhuvudtaget veta var jag har bilen när jag kör?

Nåja, som om inte storleken på bilen var ett problem så fanns det annat att fundera på. Som hur startar man bilen? Jag har ingen nyckel, bara en dosa !!! Till höger om ratten så fanns det en knapp, start stop engine. När man trycker på den – så startar inte bilen. Nej, så logiskt är det inte. Efter lite funderande så insåg jag att jag måste stoppa i dosan i hålet bredvid knappen och sen funkar det att starta bilen.

Handbroms?? Finns det handbroms på bilen? Hittar ingen – betyder det att jag inte har någon handbroms? Varför har man ingen handbroms? Är det en automatisk handbroms?

Pip – Pip – Piiiiip – passageraren har inget bälte! Det är inte så konstigt för det finns ingen passagerare, men Volvon tycker att den osynliga passageraren ska ha på sig bälte. Tydligen är min ryggsäck för tung …

Åker iväg, lugnt och försiktigt, med vida svängar för att inte ta emot någonstans. Måste se oerhört roligt ut – syns jag ens bakom ratten?

Strax innan Järna så flashar det till i bilen. Vad var det? Vad hände? Bilens instrumentpanel byter färg. När det är mörkt är displayen ljus med mörk text och när det är ljust så blir den mörk med ljus text. Eller var det tvärtom? Det är nog tvärtom när jag tänker efter.

Stannar i Gnesta för att hämta lite saker. Rusar in till Malin – har du kört Volvo V70 – har jag en handbroms och hur öppnar jag tanklocket? Hon påstår att det kan sitta en handbroms till vänster om mig och tanklocket är ju inga problem. Det är ju bara att toucha locket så öppnar den sig. Jag touchar och touchar och touchar, både då och senare – men inte blir det något sesam öppna dig.
Handbromsen hittar jag. Det är inte en spak att dra i som jag letar efter, utan på instrumentpanelen så sitter det en liten pull/push handtag. Det är min parkeringsbroms, som dessutom är halvautomatisk. Om jag börjar köra bilen så släpper den själv. Jisses!

Morgonen efter fattar jag hur jag ska öppna tanklocket. Det är en knapp till vänster om panelen som man trycker på. Vicken tur, då slapp jag ringa Avis och säga att nu står jag och ska tanka, hur öppnar jag tanklocket.

Eller vänta – bilen är en Flexifuel, vad tankar man en sån med?

Tuesday, February 2, 2010

Bryssel or Berlin???

What do you say? Brussels or Berlin for a day trip in March.
Cost 104 kr.

Walk

I did it - I have walked my first minutes for the Idita walk this year.
I took a 35 min long walk in Stjärnhov during lunch. I went down to the river to look at the mallards that are getting into the spirit of spring. Guess what they were doing? At least one pair!

The walk was lovely and my cheeks are burning red right now.

Idita-walk


I totalle forgot that the Idita-walk began yesterday. But it is not too late to join, you have until Feb 15th to join.
The Idita-Walk is an event to promote physical fitness in the spirit of the Iditarod Sled Dog Race.
The Iditarod Sled dog race is 1049 miles long from Anchorage to Nome, Alaska. To complete the Idita-Walk, simply walk 30 minutes a day for 35 days between February 1, 2010 to March 31, 2010 for a total of 1049 minutes (any combination of minutes will work - just reach 1049 during the 59 day event!).
Come on - YOU can do it. It only costs 10 dollars to be part of it and for that you get a pin ;-)

Monday, February 1, 2010

Rose cottage socks - casting on

I began casting on Rose cottage socks. Sudden wanted to sit with me and had no problems squeezing in. It made the knitting a bit harder, but I managed.