Thursday, December 27, 2007

Julkalender och annat ...

Här nedan kommer två bilder från julkalenderstickningen som Johanna har haft på sin hemsida.
ser ni vad det här är? Inte! Bra! Det är nämligen en present till Krisse, men jag kan ju inte visa det ordentligt.
Här är en sjal jag håller på och stickar.

Uppdatering med foton

Först och främst kommer några bilder på årets julkort som har skickats iväg.

Nedan finns löparen som jag sydde som julklapp till Mia, Tobbes mamma.
Ida med Ville i famnen. Hon hittade honom liggande på burgolvet helt konstig. Han kunde inte resa på sig. Jag tog honom i famnen och försökte få i honom vatten, efter en stund tog Ida över och fortsatte trycka in vatten i honom. Det gjorde susen - för efter någon timme mådde han bättre, började äta och nu är det inga problem.
Våra råttungar - 3 veckor gamla.

En del av min stash som jag köpte för att göra klart julkalender som Johanna har på sin hemsida. Jag köpte tre olika typer av garn i samma färger.
Kurris la sig för att sova under julgranen.


Monday, December 24, 2007

Julafton!!!

Så där, en liten summering om vad jag hann med.
Jag hann inte sticka klart Johannas julkalender, kom bara till den 15 dec. Jag hann dock klart med Mias julklapp, en duk - vilket får räknas som jättebra.

Snart ska jag åka och hämta Pelle och Jozzan och köra dem till Torsåkers kyrka.

God Jul önskar jag er alla

Sunday, December 23, 2007

19.53 - PANIK

Krisse ringde nyss - Tobbes mamma har köpt något till mig och barnen. Nu LITAR jag på dig jultomten - kl. är 19.54 och det är natten före julafton!!!

23 december

Sitter här och stickar, samtidigt som symaskinen går varm.

Jag är just nu på dag 10 av 23 när det gäller Johannas julkalenderstickning.

Symaskinen broderade klart Sussus och Stevens present igår - det blev bra, trots att han har glasögon. Nu syr den jinglers istället. Jag är klar med fyra kroppar och nu ska det sys huvuden. Än så länge blir det bra.

Saturday, December 22, 2007

Ligger efter ...

Det pågår en julkalenderstickning på Johannas blog och har gjort det ända sedan 1 dec. Jag har inte hunnit med att börja, men IDAG - två dagar före julafton börjar jag.

Är just nu på Dec 1.

Wednesday, December 19, 2007

MHV

MHV står för min hemliga vän. Jag har varit med på ett 3-månaders swap på pyssel.net där man varje månad får en ny hemlig vän och så ska man skicka någonting till den personen. Ibland ska det vara stickrelaterad, ibland ska det vara något färdigstickat. Jag har skött det bra i två månader, men tredje månaden blev det bara pannkaka. Det här skulle ha varit skickat senast sista november, men det hände så mycket så jag tappade totalt bort det här. :-( Skäms fruktansvärt, men nu är det klart, färdigpaketerat och snart (om ca en timme) ska det skickas iväg.


Tuesday, December 18, 2007

Bildkavalkad

Så här ser köksgardinen ut. Nedanför ligger den matchande duken. Ida har gjort ljushållarna.
Sudden hjälper mig att hålla koll när jag ska sy.
Två kattkort jag sytt och som skickades iväg i eftermiddags. Den ena åkte till USA och den andra till Falun.
Julkort som jag har sytt till en swap jag var med i.
Scrapping:
Här är en bild på Krisse när hon är i chokladbutiken.
från i lördags när vi gjorde halsband.
En annan som gjorde halsband och var koncentrerad.



Monday, December 17, 2007

15.53

Ida: Är ni hungriga?
Ja, svarar mamma och Ninni.
Bra säger Ida - då lagar jag mat.

Skönt med stora barn ;-) Vi ska ha hamburgare.

I dag fick jag en 45-min lång promenad. Mötte Ida vid bussen.

13.08 - uppdatering

Så där - nu är köket klart.
Julduken till köket är också sydd. Skulle vilja röda stjärnor på den, så om jag hittar ett snyggt broderi till det så gör jag det, annars är den klar.

Solen visar sig just nu. Kl. 14 ska jag ta en sällsynt promenad och möta Ida.

12.24

OK, en liten uppdatering om vad som har hänt här hemma:

Toaletten är städad och klar.
Gardinen hänger uppe i köket.
Köket är i det närmsta klart också, ska bara dammsuga.
Syr på en jullöpare till köket.

Ha det bra

17 december

Och min hektiska vecka har börjat.
Jag har tagit ledigt den här veckan för att hinna med det jag aldrig annars hinner med.
Det började bra i lördags med att jag var på jobbet och gjorde halsband. Jättefint blev det. Bild kommer senare.
I söndags blev det mindre bra - jag var magsjuk. Inte så att jag spydde, men jag mådde illa och stannade i sängen hela dagen. Sorry syrran - hoppas ni mår bra!
En av målsättningarna den här veckan är att gå igenom alla 40 000 e-mejl jag har. Och eftersom man inte är så nyttig när man kollar mejlen så har jag följande system:

1. Läs fem mejl
2. Sy en bit på julgardinen.
3. Gå tillbaks till nr 1 tills du har sytt klart gardinen.

Ha en bra dag

Friday, December 14, 2007

Nyfiken på tillökningen och lägenheten

Var tvungen att städa råttburen och då hittade vi SJU stycken gulliga bebisar. Även om man bara kan räkna till sex på bilden så har jag sju stycken i min hand.
I söndags besökte vi äldsta dottern med pojkvän i deras nya lägenhet. Det här är första besöket och vi hade med oss:
  • Kaffebryggare
  • Kaffe
  • Mjölk
  • Filter
  • Fikabröd
  • Julmust

Koppar och fat hade de själva.

Tuesday, December 11, 2007

Litterär afton

Igår var jag till Eskilstuna på en litterär afton. Den bestod av: mingel, författare, vinstregn, föreläsningar, utställningar med mera.

En av de författare som var där var Maja Hjertzell som skrivit fyra ungdomsböcker. Här kommer ett axplock av det hon sade:

Född och uppvuxen i Eskilstuna, även om hon numera bor i Arvika

Använder läsandet och skrivandet för att bearbeta och förstå det som händer eller som hon hör om. Säger själv att hon är en långsam person så hon måste skriva för att tänka klart. Lite känner hon själv att ingenting har hänt henne om hon inte har läst det eller satt det på pränt. Hon tror inte att man blir en bättre människa av att läsa böcker, eftersom det finns så många osympatiska människor som läst mycket böcker. Däremot blir man en bättre författare av att läsa böcker.

Hon är långsam och ganska blyg/feg. Hon har alltid tyckt att det är pinsamt och svårt att säga vad hon tycker för hon är rädd för att andra ska tycka att hon tycker fel. Det är också en anledning till att hon skriver böcker.

En annan anledning, som kanske är en efterhandskonstruktion är att hon läste "Harriet spion" när hon var elva. Hon tyckte att boken var bra, och ville bli spion och författare som harriet så hon började göra som Harriet, så hon började också spionera och bar med sig en anteckningsbok. Detta var på sommarlovet och de bodde i en stuga i skogen och där fanns inte så många att spionera på. Denna Harrietskola lärde henne att tjuvlyssna, att lägga märke till detaljer.

Som barnboksförfattare får man ofta frågan: När ska du skriva en vuxenroman? Du har ingenting sett skulle ha blivit hennes första roman med stort R. Hennes böcker börjar med två starka ideer som hon försöker göra en historia av. I den här berättelsen ville hon skriva om kvinnomisshandel som hon läst mycket om och så ville hon skriva om Sherlock Holmes. Hon tycker att han är en av de bästa personer som någon har hittat på i en bok. Han är lång och stil, självupptagen, ingen social kompetens, överintelligent och så har han sin mörka sida, spelar fiol, narkotikaberoende, hamnar i grubblerier. Boken handlar om tomas som är tolv år och är förläst på Sherlock Holmes. Han får i uppdrag att följa en man och upptäcker så småningom att mannen slår sin fru och att kvinnans son är pojken han fick uppdraget av. Hon tänker ut sina böcker innan hon börjar skriva ut boken. Det finns två beröringspunkter mellan kvinnan och Tomas. tomas blir retad och I de miljöer där de ska vara som mest trygga så blir
man kan välja två metoder: blunda och hoppas att det går över eller ropa på hjälp vilket kan leda till att allt förvärras.

Per Nilsson tänker på sina böcker som brev som han skriver till läsaren. Maja jämför sina böcker som flaskpost som hon skickar ut i det här stora biblioteks- och bokhandelshavet och hoppas att den ska nå hamn.

Ovan var lite osorterade nedslag ur Majas föreläsning.

Sen berättade Anneli Reinhammar om årets nobelpristagare Doris Lessing och hon gjorde mig sugen på att läsa Den goda terroristen. Suck - ännu en bok till "vill läsa högen"

Det är tisdag...

och idag har jag haft en trevlig förmiddag.
Har varit på Wattransborg i Björnlunda och varit huvudnumret LOL under utbildningsdagen som man har haft för anhörigstödjare. Först en kort föreläsning om högläsning och olika medier man kan använda sig av. Det blev lite av det första och mer av det andra.

Blev bjuden på en jultallrik och sen till huvudnumret när jag instruerade ca 25 damer och herrar i decoupage. Jättekul! FIck med mig två stycken servetter med jultomtar på som jag själv skall använda mig av.

Om någon timme är det dags för min scrapträff efter jobbet.

Monday, December 3, 2007

Vi har fått tillökning ...

Vem skulle ha trott det - att från ena stunden till den andra så skulle hushållet öka med 5-6 stycken (om inte fler...)

Det är lite svårt att räkna, men i råttburen ligger det fem - sex stycken små rosa saker och piper.

Nu mina syrror - vad tror ni att ni kommer att få i julklapp i år? ;-)

Wednesday, November 21, 2007

Harry Potter

Ni har väl inte missat att sista Harry Potter kommer ut idag.

Lite nytt

Jag brukar träffa ett gäng tjejer varannan vecka och scrappa. Nu sist när vi scrappade så bestämde vi oss för att det var himla tråkigt att bara träffas varannan vecka, så nu har vi bestämt att vi träffas varje vecka. Varannan vecka scrappar vi och varannan vecka så hittar vi på något nytt och nedan har ni ett exempel på något nytt: quilling. En av mina systrar klagade över omaka strumppar. Här nedan vill jag visa min LÅDA med OMAKA strumppar. Endera dagen ska jag kasta hela lådan och börja om på nytt.
Jag har haft en hemlig vän och hon har stickat mig ett par vantar. Jättefina och jättevarma, men jag har inte hunnit använda de så mycket. En viss Ida såg vantarna och tog dem på en gång. Hon tyckte de var så varma och sköna.
Sen har jag gjort lite layouter. Behöver kanske inte säga så mycket om dessa.








Wednesday, November 14, 2007

14 november

Hipp Hipp Hurra!! Idag skulle Astrid Lindgren ha fyllt hundra år om hon hade fått leva och det har vi firat på jobbet med två stycken Äventyr med Pippi där det slutade med att Pippi hittade skatten som var tårta. Sen hade vi Fofiolol där kl. 13 som spelade Astrid Lindgren sånger.

Syrror! Är ni upptagna 1 december? Vill ni komma till Gnesta och göra julkort? Vi ska ha en liten minikurs som kostar 150 kr inkl material mellan 10-13. Man hinner göra 3 kort i olika tekniker.

På fredag ska Ida sälja fikabröd utanför Coop, så som den curlingmamma jag är så bakar jag. har gjort Dumlekakor och Dajmdrömmar. Det blev något fel på drömmarna för de flöt ut. Ska låta de stelna och sen provsmaka, men vad gjorde jag för fel???

Receptet hittade jag hos Rumbafamiljen. Mmmm - Ida och jag har provsmakat en dumlekaka och nu finns det 25 st kvar att sälja.

Monday, November 12, 2007

Snabba bud

Här går det snabbt ibland.

Först ringer K för att berätta att hon och T har fått lägenheten i Trosa och flyttar in 1 dec.

Sen ringer det en halvtimme senare - då har hon fått extrajobb ;-)

Sunday, November 11, 2007

Kortmakeri

Jag är med i en Novemberswap och ska göra kort på K. Ni som känner mig kan ju gissa vad mitt motiv blir - och som ni ser fick jag hjälp av Sudden. Här är det färdiga kortet.

Thursday, November 8, 2007

Teaser


Jag säger inte för vem, utan det är en icke namngiven syster som har det yngsta barnet i vår syskonskara. Det här är julklapp!!
Klockan är 7.23 och just nu syr min maskin en pumpalöpare för fulla muggar. Det är sju minuter kvar att sy och vid 7.30 måste vi börja klä på oss för att åka iväg. Snacka om timing!

Idag ska jag spela tv-spel

Idag ska jag till Eskilstuna och vara där hela dagen.

Vi ska spela, diskutera värderingar och attityder kring tv-spel, lära oss hur man kan använda sig av tv-spel på bibliotek.

Här är programmet

Wednesday, November 7, 2007

KATTA-strof

Inspirerad avAnnettes löparedär hon har sytt Linneas pumpamus så skulle jag sy en likadan. Det började så bra, men bidde en ren KATTA-strof.
Matte, vet du vad som händer om man försöker klättra upp för din tygtrasa? Den trillar ner och allting blir svart!

Va! Skulle jag ha haft koll på Morot? Hade jag ingen aaaaning om. Nåja, nu har jag hittat honom! Där är ju i alla fall hans öra.
Va, vart tog han vägen?
Du matte, jag kan lika gärna ligga på den här trasan, medan vi väntar på att Morot hittar ut.
Inspektion! Du, ska möss verkligen vara så här platta?
Nåja, vi kan väl lika gärna leka lite med trasan. varför ligger den annars här på golvet!




Hemlis två

Här skulle jag vilja visa vad jag har gjort, men eftersom det skall bli en julklapp till några släktingar som har är relativt nyblivna föräldrar så kan jag ju inte visa en bättre bild. Men det jag gjorde blev ganska bra, dock får jag brodera om det på den andra maskinen. Den här måste nog in på service för den har gjort några konstiga hoppsa-stygn som förstör allt!
Men det blir bra ändå!!!

Hemlis ett

Äntligen tar jag mig i kragen och laddar upp en bild på vad jag fick av min hemlis i senaste paketet. Synd att ni inte kan känna doften av Yogi te. MMmmmmm!
När jag såg vad jag fick i paketet, så kan jag se att hon har prickat in rätt när det gäller mina färger på nystanet och sen fick jag ett gott skratt för badflingorna. Det är min dröm att ha ett badkar, men jag kana alltid få bada hemma hos mamma.

Ett år fick jag faktiskt badsalt, samt inbjudan att bada hemma hos en av mina arbetskamrater. Det var helt underbart, hon hade gjort mysigt i badrummet, tänt ljus och där kunde jag ligga och läsa en bok ;-)

Tuesday, November 6, 2007

Fille och Ville

Tror inte att ni har fått se bilder tidigare på Fille och Ville.


Katter och leksaker




Det här har varit katternas bästa leksak den sista tiden. En gammal madrass att springa upp och ner i.


Visst ser de ut som små aliens mina katter?


Monday, November 5, 2007

Vad skönt med trevliga dagar

Hej,

vad skönt det är med trevliga dagar som den här söndagen.

Vaknade vid 8 - av någon anledning hade jag lämnat alarmet på från igår. Åt lunch och tog en promenad.

Sen åkte jag till Tumba, lämnade av N för att "leka" med S. Sen till Södertälje där I och E skulle till Sydpoolen för att bada. Tog en promenad med K- jätteskönt.
Vidare till Syster Yster för att scrappa lite. I början var det mest jag som scrappade då hon var fullt upptagen med Ella som inte ville lämna mamma och var lite blyg för mig. Tack och lov lyckades jag vända på det så att jag kunde roa lilla E medan hennes mamma scrappade.

Syster Ysters L servade oss med mat och kaffe.
Sen bar det iväg till Is dans och dagens tredje promenad. Det blev jag, Syster Sport, Syster Yster och mamma som gick.

Kom upp i 11 359 steg.

Saturday, November 3, 2007

Match-schema

Grupp B
Björkestahallen
Lör 3/11

13.00 Nykvarn-Trosa
14.15 Telge-Gnesta
15.30 Nykvarn-Gnesta
16.45 Telge-Trosa
18.00 Trosa-Gnesta
19.15 Nykvarn-Telge

3 nob - kl. 10.45

Fick för mig att det hade börjat regna mindre - så jag bestämde mig för att ta den där promenden i all fall. När jag öppnar dörren så låter det som om regnet tilltar, men det visar sig vara en illusion. Det är regnet som faller mot plasttaket från träden som låter, ute har det slutat regna.
Så jag tog min lilla promenad. Gick galax- och sjörundan och det tog mig 40 svettiga minuter.

Det har snöat! Det finns lite snö i dikena.

Inga bilder - tog inte med mig kameran pga regnet.

ENGLISH:
Well, I decided that the rain had stopped pouring and was instead drizzling, so I was going to take my walk. When I open the door it sounds like it is pouring, but it is an illusion. I do have a plastic roof and it was dripping on it from the trees. The raining had stopped altogether.

So I walked one of my usual walks, that I called Galax- och sjörundan. Galax means a road that I am walking on and and sjö means lake, because I walk down to the lake.

It has snowed this night. There are a little snow in the ditches.

No photos - I didn't bring the camera because of the rain.

3 november

Det regnar - och det är en personlig förolämpning. De hade varnat för snö inatt och det hade inte varit något problem att promenera i. Men regn??? Jag ska ju ut och gå, HALLÅ??? det kan inte regna då. Jag satte ju tom klockan till 8 för att jag skulle hinna gå nu på förmiddagen!
SLUTA REGNA!

Så vad har helgen i sitt sköte:
Idag är jag i Björkestahallen nästan hela dagen. Flickor -95 spelar DM i Nykvarn och vi åker härifrån 12.30. sen vet man inte hur länge det blir eftersom man inte vet hur långt de går.
Ska ta med mig laptop, kamera, stickning, bok ...

Imorgon:
12-13 innebandyträning
17-18 dansträning
och för att ingen skall missförstå - det är inte jag som tränar utan Ida.

Friday, November 2, 2007

18.39

Ninni lagar mat: Vi ska äta chorizopanna med tagliatelle.
Det är -3 grader ute. Ida är på födelsedagsfest hos en kompis.

Vad har jag gjort? Jo, tagit min promenad, åkt till Stopp och handlat - sovit tre timmar på eftermiddagen och nu har jag skjutsat ner Ida.

Suck, vilket liv!

Lösensumma och promenad

Nu kan min hemliga vän ta det lugnt. Paketet är upphittat.
Var nämligen på posten för att hämta ett paket och då undrade de om jag inte hade ett till att hämta. Jag sa att jag inte visste det, men att jag saknade ditt paket.

Det låg på posten och väntade - och efter att jag hade betalat en liten lösensumma så fick jag ut det. Bild kommer snart.
Vilken perfekt färg du valt till strumpgarnet. Precis en sådan blandning som jag kunde ha valt själv. Teet luktade jättegott och efter lite klurande förstod vi också hur vi skulle öppna temojängen.

Syster Yster och Syster Lyx - nu är det dags att gå ut och gå igen! Jag har tagit en 50-minuters promenad idag så nu ligger ni efter ;-)
Syster Lyx har fått en pedometer av mig så nu MÅSTE hon också gå.