Sunday, June 24, 2007

Leijonhierta



Igår utökades kattfamiljen med en till. Leijonhierta aka Kurris från Månlyckans fick flytta hit.

Än så länge har inte katterna blivit bästa vänner, men det är inte heller slagsmål. Just nu ligger Kurris bredvid mig. Sudden sitter en halv meter ifrån och försöker låta bli att bry sig. Foppa och Kurris har luktat på varandra ett flertal gånger och det har även Sudden och Kurris gjort. Ibland luktar de bara på varandra och ibland så väser Sudden. Mer än så gör han inte - bara lite väsande för att visa att han faktiskt är boss. Sen är det bra.


Vi hade en lite jobbig stund på eftermiddagen, då Kurris bara försvann. Hur vi än lockade så ville han inte komma fram, jag förmodar att han sov gott, men man hinner ju få för sig massvis. Helt plötsligt så fanns han bara där igen ;-)

Har haft kontakt med Akutgruppen idag, så imorgon flyttar en kattmamma med kattungar hit. Spännande.

Wednesday, June 20, 2007

Fick sms på kvällen

"Var och försökte fånga katt idag utan resultat. Ungarna var otroligt fina och mamman satt tom i mitt knä. Jättekelig! ska ut imorgon igen. "

Köpte lite nya leksaker till katterna och en klösbräda. Här kommer lite bilder från katternas invigning av sakerna. Musen var de helt galna i.






Väntans tider

Går ni nu in på http://www.manlyckans.com/ så ser ni att två katter är bokade och ev. kommer Leijonhierta hem till oss på fredag, men det är inte därför jag går i väntans tider.

Jag väntar på att man skall fånga en kattmamma med ungar. De finns nu i en jordkällare någonstans i Sollentuna och jag har erbjudit mig att bli ett stödhem.

Vi har handlat kattsand, kattmat, kattgodis, nya leksaker, nya gömslen så att när de kommer så är vi förberedda. De skall få bo i Ninnis eller Krisses rum för vi måste göra de vana vid människor. Har man bott i en jordkällare hela sitt liv så är man inte så van vid människor.

Det är för akutgruppens räkning jag blir stödhem.

Sunday, June 17, 2007

Foppa möter Ella

Det här är första gången Foppa möter en bebis. Först smög han på bakifrån och gosade med hennes fot

Puss på dig.

Foppa och Sudden











Wednesday, June 13, 2007

Trött


Det må vara 30 grader inomhus, men man kan vilja ligga under täcket ändå.




Vad är väl en bal på slottet ...

- ingenting mot en bal på Elektron.
Just nu så är det full baluns på Elektron. Det är niornas traditionsenliga bal.

Så här vackra var P med sin flickvän J. Kan ni fatta att det är Js mamma som har sytt hennes klänning? Visst är den alldeles underbar. Det är också hon som är ansvarig för Js tjusiga frisyr, samt att P är kortklippt.

Katter ... ljuvliga katter

Igår var jag och hälsade på Ann och hennes underbara, ljuvliga, trygga och lugna katter.
Hon har S*Månlyckans och jag hittade henne av en slump när jag tittade på kattannonser hos http://www.katter.nu/. Jag har tidigare varit inne där och tittar under kategori 3 och 4, där det är korthåriga katter, men nu var jag av en slump inne på kategori 2 med långhåriga katter och där fanns en annons med bild om Nayo (betyder glädje) som säljs till sällskap.
"

Nayo är en renrasig norsk skogkattflicka som säljs endast till sällskap pga dövhet. Hon fungerar som vilken annan katt som helst, förutom att hon inte blir skrämd av höga och plötsliga ljud. Hon älskar att jaga dammsugaren när den är igång :-) Nayo säljs som innekatt, men kan få promenera ute i koppel. Hon är registrerad i Sverak och flyttfärdig tidigast vecka 28 då hon är 13 veckor. Hon har med sig en egen "resväska" vid flytten, innehållande bl a mapp med stamtavlan, besiktningsprotokoll, vaccinationsintyg och lite tips och råd, gosefilt, mat som hon är van vid, leksak och en cd-skiva med alla bilder från hela hennes uppväxt. Både Nayos mamma och pappa finns att träffa i hemmet. Välkommen att ringa eller maila för mer info. Mvh Ann."

Jag smalt direkt så efter lite mejlkontakt så åkte vi (jag, N och I) och hälsade på henne. Jag har blivit så lugn när det gäller att åka iväg, har aldrig med mig kartboken. Det ser ju så enkelt ut när man tittar i Eniro. Tur nog hade jag med mig hennes telefonnr så jag kunde ringa och fråga var hon bor. Sen lyckades jag åka en omväg också, det var egentligen jättenära från där jag stod med bilen, men vi åkte runt hela tjottarongen istället.
Nåja, nästa problem - dörren till höghuset var låst. Tack och lov för mobiler. Ann kom hoppandes ner med en toffel, den andra hade katterna gömt.

Och när hon öppnade dörren så bara jag smalt. Underbara katter överallt. Det är ett under att jag inte bara la mig ner och krälade bland katterna. Undras när jag blev så vuxen?

Lilla pyret Nayo låg och sov, så Ann närmade sig henne försiktigt för att väcka henne med lite smek och kel. Vi fick hälsa på henne och hon är ju ljuvlig. Fanns ju inte en enda katt som inte var det.

Sen träffade vi andra katter, satt vid köksbordet och pratade, klappade katter, gosade med katter och bara njöt av att vara nära katter. Det var trevligt att träffa Ann, trots att jag som presumptiv köpare var väldigt nervös. Vi blir ju trots att bedömda och ska bli godkända som köpare ... Min nervositet lät mig säga att I fyller 17, fast jag menade att hon fyller år den 17:de.

I kände sig hemtam på en gång - sprang och gosade med katter och lyfte upp de med buller och bång. Lite som en jobbig barnunge som bara springer efter katter, men jag vet ju att det inte är hennes normala beteende. Tack och lov, annars skulle jag inte ha katt.

Ann berättade att hon alltid åker och hemlevererar katten och det tycker jag bara är bra. Dels känns det som om man har en vän i henne och så vill hon verkligen se att katten får det bra. Känns tryggt och bra. Plus den tredje bonusen, en tvingande andledning till att städa.

N klagade på att ingen katt ville gosa med henne, så då hämtade Ann "Lejonhjärta" eller som vi döpte om honom snabbt till Kurris. Det är en så kelen gosekatt som bara vill må bra och spinna. Enligt Ann en katt som inte går med på att inte bli kelad med om han vill kelas, han ger sig inte förrän man kelar med honom.
Där smalt ju N. Kurris är redan 18 veckor och hon kan tänka sig att man blir fodervärd åt honom.

Sen har hon också Noam the noble, tyvärr redan reserverad.

Jag trodde det skulle bli mycket tjat i bilen hem, tom att de skulle börja tjata i hissen. Men inte - det enda I sa var:
Mamma, tänk på att om vi köper katterna, så blir de lyckliga hemma hos oss och så blir vi lyckliga.
Ett argument så gott som något.

Jag lyckades med att vara vuxen och ansvarstagande, inte bara skrika rakt ut: ja, jag vill ha.
Så nu ska jag fundera riktigt noga om vi kan ge katterna ett bra hem. Det är klart vi kan det, men det är min nya giv. Inte ge efter för mina impulser utan verkligen tänka efter före.

Friday, June 8, 2007

18019 steg

var vad jag gick igår. Omräknat i km blir det lite över 13 km.
Tack och lov hade vi inte samma fina väder som i Sverige. Det hade varit olidligt att gå i hettan. I London var det runt 20 grader och molnigt, alldeles lagom att ha t-shirt på sig.

Strax efter nio var vi på Liverpool street stationen. Vi tog det lungt eftersom Margareta hade totalt förträngt sin åksjuka. Hon hade glömt att ta tabletter så det blev till att fika i lugnt och ro och sen tog vi en promenad. Ner till Themsen och vidare till Regent Street. Det fanns ett ställe som M ville besöka - Hamleys. Enligt sig själva är de ett av världens största leksaksbutiker och nog finns det leksaker på fem plan (plus källare). Alldeles hysteriskt.
Efter shopping där så gick vi vidare till Baker Street för en liten pysselaffär. De hade inte så mycket (tyvärr) men lite shoppande blev det. Och det mina vänner - var alla affärer vi hann med på dessa sex timmar ;-)
Vi gick på en mysig italiensk restaurang och åt. Chicken Bangalore för M och Creamy chicken till mig.

Sex lyfte planet och fem minuter i nio var vi åter i Sverige.

Wednesday, June 6, 2007

19:19

Jag printar just nu ut boarding pass till resan i morgon.
Jättesmidigt!

Snart är det EM-kval i fotboll mellan Sverige och Island. Tyvärr har jag inte TV3 så jag ska lyssna via webben, samtidigt som jag tittar på Englands match som går på Eurosport. Tur att man är kvinna så att man kan göra två saker åt gången ;-)

Kvällens middag blir smörgåstårta som I och N har gjort. Till efterrätt blir det plättar. Yum!

Missade en LO

Bilderna är tagna på London zoo där också en scen av Harry Potter har spelats in.

Happy dance

Jag fick paket igår - från min hemliga vän. Barnen ringde mig på jobbet och sa att jag hade ett paket att hämta från MIN HEMLIGA VÄN!!! Som tur är så behöver jag inte avin, bara jag vet numret på försendelsen så jag kunde springa till ICA och hämta den. Klarade av att inte öppna i bilen - med stor viljestyrka skall nämnas. Men väl hemma slet jag upp det.

På bilden ser ni vad jag fick. Det är ett nystan av Sju bröder och två nystan av Lesotho handspun superfluffy mohair. Har inga planer på vad jag ska göra med bröderna, men visst bara kräver mohairen att den skall bli en sjal. Igår kväll så trodde jag det var grått och jag tänkte att det nog vore snyggt att ha i en metallic tråd i det, men nu i solljuset ser jag ju att det är grönt.

Tack snälla hemliga vän. Boken är jag sugen på att börja på en gång, men den är för tung att ta med sig på flyget till London så den får vänta ett tag.

Hoppas du har en lika bra hemlig vän som jag har ;-)

6 juni 2007

Hittade årets första smultron, som jag givetvis åt upp. Tyvärr så var den inte mogen.

Nationaldagen firar vi med årets första dopp (i alla fall N och jag). P och I var i redan igår. Har bildbevis på doppet ;-)
Vi såg en stor spindel, som du ser på bilden och en snok. Den hann jag dock inte fota ;-(





Nya layouter

Här är min paparazzibild på GP.

Här var det vi bodde när vi var i London. Här åker jag Vampire med kameran i högsta hugget. Vampire är samma sak som Kvasten på Gröna Lund - fast längre.

Och här är vi på Greedy Goblins, Chessington och äter middag.

Monday, June 4, 2007

Trevliga hemsidor

Stigoteket

Jag har en praktikant hos mig på måndagarna, Johan. Han har skaffat sig en egen blogg.

2 juni - 15066 steg

Gnesta-dagen - och det är solsken och rent ljuvligt att leva.

Jag hade två arbetspass, eftersom I är aktiv i innebandy och fotboll. Först ett pass mellan 11-12 där jag tog betalt vid en parkering. Eftersom vädret var som det var, så gick jag ner till Gnesta tillsammans med I som skulle möta E.

Ser ni krusbären som håller på att mogna? De växer vid vägkanten där jag går ner till jobbet, så när de blir mogna så kan jag äta krusbär på väg till jobbet. Livskvalité.

Mellan 17-18 stod jag i ett lotteristånd på tivolit. Det var lite folk och vi sålde lotter för 49 kr. Nu har jag dock gjort mitt vilket känns skönt. Det fanns dom stackare som var tvungna att stå mellan 20-24 och därmed missa Danmark - Sverige.
Nu i efterhand så tycker jag att det var en måste match. Vilken underhållning och som det svängde. Från 3-0 till Sverige, till Danmarks upphämtning och sen idioten som sprang in på plan.

Små mirakel

Ibland är livet fullt av små mirakel, som denna näckros som har övervintrat i den lilla, inte så djupa dammen.

Sunday, June 3, 2007

3 juni

Idag var en helt underbar dag. Solen sken och det var varmt.

Satt ute och solade på verandan i bara trosorna. Krisses T var här så jag sa åt honom att skrika så fort han skulle in så att jag hann klä på mig. Vill ju inte skrämma slag på killen.

Det var fotboll också. Is lag mötte Torshälle och GFF vann med 2-1. Såg inte så mycket av matchen eftersom jag hade fikat tillsammans med en annan mamma. En bild på I blev det i alla fall.

Nässlor

Jag har ett jättestort bestånd av nässlor som jag tänkte göra mig av med ...
... men nässlorna är fulla med nässelfjärilar.

Katter

Här kommer lite bilder av mina små telningar

Tänk att en pappkartong kan vara så god.

Foppa hittar någonstans att sova.

Sudden är ute och undersöker världen.

28 maj - Derby mellan DIF och AIK

Tog med mig barnen på derby på Råsunda. DIF - AIK. Fick med mig P, N och I, samt Ps flickvän J.


Jag hade familjebiljett vilket gjorde att vi satt högt uppe på sektion 435, rakt ovanför DIF-klacken. Kul kan tyckas - men läget gjorde att vi inte såg någonting av klackens tifo eller hörde bra vad de sjöng. ;-)


Så här såg det ut från vår plats, vilket gjorde att så fort spelarna närmade sig målet närmast oss så ställde sig alla upp för att se bättre. Även jag, men vad hjälpte det. Jag var för kort så jag missade de två första målen av DIF. Den andra hade jag missat i alla fall, för när Daniel Sjölund gjort sitt första mål, gick jag iväg på toaletten. Vem hade trott att han strax efteråt skulle göra ett till???



Nåja, även om jag inte såg DIFs tifo så såg jag AIKs och det var maffigt. Först svenska flaggan och sen omformade man det till AIK.

Det var en magisk kväll. Ärligt talat så kan man säga att det var kallt, men när väl matchen började så var det inte längre kyligt. Jag trodde nog att AIK skulle vinna, med sitt tidiga mål så tog dem kommandot i matchen och inte förrän Daniel Sjölund gjorde sina två mål så vände matchen.



Eftersom jag satt så långt borta från planen så var det ju svårt att ta bilder, men här kommer lite matchbilder.












I slutminuterna var det någon idiot som tände en bengal uppe på vår sektion så vi blev tvungna att flytta på oss pga rökutvecklingen. Men jag stannade kvar tills spelarna kom och tackade klacken.

Jag och barnen finns med på DIFs hemsida, på bilderna från matchen. Titta här http://www.dif.se/sidor/match/match.asp?highlight=bilder&id=2308 och titta på bilden längst ner till höger. Där uppe någonstans sitter vi ;-)

Vi råkade nästan hamna i kravallerna. Såg några killar som bråkade och en av dem mottade en karatespark mot en annan - dock så trillade han själv och hamnade raklång på marken. Tog en evig tid att ta sig ut från parkeringen, tydligen för att det var kravaller på Frösundaleden. Vi var hemma vid halv tolv-tiden.


Friday, June 1, 2007

Achatina

På zoonen är det någon som säljer achatinor. Jag har mejlat honom för att kolla om han har några kvar till försäljning ;-)

Vi ska ta bättre hand om dessa än dem förra, som tyvärr hamnade under värmepumpen när jag städade. Tänkte inte alls på att om dessa blåser varm luft så lär achatinorna torka ut. ;-(

Thursday, May 31, 2007

Paparazzi

Leker paparazzi.
Göran Persson är i Gnesta. Han gick in på Konsum för en liten stund sedan och har ännu inte kommit ut. Jag har kameran nära till hands utifall han kommer - men nu har det tagit en så lång stund så att han har säkert gått ut en annan väg.

YES - han kom ut och jag har nu tagit papparazzibilder ;-) Stackars Göran - men nog blir det en kul LO av dessa.


Monday, May 28, 2007

28 maj

Regntunga moln - vi ska på fotboll idag och regnet hänger i luften. Suck!

29 925 steg

har jag gått sen sist, när man räknar ihop tre dagar. Igår, söndag, hade jag inte stegräknaren på mig.

Thursday, May 24, 2007

24 maj

Kl är 17.59 och jag är redan uppe i över 13.000 steg. Idag jobbar jag kväll, så kl 11 GICK jag hem och sen vid 2-tiden så GICK jag tillbaka till jobbet.
När jag gick tillbak så hade jag sällskap av K som skulle ta tåget. Hon och T ska gå på bio idag, Spiderman 3. T bjuder på bio och hon bjuder på mat. ;-)
Vi såg en död fågelunge mitt på vägen. :-(

23 maj - 8517 steg

Idag blev det inte riktigt 10.000 steg, men nästan.

Hann inte med en riktig promenad på kvällen, eftersom I hade match. Vi åkte till Strängnäs där flickorna mötte IK Viljan. Det blev 1-1 i en match som var kul att se. Gnestas mål kom efter en hörna som I la.

Medans flickorna värmde upp så tog jag en promenad på 30 min. Hamnade i Strängnäs kyrkogård och såg även ruinerna efter Larslunds säteri från medeltiden.

Wednesday, May 23, 2007

Varför knacka på stängda dörrar?

Den här har jag tagit från en annan blog, men jag tycker det är så himla bra skrivet.

Varför knacka på stängda dörrar?
Varför knacka på en dörr som bara öppnas på glänt?
Varför knacka på en dörr som bara öppnas halvhjärtat?
Varför inte höja blicken och se efter dörrar som står vidöppna och inbjudande?

Yes

Jag kom upp i mitt mål igår. 11 189 steg! Mycket tack vare promenaden på en timme jag tog när I hade fotbollsträning. För att komma upp i 10.000 steg så måste jag ta en timmes promenad annars kommer jag inte upp i dessa steg.

Ikväll scrappade jag. Gjorde en LO på vår middag på puben i Chessington, "The greedy goblin" där K åt goujons och vi andra bland de bästa ostburgarna som jag någonsin ätit. LO:n är klar förutom att jag ska sätta dit en rubrik som heter "The greedy goblin".

Tuesday, May 22, 2007

22 maj

Fortsätter samla på mina imaginära guldstjärnor. Var och handlade lunch på ICA, skulle ha min gamla favorit pastasallad med kyckling då jag råkade se hur många kalorier den innehåller. Över 200 kcal/100 gram och själva salladen väger 520 gram! Det betyder att en pastasallad innehåller tillräckligt med kalorier för både lunch och middag. La tillbaka den och gick istället till Thekannan och köpte mig en räksallad.

På måndag smäller det. Jag har beställt biljetter till DIF-AIK. Jag, N, P, J och I kommer vara bland 30.000 andra anhängare och heja fram DIF. Just nu är det 22.000 biljetter sålda. När jag bokade per telefon (eftersom det är familjeläktare) så frågade man mig om jag ville sitta bland djurgårdare eller aik:are - vilken fråga!!!

Har spenderat en lång stund på Skapa Hobbys webb. Har letar efter deras webbutik och till slut var jag tvungen att ringa och fråga hur jag hittade dit. De har lagt ner den eftersom butiken tar för mycket tid och de inte hinner uppdatera den.

Inte 10.000

Kom inte upp i 10.000 steg, "bara" 8953 steg. Det började bra, men när vi kom hem så regnade det.
Däremot gick den andra biten bra, dvs maten. Vi åt INTE på McDonalds utan tog en sallad från Statoil. Visserligen med dressing, men även det måste ju vara bättre än pommes frites och Mac Tasty.

Idag är en ny dag. Det är grått och regnigt idag också, men jag hoppas att det lättar till eftermiddagen.

Håll tummarna - idag ska jag försöka boka biljetter till DIF - AIK måndagen den 28 maj. Det är redan 21.000 biljetter sålda så jag vet inte riktigt om det kommer att fungera. Jag satsar på familjebiljetter. Vi blir fem stycken. Jag och barnen, utom K. Fast då får vi med J istället.

Kl 8.18 - är på jobbet. Sitter vid släktforskardatorn och installerar de nya släktforskarprogrammen som vi har köpt.
Gav mig själv en guldstjärna idag. Parkerade bilen borta vid "lilla huset" så jag fick en lite längre promenad på morgonen.

Igår köpte jag en tröja på Allehanda. Den hade kostat 398 men kostade nu bara 100 kr. Köpte i storlek L och den är för stor. Kanske krymper den i tvätten.

Monday, May 21, 2007

21 maj

Kl är 16.43 och jag skall nog klara av mitt mål med 10.000 steg. Jag är just nu uppe i 8159 steg.
Just nu skrivs delar av kort från resan till London ut. Jag ska nämligen ta med mig I och N och åka till Papprika i Enskede. De har öppet mellan 18-22 så jag ska handla på mig lite papper o.dyl så vi kan scrappa bilder. Har best. bilder via Extrafilm också, men det tar ju några dagar innan dessa kommer. Jag kan inte vänta - måste börja idag.

21 maj

Det regnar...

Idag börjar jag om - igen! Den aningslösa kanske undrar med vad jag börjar om och då kan jag helt enkelt berätta att det jag börjar om med är att äta bra och att ta mina promenader. Målsättningen är att komma upp i 10.000 steg varje dag. Just nu är jag uppe i 6600 steg. Jag hann med en promenad på förmiddagen. Det var tur att jag tog den just då, för då sken solen och det var varmt. Nu är det grått och det regnar ...

Wednesday, May 16, 2007

16 maj

Vi har nu passerat passkontrollen och sitter och väntar på flyget. Kl är 5.58.
Ninni var orolig att hennes handbagage skulle väga mer än 10 kg, så vi har varit och vägt den. Den väger 1 kg ...

16 maj - Skavsta

Klockan är 5.34 och vi sitter utanför passkontrollen i Skavsta. Den är inte öppen ännu, så K, N och P roar sig med mobilerna. K skickar sms till syskon och J har vaknat så nu kan hon och P messa med varandra. I ritar i sin målarbok.

Vi åkte hemifrån kl. 4.06 och det tog 40 min. hit. På vägen hann vi se 2 älgar (N såg tre), tranor och rådjur.

Nu är T vaken så K har någon att messa med.

Vi har ätit frukost här på flygplatsen och väntar som sagt på att passkontrollen skall öppna. Tyvärr har de slutat ge barnfamiljer förtur så vi får försöka trängas med alla andra.
Planet går 6.40 och vi är framme i London 7.55.

N är upprörd. K har sprutade parfym på henne när de var i tax free butiken och nu tycker hon att hon stinker.


Ha en bra dag,

Sunday, May 13, 2007

13 maj - fotboll

Undrar ni var vi är idag så är det på Rosvalla där I spelar SN-fotbollen. Jag såg att de hade en hemsida, men jag vet inte om de lägger ut resultaten vartefter. I spelar i Freja Superstars.

Stickade klart sjalen igår, men eftersom den är till min hemliga vän så kan jag inte lägga ut bild på den.

Freja superstars spelade jättebra fotboll. Vann två matcher, en oavgjord och en förlust. Det var jättekul att se Superstars spela. Det fanns inga "divor" som i andra lag. Divor aka killar som bara skulle spela själv och inte passa, utan Freja Superstars passade till varandra. Spelade och kämpade.


Här nedan kommer en kämpande I.

Saturday, May 12, 2007

12 maj - vilken hus är du?


Which Hogwarts house will you be sorted into?

12 maj - fotboll och hockey och lite stickning

Sådär, nu är vi hemma igen. Vi har varit i Eskilstuna för att I:s lag skulle möta Triangeln. Ingen visste riktigt vart vi skulle men till slut bestämde sig B för att han nog visste. Vi kom rätt, i alla fall de flesta av oss. Vi var bara tre bilar, med 9 tjejer i. De fick en svettig match mot Triangeln som slutade med förlust, 1-4. Nåja våra tjejer gjorde bra från sig. Gnestas enda mål gjordes av Ida. Hann med att börja sticka på sjalen till min hemliga vän. Jag stickade upp ett nystan, så nu är jag halvvägs ;-) Det var flera som kommenterade min sjal och storleken på stickorna.

Bilden visar på I som är nr 2 när hon gör sitt mål.


Finland har gått till VM-final i hockey!!!!!!!!!!!!!!
Sverige ligger under med 3-0 efter första perioden. Ligger i sängen och lyssnar på Radiosporten.

12 maj - fotboll

Idag är det fotboll som gäller. I har en match kl. 14 i Eskilstuna mot Triangeln.
Tack och lov är samlingen framflyttad till 12. Först var det 12.30 och det kändes lite tight.

Vi åker hemifrån kl. 11 så nu ska jag göra mig klar. Syns senare!

10 maj - nyss hemkommen

Hej,

Nyss hemkommen från Katrineholm. Finns inte så mycket att berätta egentligen, däremot så hann vi med en garnaffär på lunchen. Köpte tre nya strumpgarner i härliga färger och supermjuka. Det är bambu ! i garnet.
Köpte också garn till två stycken sjalar, varav en ska jag sticka till min hemliga vän. Den stickas på st 20.

Ha en bra dag

Friday, May 11, 2007

11 maj - vad ska jag göra idag

Jo, jag ska åka till Katrineholms bibliotek för att gå på seminarier under temat: Vad kan vi om och vad vill vi med tekniken? Här finns inbjudan för den som är intresserad.
Jag blir borta hela dagen, så strax ska jag upp för att göra i ordning mig, men också leta efter en stickning att ta med. Jag har väl inte tänkt sticka hela tiden, men det kan ju faktiskt vara kul att ha med någonting att göra om det behövs.

Nu är det bara fem dagar kvar innan vi åker till London. Den här tiden nästa onsdag så är det 25 min kvar innan planet lyfter.

K hade årets första fästing idag och nu känns det som om hon har fästningar överallt.

Thursday, May 10, 2007

10 maj - inget att göra, skicka kort till andra

Vill du göra något för någon annan, men har inte tid att engagera dig ordentligt?

Varför inte skriva brev eller skicka kort till sjuka barn? När jag är iväg på olika evenemang eller har tråkigt så brukar jag skicka kort till barn som finns listade på:

Make a child smile

Postpals

Hugs and hope

10 maj - YES, jag har en vattenskada

Det är med blandade känslor jag får veta att jag har en vattenskada.
Kent från Munters kom idag och det visar sig att diskmaskinen har läckt och att det ligger vatten i golvet, som måste brytas upp och fixas. Han skriver en rapport och tar kontakt med Trygg-Hansa. Ringde försäkringsbolaget efteråt och nästa vecka skall en tekniker ta kontakt med mig. Det har inte gått igenom golvet vilket är bra. Kent sa att till största delen så beror alla vattenskador på diskmaskiner och hemma hos honom har de inte diskmaskin av den anledningen.

Varför blev jag glad? Jo, jag blir glad när det visar sig att jag inte har stört någon i onödan - utan att det faktiskt är en vattenskada jag har. Visar att jag inte är en brunhårig bimbo!

När jag åkte ner till jobbet så lät bilen konstig. Jag tyckte att det dunkade. In på verkstaden i Statoil och frågade: snälla, rara kan någon provköra min bil och lyssna? Vad är felet? Ja, inte vet jag - men jag tycker att det låter konstigt. Varifrån? Kanske vänster fram, men det skulle lika gärna kunna vara höger bak.

Yes - jag hade rätt - det är fel på bilen. Han som körde trodde att det kunde vara framhjulslagret på vänster fram, (Yes - rätt igen) och att jag nog inte borde köra en meter till. 2.300 skulle det kosta med arbete och material. Var inte så mycket att göra, lämna bilen där, in på Statoil och hyra deras tjusigaste och största bil en Volvo V70. Pust!
Tillbaks till jobbet.
Efter en halvtimme ringer verkstan mig. De hade lyft upp bilen för att ta sig en titt och då sitter båda framhjulen LÖSA!!!! Vilken jävla tur att jag lämnade in bilen och hur i H-E kan det ske??? Tänk om hjulen hade lossnat när jag körde!
Tillbaks till Statoil och lämna in hyrbilen - vilket kostade mig 17 kr ;-)
Tillbaks till verkstaden för att hämta min bil - vilket inte kostade mig någonting. Tack för en underbar service, trevligt bemötande och ni har fått en ny kund ;-)

Så nu är jag på jobbet.

Nyss hade jag inne en bekant som jobbar på ett annat bibliotek. De hade nyss haft en enkät och överlag hade det varit positivt, men en person hade svarat att de alltid var så sura på biblioteket, så nu lånade han i Gnesta för där var man alltid trevliga och sa hej när han kom.

Det har hänt en busskrasch i Danmark och så här skriver tidningarna: Är du på plats? Har du bilder? Mejla, skicka SMS/MMS
Jag tycker det är så fruktansvärt med dessa rader.

I har öppet hus idag mellan 17-19. Jag jobbar så jag kan inte gå, vilket jag skäms jättemycket för. N har dock stannat kvar efter skolan och är med på öppet hus. I hade frågat en av sina mostrar om hon hade lust att komma och det hade de nog gjort om inte E hade blivit sjuk.
Nåja, så är livet.

Wednesday, May 9, 2007

9 maj - vatten, vatten, vatten

Jag är rädd att jag har en vattenskada.
Diskmaskinen har läckt. Jag trodde att det kanske var smutsigt vid ena sidan, så jag rengjorde en gång och det försvann. Men sen kom det tillbaka.
Nu har vi slutat använda diskmaskinen och diskar för hand. Igår hade jag bestämt mig för att ringa reparatören, skulle bara diska klart på morgonen. Och då känns det konstigt på golvet. Det sviktar och känns lite svampigt. Suck!

Ringde reparatören som inte har tid att komma den här veckan. Ringde Trygg-Hansa som rekommenderade Munters. De kan komma ut och undersöka om det är en vattenskada. Om det är det så står Trygg-Hansa för besiktningen, om det inte är det får jag betala 1500 kr. Men jag måste ju få hit någon som kan tala om ifall det är det eller inte. Och om det inte är det så är 1500 kr ett pris jag får betala för att inte oroa mig.